به گزارش خبر گزاری صدا وسیما برنامه صف اول شبکه خبر موضوع عملکرد کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی را با حضور آقای علی بابایی کارنامی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بررسی کرد.
سوال: با بودجه ۱۴۰۴ شروع کنیم. کمیسیون شما به چه مسائلی از بودجه ۱۴۰۴ ورود کرده است، تصمیم ها، جزئیات و آنچه که تاکنون اتفاق افتاده است، بفرمایید؟
بابایی: اولاً از دولت محترم تشکر میکنیم که سر موعد مقرر براساس آئین نامه داخلی که تبصرههای مرتبط با بودجه ۱۴۰۴ را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است. در راستای پرداختن به مطالبات مردم عزیز و شریف ایران، کمیسیونهای تخصصی، مأموریتهایی را در موضوعات مختلف مرتبط با بودجههای سنواتی دارند. ازجمله در بودجه ۱۴۰۴ سه اتفاق جدید افتاده است اینکه برنامه هفتم اولین بار است که با حضور دولت جدید و مجلس دوازدهم که آغاز به کار مجلس دوازدهم است، شروع به کار کرده است که در راستای پرداختن به اهداف برنامه هفتم یک وفاق نسبی نسبت به همدیگر دارند. کمیسیون اجتماعی هم براساس آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و مأموریتهایی که دارد در سه حوزه متنوع، متقاعد و فرابخشی است. اول در بحث صندوقها است، صندوقهای بازنشستگی و صندوقهای اجتماعی است که بالاخره مأموریتهایی است که پیرامون هم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاههای ذیربط و همچنین خود کمیسیون اجتماعی مأموریتهایی دارند. دوم بحث حقوق و دستمزد و ساماندهی نیروهای انسانی است که تکلیف نیروهایی که در دستگاههای دولتی یا دستگاههای مشمول...
سؤال: الان در بودجه ۱۴۰۴ چه تدابیری اتخاذ شده است؟
بابایی: عرض میکنم اینها همه در بودجه دیده شده است. بحث دستمزد هم که بحث بسیار متنوع و اثربخش در کشور است. نکته بعدی ایثارگران عزیز است که این هم در کمیسیون اجتماعی است، تکالیفی در بودجه در سال دوم برنامه هفتم منعقد شده است. همانطور که فرمودید اولین بحث مربوط به حقوق و دستمزد است. درخصوص حقوق و دستمزد دو اتفاق افتاد، اول اینکه دولت به نظر من نسبت به تورم، درصدهایی را که برای افزایش حقوق کارمندان درنظر گرفته است، متناسب با تورم پیشنهاد نداده است. هرچند در بحث معافیت مالیاتی که در بودجههای سال قبل در سقف معافیت ۱۲ میلیون تومان بود، الان به ۲۴ میلیون تومان ارتقاء داده است. ولی در سرجمع وقتی حساب و کتاب میکنید، از آن طرف از ۲۴ میلیون به بعد، به نسبت دریافت مالیاتی که از حقوق کارمندان دارد، نسبت ۳۰ درآمد از مالیاتی است که از نیروهای انسانی و یا درآمد نیروی انسانی است که دولت اخذ خواهد کرد. ولی معدل افزایش حقوق را ۲۰ درصد، یعنی ۱۰ درصد نسبت به درآمد دولت از حقوق کارمندان است.
سؤال: کمیسیون با نرخ ۲۰ درصدی موافق است؟
بابایی: خیر مخالفت کرده است.
سؤال: اصلاحات به کجا رسیده است؟
بابایی: ۳۰ درصد کمیسیون اجتماعی با بررسیهای اجماعی و درآمد دولت از نیروهای انسانی ۳۰ درصد مالیات بوده است که ما آوردیم هم ردیف ۳۰ درصد انجام شد. هرچند کمیسیون اجتماعی هنوز انتقاد دارد که به نسبت نرخ تورم باید افزایش پیدا میکرد.
سؤال: آخرین آماری که از تورم دارید؟
بابایی: ۴۷ درصد است.
سؤال: قاعدتاً ۳۰ درصدی هم که مجلس و کمیسیون پیشنهاد داده است، از تورم پایینتر است؟
بابایی: بله ما ۱۷ یا ۱۸ درصد از تورم عقبتر هستیم و باید در این بخش نظام پرداخت جبرانی در ابعاد مختلف هم باید اتفاق بیفتد. اما اتفاق جدیدتر افتاده است که دولت از رفاهیات هم میخواهد مالیات بگیرد. بالاخره اینها قبلاً در جای دیگر قبل از سال جدید، بودجه دولت جدید، ما فقط حقوق و پایه حقوق یا مزد فوق العاده شغل را مالیات پرداخت میکردیم. الان میگوید هرچه مستقیم و غیرمستقیم پرداخت شده است، باید مالیات پرداخت شود. ما برای اینکه عدالت ایجاد شود، بهره وری که اعتقاد داریم، نیروی انسانی نقش بالایی در بهره وری ۲ و ۳ دهم درصد در رشد درصدی اقتصادی کشور دارد، ارتباط مستقیم با همین رفاه یا مزد مستقیم نظام مزدی کشور. در این بخش هنوز اعتقادهایی وجود دارد که باید در ادامه در کمیسیون تلفیق و در صحن مجلس شورای اسلامی با دولت محترم باید حتماً مذاکره جدیتر داشته باشیم تا به نتایج کافی برسیم.
سؤال: بودجه را چقدر شفاف دیده اید؟
بابایی: بودجه در دو سه حوزه شفاف است. همین صندوقها شفافیت بالایی دارد. در بحث هدفمندی یارانهها که قبلاً تبصره ۱۴ بود، دو سه سال اخیر، دولتهای قبل آمده اند این تبصره ۱۴ را به جای دیگری برده اند که اصلاً خارج از ردیف بودجهای بررسی میکردند. درآمد بالایی بود، عدد و ارقام آن متفاوت است، یک جا میگویند ۹۰۰ همت، یک جا میگویند ۱ میلیارد و ۲۰۰ همت. ولی نکتهای که برای ما مهم است اینکه همین که آورد در بودجه تحت سیطره یا نظارت هم تقدیمی و هم نظارتی مجلس شورای اسلامی قرار میگیرد، گام پیش است.
سؤال: کدام بخش آن را نیاز به شفافیت بیشتری میبینید؟
بابایی: درآمد هدفمندی یارانهها است که عدد کوچکی نیست و خیلی عدد بالایی است.
سؤال: یعنی آنطور که باید در بودجه شفاف نیست؟
بابایی: نه قبلاً نبوده است ولی الان است.
سؤال: کدام حوزهها نیاز به شفافیت دارند؟
بابایی: بودجه شرکتهای دولتی، هنوز به شفافیت نرسیده است. یعنی هر آنچه ما در بودجه ۶ هزار میلیارد تومان که در بحث سقف بودجه عمومی دولت که امسال پیشنهاد داده است، به نظر معادل همین بودجه شرکتهای دولتی ما هستند، اصلاً از شفافیت بالایی برخوردار نیستند. یکی هم مسئولیتهای اجتماعی است. برآورد ما این است که از کمیسیون اجتماعی بیش از ۲۰۰ همت ما داریم در کشور تحت غالبهای مختلف مسائل اجتماعی پرداخت میکنیم، شرکتهای مختلف سلیقهای است. این باید در یک جایی حساب و کتاب داشته باشد، ۲۰۰ همت عدد کمی نیست که ما بخواهیم با چه اولویت، با چه ساختار و چه نظام بودجهای متناسبی ...
سؤال: اصلاً با چه ویژگیهایی قرار است به چه جامعه هدفی واگذار شود؟
بابایی: چون اولویتی دارد، ما بالاخره ۱۶ کلید واژه آسیبهای اجتماعی در کشور داریم.
سؤال: شما بعنوان مجلس در غالب نظارتی، پیگیری شما نتیجهای داده است؟
بابایی: بله الان ما یک طرحی آماده کرده ایم، اولین نکتهای که قانونی ندارد، قانون شفافی در این بخش مسئولیتهای اجتماعی که شرکتهای خصوصی و شرکتهای دولتی ندارند. هرچند در شرکتهای دولتی یک تکلیفی در سال قبل در غالب تبصره ۸، تا سقف ۳۵ همت یک چیزی قائل شده بودند، ولی باز همین جای کار فراوانی دارد. یعنی عدد و رقم خیلی ظرفیت اش بالاتر است، میتوانیم اینها را براساس جغرافیای کشور به عدالت اجتماعی نزدیکتر کنیم و هم براساس اهداف کمی و کیفی که در برنامههای هفتم در حوزههای اجتماعی.
سؤال: چقدر بودجه ۱۴۰۴ را متناسب با برنامه هفتم دیده اید؟
بابایی: برآورد ما این است که تقریباً ۶۰ تا ۶۵ درصد متناسب با برنامه هفتم است. البته ما باید در بحث مبنای محاسبات درآمد نفتی به وفاق و توافقی نرسیده ایم، مجلس یک نظری دارد، نمایندگان مجلس نظرهای متفاوت دیگری دارند. شاید رئیس مجلس یک نظری داشته باشد، صحن مجلس و کف مجلس هنوز به اعتقاد اینکه این بخش درآمد مکفی است یا نیست، بحث فروش نفت هم هر بشکه چند دلار و مبنای فروش، اینها هم برای ما بسیار مهم است. در بحث مالیات هم همچنان برجام، ما فرار مالیاتی فراوانی در کشور داریم. همچنان به سراغ کسانی میرویم که مستقیم دارند پرداخت میکنند. این به نظر من این به عدالت اجتماعی آسیب میزند، آن کسی که دارد ثروتهای بادآورده بسیار فراوانی در بازار سیاه بازی سفته بازی دارد و مالیات پرداخت نمیکند.
سؤال: برخی از پایههای مالیاتی جدیدی مثل مالیات بر خانههای خالی و عایده سرمایه، نظارتی از سوی مجلس انجام نشده است، در دولت که آمار و ارقام میگوید محقق نشده است ولی توقع از مجلس است که اینها را پیگیری و نظارت شود تا عملیاتی شود؟
بابایی: مجلس بحث نظارتی دقیقتر باید داشته باشد، مجلس این کار را باید انجام بدهد. بالاخره این بحث فرهنگی هم است، ما باید همه کمک کنیم که درآمد مالیاتی به غیر از مالیات مستقیم شفافتر شود. یک بحث جدیتر بحث مولدسازی که دارایی دولت است، ما ظرفیت بالایی دیده ایم که بالاخره رهبری معظم انقلاب بازهم دو سال دیگر اجازه تبلیغ داده اند. اما خیلی ظرفیت بالایی است که میتوان به دولت در بحث حذف درآمد مکفی سالانه کمک شایانی کرده باشند.
سؤال: موضوعی که الان در رسانهها خیلی دارد راجع به آن صحبت میشود، بحث ادغام صندوقهای بازنشستگی است که بحث داغی در رسانهها دارد. برخی میگویند اینطور قرار است صندوقهای بازنشستگی فولاد و هما و بازنشستگی کشوری با صندوق تأمین اجتماعی ادغام شوند. بعضیها هم میگویند این موضوع ادغام نیست و فقط واگذاری اموال به تأمین اجتماعی دارد انجام میشود. بفرمایید اصل داستان چه است، دقیقاً به چه صورت است، آیا این واگذاری آینده و سرنوشت بازنشستگان فولادی و کشوری را به خطر نمیاندازد؟
بابایی: ما یک تکلیفی را در برنامه هفتم که ماده ۲۸ برنامه هفتم برای دولت قائل شدیم که بالاخره ما یک روزی برسیم که تمام شاخصهای صندوقهای بیمهای را ساماندهی کند. بالاخره بی عدالتی در ساختار صندوق، در نظام مزدی و در نظام مستمری بگیران بسیار فراوان وجود دارد. مثلاً صندوق نفت سقف حقوق ۱۵۰ میلیون تومان دریافت حقوقی دارند. ولی در تأمین اجتماعی ۷ میلیون تومان هم آرزو است. حضرت آقا یک حکمی دادند در سیاستهای کلی نظام که دولت و مجلس را مکلف کردند که بالاخره یک همسان سازی در این ساختار صورت بگیرد. اما، سی چهل سال یا پنجاه سال نتوانسته ایم و ساختار ایجاد نکرده ایم، الان میخواهیم یک شبه تصمیمی عاجلانه بگیریم.
سؤال: شما این ادغام را تأیید میکنید؟
بابایی: من ادغام در قالب بودجه را خیر. این بودجه درحقیقت حکم بودجهای نیست، ماهیت آن ماهیت بودجهای نیست که در ابهام صندوق است. این ماهیت، ماهیت قوانین و دائمی است، ما حتی در کمیسیون اجتماعی مخالفت کرده ایم، اعتقاد داریم هم صندوق فولاد و هم صندوق کشوری و هم صندوق هما، در نهایت مشکلات فراوانی دارند، اما نباید در یک نظام بودجهای ادغام کنیم، مشکلات آنها باید رسیدگی شود و توقعات کارگران و کارمندان شریف را باید برآورده کنیم؛ لذا مخالفت کرده ایم و نامه نوشته ایم به جناب دکتر پزشکیان و تشکر هم کردیم، که در قبال یک لایحه دو فوریتی به مجلس بفرستند، مجلس تمام ابعاد این قضایا را با مشارکت شورای کاری اجتماعی ببیند و با اولویت صندوقهای بحرانی که به دریچه بحران رسیده اند ساماندهی کنیم که ۱۶ صندوق در پایان برنامه هفتم باید در یک ساختار متناسب با تراز بیمه شدگان عزیز ما در سراسر کشور قرار بگیرد.
سؤال: یک نکتهای که الان مطرح است، بسیاری از این شرکتهای زیرمجموعه این صندوق ها، آنطور که در آمارها و گزارشها است، اکثر آنها زیان ده هستند. این واگذاریها به ضرر بازنشستهها میشود؟
بابایی: بحثهایی که کمیسیون اجتماعی دارد همین است. ببینید ما الان سوء مدیریت در اداره بنگاههای اقتصادی ما به شدت داریم. کسانی داشته ایم از ما بهتران بوده اند، در راستای نظام بی عدالتی دخالت بی جای دولتها در صندوق ها. همین الان دو سه دولت من نماینده شده ام، بیش از حد دولتها دخالت میکنند. شرکت در یک روستا یا در یک منطقه ای، بنگاه منتظر؟ میگوید وزیر هنوز نیامده است، در صورتی که قانون تجارت داریم، بنگاه بر رویه قانون تجارت هدایت شوند نه سلیقه دولت ها. متأسفانه دولتها صندوقها را حیات خلوت خودشان میدانند و فکر میکنند عقل کامل جامعه هستند و از بابت برای خودشان حقی قائل هستند.
سؤال: الان صحبتهایی که است، دولت میگوید ما اصلاً نمیخواهیم ادغام کنیم، درخصوص بدهی مان به سازمان تأمین اجتماعی، میخواهیم بیاییم اینها را اموال شان را واگذار کنیم که تسویه حساب کنیم؟
بابایی: خیر این کاملاً ادغام است، چون بالاخره ۵۰۰ همت دارایی صندوق بازنشستگی کشوری و فولاد را میخواهند بدهند در راستای تهاتر بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی که بیش از ۱۰۰ همت است.
سؤال: میگوید داراییهای شان را میدهند، اما حقوق و اینها را خودمان میدهیم؟
بابایی: از کجا میخواهد بدهد؟ من بیمه شده ام، من براساس صندوق توقعاتی دارم. مثلاً صندوق فولاد تا الان صد در صد حوزه درمانی اش را پرداخت میشد، الان میخواهد بیاید براساس سازوکارهای دولت میخواهد پرداخت کند، اصلاً در دولت چنین منابعی وجود دارد، ریسک است، یعنی نمیشود یک شبه تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار .
سؤال: پس شما معتقد هستید دولت واقعاً میخواهد ادغام کند؟
بابایی: بله این ادغام است شک نکنید که ادغام است.
سؤال: کمیسیون هم مخالف است؟
بابایی: با این رویه و با این فرمول مخالف است.
سؤال: راهکار شما چه است؟
بابایی: درحقیقت باید با تمام ابعاد قضایا و مشارکت شرکای اجتماعی مذاکره کنیم، به یک نتایج کافی آینده محور و مردم پایه و بیمه پرداز پایه برسیم و بعد بالاخره به نسبت باید برای حرکتهای خودمان را توازن ایجاد کنیم نه اینکه یک شبه تصمیم بگیریم بر خانوادههایی که چند سال بیمه پرداخت کرده اند استرس ایجاد کنیم. الان نباید ما بخاطر تصمیمهای خودمان در بازه زمانی شش ماهه بخواهیم تصمیم بگیریم، این همه دارایی، ۵۰۰ همت، چه زمانی میخواهید قیمت کارشناسی را برآورد کنید، تشریفات قانونی آن را ایجاد کنید تا بخواهد صندوقها واگذار بشود یا نشود. نمیشود که یک شبه هبه کنید، دارایی یک گروه از بیمه پردازان را به سمت یک صندوق بیمه که نگرانی زیادی ایجاد میکند و با ابهام زیادی مطرح است.
سؤال: الان آن پرداختی بازنشستهها را طبق آن گزارشها ۷۰ یا ۸۰ درصد آن را الان دارد دولت پرداخت میکند؟
بابایی: دارایی هایش کجا است. دولت همین الان چقدر بدهکار است، بیش از ۱۰۰ همت بدهکار است، چرا نداده است. تکالیفی ایجاد کرده است، باید میداد، اگر آن ۱۰۰ همت را به روز میداد، همین به صندوق فولاد تا الان ۵۳ همت بدهکار است. اگر دولت همین ۵۳ همت را به صندوق بدهد، همین الان این صندوق روی پای خودش ایستاده است، چون ورودی هم ندارد. با ۵۳ همت میتواند آینده خودش را بسازد. ماهی ۵ همت تا ۷ همت، پرداختی صندوق فولاد است، در نتیجه بالاخره برآورد مرکز پژوهشها و ما این است که این عدد و ارقامها که فعلاً در گوشه و کنار بعضی از کارها ایجاد میشود، در گزارشها نوشته شده است، خیلی به واقعیت نزدیک نیست. مدیریت ۴۰ ساله گذشته دخالتهای دولت را میخواهیم یک روزه از جیب بیمه شدگان پرداخت و مدیریت کنیم.
سؤال: که در نهایت فهمیدید کمیسیون مخالف این روند است؟
بابایی: کمیسیون با این شیوه مخالف است، در اصل موافق است، اما در غالب لایحه.
سؤال: بحث متناسب سازی حقوق بازنشستگان در تأمین اجتماعی به کجا رسیده است؟
بابایی: از همین ماه دارد پرداخت میشود، حداقل مزدبگیران آنها، که ۱۰ درصد ...
سؤال: طبق قانون، یعنی مور قانون اجرا میشود؟
بابایی: گزارش پرداخت هنوز برای ما نیامده است، ولی آنچه که به ما گفته اند، بله مهر قانون است. گزارش داده ایم که شیوه پرداخت توافق شده است با کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی، بله ولی باید پرداخت شود تا ما یک بعد نظارتی خودمان را حاکم کنیم، کمیته رفاهی کمیسیون اجتماعی حتماً بحث نظارتی خودش را حتماً انجام خواهد داد، بعداً گزارشهای بعدی را خدمت عزیزان خواهیم گفت.
سؤال: چقدر اجرا را بر مبنای عدالت میدانید، چون برخیها معتقد هستند که این اجرا بیشتر به نفع آنهایی شده است که حداکثر حقوق را دارند میگیرند؟
بابایی: به عدالت خیلی نزدیک نیست، ولی چه کنیم که همه چه کف و چه سقف به تورم نزدیک نیستند. الان ما یک مشکلی داریم، مشکل صندوق ها، دوم نظام بی عدالتی صندوقها به گذشته برمی گردد.
سؤال: یعنی الان رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دارد میگوید که این همسان سازی به عدالت نزدیک نیست؟
بابایی: بله به عدالت نزدیک نیست. عدالتی که ما توقع داریم کسی که به نسبت بیمه پرداخت کرده است، به نسبت از ۸ سال دفاع مقدس مخصوصاً حوزه کارگری، یک روز مزد کارگران به نسبت ماده ۴۱ کار، افزایش پیدا نکرد. آن ۸ سال کجا جبران شد، در جایی جبران نشد، طبق ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی.
سؤال: شما که به این صراحت میگویید که به عدالت نزدیک نیست، چرا زمان تنظیم، زمان تصمیم، زمان تصویب، این پیگیری نشده است؟
بابایی: کمیسیونی که بنده رئیس آن هستم، تقریباً الان سه چهار ماه است، یعنی داریم به سمت حرکت میکنیم.
سؤال: قبلاً عضو بوده اید؟
بابایی: بله قبلاً عضو بوده ام. داریم تلاش میکنیم و انشاالله میخواهیم ۳۰ درصد بعدی را حتماً که از ۱/۱/۱۴۰۴ است حتماً آنجا نظامهای عادلانه تری به عدالت نزدیک شود و از ۳۰ درصد بعدی که ۱۴۰۵ خواهد شد، آنجا هم باز همین بحثها را خواهیم داشت. در نهایت باید تلاش کنیم هیچ بازنشستهای به حساب سبد معیشت خودش دچار چالش نشود و به واقعیتها نزدیکتر شود.
سوال: آرزویی است. قانونی متناسب سازی مستمری برای بازنشستگان کشوری تصویب و اجرایی شد، رئیس مجلس آئین نامه اجرایی آن را مغایر با مصوبه مجلس اعلام کرده است. خیلی ساده صحبت این است که آقا اگر من ۲۰ میلیون حقوق میگیرم ۲ میلیون برای تامین اجتماعی و ۲ میلیون بایت مالیات و ۹۰ درصد از آن ۱۶ میلیون باقی مانده برای متناسب سازی در نظر بگیرند که در واقع نکته اصلی و قانونی این بود که ۹۰ درصد آن ۲۰ میلیون را حساب کنند، این به کجا رسید، موافقان و مخالفان و بررسی پیگیری ها؟
بابایی: مرز بین مستمری بگیران صندوق بازنشستگی و مجلس شورای اسلامی قانون است، قانون برنامه صراحتا حقوق و مزایای که همه باید مشمول آن ۹۰ درصد شاغل همتراز بشود.
دولت بخشنامه کرد به عنوان خالص و ناخالص بعد از کسر مالیات و بیمه به نسبت شاغل کسر بکنند، اگر ۲۰ است بشود ۱۶ و براساس آن که مجلس این مصوبه را رد کرده است.
سوال: قانون صراحت دارد؟
بابایی: یک ابهامی ایجاد کرده بود که دولت میخواهد از بازنشستگان عزیز دوباره مالیات بگیرد و فضا کشور این طور که ایجاد کرده بود، در نهایت با تصویب رد مصوبه دولت برمی گردد به اصل قانون که ارکان صادر خواهد شد و حتما ما نظارت میکنیم و به زودی پرداخت میشود.
سوال: در تامین اجتماعی چنین اتفاقی نیفتاده است؟
بابایی: نه اتفاقی نیفتاده است.
سوال: بدهی دولت به صندوقهای بازنشستگی، دولت براساس برنامه هفتم امکان پرداخت اوراق برای تصویب بدهی خودش را دارد یا نه، کارشناسان معتقدند امکان کاهش بدهی خودش را به تامین اجتماعی ندارد؟
بابایی: شاید صد همت وجود نداشته باشد بدهی دولت.
سوال: با این شرایط و این بودجه چطور امکان دارد؟
بابایی: ۱۲۰ همت در بودجه ۱۴۰۳ توافق شده است، دولت دارایی کم ندارد، خدمت ملت شریف ایران عرض کنم، دولت شریف ما داراترین دولت دنیاست، چون عشق به میز و صندلی در فضای دولت وجود دارد، چسبندگی اش.
سوال: آخرین آمار بدهی دولت چقدر است؟
بابایی: براساس نرخ مرکب که محاسبه شده صندوق تامین اجتماعی ۶۵۰ همت آخرین گزارش ماست، که به زودی باید تعدیه شود ولی برای من مسجل است که چرا باز است، دارایی دولت و شرکتهای دولتی، زیرمجموعه این وزارت نفت چقدر شرکتها وجود دارد.
سوال: با آن سقف اوراق، پس سالها باید منتظر باشیم که دولت بدهیهای خودش را بپردازد؟
بابایی: اگر دارایی خودش در کوتاهترین زمان ممکن برپایه برنامه هفتم.
تا چهار سال دیگر پرداخت میکند، اگر نکند جریمه برای دولت قائل شدیم.
سوال: یکی این که بحث همین موضوع قانون کار و افزایش حقوق کارگران به میزان تورم است، این افزایش منجر به تورم و از این جور مسائل میشود، نظر شما چیست، اگر این را درست بگوییم بر مبنای نظر کارشناسی، راهکار تقویت سفره کارگران چیست؟
بابایی: شیوه تعیین دستمزد در دنیا، کشورهای متفاوت مختلف متفاوت است، در دنیا کشوری هستیم که تورم داریم، نمیتوانیم بگوییم ما تورم نداریم، چون اقتصاد ما تورم زاست، نوعی حکمرانی در کشور اقتصاد ضد تورم نیست، کلا دولت صبح که مصاحبه میکند با بعد از ظهر مصاحبه میکند، با مصاحبه تورم ۲۰ درصد قائل هستیم، برخی ناملایماتی در فضای اقتصاد وجود دارد، تا رسیدن به استاندارد ثبات اقتصاد باید تابع متغیرهای تورمی باشیم، دو تا اتفاق میافتد قدرت خرید مردم میرود بالا، هر چه درآمد بالاتر رود قدرت خرید بالا میرود و در بازار خرد حضور وجود دارد، کالاها به چرخش در می آید و سودش را اقتصاد کشور میبرد.
نکته بعد نمیتوانیم از نیروی کار به نیروی کارگر این مملکت به سادگی بگذریم
کارگری در معدن داریم، مگر به ۷ میلیون تومان برای او زندگی آبرومندانهای برای خانواده ۵ نفری که توقع جمعیت جوان است که باید مدیریت کنیم شرایطش هست، سبد معیشت زندگی این افراد بالای ۲۵ میلیون نفرست.
ما معتقدیم به صراحت که تجربه داشتیم، سال دوره آقای عبدالملکی ۵۷ درصد بالا بردیم که این اقتصاددانان گفتند موجب تورم شده است، برآورد دولت این بود که ۵ درصد به تورم کمک کرد، کاهش جدی براساس خروجی سازمان تامین اجتماعی این سیاست یک سال جواب داد.
برخی از اقتصاددانان و مدافعین اقتصاد باز اجازه نمیدهند که اقتصاد لیبرالی اجازه نمیدهند که اقتصاد اسلامی شکل گرفته و سفره ایجاد کند، مشکل ما در مجلس که طرفدار تفکر ضد کتابهای غربی خوانده شده و در اقتصاد ایران اجرا کنند.
سوال: بحث معدن و قرار بود که کف دریافت معادنی که دارند کم میگیرند با کف معادنی که زیاد میگیرند یکسان بگیرند.
بابایی: مصوبهای شورای عالی کار داشته که به سقف اصلی خواهد رسید.
سوال: جزئیات را میفرمایید.
بابایی: در بحث معدن همان ۷ میلیون و ۷ و ۷۰۰ مبنای کارست، حداقل مزد معدن باید متفاوت از سایرمشاغل باشد که دوبرابر شود که ۱۵ میلیون شود که با این فرمول ۱۵ میلیون انگیزه نیروی کار در فضای معدن که کارسخت و زیان آورست و ۲۰ سال بازنشسته میشود و لذا بر این اساس ما اگر ۲۰ بازنشسته شود و ۲۰ روز مبنای پرداخت شود پایه حقوق بالا رود.
سوال: این الان تصویب و ابلاغ شد.
بابایی: باید ابلاغ شود.
سوال: شما برای بخش خصوص تصمیم میگیرید چقدر نظر بخش خصوصی را گرفتید کف حقوق ۱۵ میلیونی به نظر شما معادن ما با توجه به شرایطی که الان دارند، قابلیت پرداخت دارند و دوباره نتیجه عکس گرفته و فشار روی معادن نمیآورد؟
بابایی: معدن برای همه ایرانیان است و چرا دادند به یک گروه؟
سوال: بحث معادن و فروش.
بابایی: خیلی تسهیلات در بودجههای سنواتی تبصره ۲، سالهای دیگر تبصرههای دیگر بوده است، تبصره ۱۸، ۵۰ همت تسهیلات با نرخ ۴ درصد به بنگاه اقتصادی.
سوال: از یک گروه یا عدهای دفاع کنیم، یک عدهای یا یک گروهی گفتید، منظورتون چیست؟
بابایی: واگذاریها که ارتباط موضوعی با دولتها و یک ارتباطی با یک وزیر داشتند و در کشور ما وجود دارد، به رقابتی کالاها را واگذار نکردیم، رقابتی به متخصصین ندادیم، ما ۱۰۰ هزار معدن داشتیم، چقدر به فارغ التحصیلان دانشگاهها.
سوال: دو تا معدن را نام ببرید.
بابایی: مثلا معدن که اتفاق افتاد، هفت تپه که چطور واگذار شده است؟
سوال: شما به عنوان رئیس کمیسیون بفرمایید؟
بابایی: شما پاسخ دهید؟
سوال: ما پاسخ بدهم؟!
بابایی: هفت تپه را ما برگشت دادیم، نساجی مازندران، البته زمان نبوده است، من اعتقاد شخصی ام ۵۰ درصد واگذاریها ما واقعی نیست، متخصص محور نیست.
سوال: این حقوق جامعه هدف ۵۰ درصد نیست، صد درصد معادن را در برمی گیرد.
بابایی: اینها کسانی هستند که شرکت ذوب آهن بخشهای فراوانی دارد، شرکت ذوب آهن اصفهان اولا مال کیست، زنجیره شرکتهای ذوب آهن، دو نوع مدیریت شرکت ذوب آهن با بهره وری ارتباط موضوعی دارد، آن نگاهی که در بنگاههای اقتصادی واقع بینانه به بنگاه واقعی تلقی کنیم، نمیشود همه طرزفکر، بحث کارشناسی جدی، ما اصل ۴۴ در کشور ما هنوز فرهنگ نشده است، من باید درخانه بشینم، چون نماینده مجلس هستم، دوربر من، نفر من از یک جای امکاناتی بگیرد.
سوال: بحث سنگینی و کمیته ویژه اصل ۴۴ واینها و رئیس کمیسیون ما نتوانستیم اصل ۴۴
بابایی: حضرت آقا فرمایشاتی داشتند، نکته بسیار مهم است، ما هر نوع واگذاریها سرجای خودش، واگذاری واقعی نمیدانیم، ما واگذاریهایی را واقعی میدانیم که نیروی انسانی اش حفظ شود که تا بازنشستگی بماند.
چند تا بنگاهها واگذار کردیم که از هزار نفر باقی ماندند، بیشترشان اخراج شدند، اهلیت فرد مهم است، خیلی بحثها، شاخصها، گزینشی عمل شده است.
سوال: آمار بفرمایید.
بابایی: جسته گریخته با آمار و ارقامهایی مواجه میشوم که دو سه تا مثال تقدیم کردم.
سوال: بحث کارگران، یک انتقادی از بحث خود کمیسیون، در چند سالی که میبینیم آن جا افزایش حقوق کارمندان که از جیب دولت متناسب با نرخ تورم چندان کمیسیون ورود نمیکند، سر سال حقوق کارگران که بخش خصوصی برود همه پای رسانه و پیگیری هستند، بخش خصوصی که بخش مولد کشور است گلایه دارد، آن طور که باید کمیسیون به مای بخش خصوصی توجه نمیکند؟
بابایی: اولا ما توجه میکنیم، به میزان آرمانی که داریم توقع درستی است، منطق دارد، من سیاستهای کمیسیون اجتماعی در همین جدول، تلاش مان این است که اولا ارتباط به موضوع، در تمام دنیا، قیمت تمام شده محصول نسبت به قیمت تمام شده کالای اصلی در تمام دنیا ۲۵ درصد، در کشور ما ۱۲ درصد است، چرا رعایت نمیشود یعنی ما ۱۳ درصد نسبت به قیمت تمام شده عقب است که کی باید پرداخت کند، مالیات دولت بگیرد فشار روی کارگر میآید.
سوال: این تنها چیز نبود، در جلسات بیشـتر جامعه کارگری و نمایندگان کار فرمایان کمتر دعوت میشود، اینها مسائلی است که مورد انتقاد است.
بابایی: من معتقدم براساس که سه جانبه گرایی اصلی است، مهمترین مشکل دولت میگوید که من سیصد هزار کارمند و کارگری دارم، اگر این جا کارگر حقوقش ببرم بالا، یا تصمیمی بگیرم باید از جیب دولت، دولت از سیاستهایی که میخواهد پول دهد، انقباضی، از جیب مردم میخواهد بردارد، انبساطی برخورد میکند، نه این دولت بگویم، دولت، دولتها را میگویم و آقای دکتر پزشکیان معتقد بود که باید حل شود و این باید با مذاکره حل شود. در یک جلسه و یک مباحثه و یک مذاکره حل نمیشود.
سوال: خود کمیسیون بخش خصوصی گلایه دارد از شما که در جلسات تان از جامعه کارگری دارید ولی از جامعه کارفرمایان ندارید؟
بابایی: از اتاق بازرگانی بپرسید، همین سازوکاری که پنجشنبهها و جمعهها، هر جلسهای که حداقل این چهار ماهی.
سوال: تاکید دارند این سه جانبه گرایی اتفاق بیفتد، در آخرین وضع استخدام کارکنان دولت که از تعداد کارکنان دولت آماری دارید از تعداد کارکنان شرکتی و مشکلات شان و در نهایت به کجا رسید؟
بابایی: بحث ساماندهی استخدام دولت کجا شروع شده است، بیش از یک میلیون و سیصد هزار کارمند ماده ۵ قانون خدمات کشوری، بیش از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار مشمول قانون ماده ۲۲ یعنی خصولتی ها، دولتیها، مجموعه نیمه دولت، مجموعه دولت ما در دولت ۲۷ نوع شیوه برخورد با نیروی انسانی داریم، حجمی، پیمانی، ساعتی، رسمی، شرکتی، سلیقهای، لحظهای داریم، ولی چه کردیم، در مجلس قبلی ما طرحی را آماده کردیم که در قانون سه نوع برخورد نباید بگیریم، یک استخدام رسمی، پیمانی، قراردادی و لاغیر، اما بقیه مبنای قانونی ندارد، در نهایت طرحی به نام طرح ساماندهی مصوب کردیم.
سوال: آخرین بحث به کجا رسیده است؟
بابایی: در رفت و آمدها به مجلس تشخیص مصلحت نظام رفته است که ماده واحده قانونی شده است، که شورای نگهبان تایید کرده است و ما تایید کردیم و هیئت نظارت ایرادی نگرفته است، اما تبصره دو محل اختلاف شده است که به صحن مجمع، کلش را صورت مسئله را پاک کرده است، که مجمع تشخیص نظام نظر مجلس و حق مجلس را تضییع نمیکرد.
سوال: بعد از آن پیگیری کردید؟
بابایی: با نامهای که حضرت آملی لاریجانی تشکر میکنم و از آقای قالیباف تشکر میکنم، برخی مخالفین داریم در مجمع.
سوال: دولت به پای کار نمیآید به بهانه چابک سازی.
بابایی: یک گروه عدالت خواهان هستند که به توسعه بحث میکنند، برخی عدالت ایجاد کنند که اختلاف سلیقه است، در نتیجه آنهایی که طرفدار آن طرف هستند قدرت شان زیاد است.
سوال: الان یک عدد بگوییم تا الان که صحبت میکنیم چه تعداد از کارکنان ساماندهی شدند؟
بابایی: ساماندهی نشدند، فقط جامعه ایثارگران
سوال: بعد از چند سال پیگیری؟
بابایی: بعد از ۵ سال
سوال: دلیل اصلی اش هم؟
بابایی: اختلاف نظر جدی بین مجمع، دولت و مجلس شورای اسلامی است.
سوال: اتباع خارجی به کجا رسید، بحث تشکیل سازمان مختص به اتباع خارجی، آن دیگر اساس نامهای دادید که دولت هنوز تصویب نکرده است؟
بابایی: اساس نامه به شوراها برمی گردد.
سوال: چند روز پیش خدمت آقای رئیس کمیسیون مطرح شد؟
بابایی: آقای جوکار زحمت میکشند، بیش از ده میلیون نفر اعداد و ارقام وفاق، مخصوصا اتباع غیر مجاز که به صندوقها خیلی آسیب میزنند، اعداد و ارقام قطعی نیست، اعداد و ارقام که بیمه پرداز واقعی.
سوال: کودکان کار حوزه شماست؟
بابایی: بله، در آن حوزه ما نقص قانون زیاد داریم، جلسهای با مرکز پژوهشها و تحقیقات مجلس و سازمان بهزیستی داشتیم که با قوانین قبلی یک اقداماتی سازمان بهزیستی انجام میدهد که کامل نیست و پیرو برنامه هفتم به زودی ان شاءالله طرحی را آماده و در قالب لایحه قرار شد دولت به مجلس شورای اسلامی بفرستد که تمام بعدی به این بحث پرداخت.
سوال: شما در همکاری با دولت این کار را انجام میدهید، بیمه اتباع به کجا رسید؟
بابایی: در سازمانی که زیر نظر کمیسیون شوراها تشکیل میشود.
سوال: جایگزین شده است؟
بابایی: بحث نیروهای غیر مجاز هستند، جایگزین نیروی کاری که ورودی سازمان بیمهای ما هستند، وقتی یک میلیون کارگر غیر مجاز داشته باشید یک میلیون نیروی کار رسمی که ورودی تامین اجتماعی وجود ندارد.
سوال: شما ورود اتباع را تهدید میدانید یا فرصت؟
بابایی: بستگی دارد، این سوالی نیست که، بعضی جاها فرصت است، بستگی به کشورش دارد، مجازش فرصت است.
سوال: بستگی به زمان و شرایط؟
بابایی: زمان و شرایط و کشور و استانهای کشور دارد، کشور خودمان، در اقلیمهای مختلف متفاوت است، یک بدبختی کشور نیروی کار مدرک دست شان دادیم، در بعضی از بنگاهها نیروی کار سخت کار نمیکنند، مجبور هستیم از نیروهای مهاجر قانونی، نیروی مهاجر غیر قانونی بحث ماست.
سوال: در برنامه ششم قرار بود کاهش ۲۵ درصدی آسیبهای اجتماعی را داشته باشیم و در برنامه هفتم آمار دقیقی داریم چقدر از این ۲۵ درصد محقق شده است؟
بابایی: ۵ تا ۷ درصد محقق شده است، دولت میگوید ۱۰ درصد، ولی مرکز پژوهشهای ما ۵ تا ۷ درصد را تایید میکند، آسیبهای اجتماعی نوظهور است که در کشور که در قالب شورای اجتماعی کشور با وزیر کشور، آقای مومنی جلسات مختلفی داشتیم که با تعاملات دولت یک وفاق جدیدتر و فنیتر متناسب با روز این کلیدهای جدید آسیبهای اجتماعی آشنا شویم که بتوانیم آسیبهای اجتماعی را کاهش دهیم.
سوال: زیاد در برنامه هفتم به موضوع کاهش فقر توجه نشده است، در برنامه ششم ۱۹ حکم داشتیم، ولی در برنامه هفتم ۷ حکم باشد.
بابایی: من به برنامه هفتم در بحث فقر و معلولان نقد دارم، به جامعه مستمری بگیر ما که حتی ایثارگران، به این سه شکل توجه زیادی نشده است، احکامی خیلی بازنکنیم، رزمندگانی داریم در این کشور که از هیچ جا حمایت نشده و حقوقی نمیگیرند، تکالیف قانون دائمی که برنامه هفتم هیچ جور نیامده است، معلولان اشتغال سه درصد تکلیفی نیامده است، قرار بود در بودجه امسال اشاراتی داشته باشیم، حتما با آقای دکتر قالیباف.
سوال: مثال میزنید، راجع به کارهایی که میخواهید انجام دهید؟
بابایی: در بحث پرداخت هزینههای حق پرستاری، ضمن این که ربط دادن گروه هدف ما به نام معلولان، به نظر من برای رزمندگان با آزمون وسع یا ایثارگران با آزمون وسع سیاست خوبی نیست، اگر مزایایی داشتید از این تسهیلات برخوردار نیستید، وضعیت اوتیسیم، وضعیت یک خانوادهای که سه فرزند اوتیسیم که بالای ۱۰۰، ۱۵۰ میلیون هزینه دارد، که در بحثهای اجتماعی باید دیده شود.
سوال: بیمه رانندگان تاکسی بیمه تامین اجتماعی متوقف کرده است؟
بابایی: در این دوره پیگیری نکردیم، در مجلس قبل نائب رئیس بودم و پیگیریهایی داشتیم و در همین دوره مجلس.
سوال: در همین الان بحث اسنپ و این شرکتهای
بابایی: به طور جدی در نقیصه کاری مان هست.
سوال: بحث تاکسیرانی خودشان را مکلف به بیمه رانندگان نمیدانند، چیزی است با زندگی بسیاری از خانوادهها سروکار دارد؟
بابایی: در برنامه هفتم یک حکم آوردیم اجباری کردن تمام شاخصهای کارکردی به عنوان کارآفرین، حتی یک صنف یا کارگاه بزرگ مثلا بالای ۳۵ کارکن باشد، همه مکلف هستند خود، خانواده خود و همه کارکنان خود را بیمه کنند.
سوال: اسنپ و تپسی موظف هستند که رانندگان شان را بیمه کنند؟
بابایی: حتی در اقتصاد دیجیتال، ۳۰ تا ۳۵ درصد آن جا فرار بیمهای و فرار مالیاتی است قوانینی تکلیفی ایجاد کردیم که باید نظارت کنیم که همه.
سوال: آنها دلیل میآورند که محیط مان محیط کارمندی – کارفرمایی نیست.
بابایی: منحصرا کارمندی – کارفرمایی نیست، ما خویش فرمایی داریم، از درآمدی که سرانه همان درآمد کارفرما میگیرد از او میگیرد بایدپرداخت کند.
ماده ۳۸ خرید پیمان است، خیلی از سازوکارهایی که، ماده ۳۸ قرارداد پیمان است، آن قرارداد جمع ۲۵ درصد کم میکنیم، در هر صورت اسنپ خودش را موظف بداند، هر نوع فعالیتهای مجازی باید لیست بیمه کارگران و یا گروه هدف شان را پرداخت کنند.
سوال: روی بحث تامین اجتماعی خیلی صحبت داریم، الان بحث میشود و پروندههای مختلف میآید، یک نکته ما الان آن درآمد سازمان تامین اجتماعی ۲۰ درصد از کارفرما، ۷ درصد از کارگر، ۳ درصد از دولت تامین میشود.
بابایی: ۲۷ درصد، ۷ درصد، ۳ درصد، ۳ درصد بیمه بیکاری.
سوال: سازمانی که تمام حقوقش از کارگری و کارفرمایی دارد، حضور دولت الزامی دارد؟
کارنامی: اصلا ندارد، از این تریبون آقای پزشکیان یک بار دستور بدهید یک بار در جمهوری اسلامی عدالت، دولت کاملا خودش را رها کند، حاج آقای رئیسی این را من گفته بودم، این را کمیسیون اجتماعی قاطعانه پیگیری میکند.