شناسهٔ خبر: 69722144 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

این هشت بانک ایرانی به شبکه خودپردازهای روسیه متصل شدند

در حال حاضر بانک‌های ملت، رفاه، صادرات، پاسارگاد، سپه، ملی، تجارت و گردشگری به میر روسیه متصل هستند و دارندگان کارت های بانکی این بانک ها ....

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز به نقل از عصرایران، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد که در حال حاضر هشت بانک ایرانی به شبکه پرداخت‌کارتی روسیه (میر) متصل شده‌اند و به دارندگان کارت‌های بانکی این بانک‌ها این امکان را دارند که در خاک روسیه همچون داخل ایران خرید کنند.
 
به گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، نوش‌آفرین مؤمن واقفی اظهار داشت که مرحله نخست این طرح به بهره‌برداری رسیده است و بر اساس آن، گردشگران ایرانی می‌توانند از خودپردازهای روسیه پول برداشت کنند. در مرحله دوم، گردشگران روسی نیز قادر خواهند بود در ایران از پایانه‌های فروشگاهی استفاده کنند.
 
او با اشاره به همکاری‌های صورت‌گرفته در این پروژه، تأکید کرد که شرکت خدمات انفورماتیک و یک شرکت روسی در این طرح همکاری داشته‌اند و بانک‌های صادرات ایران و VTB روسیه به‌عنوان کارگزار عمل می‌کنند.
 
مومن‌واقفی با اشاره به اینکه طرح «میر شتاب» با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بانکی ایران و روسیه و استفاده از مفاهیمی چون توکنازیشن و NFC طراحی شده است، بیان کرد:«در این طرح برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و تسهیل فرایندهای پرداخت، از طرح کهربا استفاده شده است و تا پایان سال، امکان انجام پرداخت‌ها از طریق تلفن همراه و NFC نیز فراهم خواهد شد.»
 
طبق اعلام نوش‌آفرین مومن واقفی؛ معاون نظارت پرداخت بانک مرکزی در حال حاضر بانک‌های ملت، رفاه، صادرات، پاسارگاد، سپه، ملی، تجارت و گردشگری به میر روسیه متصل هستند و دارندگان کارت های بانکی این بانک ها می توانند در خاک روسیه مانند داخل ایران خرید کنند.
 
 گام‌های مؤثر ایران و روسیه برای پیوند شبکه‌های پرداخت‌کارتی شتاب و میر
محسن کریمی، مشاور رئیس‌کل بانک مرکزی، در خصوص ایده این طرح و زمان اجرایی‌شدن آن گفت:«ایده اتصال شبکه شتاب ایران و میر روسیه سه سال پیش مطرح شد. علی‌رغم چالش‌های موجود، با تلاش‌های بانک مرکزی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و سایر مسئولان، این طرح به مرحله اجرا درآمده است.»
 
او یکی از اهداف این طرح را انجام مبادلات ارزی بدون وابستگی به پلتفرم‌های غربی عنوان کرد و افزود:«یکی از چالش‌های اصلی، استفاده کشورهای مختلف از پلتفرم‌های غربی برای پرداخت‌های فرامرزی بود. همچنین اختلاف سطح فناوری شبکه شتاب ایران با استانداردهای جهانی نیز یکی دیگر از چالش‌ها بود که با تلاش‌های مستمر برطرف شده است.»
 
کریمی تصریح کرد:«با ابتکار و خلاقیت‌هایی که در حوزه بانک مرکزی انجام شد و باتکیه‌بر توانایی‌های داخلی، جهش تکنولوژیکی مدنظر با اقدامات لازم فراهم شد و این جهش با اتکا به توان مدیران و مهندسان داخلی کشور محقق شد.»
 
 تسهیل‌شدن تجارت با روسیه از طریق اتصال شبکه‌های شتاب و میر

در این جلسه، کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، ضمن تشکر از عملکرد فنی بانک مرکزی در اجرای این طرح، بیان کرد که این اقدام به کاهش مشکلات بانکی و پولی در مبادلات اقتصادی دو کشور کمک خواهد کرد و نقش مهمی در توسعه گردشگری میان ایران و روسیه ایفا خواهد کرد.
 
سفیر ایران تأکید کرد که بانک‌های دولتی و خصوصی کشور در روابط تجاری با روسیه فعال هستند و با رفع موانع بانکی، امکان بهبود تراز تجاری دو کشور فراهم خواهد شد.
 
او با اشاره به اهمیت برداشتن موانع پولی و بانکی در حوزه‌های گردشگری و تجاری، بیان کرد که این اقدام می‌تواند به افزایش قابل‌توجه تجارت با کشور روسیه منجر شود.
 
او همچنین یادآور شد که تجارت خارجی روسیه در سال ۲۰۲۱ به نزدیک به ۲۹۷ میلیارد دلار رسید و بر لزوم استفاده از این بازار بزرگ تأکید کرد. جلالی ابراز امیدواری کرد که بااراده بانک مرکزی، موفقیت‌های مناسبی در این زمینه حاصل شود.
 
او با تأکید بر اینکه اقدامات بانک مرکزی می‌تواند تأثیر بسزایی در توسعه مبادلات اقتصادی میان دو کشور داشته باشد، اضافه کرد:«یکی از اهداف توسعه روابط بانکی میان دو کشور توسعه روابط اقتصادی و گردشگری است، اما مشکلاتی همچون عدم آشنایی کافی تجار و بازرگانان ایرانی با بازار روسیه، موانع گمرکی، مشکلات ترانزیتی در دو حوزه راهگذرها و لجستیکی و برخی موانع در حوزه پولی و بانکی میان ایران و روسیه موانع اصلی گسترش روابط است که باید برای رفع این آنها اقدام شود.»