شناسهٔ خبر: 69762494 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش در نشست صمیمی با کارکنان معاونت آموزش متوسطه:

گروه‌های آموزشی، حلقه شتاب دهنده واقعي کیفیت بخشی به مدارس‌اند/ طراحی الگویی جدید و منعطف برای جذب بازماندگان و تارکان تحصیل

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش صبح امروز شنبه 

صاحب‌خبر -

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش صبح امروز شنبه ۲۶ آبان ماه در نشست صمیمی با  کارکنان معاونت آموزش متوسطه، ضمن تسلیت ایّام شهادت حضرت فاطمه(س) با اشاره به تحصیل بيش از  7 ميليون دانش آموز در دوره متوسطه، گفت: آموزش متوسطه بخش حياتي و مهم نظام تعليم و تربيت است و بارسنگيني از نظام تعليم و تربيت را بر دوش دارد.

وزیر آموزش و پرورش به انتظارات خود از این معاونت اشاره کرد و گفت: معاون آموزش متوسطه بايد با بررسی وضعیت فعلی و تحلیل وضع موجود، برنامه چهارساله‌ای تدوین و ارائه دهد و مشخص کند که طی چهار سال آینده چه میزان پیشرفت کیفی و کمی در برنامه‌هاي ارائه شده حاصل خواهد کرد.

وی افزود: برای انجام این مأموریت باید شاخص‌های حوزه نظری و مهارتی استخراج و سپس اقدام شود.

کاظمی با تأکید بر 3 مأموريت مهم وزارت آموزش و پرورش در حوزه متوسطه؛ گفت: ارتقای کیفیت آموزشی از منظر آموزشی و تربیتی در اولویت اول قرار دارد.

وی ضمن اشاره به شاخص‌های مرتبط به ارتقای سطح آموزش، گفت: این معاونت ظرفیت‌های متعددی دارد؛ از پژوهش‌سراها گرفته تا گروه‌های آموزشی و اجرای برنامه‌های مختلف که همه باید به دنبال افزایش سطح آموزش و ارتقای آن باشند.

کاظمی توجه و تمرکز بر گروه‌های آموزشی را ضروری دانست و گفت: گروه‌هاي آموزشي، حلقه شتاب دهنده و واقعی برای کیفیت بخشی به مدارس محسوب می‌شوند .

کاظمی توجه به توسعه عدالت آموزشی را مأموریتی ديگر آموزش و پرورش در اين حوزه دانست و افزود: در نظام تعلیم و تربیت، مکلف به اجرای توسعه و اجرای عدالت آموزشی هستیم.

وی ضمن تأكيد بر اولويت قراردادن توزيع سرانه مدارس شبانه روزي ادامه داد: در این حوزه، توسعه، پوشش و تقویت مدارس شبانه روزی از لحاظ کمی و کیفی در دستور کار باشد .

کاظمی هدايت تحصيلي را از مهم‌ترين مصاديق نرم افزاري عدالت آموزشي دانست و افزود: لازم است میان معاونت متوسطه و پرورشی، تیمی تشکیل شود تا با هم افزايي، الگویی جهت هدایت تحصیلی دانش آموزان تدوين و هدایت آن‌ها در بهترین مسیر تحصیلی قرار دهد.

وی برضرورت ارائه گزارش تحلیلی با راهبرد اجرایی برای بازماندگان و تارکان از تحصیل تأکید کرد و گفت: به دور از بخشنامه و تبيین وضع موجود، باید به دنبال الگویی جدید و منعطف برای این دانش آموزان باشیم.

وزير آموزش و پرورش ادامه داد : باید مدلی طراحی کنیم تا دانش آموزانی که به هر دلیلی امکان تحصیل ندارند از آموزش‌های لازم برخودار شوند.

کاظمی بر عبور از ساختارهای غیر منعطف درسی تأکید کرد و گفت: بزرگ‌ترين چالش نظام آموزش و پرورش، عدم توجه به مهارت آموزی است. باید زیر ساخت‌های مهارت آموزی را از ابتدا طراحی و رقم بزنیم. البته به گونه‌ای که نگرش‌ها و باورهای فرهنگی را در میان دانش آموزان تغییر دهد.

وي افزود: باید حوزه مهارت آموزی را متحول کنیم و بر اساس نقشه راه، تحلیل وضعیت موجود و شاخص کلان در حوزه‌های اعلامی بازطراحی شود.

کاظمی برآمایش سرزمین در همه بخش‌ها تأکید کرد و افزود: آمایش سرزمین در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای مدنظر باشد زیرا آمایش سرزمین، تصویری از عدالت آموزشی را ترسيم مي‌كند، لذا ضرورت دارد در این حوزه سند بومی متناظر با جغرافیا وجود داشته باشد.

وی برنامه درسی مدرسه و معماری نظام تعلیم و تربیت را دو چالش اصلی در عدم موفقیت عملکرد نظام تعلیم و تربیت برشمرد و گفت: تا زمانی که ریل‌های اساسی تعلیم را تغییر ندهیم به سمت تحول نخواهیم رفت. تحول اساسی در ریل گذاری درست است.

کاظمی ادامه داد: برنامه کنونی درسی مدرسه هیچ ارتباطی هم با پرورش استعدادها ندارد.

وي با تأكيد براینکه تحول در برنامه درسی مدارس از مهم‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش است، تصریح کرد: با کمک صاحب نظران در حال تدوین برنامه درسی یکپارچه، تربیتی و فراگیر که فراتر از کلاس درس باشد، هستیم.

وی بر بازطراحی معماری نظام تعلیم و تربیت تأکید کرد وگفت: دانش آموزان باید بیش از دوره‌های عمومی و آموزشی وارد فاز تخصصی و مهارتی شوند و این اقدام نیز از جمله برنامه‌های مهم وزارت آموزش و پرورش در این دوره محسوب می‌شود.