به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانغربی، در جلسه مشترک شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش آذربایجانغربی و مدیریت آموزش و پرورش شهرستان اشنویه گفت: کیفیت بخشی به حوزههای مختلف آموزش و پرورش، از جمله فضای فیزیکی، نیروی انسانی، محتوای کتب و نیز نحوه تدریس در کلاس درس بایستی در تمام سطوح پیگیری و اجرایی شود.
مطهری افزود:هرچند در برخی حوزهها نظیر محتوای کتب اختیار با وزارت است، اما میتوان پیشنهادات کارساز را برای اعمال نظر دریافت و به بخشهای مرتبط در وزارت ارسال کرد. در سایر حوزهها نیز باید تمام قسمتهای آموزش و پرورش در استان همت و توان مضاعفی داشته باشند.
وی همچنین گفت: هر اقدامی در بخشهای مختلف آموزش و پرورش انجام میدهیم، تنها به منظور تقویت و رشد علمی فرزندانمان است. در این زمینه باید تمام همّ و غمّ مجریان از سطح اداری تا مدارس به همین امر معطوف و متمرکز باشد.
مدیر کل آموز ش و پرورش استان درادامه افزود: برخی مشکلات موجود در جامعه که امروز با آن مواجهیم، با اندکی تلاش و حمایتهای علمی و دینی از دانشآموزان قابل جبران است. باید در این زمینه تلاش مضاعفی انجام پذیرد.
مطهری همچنین گفت: توجه به مقوله نماز، قرآن و مبانی دینی در مدارس بایستی با جدیت پیگیری و اجرایی شود. این امر باید از همان ابتدای آغاز ساخت مدارس یعنی در مرحله عمرانی مورد توجه باشد که در ساخت نمازخانه مدارس و محلهای مرتبط با تقویت بنیه اعتقادی فرزندان توجه ویژه انجام شود.
وی ادامه داد: اجرای طرح ویژه زنگ نماز در مدارس از جمله موضوعات بسیار تاثیرگذار بوده که خوشبختانه در همین مدت کوتاه از آغاز سالتحصیلی با استقبال دانشآموزان مواجه شده و نشان دهنده رغبت نسل نوجوان به مبانی اعتقادی و دینی است، این وظیفه ما در مجموعه آموزش و پرورش را سنگین میکند.
این مقام مسئول در ادامه گفت: ترویج رشتههای هنرستانی با نیازسنجی از سوی مدیران مدارس، عوامل اجرایی اداری و نیز با بررسی تخصصی در سطح استانی و وزارتی بایستی انجام شود. هر رشتهای که برای آینده دانشآموزان مناطق و بر اساس نیازسنجیهای واقعی موثر و مفید باشد را ایجاد و تقویت خواهیم کرد.
مطهری ادامه داد: دانشآموز باید در مرحله جدید از دنیای امروزی وارد میدان کار و بازار کار شود. باید خروجی مدارس و به ویژه هنرستانهای ما در جامعه دیده شود. امروز باید ضمن ارائه دروس معمول، به یادگیری تخصصص و حرفه ویژه برای دانشآموزان نیز توجه ویژه شود.
وی همچنین گفت: کاهش آسیبهای اجتماعی جزو امور اصلی در حوزه پرورشی است، در این خصوص برنامه نماد با جدیت و هماهنگی واقعی باید پیش برود. در این زمینه نیازمند همراهی تمام مجموعههای مرتبط با کاهش آسیبهای اجتماعی هستیم که در کنار آموزش و پرورش باشند و نسبت به رفع مشکلات موجود اقدام کنند.
مدیر کل آموز ش و پرورش در ادامه خاطر نشان کرد: برگزاری اردوهای دانشآموزی از ابتدای سالتحصیلی با بهرهگیری از ظرفیتهای واقعی موجود در استان اجرا میشود که این امر جای خشنودی و تقدیر دارد. البته باید در این خصوص موارد مرتبط با قوانین اردویی نیز رعایت شود تا برای فرزندانمان مشکی پیش نیاید.
مطهری گفت: در زمینه مولدسازی املاک مازاد و غیرقابل استفاده در شهرستانها و مناطق مختلف، نیازمند همت و پشتکار هستیم. موضوع مولدسازی یکی از پشتوانههای آموزش و پرورش برای تقویت زیرساختها و نیز امورات عمرانی به حساب میرود که امیدواریم با اجرای کامل آن شاهد بهبود وضعیت موجود باشیم.
وی در پایان افزود: سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان در سالتحصیلی آینده آغاز شده و این فرصتی برای خانوادهها به شمار میآید که در مدت زمان باقیمانده تا مهر آینده و در صورت بروز مشکل برای فرزندانشان نسبت به اصلاح اقدامات لازم را به عمل آورند. در این زمینه باید ضمن اطلاعرسانی مناسب و گسترده نسبت به اجرای دقیق و اصولی سنجش نیز اقدام شود.