گفتوگوی «وطن امروز» با رئیس پلیس راهور فراجا درباره تأثیر خاموشیهای اخیر بر وضعیت ترافیک شهری
ایست به خاموشی چراغهای راهنمایی
صاحبخبر - گروه اجتماعی: قطع شدن چراغهای راهنمایی و رانندگی در پی خاموشیهای اخیر، شهروندان را با بروز مشکل ترافیکهای سنگین مواجه کرده است؛ پدیدهای که نهتنها باعث کلافگی مردم پشت چراغهای خاموش در تقاطع شهری شده، بلکه زحمات زیادی را بر پلیس راهور تحمیل کرده است، چرا که آنها در چنین شرایطی مجبورند ترافیک را به صورت دستی مدیریت کنند. اجرای سراسری طرح قطع برق در حالی است که چراغهای راهنمایی و رانندگی اغلب تقاطعهای سطح شهرها بویژه کلانشهرها مجهز به پنلهای خورشیدی و سیستم سولار نیستند، با قطع برق، خاموش میشوند. مسالهای که منجر به اختلال در تردد خودروها و کند شدن حرکت آنها و اتلاف وقت شهروندان خواهد شد. بهطوری که هم اکنون با قطع شدن برق و خاموش شدن برخی چراغهای راهنمایی و رانندگی، خیابانهای پایتخت در پی ترافیک سنگین قفل میشوند. اختلال در ترددها و ایجاد ترافیک سنگین در پی قطع برق این روزها داد پلیس را نیز درآورده است، به طوری که رئیس پلیس فراجا دیروز در گفتوگو با «وطنامروز» درباره تاثیر خاموشیها بر وضعیت ترافیک شهری، همچنین بروز تصادفات احتمالی ناشی از این مساله اظهار داشت: سالهاست موضوع تامین تغذیه جداگانه برق چراغهای راهنمایی و رانندگی در کنار برق شهری را به مسؤولان شهری تاکید کردیم و اعلام شده برای جلوگیری از ایجاد گرههای ترافیکی در تقاطع شهری ضروری است که چراغهای راهنمایی و رانندگی به برق اضطراری مجهز شوند ولی هم اکنون شاهد خاموشی برخی از چراغها در تقاطع هستیم. سردار سیدتیمور حسینی تاکید کرد: ما به شهرداری درباره جلوگیری از خاموشی چراغهای راهنمایی و رانندگی با هدف عدم ایجاد ترافیک سنگین پیشنهاد دادیم برای چراغهای سطح شهر بخصوص آنهایی که در معابر اصلی نصب هستند یک منبع تغذیه جداگانه تعریف شود تا در صورت قطع برق به شکل اتوماتیک روشنایی چراغها از این منبع ذخیره برق استفاده شود اما اقدام سراسری خاصی از سوی این نهاد مبنی بر روشن ماندن همه چراغهای راهنمایی و رانندگی در زمان خاموشیها به چشم نمیخورد. سردار حسینی افزود: قطع برق چراغهای راهنمایی و رانندگی مشکلات فراوان و زحمات زیادی را برای شهروندان و پلیس ایجاد میکند که طی چند روز اخیر که خاموشیها اتفاق میافتد پلیس و شهروندان را کلافه کرده است، به طور نمونه در منطقه سعادت آباد تهران در پی بارش شدید باران در کنار خاموشیها، ترافیک بسیار سنگینی ایجاد شد. اظهارات رئیس پلیس راهور فراجا درباره ایجاد مشکلات ترافیکی همراه با قطع برق در حالی مطرح میشود که رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز میگوید: پلیس با خاموشی معابر و تقاطعها در طول روز و خاموشی بزرگراهها در شب و ساعات پایانی روز مخالف است. سردار سیدابوالفضل موسویپور، رئیس راهور تهران بزرگ درباره قطعی برق در معابر تهران گفت: با قطعی برق در تقاطعها و خاموشی بزرگراهها در ساعات پایانی روز و شبها مخالف هستیم چرا که این مساله میتواند در بر هم زدن نظم شهر و حوادث بزرگراهی موثر باشد. به گفته وی، خاموشی چراغهای راهنمایی و رانندگی در تقاطعها جدا از اینکه نظم و انضباط شهری را به هم میزند، میتواند عامل موثری در تصادفات باشد و بر نظم تردد و ترافیک شهر نیز تاثیر منفی بگذارد. بارها به این نکته اشاره کردیم که تاریکی بزرگراهها یکی از عوامل تصادفات در این معابر است. مرکز اطلاعرسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز با اشاره به خاموشیهای اخیر در برخی مناطق تهران و قطع چراغهای راهنمایی و رانندگی اعلام کرد در روزهای اخیر شاهد قطع برق در برخی مناطق تهران خصوصا در ساعات بعدازظهر بودهایم. این مساله باعث خاموشی چراغهای راهنمایی و رانندگی میشود و در صورتی که حق تقدم در این زمانها رعایت نشود امکان بروز حادثه وجود دارد. در این رابطه به رانندگان و عابرین توصیه میشود که حتماً به فرامین عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی توجه لازم را داشته و همکاری لازم را به عمل آورند. گفتنی است زیر ساختهای چراغهای راهنمایی و رانندگی تحت کنترل سازمان حملونقل ترافیک شهرداری تهران است و ارتباطی به پلیس ندارد. پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران نیز در گفتوگو با «وطن امروز» درباره اینکه پلیس راهور معتقد است چنانچه تمام چراغهای راهنمایی و رانندگی در سطح شهر به برق اضطراری مجهز شوند در زمان خاموشیها ترافیک در تقاطع رخ نمیدهد، افزود: اکثر چراغهای راهنمایی و رانندگی در تقاطع شهری به «یوپیاس» وصل هستند، یعنی باتری ذخیره برق دارند اما برخی چراغها از شبکه اصلی شهری دور بوده که آنها را نیز مجهز به برق اضطراری میکنیم. وی با بیان اینکه شهرداری تهران حدود 90 درصد چراغهای راهنمایی و رانندگی تقاطعهای شهری را به این دستگاهها مجهز کرده است، گفت: هماکنون در حال نصب 800 باتری برای چراغهای که برق اضطراری ندارند هستیم. البته برخی چراغهای راهنمایی و رانندگی که با قطع شدن برق خاموش میشوند، معمولا از شبکه شهری ۲ هستند که تلاش میکنیم در اسرع وقت آنها را نیز به یوپیاس مجهز کنیم.∎