شناسهٔ خبر: 69753290 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

واردات ۴۶۶ میلیون دلار لاستیک خودرو به کشور در ۶ ماه

طی شش ماهه نخست امسال، حدود ۶ میلیون حلقه تایر با وزن ۱۳۳ هزار و ۳۵۷ تن و به ارزش ۴۶۶ میلیون دلار وارد کشور شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در نیمه نخست امسال حدود 22 میلیون و 900 هزار حلقه تایر به وزن 145 هزار و 576 تن تایر تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6 درصد رشد را نشان می‌دهد.

از این میزان سهم تایر خودرو 131 هزار و 733 تن معادل 12 میلیون و 732 هزار حلقه بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال به لحاظ تولید 11 درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد.

همچنین در این مدت 3 میلیون و 863 هزار حلقه تایر دوچرخه و موتور سیکلت تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 5 درصد افزایش داشته است.

6 میلیون و 239 هزار حلقه تیوب برای مصارف وسایل نقلیه مختلف تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2 درصد کاهش داشته است و علت آن ناشی از کاهش تقاضا به علت رواج بیشتر تایرهای تیوبلس است.

در بخش واردات نیز طی 6 ماهه نخست امسال‏ یک میلیون و 870 هزار حلقه تایر سواری، 664 هزار حلقه تایر باری - اتوبوسی رادیال و 213 هزار حلقه انواع دیگر تایر به ارزش حدود 466 میلیون دلار وارد کشور شده است.

مجموع واردات انواع مختلف تایر حدود 6 میلیون حلقه با وزن 133 هزار و 357 تن بوده که به لحاظ وزنی حدود 86 درصد و به لحاظ ارزش 81 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش را نشان می‌دهد، اما به لحاظ تعداد، حجم واردات بیش از دو برابر سال گذشته بوده است که بیانگر سهم بیشتر تایرهای سبک‌تر و تایر سواری در ترکیب واردات است.

*برای واردات بیش از حد نیاز تایر کشور به راحتی هزینه می‌شود

تنها سخنگوی صنعت تایر در همین ارتباط با اشاره به اینکه تخصیص ارز به تولید داخل در مقایسه با واردات بسیار ناچیز است، گفته است: ارز تخصیص داده شده برای 145 هزار و 576 تن تایری که 6 ماهه نخست امسال در کشور تولید شده در مقایسه با تامین حدود 466 میلیون دلار ارز واردات، نشان از کم توجهی مسئولان ذیربط به تولید داخل است.

وی افزود: برای واردات بیش از حد نیاز کشور، به راحتی ارز تامین ‏و هزینه می‌شود و این روند به طور حتم صنعت تایر داخلی را تحت فشار قرار می‌دهد ضمن اینکه بازار تایر اشباع شده و در بسیاری از اندازه‌ها با مازاد عرضه روبرو هستیم. 

 تنها گفت: این شرایط برنامه‌ریزی‌های صنعت تایر را مختل می‌کند و انگیزه تولیدکنندگان را برای سرمایه گذاری در طرح‌های توسعه ای مانند توسعه فناوری و افزایش کمیت تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: باید توجه داشت که علاوه بر واردات از مبادی رسمی‏‌, قاچاق تایر نیز در عمل صورت می‌گیرد که بر سطح عرضه تایر اثر گذاشته و فضای سنگینی را برای تولیدکنندگان در بازاریابی و برگشت به موقع هزینه‌ها به چرخه تولید ایجاد کرده است.

انتهای پیام/