شناسهٔ خبر: 69721700 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انتشارات کانون در هر ۸ ساعت یک عنوان کتاب چاپ می‌کند

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه انتشارات کانون در هر ۸ ساعت یک عنوان کتاب چاپ می‌کند گفت: پارسال هزار عنوان کتاب در انتشارات کانون تولید شد، که ۸۰ درصد آنها تجدید چاپ شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، برنامه صف اول چهارشنبه شب با حضور حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به اقدامات و برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخته شد. 
سوال: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محور گفتگوی امشب ما است با آقای حامد علامتی مدیرعامل کانون، ابتدا با ماهیت خود کانون شروع کنیم، فضای حال حاضر کانون را توضیح دهید، جامعه هدف کانون که مشخص است کودکان و نوجوانان، ادوار مختلفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قبل و بعد از انقلاب، دوران جنگ و پس از جنگ و دوران کرونا و بعد از کرونا که کار کرده است و روز به روز سعی کرده است که ارتقا دهد خودش را ، یک کلیتی بفرمایید که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کجای آموزشی کشور ایستاده است؟
علامتی: خیلی متشکر از موضوعی که انتخاب کردید و از رسانه ملی هم تشکر می‌کنم، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ماموریتش روی اسمش است، پرورش فکر، براساس نیاز‌هایی که مخاطب ما دارد، که در حقیقت مخاطب ما به درستی اشاره کردید کل کودکان و نوجوانان مخاطبین ما هستند، پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان بر عهده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
وقتی اسم پرورش فکر می‌آید، حتما عجین با کتاب است، تمام کار‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با کتاب شروع می‌شود، محوریت فعالیت‌های ما کتاب است و با کتاب شروع می‌کنیم و با کتاب ادامه می‌دهیم و نتیجه اش کتاب است.
ما فعالیت‌های بیش از شصت گانه داریم، که شامل فعالیت‌های ادبی، هنری و فرهنگی است که متناسب با ذائقه مخاطبین مان که کودک و نوجوان است اتفاق می‌افتد.
در دنیا امروزه به یک روشی رسیدند که خیلی به آن اهمیت می‌دهند و امروزه بسیار مدرن است و آن موضوع شخصی سازی آموزش است، شخصی سازی آموزش تمام مواردی که در حوزه روش‌ها، سبک‌های یادگیری، سرعت یادگیری و محتواست، براساس نیاز‌ها، علائق و سلائق مخاطب اتفاق می‌افتد.
یک مخاطبی که در محیط یادگیری ما قرار می‌گیرد که کاملا هم غیر رسمی است، آن مربی براساس علائق  و نیاز‌های همان مخاطب دارد برنامه ریزی می‌کند، ممکن است در یک کلاسی، در یک برنامه یا مجموعه‌ای ده تا دانش آموز یا بیست کودک یا پنجاه تا باشد، لذا متناسب با نیاز آن فرد برنامه ریزی می‌شود.
سوال:نیاز فرد چطور تشخیص داده می‌شود؟
علامتی: براساس تشخیص‌های مربیان ما، ما سه هزار و پانصد مربی حاذق در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داریم که تخصص کارشان همین موضوع است.
دارند شناسایی می‌کنند که من در ادامه عرض خواهم کرد که خانواده‌ها به کمک ما آمدند در این زمینه، خدمت شما یک جمله‌ای عرض کنم که این موضوع شخصی سازی آموزش که در دنیا اتفاق می‌افتد، سال هاست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر این اساس دارد کارش را پیش می‌برد.
این چه کمکی می‌کند، ارتقای انگیزه یادگیری را بالا می‌برد، بهبود فضای یادگیری را موثرست، افزایش مشارکت فعال هم توسط مربی، هم توسط مترقی اتفاق می‌افتد، در عین حال آمادگی می‌دهد که به مخاطب برای این که وارد یک دنیای واقعی شود، هم در حوزه تربیتی و هم در حوزه مهارتی همه این‌ها اتفاق می‌افتد، از طرفی هم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که یکی از بازو‌های اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است، تمام فعالیت هاش براساس ذائقه مخاطب در محیط غیر رسمی دارد اتفاق می‌افتد.
در اوقات فراغت دانش آموز و کودک و نوجوان ما اتفاق می‌افتد و اجباری نیست.
سوال: چقدر مبنای این شخصی سازی آموزش با عدالت آموزشی نزدیک است؟
علامتی: این هم برنامه‌هایی باید داشته باشیم، اساسا یکی از کار‌هایی که.
سوال: این شخصی سازی آموزش که دستاورد‌های مثبتی می‌تواند داشته باشد برای همان کودک و نوجوان سیستان و بلوچستان در همان حدی است که برای کودک و نوجوان تهرانی رعایت می‌شود؟
علامتی: براساس قانون برنامه ششم ما باید توسعه دهیم، فعالیت‌های خودمان در مناطق کم برخوردار، امروز به ضرس قاطع عرض می‌کنم، ما دو تا موضوع را سرلوحه کار خودمان قرار می‌دهیم، شاید قبلا بنا به اقتضائات، بنا به شرایط دوره‌های خوبی هم اشاره کردید که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌نشست، کودک و نوجوان سراغش می‌آمد، امروز ما سراغ کودک و نوجوان می‌رویم، اگر در خانه اش باشد، اگر در یک مراکزی باشد، ما خودمان ملزم می‌کنیم که به سمت مخاطب مان برویم.
درحوزه عدالت آموزشی و نصیب برابر براساس تکالیفی که داریم تمام امکانات مان سوق به آن طرف دادیم، همین الان یکی از فیلم‌های ما با موضوع عدالت آموزشی در سیستان و بلوچستان دارد فیلمبرداری می‌شود، اسم‌های مختلفی داریم، بحث نیمروز است اسمش، تا بیاید اسم‌های مختلف گذاشته می‌شود.
سوال: همان رویکرد در مناطق کم برخوردار هم عمل می‌کنید؟
علامتی: ما مراکز فرهنگی – هنری ثابت داریم در مراکز استان‌ها و شهر‌های بزرگ و کوچک، برای این که این عدالت را برقرار کنیم مراکز سیار داریم، اصلا مربی سیار داریم، به لحاظ پست اداری ما مربی سیار داریم، این‌ها به روستا‌ها، عشایر، مناطق کم برخوردار بروند و بیش از دو هزار و پانصد روستا را تحت پوشش خودمان قرار می‌دهیم، بحث اهدای کتاب را داریم، مربیان ما برای این تربیت شدند که در این مناطق خدمات را ارائه دهند، اکران یا اشکال نگیرند که کلمه اکران را گفتیم، از آقای جلوداریان عرض خواهی کنیم، نمایش فیلم‌های ما به صورت سیار در مناطق مختلف اتفاق می‌افتد، ما تماشاخانه‌های سیار داریم که سال گذشته هفتصد و شصت اجرا را در مناطق مختلف داشتیم، تا الان که خدمت شما هستم، بیش از چهارصد ارائه و نمایش داشتیم.
سوال: در مورد عملکرد‌ها صحبت می‌کنیم، در ابتدای صحبت مان نگذشته، یک سوال بپرسم، شما همان طور که در ابتدای صحبت گفتید ماموریت تان پرورش فکر است و در این حوزه الگوسازی یک فرآیند بسیار مهم و قابل توجه است، در این حوزه چه کردید، کودکان و نوجوان در حوزه الگوپذیری آیا الگوی خاصی تعریف کردید، این الگو چه معیار‌هایی دارد و چه سازوکاری را اتخاذ کردید؟
علامتی: در سند بنیادین آموزش و پرورش شاخص‌های مختلفی برای کودک و نوجوان تراز انقلاب اسلامی مطرح شده است که یکی از مبنا‌های ماست.
فرمایشاتی که مقام معظم رهبری در طول سالیان گذشته برای کانون و کانونی‌ها داشتند که ما در یک کتابی آماده کردیم، تحت عنوان کانونی که است و کانونی که باید باشد و این‌ها می‌شود اسناد بالادستی ما، بر این اساس اولا ما موضوع کودک و نوجوان را جدا کردیم، فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال‌های گذشته بیشتر بر اساس نیاز کودک جلو رفته بود.
ما آن را تقویت کردیم، اما امسال مان را گذاشتیم به نوجوانان، بر این اساس در حوزه الگوسازی.
سوال: در کودک به یک مرحله‌ای که باید رسیدید و بعد تغییر دادید؟
علامتی: بله رسیدیم ولی براساس نیاز کودک باید ارتقا می‌دادیم، کودک یک مسیری را می‌رود و یک مدلی را دارد، نوجوان یک مدل دیگری را دارد، نوجوان براساس نیاز‌های خودش ایجاب می‌کندکه نقش آفرینی داشته باشد، یا در تولیدات مان در عملکرد عرض می‌کنم، مثلا برای نوجوان چه کردیم، تولید کتاب کردیم براساس نامداران ایران در صد سال اخیر، کسانی که چهره بودند در حوزه‌های مختلف ایران عزیزمان، این‌ها را توسط نویسندگان حاضر آمدیم دوران نوجوانی و کودکان شان به قلم نوجوان نوشتیم، مثلا پروین اعتصامی، مرحوم بهجت، علی اکبر صنعتکار همه این‌ها کتاب شده است و الان جزو پرفروش‌ترین‌های ماست.
مثلا اگر بخواهیم با هم نوجوان صحبت کنیم و هم کودک ما باید از زبان هنر استفاده کنیم، برای کودک ما از هنر پویانمایی استفاده می‌کنیم که اگر الان فرصت شود به آن می‌پردازیم، که تولید کاراکتر لازم یا شخصیت لازم برای این که ما بتوانیم در ذهن کودک آن تاثیرگذاری را داشته باشیم، این کودک باید با آن زیست کند، فیلم پویانمایی بچه زرنگ که سال گذشته تولید و ارائه شد و امسال ادامه می‌دهیم و در بخش فیلم و تئاتر گزارش را ارائه خواهم داد.
سوال: یک نکته مبنایی دیگر، سیاست‌های کلان یا اسناد بالادستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طبق آن‌ها پیش می‌رود، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بیانیه دوم گام انقلاب و برنامه هفتم پیشرفت را داریم، اصلی‌ترین برنامه‌ای که ۲۶ راهبرد را طراحی کرده بودید چطور این‌ها و براساس کدام سیاست‌ها این برنامه ریزی‌ها و اقدامات را انجام می‌دهید؟
علامتی: مهم‌ترین کاری که برخودمان فرض می‌دانیم که انجام دهیم فرمایشات مقام معظم رهبری در طول سال‌های گذشته که رهنمود‌هایی در حوزه کانون گذاشتند که بررسی کردیم که کتاب شد و ۲۶ راهبرد را احصا کردیم و در عین حال سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با هم همخوانی دارد و براین اساس به یک سند راهبردی پنج ساله رسیدیم که این سند راهبردی برش‌های خودش را دارد؛ که مثلا فرض بفرمایید ما امسال مان سه تا سیاست داشتیم، سیاست اولمان مرکز محوری بود، ما خودمان ملزم دانستیم که هر برنامه‌ای که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارد برنامه ریزی می‌شود و ارائه می‌شود باید خودش را در آن مراکز ما نشان بدهد، مراکز بالای هزار مرکز فرهنگی – هنری ثابت و سیار داریم که نکته اتصال ما با مخاطب می‌شود با عضو ما می‌شود.
این یک، یعنی هر برنامه‌ای که داریم آن جا خودش را نشان دهد، مربی که زحمت می‌کشد آن جاست، والدین آن جاست و جامعه هدف مان آن جاست، سیاست دومی که پیگیری و بحث می‌کنیم، موضوع نوجوان است.
 این که در حوزه کودک تقویت کنیم و کارمان را ادامه دهیم سرجاش است، اما موضوع نوجوان بسیار برای ما حائز اهمیت است و بر این اساس تمام تولیدات خودمان را به این سمت بردیم.
سوال: راجع به این حوزه صحبت کنیم، در قالب یک توضیحات و اقدامات کتاب، زبان و ادبیات فارسی و هنر داشتید، یک تعریف جامعی داشته باشید از عملکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؟
علامتی: سیاست سوم ما مرکز محوری، نوجوان محوری و مخاطب محوری، ما یک سری اعضایی داریم که عضو ما هستند، ثبت نام می‌کنند، برنامه‌های شصت گانه برای شان تعریف می‌کنند، یک سری عضو ما نیستند ولی از خدمات ما می‌توانند بهره‌مند شوند، کتاب را از بازار می‌خرد یا فیلم را می‌خرد، براساس ذائقه مخاطب پیش می‌رویم.
من سوال شما را مجموعه فعالیت‌های فکری – پرورشی، در ذیل این‌ها حوزه فرهنگی و هنری که فعالیت‌های شصت گانه است، مثلا تولید، در حوزه تولید چه کار‌هایی انجام دادیم.
سوال: در هر حوزه دو مورد بفرمایید کفایت است؟ 
علامتی: در بخش تولید سه بخش تعریف می‌شود فیلم و تئاتر، کتاب، اسباب بازی و سرگرمی، در حوزه تولید کتاب صحبت کنیم، ما سال گذشته حدود هزار عنوان کتاب را تولید کردیم، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که حدود هشتاد درصد تجدید چاپ بود، کتاب‌هایی که در سال‌های گذشته زحمت کشیده بود، در سی سال، بیست سال، حتی چهل سال گذشته کتابی چاپ شده بود و الان مخاطب داشت و در عین حال ارزش داشت که تجدید چاپ کرده و بازآرایی کرده و مجموعه کتاب اختران که سال‌های گذشته چاپ شده بود که احیا کردیم و مجددا تجدید چاپ شد، بیست درصد کتاب‌ها چاپ اول است، مجموعا سه میلیون کتاب را سال گذشته چاپ کردیم، هم به مناطق محروم فرستادیم و هم به فروشگاه‌ها فرستادیم، آمار ما هر هشت ساعت یک کتاب چاپ کردیم که این آمار بسیار خوبی است.
سوال: این آمار برای چه مدتی است، یک ساله است؟
علامتی: یک ساله است که هر هشت ساعت یک کتاب چاپ کردیم، در حوزه ترجمه آن چیزی که حضرت آقا خواستند الان میانگین کشوری تقریبا ترجمه به تالیف است که ما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ضرس قاطع اعلام می‌کنیم که بیست درصد کتاب‌های ما ترجمه است و هشتاد درصد تالیف از بهترین نویسندگان است، چون خانواده به ما اعتماد می‌کند که اعتماد خانواده برای ما سرمایه است، در حوزه تولید بحث جریان اسباب بازی و سرگرمی، ما بر خودمان یک سیاستی را کامل پیش می‌بریم، سیاست تولی گری در کنار تنظیم گری و تسهیل گری، به جای این که خودمان تولید کنیم، ما حمایت می‌کنیم، ما تولیدات خودمان را به حداقل رساندیم، عوض داریم حمایت می‌کنیم، حتی در کتاب که باید تولید کنیم، ما الان نزدیک شصت ناشر کودک و نوجوان از آن‌ها کتاب می‌خریم، ما حاکمیتی هستیم نباید با کسی رقابت کنیم و باید در کنارش باشیم. در حوزه اسباب بازی سالانه سه، چهار تا تهش اسباب بازی تولید کنیم الان از ۱۲۰ تولیدکننده داخلی داریم حمایت می‌کنیم.

سوال: تنظیم‌گری و سیاست گذاری از سمت شما انجام می‌شود؟ 
علامتی: دقیقاً این دارد اتفاق می‌افتد، در تولید حوزه سوم فیلم و انیمیشن و سریال یا پویانمایی و یا سریال اینجا چه کار کرده‌ایم، یک وقتی من خدمت اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس بودم در دوره گذشته به من گفتند که چند تا فیلم شما ساختید گفتم از این به بعد به من بگویید که از چند تا فیلم حمایت کردی من حاکمیتی هستم من به جای اینکه خودم تولید کنم می‌آیم گروه‌های کار بلد را پیدا می‌کنم و دانش بنیان اتفاقاً که اینها همواره هستند اتفاقاً جوان هم هستند، در آنها بعد بر اساس محتوا‌هایی که خودم دارم یا بر اساس همان سند تحول بنیادین است، سفارش محصول می‌دهم ولی نظارت می‌کنم، دقیقاً شاخصه‌ها را چک می‌کنم محصولش می‌شود بچه زرنگ سرمایه‌گذاری می‌کنم، اما گروه هنر پویا به تهیه کنندگی آقای جعفری می‌آید کار را پیش می‌برد و امروز در دنیا برایش حرف دارد که این را بازار پردازی فرهنگی هم داری می‌کنیم با یک شخصیتی را برای کودکمان داشته باشیم هم سریالش همین الان دارد ساخته می‌شود هم بچه زرنگ ۲ و ما تا پایان سال ۱۴۰۵ برای این برنامه‌ریزی کرده‌ایم یا مثلاً در تولید شما ببینید با مراکزی که هنری و ادبی هستند دست دادیم، شما ببینید با حوزه هنری با بنیاد فارابی همین الان که من خدمت شما هستم فیلم باغ کیانوش که با حوزه هنری با هم ساخته‌ایم اقتباسی از کتاب باغ کیانوش ما است ببینید ما رفته‌ایم به این سمت که فیلممان را هم اقتباسی کنیم همین الان باغ کیانوش ما روی پرده سینما کاملاً نوجوانانه است هم دفاع مقدس فانتزی است و هم نوجوانانه است و هم با حوزه هنری دست دادیم و محصولش شده این. 
سوال: خدا قوت می‌گوییم به شما و تمام همکارانتان یک مقدار، چون زمان نداریم و تقریباً رفتیم، روی بخش دوم گفتگوی ما روی نوجوان محوری که خیلی شما روی آن تاکید کردید الان وقتی که کودک می‌رود به قول شما آن روال سنی را طی می‌کند و می‌آید در دوران نوجوانی در واقع یک جهش و پیشرفتی را دارد پیدا می‌کند ولی وقتی حالا بیاییم یک مقدار دقیق‌تر شویم این وقتی از کودک می‌رود در دوران سنی نوجوانی یک تغییراتی را تجربه می‌کند حالا از تغییرات فیزیولوژی بگیریم تا آن تغییرات روحی و مسائل دیگری که هست قاعدتاً نوجوان‌های ما الان به دنبال تطبیق خودشان با شرایط موجود هستند فارغ از آن الگوسازی که شما انجام دادید و قاعدتاً در این مسیر با یک تکانه‌های شخصیتی هم روبرو می‌شوند برای این چه کردید که بتوانید نوجوانان را مدیریت کنید و در قالب آن اصول‌ها و سیاست‌های انقلابی و اسلامی ما بتوانند حرکت کنند؟
علامتی: ما مبانی دینی داریم برای این موضوع ۷ سال اول هفت سال دوم و هفت سال سوم هفت سال سوم که تقریباً دوران نوجوانی و آغاز دوران جوانی است دوران وزیری ازش در مبانی دینی ما یاد کرده‌اند مشاوری و وزیری یعنی هم بایستی بهش میدان بدهی کار بکند نقش آفرینی بکند بر اساس مبانی دینی ما هم در عین حال نظارت باید روی آن داشته باشید یعنی آن قدرت اختیار را ازش نبایستی بگیرید این دقیقاً در مبانی تعلیم و تربیت ما هم هست تمام فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اساس ساحت‌های ششگانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دارد اتفاق می‌افتد که وزیر محترم آموزش و پرورش هم به این موضوع تاکید خوبی دارند و دائماً مطالبه می‌کنند این موضوع را از ما خدمت شما عرض کنم که مربیان ما و کل سیستم کانون هم بر این اساس دارد خودش را تنظیم می‌کند مراکز فرهنگی و هنری ما که در حقیقت نقطه اتصال ما با کانون استاد

سوال: آقای دکتر من منظورم سیاست‌هایی است که شما پیگیری می‌کنید که در آن فضایی که نوجوان ما قرار می‌گیرد با آن موج یا آن طوفان‌های فکری که روبرو می‌شود به هر حال حالا تکرار می‌کنم با آن تکانه‌های شخصیتی که باهاش روبرو می‌شود بشود آن ثبات را حفظ کرد و در آن مسیر بایسته و شایسته هدایتش کرد و یا حرکت کند بر آن سیاست و سازگاری که دنبال می‌کنید چیست؟ 
علامتی: ببینید من عرض کردم خدمت شما مهم‌ترین موضوع در حوزه نوجوانی نقش آفرینی خودش است به خودش بایستی اهمیت بدهد و خودش را درگیر کار کند ما فرض بفرمایید یکی کار بسیار ویژه‌ای را الان شروع کردیم باشگاه سیمرغ و باشگاه گاف ما بهترین‌های حوزه ادبیات در هر مدرسه انتخاب می‌شوند و می‌روند تحت آموزش قرار می‌گیرند و بعد می‌آیند بالا باشگاه گاف ما قله‌های ادبیات فرهنگی است اون‌هایی که در حوزه ادبیات فرهنگی هستند باشگاه قصه‌گویی ما باشگاه‌های کتابخوانی ما تئاتر ما بازیگری ما ما بایستی بر اساس ذائقه‌های مخاطبمان هم برایش برنامه داشته باشیم که ما داریم الان این را فعالیت‌های مختلف و هم نقش بدهیم به خودشان همین فیلم باغ کیانوش را شما ببینید نوجوان وقتی می‌شیند و این را می‌بیند خودش را تصور می‌کند، چون نوجوان دارد بازی می‌کند و برای خودش هم هست در عین حال برای ثبات کار هم حتماً در کنار نظارت باید خودش را درگیر کار کند در حوزه پرورش فکری هم ما حتماً از ابزار هنر بایستی استفاده کنیم در عین حال یک سری مهارت‌های دیگری هم ما داریم مثلاً مهارت گوش دادن اینکه ما بتوانیم در این زمینه خوب گوش بدهیم به حرف‌هایش اون را درک کنیم ما در سبد فعالیت‌های خودمان خانواده را بهش اضافه کرده‌ایم نمی‌شود شما بگویید من دارم کار تربیتی و حتی فرهنگی دارم می‌کنم، اما خانواده را نمی‌بینم من می‌خواهم بگویم که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اتفاقاً خانواده را داریم محور قرار می‌دهیم. 
سوال: یکی از چهار ضلع؟ 
علامتی: اصلا خانواده باید وسط میدان باشد ما در کنارش باشیم چند ساعت با ما هست بعد با خانواده است با پدر هست با مادر هست با برادر هست با خواهر هست. 
 سوال: آقای دکتر ببینید الان من برایم سوال است که شما با همه اقدامات خوبی که انجام دادید به هر حال آن نوجوان ما روبرو می‌شود الان تمام آن حالا در خانواده، در مسجد، در محله در فضا‌های عمومی که هستش در رسانه تمام این اقدامات را که انجام می‌دهید یکهو وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شود و با یک فضایی روبرو می‌شود که به هر حال با یک طوفان فکری روبرو می‌شود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توجه به این موضوع مهم چه سیاستی چه برنامه‌ای را برای نوجوان ایرانی دارد؟

علامتی: خدمت شما عرض کنم که ببینید در فرمایش شما هم بود کانون مسجد مدرسه و خانواده این چهار ضلع را ما باید به همدیگر وصلش کنیم من در فضای غیر رسمی بایستی بستری را فراهم کنم که نوجوان بتواند از خدمات من استفاده کند و از طرفی خودش را میزبان ببیند میهمان نبیند خانواده همراهی‌های خودش را داشته باشد ما بتوانیم بحث مسجد محله و اینها در یک قاب قرار می‌گیرد و مدرسه هم نقش خودش را دارد که ما به عنوان کانون و مدرسه هماهنگی‌های لازم را داریم که آنجا داخل مدرسه می‌شود معاونت پرورشی که ما مثلاً یک طرحی. 
سوال: برای یکپارچگی‌اش چه باید کرد من برای تربیت نوجوانم کار کردم، اما رفته وارد مدرسه شده با هم سنی‌های خودش یک چیز‌هایی را یاد گرفته که من اصلاً دوست نداشتم این اتفاق بیفتد و قاعدتاً اگر این یکپارچگی که شما بهش اشاره کردید وجود نداشته باشد شاید زحمات جای دیگری به هدر برود مثل شبکه‌های اجتماعی که الان گوشی‌های هوشمند دست همه نوجوانان و حتی کودکان ما قرار دارد این یک نکته بسیار مهمی است؟ 
علامتی: یک موضوعی هم که در فرمایش شما مستطر است موضوع رسانه است رسانه امروز بالاخره فضای مجازی‌اش خود رسانه ملی یعنی همه با هم می‌شود فضای رسانه‌ای این هم یک موضوعی است اینکه ما بتوانیم یک هماهنگی مرتبط بین همه اجزا داشته باشیم نکته دقیقی است بایستی آن را داشته باشیم. 
سوال: برنامه و اقدام خاصی دارید؟ 
علامتی: مثلاً من در کانون چه کار کرده‌ام من در کانون حتماً خانواده را محور قرار داده‌ام اصلاً خانواده را درگیر کردم نمی‌شود من اینجا یه کاری کنم برود در خانواده یک اتفاق دیگری بیفتد از آن طرف یک هماهنگی لازم مثلاً ما با شبکه امید داریم در صدا و سیما شبکه‌های مختلف داریم فضای مجازی خودش یک فضای خاصی است که برای این هم ما داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم منتها ما بایستی اگر می‌خواهیم فضای مجازی موفق باشیم بایستی تولیدات خوبی داشته باشیم که بتوانیم خوب جایگزین کنیم برای مخاطبمان. 
سوال: یک سوالی که خیلی شاید اینجا پیش بیاید و خیلی هم راجع بهش صحبت می‌کنند شما قاعدتاً جامعه هدفتان دهه نودی‌ها هستند درست است؟ 
 علامتی: دهه نودی‌ها هم هستند. 
 سوال: یکی از نکته‌هایی که خیلی راجع به آن صحبت می‌شود اینکه بعضاً باهاش برخورد می‌کنیم به ما می‌گویند که شما زبان دهه نودی‌ها را متوجه میشید و باید با ادبیات خودشان با منطق خودشان با اینها صحبت کنید اهل دستور نیستند چرا و سوال خیلی در ادبیاتشان وجود دارد و بسیار پیگیر هستند می‌خواهم بدانم که برای این چه فکری کرده کانون که زبان و ادبیات اینها را با ادبیات خودشان باهاشون صحبت بکند و قاعدتاً آن اصول و سیاست‌های انقلابی و اسلامی را بر اساس همان ادبیات بتواند جاری و ساری بکند؟ 
علامتی: خیلی ممنون از این نگاه خوب شما ببینید اولین نکته در این زمینه آن چیزی که بنده به عنوان یک معلم می‌خواهم عرض کنم این است که ما نباید در فضای امر و نهی پیش برویم یعنی در فرمایش شما هم بود اصلاً در این فضا نباید باشیم باید در فضای کاملاً اغنایی ما پیش برویم نکته بعدی هم این است که ما باید بشنویم نکات اینها رو هم بشنویم به اینها میدان بدهیم خودشان بیایند نقش آفرینی بکنند مسیر را طوری طراحی کنیم که به آن اهدافی که مد نظر هست بهش برسند اتفاقاً من می‌خواهم بگویم که من خیلی امیدوارم به این دهه نودی‌ها من دارم باهاشون کار می‌کنم اینها حتماً بهتر و تواناتر از ما دهه شصتی‌ها پیش خواهند رفت اصلاً شک نکنید منتها از این ور هم خانواده هم من به هم رسانه همه باید در خدمتشان باشیم هم بهشون میدان بدهیم هم راهنماییشون کنیم گذشت آن زمانی که به اینها گذشت آن موقع امر و نهی هم در محبت اتفاق می‌افتد ما محبت نمی‌کنیم ارزش نمی‌دهیم بعد می‌آییم امر و نهی می‌کنیم اگر بیاییم بهش محبت کنیم اگر در کنارش باشیم آن وقت امر و نهی ما هم جواب می‌دهد. 
سوال: یعنی اینکه بیایید بگویید که ما ظرفیت‌هایمان این است هدفمان هم این است شما به ما بگویید که برای رسیدن به آن هدف با این ظرفیت چه بکنیم یعنی با ادبیات و منطق خودشان؟ 
علامتی: بله با ادبیات خودش و در عین حال ما مثلاً در کانون از هنر استفاده می‌کنیم از شعر استفاده می‌کنیم از فیلم استفاده می‌کنیم امروز اون اثری که یک فیلم یک انیمیشن روی ذهن مخاطب می‌گذارد از منی که چند ساعت می‌خواهم صحبت کنم خیلی بالاتر است ما از هنر باید استفاده کنیم از خانواده استفاده کنیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم و در عین حال به مخاطبمان احترام بگذاریم حرفش را بشنویم یعنی صبوری می‌خواهد بسیار صبوری می‌خواهد، چون او در معرض است دیگر در زمان ما اینترنت نبود زمان ما تلویزیون محدود بود زمان ما خیلی محدودیت بود الان وارد یک فضایی می‌شود و الان واقعاً داریم مبارزه می‌کنیم با دشمن و این کودک ما این نوجوان ما بایستی در کنارش باشیم تمام تلاش ما بر این است که بر اساس ذائقه برویم جلو. 
سوال: قاعدتاً آن پیگیری نوجوان محوری که شما بهش اشاره کردید می‌طلبد که اینگونه جلو برویم حالا بیاییم بیرون گود از بیرون گود به این عملکرد و برنامه‌های شما نگاه کنیم خودتان بهترین ارزیابی خود ارزیابی است ارزیابی خودتان چیست فکر می‌کنید الان کجای مسیر ایستاده‌اید چقدر با آن جامعه ایده‌آل در طبقه نوجوانی فاصله داریم و به عملکرد خودتان نمی‌خواهم صراحتاً بگویم نمره بدهید ولی فکر می‌کنید که چقدر توانستید طبق برنامه طبق اسناد بالادستی و آن چیزی که جامعه ایرانی انقلابی و اسلامی مدنظرش هست پیشرفت دهید؟ 
 علامتی: ببینید ما حتماً فاصله داریم این را من قاطعانه دارم عرض می‌کنم که حتماً با نقطه مطلوب ما فاصله داریم من حوزه خودم را دارم عرض می‌کنم قطعاً کسانی که قبل از من بودند در کانون بیشتر از من تلاش کردند و تشکر هم می‌کنیم ولی ما در حوزه خودمان کم هم نگذاشته‌ایم تمام توانمان را گذاشته‌ایم که در خدمت کودک و نوجوان باشیم و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم ببینید کانون را ما گفتیم کانون زمانی موفق است که برود به سمت کودک برود به سمت نوجوان ما باید دیوار‌ها را بیاریم پایین همش در کانون نباشیم چرا می‌گوییم مخاطب محوری یعنی که اون کسی که عضو من نیست، اما محصول من را می‌بیند من الان یک آمار بدهم به شما شما یک دستگاهی را یک مجموعه‌ای را پیدا کنید که با یک تولیدش ۲ میلیون مخاطب داشته باشد نمی‌گویم نیست ما با یک فیلم به بچه زرنگمان ۲ میلیون نفر کودک آمدند و آن فیلم را دیده‌اند تازه پول هم داده‌اند بلیط خریده است از گیشه سینما و آمده فیلم را دیده می‌شود یک کار فاخر درجه یک با دلسوزی توکل بر خدا انجام داد و مخاطب داشت یا مثلاً فیلم در آغوش درخت ماه درباره کودک است انتخاب می‌شود و الان در مرحله اسکار است. 
سوال: خیلی خوب اینکه شما خودتان از عملکردتان راضی باشید این خودش واقعاً جای شکر دارد؟ 
علامتی: من این را بگویم بعد عرض کنم ببینید ما با نقطه مطلوب حتماً فاصله داریم ما الان چند روز پیش در شورای برنامه‌ریزی نشسته بودیم و می‌گفتیم که سیاست سال آینده ما چه باشد می‌دانید به چه نکته‌ای رسیدیم گفتیم در حوزه نوجوان محوری مرکز محوری و مخاطب محوری کار‌های بزرگی انجام دادیم ولی هنوز به هدف نرسیدیم همین را ما باید انتقال بدهیم برای سال بعد یک موضوع آموزش و علمی هم پیش آمد که گفتیم که اون هم باید اضافه کنیم. 
سوال: سوال من هم همین است الان با توجه به این سه محوری که گفتید و با تجاربی که دارید و چشم اندازی که تعریف کردید الان مهم‌ترین اولویت‌های شما حالا می‌خواهم بگویم ۱۴۱۴ ولی همین در یک سال آینده اولویت‌هایی که برای خودتان تعریف کردید بیشتر محورشان حول چه محور و چه موضوعاتی است؟ 
علامتی: ببینید ما حتماً حوزه تولیداتمان را می‌بریم بالا حتماً این اصلاً جز اصلی‌ترین برنامه‌های ما است. 
سوال: تولیدات منظورتان کتاب و فیلم و تئاتر و اسباب بازی است؟ 
علامتی: ما الان در حوزه تئاتر کودک و نوجوان الان ۱۴ تا گروه‌های مختلف هستند که برای کانون هستند نه اینکه برای کانون باشند داریم حمایتشان می‌کنیم در جشنواره اخیر تئاتر کودک و نوجوان بیش از ۳۵ تا جایزه بچه‌های ما گرفتند و داریم به این سمت می‌رویم یا مثلاً جشنواره تئاتر کودک و نوجوان یا هنر‌های نمایشی که الان پخش کردید که خدمت آقای وزیر و هنرمندان عزیز بودیم این را از کودکی داریم شروع می‌کنیم تئاتر کودک و نوجوان ما با نوجوان است و برای نوجوان است شما در بازیشون نوجوان را دارید می‌بینید و مربیان حاضر بالای سرشان هستند حتماً در حوزه فیلم در حوزه پویانمایی در حوزه کتاب در تولیداتش می‌رویم جلو این به این معنی نیست که حتماً خودمان تولید می‌کنیم آن سیاست تولی‌گری یعنی ما هر چقدر بتوانیم هم با دیگران دست بدهیم یعنی جبهه‌ای کار کنیم هم اینکه حمایت کنیم از گروه‌هایی که هستند از ناشرین حمایت کنیم و خودمان هم در عین حال هستیم یکی از کار‌هایی که بیشتر روی آن و ما این نوید را بدهم خدمت مخاطبین عزیزمان که سال‌ها کانون در حوزه علم و فناوری فعالیت‌های خیلی جزئی داشته مثلاً حوزه نجوم فعالیت داشته قدمت هم دارد و یا مثلاً در حوزه رباتیک یک فعالیت‌هایی داشته ما به این تشخیص رسیدیم بر اساس پژوهش‌هایی که ما انجام دادیم در همین امسال که مخاطب ما اینکه در سوال قبلی شما هم بود برای نگهداشت مخاطب یکی از کار‌ها همین است چه کار کردیم ما دیدیم که ما فعالیت‌های ادبی فرهنگی و هنری از هنر‌های تجسمی نمایشی بگیرید تا بحث کتاب ما هیچ وقت در کانون فقط کتاب نمی‌دهیم خوانش کتاب هم داریم ما به این نکته رسیدیم که امروز مخاطب ما بحث علمی برایش مهم است بحث فناوری برایش مهم است در کنار کانون زبان ایران که خوب هم دارد فعالیت می‌کند ما کانون علوم و فناوری‌های نوین را بر اساس مصوبه هیئت مدیره این جز برنامه‌های آینده ما است که انشاالله با حضور وزیر محترم آموزش و پرورش انشاالله تا یک ماه دیگر انشاالله رونمایی می‌کنیم. 
 سوال: برای اینکه یک نتیجه بگیریم یک ارزیابی بکنیم الان جامعه هدفی که کانون باهاش تعامل مستقیم دارد به نسبت سال گذشته آمار دارید چه تعداد افزایش پیدا کرده است؟ 
علامتی: در بحث کانون علوم و فناوری‌های نوین وارد موضوع هوش مصنوعی داریم می‌شویم در حوزه فلسفه اسلامی برای کودک داریم وارد می‌شویم اینها همش توسعه پیدا می‌کند و یا تاسیس می‌شود و یا مرکز تخصصی تربیت مربی متناسب با سن کودک دقیقاً دارد این اتفاق می‌افتد یا برای مربی ما برنامه داریم یا برای کودک و یا برای نوجوان البته خانواده را هم داریم کنار خودمان می‌آوریم متناسب با سن آنها حتماً آن هوش مصنوعی که برای کودک است برای نوجوان فرق می‌کند و موارد مختلفی که عرض کردم ببینید در خصوص آمار که می‌خواهم عرض کنم این آماری که مستقیم عضو ما هستند یعنی این آمار را ما واقعی سازی کرده‌ایم. 
سوال: آن آمار را می‌خواهیم که تعامل دارد و دارد از محصولات شما استفاده می‌کند؟ 
علامتی: دو تا آمار داریم، دو آمار ما هم کاملاً قابل اتکا است آن مخاطبی که آمده عضو ما شده یک مختصر هزینه هم پرداخت کرده سالانه حق عضویت می‌دهد و دارد از ما یا کتاب می‌گیرد یا در کارگاه‌های ما آموزش‌های لازم را می‌بیند یا یعنی ما حدوداً می‌گوییم که زیر ۱۰ روز با ما ارتباط دارد در مراکز ما این حدود ۷۰۰ هزار نفر است. 
سوال: ۷۰۰ هزار نفر مستمر با کانون ارتباط دارند؟ 
علامتی: بله مستمر با ما ارتباط دارند، اما ما آمدیم گفتیم مخاطب محوری. 
سوال: این هم کودک است هم نوجوان؟ 
علامتی: بله هم کودک است و هم نوجوان ما آمدیم گفتیم مخاطب محوری، مخاطب محوری یعنی چی، یعنی کسی که اصلاً الان عضو ما نیست اصلاً اسم کانون هم شاید به ذهنش نرسیده، اما می‌رود فروشگاه کتاب می‌بیند کتاب ما را می‌خرد یا مثلاً می‌رود فیلم ما را می‌بیند این برآوردی که کارشناسان ما انجام داده‌اند حدود ۴ میلیون نفر است، اما هدف گذاری مان چیست باید آن ۱۷ میلیون نفر را بهش برسیم برای همه دانش آموزان باید برنامه‌ریزی داشته باشیم اینجا اشکالات ماست حداقل ۸ میلیون ما کودک داریم حدوداً ۸ میلیون کودک داریم. 
سوال: آن عدد ۱۷ میلیون را چطور انتخاب کردید؟
علامتی: تعداد دانش آموزان حدود ۱۷ میلیون است اینها، همه زیر ۱۸ سال است حالا شما اضافه کنید اعوان کودکی را اضافه کنید ما تازه وارد موضوع مثبت صفر شدیم کتاب‌های ما اخیراً ۱۴ جلد کتاب را تولید کرده‌ایم که مثبت صفر است یعنی بچه یا به دنیا آمده یا می‌خواهد به دنیا بیاید لالایی‌هایی است که یک تیم خوب برای مادران آماده کرده‌اند که برای بچه‌ها بخوانند. 
سوال: در حوزه ورزش و بحث سلامتشان بحث خاصی دارید شما، چون بحث آموزش را دارید و از آن زاویه بهش نگاه می‌کنیم؟ 
علامتی: خدمت شما عرض کنم در حوزه ورزش مستقیماً برنامه‌ای نداریم. 
سوال: منظور من هم همین است در حوزه آموزش چه طور ؟

علامتی: در بحث آموزش کتاب‌هایی را در این زمینه هم داریم و هم آموزش لازم به کودکان و نوجوانان خصوصا در بحث تغذیه تغذیه مناسب که کتاب‌هایی در این زمینه ما داشتیم و در حال تولید هم هست هم اینک هم که من خدمت شما هستم همکاران ما در حوزه هم تجهیز که بتوانند از سرگرمی‌های سازنده بتوانند استفاده کنند در مراکز هم ترویج سرگرمی‌های سازنده در دستور کار ما قرار گرفته. 
سوال: مهم‌ترین قسمت برنامه هفتم که در دستور کار کانون از چیست؟ 

علامتی: برنامه هفتم اشارات مختلفی در حوزه تقویت کانون در حوزه پویانمایی در حوزه فیلم و تولید کتاب دارد ، اما یک تبصره مشخصی ماده ۸۹ بند چ مشخصا آموزش و پرورش از طریق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری وزارتخانه‌های مربوطه مثل راه و شهرسازی کشور و اینها نسبت به ایجاد شهر کودک و نوجوان در مراکز استان‌ها با همکاری بخش غیردولتی انشاالله ما خودمان را موظف کرده‌ایم که در این زمینه اقدامات لازم را انجام بدهیم. 
 سوال: در نهایت ۳۰ ثانیه با خانواده‌ها صحبت بفرمایید؟ 

علامتی: خدمت خانواده‌های عزیز اولاً از اینکه به ما اعتماد دارند ممنونیم خانواده وقتی آرم کانون را می‌بیند بهش اعتماد دارد این سرمایه ما است ما در کنار خانواده هستیم و از این ۱۰ ثانیه هم من استفاده کنم و یادی از کودکان و نوجوانان غزه داشته باشیم و لبنان داشته باشیم و برای همین هم برنامه‌های مفصلی در کانون است که یکی تولید این کتاب است که بمب، بادبادک نیست.