شناسهٔ خبر: 69732820 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان نظام پزشکی | لینک خبر

دولت چهاردهم برای کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن برنامه‌ریزی کند

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دکتر رییس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، در چهارمین کنگره ملی تروما با اشاره به جایگاه نامناسب کشور در آمار مصدومین و فوتی‌های ناشی از تروما، از دولت چهاردهم که به جامعه پزشکی منسوب است، درخواست کرد که به‌طور جدی و با برنامه‌ریزی علمی و استفاده از فناوری‌های نوین برای کاهش این آمار تا پایان دوره چهار ساله خود تلاش کند.

 دکتر رییس‌زاده در این کنگره با اشاره به حادثه تلخ قتل دکتر داوودی در یاسوج، از آن به عنوان یک ترومای بزرگ به جامعه و به‌ویژه به جامعه پزشکی یاد کرد و خواستار بررسی علمی زمینه‌های بروز این تروما در کنگره‌های علمی مشابه شد. وی افزود: بدون شک یکی از عوامل اصلی این تروما، فضای رسانه‌ای از هم گسیخته‌ای است که هر کسی بدون کمترین هزینه به خود اجازه می‌دهد علیه جامعه پزشکی و حوزه تخصصی سلامت اظهار نظر غیرواقعی و سطحی کند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به آمار تروما افزود: در سال ۱۴۰۲، تعداد ۲۰ هزار و ۴۵ نفر بر اثر حوادث ترافیکی جان باختند که نسبت به سال ۱۴۰۱، با رشد ۲/۸ درصدی مواجه بوده‌ایم. در حالی که طی یازده سال گذشته، روند کاهشی و تلفات زیر ۲۰ هزار نفر داشتیم، در سال ۱۴۰۲ مجدداً به بالای ۲۰ هزار نفر فوتی در سال رسیدیم. همچنین، ۸۴۰۰ فوت ناشی از مسمومیت‌ها، ۲۱۵۵ فوت ناشی از حوادث کار، ۳۰۰۰ فوت ناشی از سوختگی و ۱۰۱۴ نفر فوت ناشی از غرق‌شدگی، بخشی از آمار فوتی‌های بیش از ۳۵۰۰۰ نفر ناشی از تروما در سال ۱۴۰۲ می‌باشد.

 دکتر رییس‌زاده با بیان اینکه ۵۱ درصد مرگ‌ها در صحنه تصادف و ۴۹ درصد از آن‌ها حین انتقال و پس از آن رخ می‌دهد، بیان کرد که نقش عوامل مختلف در بروز تصادفات و فاکتورهای امداد و درمان پس از تصادفات در بروز مرگ تقریباً برابر است. وی افزود: هزینه سوانح ترافیکی در کشور ما تقریباً دو برابر معدل جهانی است. بر اساس آمار، برای ۲۰ هزار نفر فوتی در سال، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه برای کشور به همراه دارد. می‌توان با برنامه‌ریزی علمی و عملی، با استفاده از ۵۰ درصد این هزینه برای اصلاح زیرساخت‌ها، آموزش تروما و تقویت ساختار بهداشت و درمان، آمار را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

 دکتر رییس‌زاده در خصوص راهکارهای کاهش تروما و تلفات ناشی از آن عنوان کرد: یکی از راه‌های میانبر، استفاده از فناوری‌های نوین نظیر تحلیل الگوی رفتاری رانندگان، صدور گواهینامه شخصی‌سازی‌شده، سیستم‌های هشدار و دستیار راننده، فناوری نظارت جامع و در لحظه، خودروهای خودران، تجزیه و تحلیل داده‌های حوادث و فناوری ارتباط بین خودروها است.

وی افزود: برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی، پیشنهاد می‌کنم قانونی وضع شود که مدیران ارشد شرکت‌های خودروسازی ملزم شوند تنها از خودروهای تولیدی همان شرکت برای خود استفاده کنند، همان‌طور که کادر بهداشت و درمان در همان مراکزی درمان و جراحی می‌شوند که به سایر مردم خدمت ارائه می‌کنند.

 در حوزه سلامت، مولفه‌های مهم در کاهش تروما، ارتقای کیفیت آموزش، تخصیص منابع مالی کافی توسط دولت و بیمه‌ها و نیز تسهیل شرایط مالی برای مشارکت بخش خصوصی در درمان تروما است.