شناسهٔ خبر: 69764595 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

حکیم‌زاده:

زبان فارسی مهمترین عنصر انسجام‌بخشی و هویت‌بخشی به جامعه است

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم توسعۀ زبان فارسی و نقش آن در تعلق خاطر دانش‌آموزان ایرانی ساکن در خارج از کشور، گفت: کودکان و دانش‌آموزان ایرانی در هر نقطه‌ای از جهان، باید نسبت به هویت خود حس تعلق خاطر داشته باشند و این مهم جز با گسترش زبان و ادبیات فارسی میسر نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، نشست «برررسی طرح گسترش آموزش زبان فارسی به کودکان ایرانیان مقیم خارج از کشور» با حضور معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه در سالن جلسات معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پروش برگزار شد

در این نشست، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: در جلسه هیئت وزیران مقرر شد طرح گسترش آموزش زبان فارسی به کودکان ایرانیان مقیم خارج از کشور (با اولویت کشورهایی که تعداد ایرانیان در آن‌ها بیشتر است)، توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه تهیه و اجرا شود

وی افزود: این نامه توسط دبیر هیئت دولت به به وزرای وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه ابلاغ شده است و در این وزارتخانه با نظر وزیر، معاونت آموزش ابتدایی مسئولیت این موضوع را بر عهده گرفته است.

زبان فارسی مهمترین عنصر انسجام‌بخشی و هویت‌بخشی به جامعه است

حکیم‌زاده با بیان اینکه زبان فارسی مهمترین عنصر انسجام‌بخشی و هویت‌بخشی به جامعه به ویژه دانش‌آموزان است، اظهار داشت: در سرزمین پهناور ایران که گستردگی و تنوع قومیتی و فرهنگی بسیار بالایی دارد، زبان فارسی بهترین دلیل برای انسجام اجتماعی و بیان و تبیین غنای فرهنگی و هویتی کشور است. از این رو،  طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، شکل‌گیری هویت و ایجاد تعلق در دانش‌آموزان نسبت به هویت ایرانی-اسلامی امری ضروری است که به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در دستورکار قرار گرفته است

همه اقوام ایرانی سهامداران گسترش و غنای زبان فارسی هستند

وی ضمن تأکید بر پاسداشت بزرگان و مفاخر ادبیات و زبان فارسی، یادآور شد: استاد بزرگ دکتر شفیعی کدکنی اعتقاد دارند همه اقوام ایرانی سهامداران گسترش و غنای زبان فارسی هستند و این زبان متعلق به یک قومیت خاص نیست، بلکه متعلق به همۀ قومیت‌های ایرانی است و هر کدام سهم بزرگی در غنا و گسترش آن داشته و دارند

زبان فارسی مهمترین حلقۀ ارتباط بین‌نسلی است

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم توسعۀ زبان فارسی و نقش آن در تعلق خاطر دانش‌آموزان ایرانی ساکن در خارج از کشور، تصریح کرد: کودکان و دانش‌آموزان ایرانی در هر نقطه‌ای از جهان که زندگی کنند و ساکن باشند، باید نسبت به هویت خود حس تعلق خاطر داشته باشند و این مهم جز با گسترش زبان و ادبیات فارسی میسر نخواهد شد. فراموش نکنیم که زبان فارسی مهمترین حلقۀ ارتباط بین‌نسلی است و باید به حلقۀ ارتباطی کودکان و دانش‌آموزان غیرمقیم به هویت ایرانی اسلامی نیز تبدیل شود

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه اغلب ایرانی‌‌های مقیم خارج از کشور علاقه‌مند هستند فرزندانشان زبان فارسی را فرابگیرند، افزود: طراحی و اجرای برنامه‌ای منسجم، دقیق، علمی و عملیاتی که منجر به فراگیری زبان فارسی به ویژه در کودکان و دانش‌آموزان ایرانی مقیم کشورهای دیگر شود، امری ضروری است؛ برنامه‌ای که در آن همکاری و تعامل معلمان فعال در مدارس خارج از کشور نقش بسزایی داشته باشد.

وی اضافه کرد: برای نیل به مطلوب، علاوه بر همکاری بین‌دستگاهی بین وزارتخانه‌های مرتبط، استفاده از ظرفیت و تجارب مؤسساتی مانند بنیاد سعدی، مؤسسه دهخدا، سازمان پژوهش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهمیت بالایی دارد

مهارت‌ زبانی زیربنای یادگیری دیگر مهارت‌هاست

حکیم‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به ضرورت ایجاد کارگروه مشترک بین همۀ نهادهای ذیربط، ادامه داد: ارتقا مهارت‌های سواد پایه دانش‌آموزان دورۀ ابتدایی به ویژه مهارت‌های زبانی امری بسیار ضروری است، زیرا مبنای یادگیری‌ مهارت‌های ثانویه است.