به گزارش سینماپرس، در این نشست رئیس سازمان سینمایی پس از سخنان صریح اعضای هیات رئیسه خانه سینما در خصوص دغدغهها، مسائل و معضلات گوناگون صنوف سینما، بر تعامل، همکاری و برنامهریزی بیشتر سازمان سینمایی و خانه سینما به منظور برون رفت از وضعیت فعلی تاکید کرد.
راهاندازی کارگروه کارآفرینان
فریدزاده در این نشست با توضیح اینکه به زودی کارگروه کارآفرینان با سینما راهاندازی خواهد شد، گفت: واقعیت این است که بودجههای دولتی مشکل سینما را حل نمیکند. اگر به این امید باشیم که بودجه ۳۰۰ میلیارد تومان در سینما به ۴۰۰ میلیارد تبدیل شود، آنقدر حفرههای عمیقی در این حوزه وجود دارد که با این ارقام مشکلات مرتفع نخواهد شد. در این راستا مذاکراتی انجام شده و ظرفیت خوبی همانند جذب سرمایه کارآفرینی وجود دارد. جلسه خوبی در این زمینه نیز برگزار شده است و فکر میکنم به زودی کارگروه را راهاندازی کنیم. در این صورت کارآفرین اطمینان حداقلی پیدا میکند که سرمایهاش به درستی در مسیر تولید قرار گرفته و شفافیت و نظارت بر آن وجود دارد.
رئیس سازمان سینمایی افزود: با تشکیل این کارگروه امید است، رغبت برای همکاری با سینما بیشتر شود. تاکنون صحبتهای اولیه در این خصوص انجام شده و به نظر میرسد علایق مشترکی در طرفهای مقابل نیز وجود دارد. ممکن است کارافرینان زیادی باشند که مایل به حضور و فعالیت در حوزه سینما باشند. به نظرم در خانه سینما باید ساز و کاری در اینباره پیشبینی شود و دوستان کارشناس و آشنا به مسائل نیزکمک کنند تا پل ارتباطی شکل گیرد تا شرایط همکاری بخش خصوصی و نهادهای سینمایی مانند فارابی، مرکز گسترش و انجمن سینمای جوانان نیز فراهم شود.
نظام کلان تولید فیلم باید بازنگری شود
فریدزاده درباره لزوم بازنگری در نظام کلان تولید فیلم عنوان کرد: مشکلاتی در بخش تولید تا اکران فیلم وجود دارد که نیاز به بازنگری جدی و اساسی در آن حس میشود. این موضوع تمام اجزای نظام تولید را در بر میگیرد که به نظرم اگر مسائل آن جزء به جزء حل نشود، بازنگری به شکل کلی نیز چندان توفیقی نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: در بازنگری نظام تولید، به عنوان مثال میبینیم که صنف از بضاعت قبول مسئولیت برخی کارهایی که توسط دولت انجام میشود، برخوردار است. در شرایطی که این توانایی وجود دارد، چرا دولت باید آن را برعهده گیرد؟ برای مثال بحث کارگردانان یا تهیهکنندگان اول میتواند به عنوان یک بحث صنفی مورد بررسی قرار گیرد.
لزوم توجه به همه گونههای سینمایی
رئیس سازمان سینمایی توجه به همه گونههای سینمایی را از جمله برنامههای این سازمان در دولت چهاردهم عنوان کرد و گفت: سازمان سینمایی یک نهاد تنظیمگر است که قاعدتا باید قادر به ایجاد توازنی بین تمام گونههای سینمایی باشد و این به معنای تمرکز بر یک گونه خاص و تعطیل کردن گونههای دیگر نیست.
پخش تیزر فیلمها از تلویزیون ماهیت فرهنگی دارد
رئیس سازمان سینمایی در ادامه، با اشاره به اینکه پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلمها از تلویزیون ماهیت فرهنگی دارد، خواستار مساعدت بیشتر صدا و سیما در پخش اقلام تبلیغاتی سینمایی شد.
وی گفت: در این زمینه با دوستان صدا و سیما گفتوگوهایی صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.
خانواده سینما یک صندوق بیمه بیکاری از دولت طلب دارد
در ابتدای این نشست محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات رئیسه خانه سینما با آرزوی موفقیت برای رئیس سازمان سینمایی گفت: به شکل طبیعی افکار عمومی چه در سینما و چه در بیرون سینما، بعد از یک دورهای از دولت سوال خواهد کرد که آیا سینما بر همان مدار قبلی حرکت خواهد کرد؟ این سوالات چند سرفصل مهم دارد که بخشی از آن به روند تولید و اکران فیلمها مربوط است. آنچه به نظر میآید این است که ساختار فعلی قدیمی است و سوال این است که آیا ما باید به تحول جدیدی فکر بکنیم یا نه؟ اگر شما طرحی در این حوزه دارید، هر کمکی که بتوانیم انجام خواهیم داد. سینما باید به سمت یک جراحی برود و گرنه همچنان درگیر همان روابط سنتی و کلیشهای خواهد بود.
وی با اشاره به امنیت شغلی سینماگران و صندوق بیمه بیکاری ادامه داد: پیشتر در برنامه چهارم به تشکیل صندوق بیکاری به صراحت پرداخته شده، اما متاسفانه به آن عمل نشده است. خانواده سینما یک صندوق بیمه بیکاری از دولت طلب دارد.
عسگرپور درباره صندوق بیمه بیکاری هنرمندان نیز گفت: صندوق بیمه بیکاری در هر دولتی میتواند پشتوانه عظیمی را ایجاد کند. حقیقتش را بخواهید بخشی از همین انشقاقی که پیش آمد، بر سر همین مسائل بود. وقتی یک سینماگر پنج سال کار نکرده و سال ششم به محض اینکه مشغول به کار میشود، برای او پیامک مالیات میآید، نشان دهنده این است که به وضعیت این قشر توجه نشده است.
تاکید بر پتانسیلهای خانه سینما
رئیس هیات رئیسه خانه سینما درباره این نهاد صنفی و وضعیت فعلی آن بیان کرد: ما در خانه سینما هیچوقت ادعا نداشتهایم که یک نهاد قوام یافته و درجه یک هستیم. ما هم مثل بقیه نهادهای کشور هستیم. ولی در مجموع همین که خانه سینما در طول این سالها توانسته پابرجا بماند، آن هم زمانی که حکم به تعطیلی آن دادند و دولتی با تمام قوا بر سر این کار ایستاد و این اتفاق نیفتاد، نشان دهنده این است که خانه سینما به نسبت میتواند قوام یافته تلقی شود. خانه سینما در برخی دورهها انسجام بیشتری داشته است و در برخی دورهها هم کمتر؛ ولی مجموعا معدل آن قابل قبول است.
عسگرپور با تاکید بر اینکه پتانسیل صنوف خانه سینما باید مورد توجه قرار بگیرد، خاطر نشان کرد: خانه سینما در طول این سالها هیچوقت اشتیاقی نداشته که مسئولیتهای اجرایی را بر عهده بگیرد. با این وجود همه بخشهای سینما میتوانند به عنوان نقش مشاورتی، همکاری خوبی با سازمان سینمایی داشته باشند.
کار صنفی انجام دادن به بودجه مناسب نیاز دارد
علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما هم در این نشست با بیان اینکه خانه سینما آماده است در کنار سازمان سینمایی مشکلات خانواده سینما را حل کند، گفت: کار صنفی انجام دادن به ابزاری نیاز دارد که یکی از آنها تامین مالی است. متاسفانه ما به خاطر کمبود بودجه در یکی دو سال گذشته به شکل واقعی نتوانستیم از فعالیتهای فرهنگی، صنفی و پژوهشی اعضای صنوف حمایت کنیم. یعنی نتوانستیم به آنها بگوییم شما کارگاه و سمینار تخصصی برگزار کنید و ما هزینه آن را میدهیم. حمایتها فقط در این حد بوده که با چای و شیرینی از مهمانان پذیرایی کردیم. و عملا به هیچکدام از مسائل نتوانستیم ورود کنیم.
وی ادامه داد: به محدودیتها و مشکلات مالی سازمان سینمایی واقف هستیم اما معتقدیم با نگاه عادلانهای به خانه سینما به عنوان یک بال سینمای ایران و نهادهایی که فعالیت کمتری نسبت به خانه سینما دارند، نگریسته نشده است.
از اکران فیلمهای اجتماعی پرفروش جلوگیری شد
در ادامه این نشست، محسن امیریوسفی دیگر عضو هیات رئیسه هم با اشاره به سیاستهای تولید و اکران فیلم گفت: در دولت قبل فقط به دو گونه سینما توجه شد؛ تولید فیلمهای عامهپسند کمدی که به نظرم لازم هم بود؛ و دیگری، فیلمهای سفارشی که عملا نیازی به فروش در گیشه نداشتند. در حالیکه اکران سینمای اجتماعی و فیلمهای بینالمللی با توقیف های پیش آمده عملا نابود شدند. اکران فیلمهای اجتماعی در زمان خودش میتوانست باعث شود که در کنار فیلمهای کمدی پرفروش، فیلمهای اجتماعی پرفروش را هم داشته باشیم. حتی همین الان هم همین نگاه وجود دارد. اکران این نوع فیلمهای اجتماعی بخش زیادی از مخاطبان قهرکرده را به سینما برمیگرداند.
امیریوسفی در ادامه خواستار حمایت عام بنیاد فارابی از همه تولیدات سینمای ایران شد و گفت: برخی از سینماگران و بازیگران هنوز درگیر مسایل چند سال گذشته هستند و هنوز مشکلات همکاران ما به شکل کلی در این زمینه حل نشده و امیدوارم در دوره جدید مشکلات این افراد هم حل شود.
مشکلات سینماگران و سازمان تامین اجتماعی
علی لقمانی هم در این نشست با اشاره به مشکلات سینماگران و سازمان تامین اجتماعی گفت: در این حوزه یکسری قوانین از قبل بوده که حتی به گفته خود مدیران تامین اجتماعی نه انصاف است و نه شرعا پذیرفتنی. هیچکس برای رفع این مشکل تاکنون کاری انجام نداده است. یک سال قبل با تامین اجتماعی مذاکراتی را شروع کردیم که سازمان سینمایی هم در جریان بود و نمایندگان سازمان و صندوق هنر هم حضور داشتند.
او در ادامه ۵ موردی که شامل مسائل قراردادهای بیمهای، حقوق بازنشستگی، بیکاری و...که مذاکره درباره آنها ادامه دارد را تشریح و خاطرنشان کرد: تجربه من و مشورت با کارشناسان نشان میدهد که راه حلهای کوتاه مدتی در این حوزه وجود دارد و نیاز است که سازمان سینمایی و صندوق اعتباری هنر مساعدت کنند تا به سرانجام برسند. اما راه حل اصلی ارائه لایحه ای است توسط دولت که سازمان سینمایی می تواند با تشکیل کارگروهی و با استفاده از کارشناسان خبره و نمایندگان خانه سینما، نقش اصلی را در به سرانجام رساندن آن ایفا کند.
باید فکر کنیم که برای فیلمهای غیر کمدی چه کاری میتوانیم انجام دهیم
حبیب اسماعیلی دیگر عضو هیات رئیسه خانه سینما هم با توضیح اینکه باید اعتماد از بین رفته بین خانه سینما و ارگانها را باز گردانیم و با تعامل و همدلی به جامعه هنرمندان خدمت کنیم، اظهار کرد: میتوان با اصلاح برخی قوانین و برنامهها مخاطبان خاموش را به سینما بازگرداند. امسال فیلمهایی داریم که تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان فروختهاند که حتی هزینه اکران خودشان را نیز در نیاوردهاند؛ فیلمهایی که نمیتوانیم بگوییم کارگردان آنها خوب نیست یا فیلمنامههای ضعیف دارند. الان شرایط به سمت تولید آثار کمدی رفته که البته بد نیست چون همین فیلمها چراغ سینما را روشن نگه داشته است. باید فکر کنیم برای فیلمهایی که غیر کمدی هستند چه کاری میتوانیم انجام دهیم تا همه ژانرها مورد استقبال قرار گیرند و فرایند صدورپروانه ساخت و اکران را اصلاح و تسهیل کنیم و از فیلمها در چرخه اکران حمایت شود.
وی همچنین درباره سمفا و مواجهه صاحبان فیلم و صاحبان سالن نیز گفت: دلمان خوش بود که بدحسابی تعداد کمی از سینمادارها نسبت به تهیه کننده ها با تاسیس سمفا از بین میرود و پول فروشها از مبدا تقسیم میشود. اما این اتفاق نیافتاد و الان سمفا به نوعی تبدیل به ترمز شده و خاصیت خودش را از دست داده است؛ چون نه پول را از مبدا تقسیم میکند و نه خیلی از کارهایی دیگری که قرار بود، را انجام میدهد.
این سینمادار و عضو هیاترئیسه خانه سینما با تاکید بر اینکه قبلا درباره راههای اصلاح این وضعیت، جلساتی گذاشته شده است، گفت: در شورای صنفی نمایش بحث کردیم که نظارت بر سینماها با دولت باشد اما سمفا به شورای صنفی نمایش بازگردد چرا که همه به نوعی عضوی از این شورا محسوب میشوند؛ از تهیهکننده تا سینمادار و کارگردانان.
گلایه از برخورد سلیقهای و غیرمتعارف در صندوق اعتباری هنر با اعضای صنوف خانه سینما
علیرضا حسینی دیگر عضو هیات رئیسه خانه سینما نیز با گلایه از نحوه برخورد بعضی از متصدیان صندوق اعتباری هنر با اعضای صنوف خانه سینما گفت: اعضای خانه سینما از برخورد سلیقه ای تعدادی از متصدیان در صندوق اعتباری هنر راضی نیستند. این گلایه به شخص اقای پوراحمدی و مدیران ارشد باز نمیگردد اما رفتارهای غیر متعارف تعدادی از کارگزاران در مواجهه با هنرمندانی که برای عضویت و یا تمدید به صندوق اعتباری هنر میروند ناخوشایند است.
وی ادامه داد: در گذشته اگر صنف معرفینامه مینوشت و خانه سینما آن را تایید میکرد، تمام اسامی توسط صندوق اعتباری هنر تایید میشد اما در بخش اداری صندوق که شناختی از کارسینماگران ندارند از همه اعضا و حتی خیلی از بزرگان و مشهورین سینما تیتراژ فیلم و قرارداد جدید میخواهند. این وضعیت توهین آمیز است، زیرا اعضا با سختی و با دقت کامل عضو صنوف شدهاند و هیات مدیرههای صنوف تاییدشان کردهاند و این روندکفایت میکند و برای تعداد انگشت شماری که ممکن است اهمالی کرده باشند، رفتارهای دور از شان با سینماگران پسندیده نیست.
دبیر هیات رئیسه خانه سینما ادامه داد: درخواست همه اعضای خانه سینما این است که وقتی خانه آنها را تایید میکند مانند قبل بدون هیچ شرطی عضویتشان در صندوق اعتباری هنر تمدید و یا پذیرفته شود و شان هنرمندان حفظ شود. تقاضای خانه سینما این است که همانند گذشته خانه سینما در هیات مدیره صندوق اعتباری هنر عضو داشته باشد.
در ادامه حسینی به عنوان نماینده خانه سینما در کمیته حمایت حقوقی و قضایی از سینماگران درخواست کرد هر چه زودتر مشکل ممنوعیتها و محرومیتهای مختلف برای تعدادی از هنرمندان رفع شود و شرایط عادی برای کار این اعضا فراهم شود.
وی به تشکیل کارگروه مالیاتی با حضور مدیران سازمان سینمایی و خانه سینما و وزارت اقتصاد و دارایی و کارشناسان مالیاتی اشاره کرد و گفت: در شرایطی که بسیاری از سینماگران بیکاریهای چندساله داشته اند نباید مالیات یک کار بدون احتساب بیکاریهای گذشته و مخارج انجام شده محاسبه کنند زیرا اکثر سینماگران هر چند سال یک قرار داد دارند و درآمد مستمر ندارند و حتی حقوق بیکاری دریافت نمیکنند. انتظار ما این است که معافیت مالیاتی برای دستمزدها و قراردادهای سینماگران تا چهار برابر طبق روال گذشته لحاظ شود تا بخشی از مسائل مالیاتی سینماگران حل شود.
رفع ممنوع الکاری هنرمندان سینما
در ادامه فریبا کوثری با اشاره به ممنوعالکاری برخی از بازیگران سینما خواستار رفع مشکل این دسته از هنرمندان شد و گفت: بسیاری از این افراد که در این وضعیت قرار گرفتهاند شرایط کاری و مالی مناسبی ندارند و انتظار داریم تمهیدی اندیشیده شود تا این هنرمندان دوباره بتوانند فعالیتهای سینمایی خود را از سرگیرند. امیدواریم با مدیریت و تمهیدات ریاست سازمان سینمایی هر چه زودتر این هنرمندان به کار خود درکنار دیگرهمکاران سینما بازگردند.
سینماگران فصلی، ماهیگیران فصلی
آیدین ظریف دیگر عضو هیات رئیسه خانه سینما هم در این نشست خواستار پیگیری تنظیم لایحه تعریف شغلی شد.
او در این زمینه توضیح داد: اگر بتوانیم موضوع لایحه تعریف شغلی را به جای درستی برسانیم، خیلی از معضلات کنونی حل میشود. با احترام به ماهیگیران فصلی، سازمان تامین اجتماعی ما و شغل ما را در این حد میبیند. با این وجود ما همان سرویس را هم نمی توانیم از سازمان تامین اجتماعی بگیریم.
ظریف در ادامه با اشاره به وضعیت مالی خانه سینما تصریح کرد: فکر میکنم پیش شرط موفقیت در همه کارها برای خانه سینما، پیگیری مسئله مالی آن باشد. تا وقتی که وضعیت مالی خانه سینما چشمانداز درستی ندارد، نمیتواند برنامهریزی کند و نمیتوان از ظرفیتهای قطعی آن بهرهبرداری کرد.
او همچنین با تاکید مجدد بر مسائل موجود سینماگران با صندوق اعتباری هنر، بیان کرد: در این مورد، اگر رئیس سازمان سینمایی ورود کند، تنظیم روابط بر مبنای حسن نیت است در غیر این صورت باید بگوییم شان وجود صندوق به غیر از حمایت هنرمندان، برای چه بوده است؟ یک هنرمند باید به کجا برسد که از او حمایت شود؟ هنرمندان ما بسیار قانع هستند.
ظریف در بخش پایانی سخنانش، با ابراز امیدواری از اینکه دلمردگی از سینما رخت ببندد، گفت: نکته دیگری که میخواهم به آن اشاره کنم، لزوم رفع دلمردگی از سینما است. اکنون حتی کمدیها را که نگاه میکنیم متوجه میشویم طنزمان هم تلخ شده است. این تلخی به دلیل دلمردگی در سینما است. شاید با کارآفرینی و و رفع محدودیتهایی که ناخواسته ایجاد شده، بتوان این مسائل را حل کرد.