قطع برق در کشور، مشکلاتی برای روند آموزش در مدارس ایجاد میکند و نه تنها کیفیت تدریس در کلاسهای هوشمند را تحت تأثیر قرار میدهد، بلکه مشکلاتی را نیز برای دانشآموزان و معلمان به همراه دارد.
در شرایطی که برخی از کلاسهای درس به فناوریهای نوین و تجهیزات هوشمند مجهز شدهاند، قطع برق عملاً باعث میشود سیستمهای آموزشی مانند تابلوهای دیجیتال، پروژکتورها، و اینترنت از دسترس خارج شوند. این موضوع باعث میشود کیفیت آموزش کاهش یابد و معلمان نتوانند از ابزارهای کمکآموزشی که نقش مهمی در ارتقای سطح یادگیری دارند، استفاده کنند.
قطع برق علاوه بر تأثیر بر تجهیزات هوشمند، برای کلاسهایی که نور طبیعی کافی ندارند نیز مشکلساز است. نبود روشنایی مناسب به ویژه در روزهای ابری یا فصول سرد سال، شرایط را برای مشاهده تخته، کتاب و جزوه دشوار میکند و دانشآموزان مجبور میشوند با چشمان خسته و تمرکز کمتر به یادگیری بپردازند.
سرد شدن کلاسها و کاهش تمرکز دانشآموزان
همچنین، قطع برق باعث خاموش شدن سیستمهای گرمایشی میشود؛ امری که میتواند به ویژه در مناطق سردسیر کشور مشکلساز شود و باعث کاهش تمرکز و یادگیری دانشآموزان در فضای سرد شود.
آسیبهای جدی برای هنرستانها و کارگاههای فنی
از همه مهمتر، این شرایط آسیب بیشتری به هنرستانهای کشور وارد میکند، چرا که آموزشهای عملی در کارگاههای فنی بدون برق عملاً امکانپذیر نیست. بسیاری از دستگاهها و ابزارهای کارگاهی به برق وابستهاند و قطع برق نه تنها سبب ایجاد وقفه در آموزشهای عملی میشود، بلکه زمان لازم برای تمرین و مهارتآموزی دانشآموزان را نیز از بین میبرد.
حسین صادقی؛ رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش درباره تبعات قطع برق برای مدارس کشور گفت: وزارت نیرو برای مدیریت توزیع برق کشور، ناچار به قطع برق اکثر مناطق کشور است اما انتظار میرود شرکتهای توزیع برق استانها به گونهای برنامهریزی کنند تا فرآیندهای آموزش به دلیل قطع برق دچار اختلال نشود لذا انتظار داریم جداول ساعات خاموشی به گونهای تنظیم شود تا تداخل با ساعات آموزشی مدارس نداشته باشد یا تدابیری اندیشیده شود تا مدارس از این موضوع مستثنی شوند.
صادقی گفت: قطعاً هزینهای که تعطیلی مدارس برای کشور دارد به مراتب بیشتر از هزینهای است که به سبب مصرف برق تحمیل میشود؛ به نظر میرسد اگر برنامهریزی صحیحی انجام شود میتوان با ایجاد مصرف فرهنگ برق ناترازی مصرف برق را جبران کرد.قطعاً آموزش و پرورش میتواند بهترین بستر برای ترویج فرهنگ صحیح مصرف برق باشد.
قطع برق در کشور، مشکلاتی برای روند آموزش در مدارس ایجاد میکند و نه تنها کیفیت تدریس در کلاسهای هوشمند را تحت تأثیر قرار میدهد، بلکه مشکلاتی را نیز برای دانشآموزان و معلمان به همراه دارد.
در شرایطی که برخی از کلاسهای درس به فناوریهای نوین و تجهیزات هوشمند مجهز شدهاند، قطع برق عملاً باعث میشود سیستمهای آموزشی مانند تابلوهای دیجیتال، پروژکتورها، و اینترنت از دسترس خارج شوند. این موضوع باعث میشود کیفیت آموزش کاهش یابد و معلمان نتوانند از ابزارهای کمکآموزشی که نقش مهمی در ارتقای سطح یادگیری دارند، استفاده کنند.
قطع برق علاوه بر تأثیر بر تجهیزات هوشمند، برای کلاسهایی که نور طبیعی کافی ندارند نیز مشکلساز است. نبود روشنایی مناسب به ویژه در روزهای ابری یا فصول سرد سال، شرایط را برای مشاهده تخته، کتاب و جزوه دشوار میکند و دانشآموزان مجبور میشوند با چشمان خسته و تمرکز کمتر به یادگیری بپردازند.
سرد شدن کلاسها و کاهش تمرکز دانشآموزان
سرد شدن کلاسها و کاهش تمرکز دانشآموزانهمچنین، قطع برق باعث خاموش شدن سیستمهای گرمایشی میشود؛ امری که میتواند به ویژه در مناطق سردسیر کشور مشکلساز شود و باعث کاهش تمرکز و یادگیری دانشآموزان در فضای سرد شود.
آسیبهای جدی برای هنرستانها و کارگاههای فنی
آسیبهای جدی برای هنرستانها و کارگاههای فنیاز همه مهمتر، این شرایط آسیب بیشتری به هنرستانهای کشور وارد میکند، چرا که آموزشهای عملی در کارگاههای فنی بدون برق عملاً امکانپذیر نیست. بسیاری از دستگاهها و ابزارهای کارگاهی به برق وابستهاند و قطع برق نه تنها سبب ایجاد وقفه در آموزشهای عملی میشود، بلکه زمان لازم برای تمرین و مهارتآموزی دانشآموزان را نیز از بین میبرد.
حسین صادقی؛ رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش درباره تبعات قطع برق برای مدارس کشور گفت: وزارت نیرو برای مدیریت توزیع برق کشور، ناچار به قطع برق اکثر مناطق کشور است اما انتظار میرود شرکتهای توزیع برق استانها به گونهای برنامهریزی کنند تا فرآیندهای آموزش به دلیل قطع برق دچار اختلال نشود لذا انتظار داریم جداول ساعات خاموشی به گونهای تنظیم شود تا تداخل با ساعات آموزشی مدارس نداشته باشد یا تدابیری اندیشیده شود تا مدارس از این موضوع مستثنی شوند.
ما انتظار میرود شرکتهای توزیع برق استانها به گونهای برنامهریزی کنند تا فرآیندهای آموزش به دلیل قطع برق دچار اختلال نشود لذا انتظار داریم جداول ساعات خاموشی به گونهای تنظیم شود تا تداخل با ساعات آموزشی مدارس نداشته باشد یا تدابیری اندیشیده شود تا مدارس از این موضوع مستثنی شوند.صادقی گفت: قطعاً هزینهای که تعطیلی مدارس برای کشور دارد به مراتب بیشتر از هزینهای است که به سبب مصرف برق تحمیل میشود؛ به نظر میرسد اگر برنامهریزی صحیحی انجام شود میتوان با ایجاد مصرف فرهنگ برق ناترازی مصرف برق را جبران کرد.قطعاً آموزش و پرورش میتواند بهترین بستر برای ترویج فرهنگ صحیح مصرف برق باشد.
∎