شناسهٔ خبر: 69751730 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

ضرورت حذف باندهای فساد از خصوصی‌سازی صنعت خودرو

خصوصی‌سازی یا فاسدسازی

شاید مهم‌ترین علت آن نیز برخی گزینه‌های داوطلب برای خرید سهام خودروسازان است که بعضا با سبقه ناکارآمدی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی، روند خصوصی‌سازی را با چالش مواجه کرده است.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی: واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی یکی از دغدغه‌های دولت‌ها در سال‌های اخیر است، چه آن‌که تجربه خصوصی‌سازی در گذشته که تعطیلی برخی کارخانجات تولیدی را به‌همراه داشت نتایج موفقت‌آمیز این اقدام برای خودروسازی را دچار تشکیک و تصمیم‌گیری سیاست‌گذار در آن را با عدم قطعیت مواجه کرده است.

به گزارش بولتن نیوز، شاید مهم‌ترین علت آن نیز برخی گزینه‌های داوطلب برای خرید سهام خودروسازان است که بعضا با سبقه ناکارآمدی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی، روند خصوصی‌سازی را با چالش مواجه کرده است.

برخلاف برخی ادعاها در رسانه‌ها، خودروسازان هیچ‌گونه مخالفتی با واگذاری سهامشان به بخش خصوصی با هدف بهبود شرایط تولید و عرضه خودرو ندارند اما این  هدف باید با بررسی صلاحیت داوطلبان صورت گیرد تا صنعت خودرو کشور به سرنوشت برخی صنایعی که به دست بخش خصوصی به ورطه نابودی کشانده شدند، دچار نشود.

رویکرد فعلی خودروسازان بزرگ کشور از جمله ایران خودرو و سایپا حمایت از خصوصی‌سازی در جهت تامین منافع تمامی گروه‌های ذینفع این گروه های صنعتی است. اما خودروسازان همواره مخالف حضور افراد و گروه‌هایی هستند که صرفا به دنبال کسب منافع مادی از خرید سهام خودروسازان هستند. افرادی که با اقدامات مجرمانه و قاچاق حرفه‌ای و سازمان‌یافته  تا کنون خسارت‌های زیادی به صنعت خودرو و مشتریان زده‌اند. 

افرادی که همواره از روش‌هایی چون قاچاق کالا و گران‌فروشی مایحتاج عمومی از جمله قطعات خودرو به دنبال تحصیل مال نامشروع بوده‌اند، نمی‌توانند برای اداره خودروسازی کشور منصوب شوند.

ذکر این نکته ضروری است که صنعت خودرو در ایران پس از صنایع نفت و گاز بزرگ ترین صنعت کشور است و اشتغال قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. به همین جهت همواره از حساسیت خاصی برخوردار بوده است. علاوه بر این، نفوذ این صنعت در جامعه و تعامل نزدیک عمده مردم با این صنعت و محصولات آن موجب شده که چالش ‌ها و آسیب ‌های وارد بر صنعت خودروسازی به سرعت به جامعه تسری یافته و سیاست‌ گذاری کشور را تحت تاثیر قرار دهد. از همین رو صنعت خودرو ایران در دهه‌ های گذشته در حالی با مسائل و مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده است که بحث واگذاری دو شرکت بزرگ ایران ‌خودرو و سایپا به بخش خصوصی همواره محل بحث بوده است.

به هر حال خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی به ویژه در صنعت خودروسازی، همواره یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد ایران بوده است. در سال‌های اخیر، موضوع خصوصی‌سازی دو خودروساز بزرگ ایران، یعنی ایران‌خودرو و سایپا، بارها مطرح شده و در برنامه‌های دولت‌های مختلف جایگاه ویژه‌ای داشته است. اما آیا این هدف بلندپروازانه، یعنی خصوصی‌سازی واقعی این دو خودروساز بزرگ کشور با واگذاری آنها به افراد و شرکتهایی که در کار قاچاق قطعات دخالت داشته اند یا دارای تخصص لازم نیستند، قابل دستیابی نخواهد بود.