کسانی که از خودروهای اقتصادی وطنی استفاده می کنند همچنان با معضل گرانی لاستیک در بازار آزاد مواجهند و حتی بعد از اعطای مجوز افزایش قیمت به لاستیک سازان عرضه این محصولات قادر به تنظیم بازار آزاد نبوده است.
کسانی که از خودروهای اقتصادی وطنی استفاده می کنند همچنان با معضل گرانی لاستیک در بازار آزاد مواجهند و حتی بعد از اعطای مجوز افزایش قیمت به لاستیک سازان عرضه این محصولات قادر به تنظیم بازار آزاد نبوده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، در ماه های گذشته و بعد از اعطای مجوز افزایش قیمت به کارخانه های لاستیک سازی، شکاف قیمت میان قیمت کارخانه و بازار بسیاری از لاستیک های سواری کاهش پیدا کرد و حتی در لاستیک هایی که مشتری کمتری داشتند اختلاف قیمت ناپدید شد، اما در مورد لاستیک های پرمصرف که بخش عمده خودروهای اقتصادی از آن استفاده می کنند، همچنان اختلاف قیمت حدود ۴۰ تا ۵۰ درصدی وجود دارد و بسیاری از متقاضیان به دنبال خرید لاستیک دولتی اند.
تایر پراید؛ گل بازار
در بازار لاستیک مشکلی از نظر موجودی محصول وجود ندارد و اگر کسی دست به جیب باشد، می تواند انواع تایرهای ایرانی، وارداتی و حتی قاچاق را به قیمت روز تهیه کند، اما وقتی بحث قیمت کارخانه به میان می آید، مصرف کنندگان خودروهای خانواده پراید و پژو برای خرید تایر از بازار آزاد باید ۴۰ تا ۵۰ درصد پول بیشتری نسبت به قیمت کارخانه پرداخت کنند؛ این در حالی است که سهم بازار این تایرها به شدت بالاست و عملا همه سختگیری هایی که برای تنظیم بازار تایر به کار گرفته می شود فقط برای تأمین نیاز این دسته از متقاضیان است.
بررسی های میدانی همشهری حاکی از این است که تایرهای مناسب خودروهای خانواده پراید و پژو پرتقاضاترین محصولات بازارند و به خصوص تایر پراید راحت فروش ترین تایر محسوب می شود که به واسطه تقاضای زیاد، قیمت آن گاهی از تایرهای سایز بزرگ تر نیز بالاتر می رود.
کره ای های تاریخ گذشته روی بورس
عمر مفید لاستیک ازنظر تولیدکنندگان، فروشندگان و تعویض کاران ۴ سال است و بعد از این تاریخ گرچه امکان بهره برداری از تایر وجود دارد، اما این کار ازنظر استاندارد درست نیست و به خصوص برای حمل بار و طی کردن مسافت های طولانی می تواند خطرساز باشد.
جالب اینکه در سایه ارتقا نیافتن لاستیک های تولید داخل و کیفیت متوسط لاستیک های چینی موجود در بازار، بسیاری از مشتریان در بازار آزاد به دنبال لاستیک های کره ای قاچاق هستند که تاریخ تولید آنها ۲۰۱۹ به بعد بوده و عملا تاریخ مصرف مفید بسیاری از آنها منقضی شده است.
هرچند فروشندگان بازار لاستیک تهران معتقدند این لاستیک ها همچنان کیفیت بالاتری نسبت به لاستیک های نو ایرانی و چینی دارند، اما صرفا با اعتماد به این نظر نمی توان توصیه ای برای خرید آنها داشت.
با اینکه پیش از این وزارت صنعت وعده ایجاد سامانه ای جامع برای فروش لاستیک دولتی داده بود هیچ گاه فروش لاستیک دولتی خارج از سایت تولیدکنندگان تحقق نیافت و متقاضیان چاره ای جز شرکت در مسابقات نام نویسی لاستیک دولتی ندارند.
البته برخی از نمایندگی های کارخانه های لاستیک هم به صورت دوره ای اقدام به فروش لاستیک دولتی می کنند و به ازای هر کارت سبز خودرو ۲ حلقه لاستیک به قیمت کارخانه به اضافه حق کمیسیون تخصیص می دهند. راه دیگر برای خرید لاستیک دولتی، ثبت نام از طریق سایت شرکت هاست، اما به دلیل زمان خاص باز شدن سایت، بسیاری ترجیح می دهند این ثبت نام را از طریق کافی نت ها انجام دهند.
کافی نت ها برای ثبت نام ۲ حلقه لاستیک بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان می گیرند. علاوه بر این، درصورت خرید لاستیک از کارخانه هزینه پستی ارسال آن معادل ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان برای هر حلقه نیز باید در نظر گرفته شود.