شفقنا- پژوهشگر، نویسنده و استاد حوزه علمیه گفت: حضرت زهرا(س) کوشیدند تا اسلام را به صورت خردپذیر، وجدان پذیر و رحمانی برای مردم بیان کنند. حضرت زهرا(س) زندگی بر اساس امانت و عدالت را برای جامعه میخواست و هرگز اجازه نمیداد با زبان تند و تیز و با چوب و چماق با مردم حرف بزنند.
دروغ، وسیله و پوششی برای همه ظلمهاست
حجت الاسلام والمسلمین علی کرمی فریدنی در گفت وگو با شفقنا، «صداقت و راستگویی» را یکی از بارزترین ویژگیهای شخصیت حضرت زهرا -سلام الله علیها- در سراسر زندگی و کنشهای اجتماعی دانست و بیان کرد: دروغ، وسیله و پوشش برای همه ظلمهاست و اگر زبان فرد، گروه و حکومتی بر معیار و مدار صدق قرار گیرد، همه کارهای او درست میشود.
هرگز در گفتار و کردار حضرت زهرا(س) خلاف و عدم صداقت وجود نداشت
وی تصریح کرد: وصف و ویژگیهای سیره و روش زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی و سیاسی آن حضرت، متعدد و متنوع است که مهمترین آنها «صداقت و زبان راستگو» است؛ ایشان زبانی راستگو داشت و هرگز در گفتار و کردارش خلاف و عدم صداقت وجود نداشت؛ در خطبهی جاودانه خویش نیز میفرماید: «اعْلَمُوا اَنّي فاطِمَةُ وَ اَبيمُحَمَّدٌ، اَقُولُ عَوْداً وَ بَدْءاً، وَ لا اَقُولُ ما اَقُولُ غَلَطاً، وَ لا اَفْعَلُ ما اَفْعَلُ شَطَطا؛ بدانيد كه من فاطمه و پدرم محمد (ص) است، آنچه ابتدا گويم در پايان نيز میگويم، گفتارم غلط و ناسنجیده نبوده و ناروا و ظلمى در آن نيست.» در حقیقت حضرت تصریح دارند که آنچه میگویم، سنجیده، دقیق و درست است چراکه هرگز گزافه، ناروا، باطل، ظالمانه و دروغ نخواهم گفت.
آقای کرمی فریدنی گوهر صداقت حضرت زهرا (س) را روشی آشکار برای جامعه و مردم دانست و افزود: آنقدر این ویژگی صداقت و زبان راست حضرت برای همگان آشکار بود که خلیفهی اول در برابر خطبه و سخنان ایشان میگوید: «وانت خیرة النساء و ابنة خیر الانبیاء، صادقة فی قولک، سابقة فی وفور عقلک». یعنی ای دختر پیامبر، شما در گفتارت راستگو و در کردارت درست و دقیق و استوار رفتار می کنی.
رهرو حضرت زهرا(س)، صداقت دارد
وی تصریح کرد: کسانی که با عزاداری و یا هر اقدام دیگری، تلاش میکنند خود را رهروراه مترقی و ارادتمند آن حضرت معرفی کنند، باید راستگو و سنجیده گفتار باشند. زبان ما باید در مصاحبه، آمار دادن، بیان رخدادها که در رسانهها یا با دیگران می گوییم، نسبت به مخالف و حتی دشمن، همراه با صداقت و سلامت باشد. راستی در گفتار و زبان و ادبیات، سرچشمهی تمام خوبیهاست. اگر جامعه، حکومت، پیشوا و زمامداری زبانش راستگو و سنجیده سخن باشد، نمی تواند بیداد و خلاف کند، چراکه پوشش همه ظلمها و حقکشیها دروغ است. اگر زبان جامعه و حکومت بر معیار صداقت باشد، باقی کارها نیز بر مدار درستی قرار می گیرد.
صداقت هیچگاه نباید با دروغ جایگزین شود
کرمی فریدنی تصریح کرد: صداقت هیچگاه نباید با دروغ جایگزین شود. گاهی ممکن است به دلایلی نتوانیم سخن راست را بگوییم. اما این مجوز نمیشود که دروغ بگوییم. ما مجوز نداریم که مردم را فریب دهیم و ناروا ببافیم.
این پژوهشگر دینی، حضرت صدیقه طاهره (س) را اهل عمل و رفتار شایسته در همهی ابعاد زندگی دانست و گفت: سراپای وجود ایشان از گفتار، کردار و رفتار پرجاذبه و خوب لبریز بود. آنجا نیز که ناگزیر به آن می شود که دیگران را به حق و عدالت و قانون فراخواند و از بیداد و ناروا هشدار دهد و از ظلم و تعدی بازدارد، این عمل را با رفتاری زیبا دنبال میکند. آن بانوی نمونه رفتاری تاریخ ساز و عدالتخواهانه دارد و لذا میفرماید: من رفتار پراکنده و بیهوده و خارج از چهارچوب قانون و دین و آیین محمد (ص) نخواهم داشت. ایشان سمبل عمل به قرآن کریم است؛ خداوند متعال در دهها آیه بر حکمت عملکرد شایسته تصریح داشته و میفرماید: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ …». کسی که اهل عمل نیکو نباشد، رستگار نیست. حضرت زهرا (س) بانوی عمل شایسته و رفتار خوب است. قرآن کریم نیز میفرماید همهی انسانها در زیانند جز کسانی که رفتارشان در زندگی و در جامعه شایسته باشد.
حضرت زهرا(س) بشر دوست بود
کرمی فریدنی ادامه داد: وجود مقدس حضرت زهرا (س) سراپا بشردوستی بود. ایشان برای انسانها ارزش و ارجمندی و کرامت میخواست. به انسان بسی بها میداد و نمیپسندید که دیگران کرامت و حقوق مردم را پایمال کنند. این چه ارجمندی است که در زندگی دیگران، بدون رضایت، خواست و نظرشان دخالت شود؟ حضرت مهر و بشر دوستی نسبت به انسانها داشت و از خانه و خانواده تا همسایه و گسترهی جهان انسانیت خیر میخواست. امام مجتبی (ع) از کودکی خود گزارش میکنند که کنار مادر نشسته بودم و نیایش ایشان را میشنیدم. مادر آنچه را از خداوند متعال میخواست، برطرف شدن درد و رنج مردم و فرود خوبی، سعادت و سلامت برای مردم بود. برای مردم امنیت و زندگی شایسته میخواست. من پرسیدم: مادر چرا نخست دیگران را دعا میکنید؟ که پاسخ داد: «الجار ثم الدار». دگردوستی و مهر به انسانها از ویژگیهای شاخص آن بانوی بزرگ است. ایشان همهی انسانها را دوست داشت و لذا در بیان ویژگی پدر گرامیشان میفرمایند: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ»، براى شما پيامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است شما در رنج بيفتيد، به هدايت شما بس کوشاست و نسبت به مؤمنان، دلسوز و مهربان است چراکه پیامبر(ص) انسان دوست بود و رنج مردم بر او گران و غیرقابل تحمل مینمود.
آقای کرمی فریدنی افزود: وقتی حضرت امیرالمومنین (ع) برای بیعت اجباری تحت فشار قرار گرفت، فاطمه(س) در مسیر بازگشت حضرت از مسجد، ایشان را در آغوش کشید و گفت: جانم فدای جانت علی جان که از حق و عدالت دفاع میکنی و روحم فدای روحت و در تمام فراز و فرودهای دفاع از حق و عدالت در کنار شما هستم.
حضرت زهرا(س) زندگی بر اساس امانت و عدالت را برای جامعه میخواست
این استاد حوزه، زندگی قانونمند و اخلاق محور را از ویژگیهای دیگر حضرت زهرا (س) دانست و گفت: یکی از نقدهای حضرت به حکومت و جامعهاش این بود که چرا معیارها و ضوابطی که پیامبر (ص) برای سلامت و عدالت آورد تا جامعه در مدار آن به سعادت برسد، کنار گذاشته شد؟ چرا تخصص، تعهد، امانت و سلامت، کنار گذاشته شد و دوباره، قومگرایی و عشیره گرایی و روابط ناسالم در پیش گرفته شد؟ چرا معیارهای حقوق بشری تغییر داده شد؟ لذا در مسجد فرمودند: چرا شما، معیارهای عادلانه و خردمندانه را تغییر دادید؟ کسی که می خواهد امانتدار مردم باشد و امکانات ملی و بیت المال و فرصت در اختیار او قرار بگیرد، باید با دانشترین، مدیرترین، متخصصترین وامانتدارترین و با مهارتترین انسانها باشد. نباید معیار این باشد که فلانی فرزند کیست. حضرت زندگی بر اساس دانش، تخصص، مهارت، توانایی، امانت و عدالت را برای جامعه میخواست، در حالیکه در دنیای ظالمان معیار، رابطه و ثروت و زور و فریب است.
حضرت زهرا(س) هرگز اجازه نمیداد با چوب و چماق با مردم حرف بزنند
آقای کرمی فریدنی گفت: آن بانوی عدالتخواه کوشید تا اسلام را به صورت خردپذیر و وجدان پذیر و رحمانی برای مردم بیان کند. در بیان احکام و مفاهیم دین، به ملاک و فلسفهی آن توجه میداد و میفرمود: چرا خداوند متعال خوبی ها را واجب و بدی ها را حرام اعلام کرد. حضرت هرگز اجازه نمیداد با زبان تند و تیز و با چوب و چماق با مردم حرف بزنند. یکی از فرازهای درخشان گفتار ایشان این فراز است که فرمود: فَرَضَ آللّهُ آلاْیمانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ، وَالصَّلاَةَ تَنْزِیهاً عَنِ آلْکِبْرِ. خداوند متعال راستی را واجب کرد، چون دروغ، فریبکاری و کلاهبرداری و نیرنگ بازی است. ظم و بیداد و حقکشی و نقض کرامت و حقوق بشر، آتش دنیا و آخرت است و عدالت خواهی و انسانیت، راه و روش دین خد است. برابری در برابر قانون، حق برابری و حق زندگی به دلیل اینکه خوب است، واجب شده است.