شناسهٔ خبر: 69734053 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دولت توجه ویژه‌ای به معلمان داشته باشد

آیت الله طباطبایی نژاد:معلمان، انسان‌ساز هستند و دولت باید از نظر مادی به این قشر توجه ویژه‌ای داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در دیدار با وزیر آموزش و پرورش گفت: نیروی انسانی خوب، مهمترین موضوع در هر جامعه‌ای است و تمام تلاش ما از مدرسه تا دانشگاه باید با هدف تربیت و آموزش انسان‌های خوب باشد و این امر بدون داشتن معلم‌های خوب امکانپذیر نیست.
آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد افزود:آموزش افراد در جمهوری اسلامی باید دارای نقشه راه، هدفمند و برنامه‌ریزی شده باشد و از دوره ابتدایی تا پایان تحصیلات، این موضوع در نظر گرفته شود.
وی گفت: گزینش در آموزش و پرورش بالاتر از گزینش قاضی است و باید آموزش و پرورش در تربیت معلمان در دانشگاه فرهنگیان و استخدام نیرو‌های آموزشی دقت نظر بیشتری داشته باشد، چون این مساله بطورمستقیم با آینده فرزندان سرزمینمان ارتباط دارد و پس از استخدام نیز نظارت مستمر روی نیرو‌ها بسیار ضروریست.
آیت‌الله طباطبایی‌نژاد ادامه داد: معلمان، انسان‌ساز هستند و دولت باید از نظر مادی به این قشر توجه ویژه‌ای داشته باشد.
وی همچنین با اشاره به اینکه با اشاره به تغییر تمام مدیران بعد از عوض شدن دولت‌ها رسم غلطی است که باید آن را برهم زد، افزود: استفاده شایسته از مدیران دولت سیزدهم که کار‌های خوبی اجرا کردند نیز باید در دولت چهاردهم پیرو شعار وفاق ملی نیز مورد توجه قرار گیرد.
آیت‌الله طباطبایی گفت:کار‌های ارزشمندی در آموزش و پرورش اصفهان در دستور کار قرار گرفته، برای نمونه در هر ناحیه آموزش و پرورش حداقل ۲ سالن احداث شده است.
وزیر آموزش و پرورش نیز در این دیدار گفت: شک نیست که نظام تعلیم و تربیت یک مجموعه فرادستگاهی تامین کننده نیروی انسانی کل کشور است و مسیر توسعه جامعه نیز جز از طریق آموزش و پرورش نمی‌گذرد.
علیرضا کاظمی افزود: تجربه جهانی نشان می‌دهد که تمام کشور‌هایی که به سمت توسعه رفته‌اند، آموزش و پرورش را مبنای خود قرار داده‌اند و بعد از جنگ جهانی دوم، مسیر توسعه بیشتر کشور‌ها از آموزش و پرورش گذشته است.
وی ادامه داد: تمام معضلات فرهنگی که امروز همه نگرانش هستیم، ناشی از بی‌توجهی و کم‌توجهی به حوزه تعلیم و تربیت کشور و ریشه حل آن نیز در گرو توجه به آن است.
کاظمی گفت: تمرکز ما روی سه حوزه «فعالیت پرورشی و فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی»، «برنامه‌ریزی درسی و تحول در نظام تعلیم و تربیت» و «دانشگاه فرهنگیان» است که گلوگاه‌های اصلی نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شوند.
وی ادامه داد: در حوزه مسائل فرهنگی و تربیتی، قرآن ۲ راهبرد کلی برای تربیت و صلاح جامعه دارد، یکی نماز و دیگری انفاق که هر کدام رابطه متقابل با هم دارند، زیرا نماز انسانساز جامعه و انفاق جامعه‌ساز انسان است و هر ۲ مکمل هم محسوب می‌شوند.
کاظمی با بیان‌اینکه در حوزه فرهنگی تمرکز ما بر روی این ۲ مساله بر پرکردن خلا‌های موجود در این زمینه است، گفت:در حوزه نماز سه مسیر شامل «اقامه نماز»، «فعالیت تبلیغی، ترویجی، انگیزشی، تکریمی، تجلیلی و تجربه‌گردانی برای فعالان این عرصه» و «تمرکز روی مسائل معرفتی نماز» است، به عبارتی فلسفه و چرایی نماز که در سه سطح ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم بر روی آن کار می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: حوزه بعدی که بر روی آن تمرکز کرده‌ایم، قرآن است و در این حوزه سه راهبرد «روخوانی و روانخوانی»، «حفظ قرآن» که دروازه ورود به معارف است و باید از دوران ابتدایی آغاز شود و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم و بالاخره «شناسایی و کشف استعداد‌های قرآنی» است که بنا داریم یکسری مدارس را ویژه سمپاد‌های قرآنی در سراسر کشور طراحی و تاسیس کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رویکرد ما برای این موضوعات، «مدرسه‌محور» است، گفت: ما آمادگی داریم تا از هر نوع ظرفیت حوزه‌های علمیه در باره این موضوعات استفاده کنیم.
کاظمی با بیان‌اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی سه موضوع «ارتقای سلامت روان دانش‌آموزان»، «ارتقای سلامت اجتماعی آنان» و «سبک زندگی ایرانی اسلامی با اولویت حجاب و عفاف» را در راس کار قرار داده‌ایم، افزود: حوزه آسیب‌های اجتماعی اولویت بسیار بالایی دارد و در این زمینه، تمام هم و غم ما بر روی تقویت هویت دینی و ملی دانش آموزان است.
حضور در اجلاسیه ۶ هزار دانش‌آموز و فرهنگی شهید استان، کلنگ‌زنی ۲۵ واحد آموزشی به مناسبت ۲۵ آبان سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان، افتتاح پنج واحد آموزشی در بخش مهردشت و افتتاح استخر دانش آموزی شهرستان بُرخوار از برنامه‌های سفر یک‌روزه وزیر آموزش و پرورش به اصفهان است.
اصفهان ۲۴ هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که ۶ هزار نفر از آنها دانش‌آموز و فرهنگی هستند.