به گزارش ایلنا از وزارت نفت، محمدصادق عظیمیفر در «نشست هماندیشی مدیران عامل ادوار شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی» که شامگاه سهشنبه (۲۲ آبان) با حضور جمعی از مدیران پیشکسوت و فعلی صنعت پالایش کشور برگزار شد، اظهار کرد: مقدار توزیع و مصرف فرآورده کشور از ۲۴۷ میلیون لیتر در روز به روزانه ۲۷۰ میلیون لیتر افزایش یافته که جهش قابلتوجهی است.
وی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف رشد سوخت مایع امسال نسبت به سال قبل در بخش نیروگاهی بوده است، بیان کرد: بیشترین رشد مصرف مربوط به بخش نیروگاهی بوده و به همین دلیل با کاهش تحویل گاز، سوخت مایع بیشتری مصرف شده و سطح ذخایر کاهش یافته است.
رشد ۵ درصدی مصرف فرآورده در بخش حملونقل
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: همچنین در سال جاری در بخش حملونقل حدود ۵ درصد افزایش مصرف داشتهایم و مقدار مصرف فرآورده در این بخش از روزانه ۱۷۹ میلیون لیتر به ۱۸۸ میلیون لیتر که حدود ۳۰ درصد این مقدار بنزین و ۷۰ درصد آن نفتگاز است.
عظیمیفر تصریح کرد: بیشترین ناترازی در این ایام در فرآورده بنزین بوده است که مصرف میانگین آن در هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۳ به قریب حدود ۱۲۵ میلیون لیتر رسیده است؛ اما تولید پالایشگاهی ما با احتساب بنزین عادی یورو ۴ و ۵، ۱۰۵ میلیون لیتر در روز است که حدود ۲۰ میلیون لیتر اختلاف بین تولید و مصرف داریم.
رشد سالانه ۶ درصدی مصرف بنزین
وی با اشاره به اینکه در دو سال اخیر رشد مصرف بنزین سالانه حدود ۶ درصد بوده است که با استمرار این عدد، تا سال ۱۴۱۰ به مصرف ۱۷۲ میلیون لیتر بنزین در روز میرسیم، بیان کرد: در زمینه نفتگاز نیز ناترازی جزئی در فصول سرد سال داریم؛ میانگین تولید فرآورده نفتگاز ما در هفت ماه نخست ۱۴۰۳، ۱۱۱ میلیون لیتر بوده است که با توجه به مصرف بالای بخش نیروگاهی، برنامهریزی برای واردات قریب به ۸ میلیون لیتر نفتگاز در سال ۱۴۰۳ انجام شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران افزود: ناترازی در سوخت مایع به نفتگاز هم تسری پیدا کرده است اما در زمینه تولید نفتکوره ناترازی وجود نداشته و صادرکننده هستیم.
عظیمیفر بیان کرد: پالایش و پخش اگر بخواهد به هدفگذاری برنامه هفتم توسعه که تولید قریب به ۱۲۹ میلیون لیتر بنزین و ۱۳۰ میلیون لیتر نفتگاز در روز است، دست یابد و مدیریت مصرف را نیز انجام دهد، مجموعه راهبردهایی فوری را در نظر گرفته است که اولویت نخست این راهبردها، نگهداشت و افزایش تولید است.
ظرفیت پالایش فعلی کشور ۲.۴ میلیون بشکه در روز
وی با اشاره به اینکه هماکنون ۲.۴ میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایش نفت خام کشور است، گفت: از این مقدار ۵۰۰ هزار بشکه میعانات گازی است و ۱.۹ میلیون بشکه نفت خام نیز در پالایشگاههای مختلف کشور پالایش میشود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران تأکید کرد: بیشترین حجم پالایش کشور مربوط به پالایشگاه آبادان است که واحد جدید در کنار واحدهای قدیمی این مجتمع، روزانه ۴۷۰ هزار بشکه خوراک را دریافت و پالایش میکند.
عظیمیفر افزایش ۶۰۰ هزار بشکهای ظرفیت پالایشی کشور با تأمین منابع مالی پروژههای با پیشرفت بالا را قابل دسترس خواند و گفت: بخشی از این افزایش ظرفیت از طریق پالایشگاههای موجود و بخشی دیگر از طریق پالایشگاههای جدید انجام خواهد شد.
افزایش ۶۰۰ هزار بشکهای ظرفیت پالایشی با توسعه مینیریفاینریها
وی با اشاره به اینکه در حوزه میعانات گازی سه پالایشگاه داریم که پیشرفت بالایی دارند، ادامه داد: پالایشگاه آدیش جنوبی با ۶۰ هزار بشکه و ۹۰ درصد پیشرفت در سیراف قرار دارد، پالایشگاه مهر خلیجفارس فاز یک بیش از ۶۰ درصد پیشرفت و ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی در جوار پالایشگاه ستاره خلیجفارس، پالایشگاه پیشگامان نیز بیش از ۴۰ درصد پیشرفت و ۶۰ هزار بشکهای در سیراف قرار دارد، همچنین پالایشگاه جاوید انرژی در قشم در جوار پالایشگاه پارس بهین قشم بیش از ۳۰ درصد پیشرفت دارد.
افزایش ۵ میلیون لیتری تولید نفتگاز پالایشگاه آبادان
معاون وزیر نفت تأکید کرد: از پالایشگاههای موجود نیز در پالایشگاه آبادان ۶۰ هزار بشکه با زیرساختهای موجود امکان افزایش ظرفیت وجود دارد؛ واحد هایدروکراکر پالایشگاه آبادان نیز بهزودی وارد مدار میشود که با راهاندازی آن، ۶ میلیون لیتر از تولید نفت کوره کم و حدود ۵ میلیون لیتر نفتگاز یورو به تولیدات آن افزوده خواهد شد.
عظیمیفر تصریح کرد: در پالایشگاه اصفهان و تهران نیز امکان دریافت ۶۰ هزار بشکه خوراک بیشتر وجود دارد که با بهرهبرداری از خط لوله سبزآب - ری تا پایان امسال، توان انتقال خوراک را پیدا خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه در کیفیسازی نیز کارهای خوبی تاکنون انجام شده است، گفت: به دنبال این هستیم که طرح RHU پالایشگاه اصفهان را در دولت چهاردهم به سرانجام برسانیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران توسعه ظرفیت سیانجی، تسریع در اسقاط و نوسازی ناوگان حملونقل، کنترل عرضه خارج از شبکه سوخت، نوسازی و توسعه زیرساختهای ذخیرهسازی و انتقال، همچنین تنوعبخشی به سبد سوخت را از جمله راهکارها در حوزه مدیریت مصرف سوخت دانست.