شناسهٔ خبر: 69712129 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتقاد مدیرعامل راه‌آهن از سقف پایین ۲۰۰ میلیون‌ دلاری سهمیه ارزی بخش ریلی

تهران- ایرنا- مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سقف پایین ۲۰۰ میلیون‌ دلاری سهمیه ارزی بخش ریلی، گفت: اکنون سهم ارزی بخش ریلی در وزارت صمت و بانک مرکزی در اولویت ۲۶ قرار دارد و همین باعث محدودیت شدید ثبت سفارش برای شرکت‌های ریلی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از راه‌آهن، «جبارعلی ذاکری» در نخستین نشست هیات‌مدیره جدید انجمن مهندسی حمل‌ونقل ریلی ایران بر ضرورت تغییر نگاه راه‌آهن از روش سنتی به مدرن با همکاری بخش خصوصی تأکید کرد..

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عقب‌ماندگی‌های شدید حوزه حمل‌ونقل ریلی طی سال‌های گذشته تاکنون، افزود: از سال ۱۳۸۲ که سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، اهمیت حمل‌ونقل ریلی مورد تأکید قرار گرفت، اما در این راستا عملکرد مناسبی داشتیم.

ذاکری تاکید کرد: مطابق برنامه هفتم باید ۵۵۰ لکوموتیو یا تعداد زیادی واگن مسافری و باری به ناوگان ریلی افزوده شود، اما آیا باتوجه‌به این سقف تعیین شده، امکان تحقق چنین برنامه‌هایی وجود دارد؟

اقتصاد راه‌آهن بیمار است

مدیرعامل راه‌آهن خاطرنشان‌کرد: واقعیت این است که اقتصاد راه‌آهن بیمار است. در گذشته، بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ واگن مسافری در راه‌آهن وجود داشت که اکنون به کمتر از یک‌هزار واگن رسیده است و چنانچه این وضعیت ادامه پیدا کند، در ۱۰ سال آینده تعداد واگن‌های مسافری به عدد صفر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مردم حق دارند تا وسیله حمل‌ونقل ریلی خود را بر حسب رفاه و آسایش، متناسب با بودجه مورد نظرشان انتخاب کنند، تصریح‌کرد: باید روزنه‌ای باز شود تا شرکت‌های ریلی مسافری باتوجه‌به تورم درآمد مناسب کسب کنند.

ذاکری گفت: در بخش ناوگان باری نیز همین مشکلات وجود داد و برای رفع آن، باید بین شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی تعامل ایجاد شود تا در جهت افزایش بهره‌وری، همانند شریک با یکدیگر تعامل داشته باشند.

مدیرعامل راه‌آهن ترانزیت ریلی ۲ میلیون تن بار در سال را نامتوازن و کم دانست و گفت: تا زمانی که در راه‌آهن نگاه سنتی وجود داشته باشد، اوضاع به همین‌گونه ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه انجمن‌های علمی و تخصصی حمل‌ونقل ریلی می‌توانند در تغییر نگاه راه‌آهن از روش سنتی به مدرن، نقش موثر ایفا کنند، تاکید کرد: انجمن‌ها می‌توانند به‌عنوان نمایندگان بخش‌های خصوصی حمل‌ونقل ریلی، در کمیسیون‌ها و دیگر بخش‌های تصمیم‌گیر راه‌آهن حضور و مشارکت فعال داشته باشند.