شناسهٔ خبر: 69710039 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرعامل راه‌آهن:

ترانزیت ریلی ۲ میلیون تن بار در سال، نامتوازن و کم است

مدیرعامل راه‌آهن ترانزیت ریلی ۲ میلیون تن بار در سال را نامتوازن و کم دانست و گفت: تا زمانی که در راه‌آهن نگاه سنتی وجود داشته باشد، اوضاع به همین‌گونه ادامه پیدا خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از راه‌آهن، جبارعلی ذاکری در نخستین نشست هیئت‌مدیره جدید انجمن مهندسی حمل‌ونقل ریلی ایران با اشاره به عقب‌ماندگی‌های شدید حوزه حمل‌ونقل ریلی طی سال‌های گذشته تاکنون اظهار کرد: از سال ۱۳۸۲ که سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، اهمیت حمل‌ونقل ریلی مورد تأکید قرار گرفت، اما در این راستا عملکرد مناسبی انجام نشد.

وی با اشاره به سقف پایین ۲۰۰ میلیون‌دلاری سهمیه ارزی بخش ریلی افزود: اکنون سهم ارزی بخش ریلی در وزارت صمت و بانک مرکزی در اولویت ۲۶ قرار دارد و همین موجب محدودیت شدید ثبت سفارش برای شرکت‌های ریلی شده است.

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: مطابق برنامه هفتم باید ۵۵۰ لکوموتیو یا تعداد زیادی واگن مسافری و باری به ناوگان ریلی افزوده شود، آیا با توجه به این سقف تعیین‌شده، امکان تحقق چنین برنامه‌هایی وجود دارد؟

ذاکری خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اقتصاد راه‌آهن بیمار است و در گذشته، بیش از دو هزار و ۲۰۰ واگن مسافری در راه‌آهن وجود داشت که اکنون به کمتر از هزار واگن رسیده است و چنانچه این وضعیت ادامه پیدا کند، در ۱۰ سال آینده، تعداد واگن‌های مسافری به عدد صفر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مردم حق دارند تا وسیله حمل‌ونقل ریلی خود را بر حسب رفاه و آسایش، متناسب با بودجه مورد نظرشان انتخاب کنند، تصریح کرد: باید روزنه‌ای باز شود تا شرکت‌های ریلی مسافری با توجه به تورم درآمد مناسب کسب کنند.

مدیرعامل راه‌آهن عنوان کرد: در بخش ناوگان باری نیز همین مشکلات وجود دارد و برای رفع آن، باید بین شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی تعامل ایجاد شود تا برای افزایش بهره‌وری، همانند شریک با یکدیگر تعامل داشته باشند.

ذاکری ترانزیت ریلی ۲ میلیون تن بار در سال را نامتوازن و کم دانست و گفت: تا زمانی که در راه‌آهن نگاه سنتی وجود داشته باشد، اوضاع به همین‌گونه ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه انجمن‌های علمی و تخصصی حمل‌ونقل ریلی می‌توانند در تغییر نگاه راه‌آهن از روش سنتی به مدرن نقش مؤثر ایفا کنند، تأکید کرد: انجمن‌ها می‌توانند به‌عنوان نمایندگان بخش‌های خصوصی حمل‌ونقل ریلی، در کمیسیون‌ها و دیگر بخش‌های تصمیم‌گیر راه‌آهن حضور و مشارکت فعال داشته باشند.