جوان آنلاین:مدیریت یارانهها و توزیع عادلانه منابع در شرایط کنونی اقتصاد کشور، با افزایش روزافزون مصرف بنزین، به یکی از اولویتهای سیاستگذاری تبدیل شده است. طرح «بنزین به نفر» بهعنوان راهکاری نوین، تلاش دارد، با تخصیص سهمیه بنزین به افراد بر اساس کد ملی، نه تنها مصرف بیرویه سوخت را کنترل کند، بلکه به کاهش نابرابریها در دسترسی به یارانههای بنزین نیز کمک کند. این طرح که در میان سیاستگذاران نیز در حال بررسی است، میتواند ضمن ایجاد بسترهای مالی و قانونی مناسب در بودجه ۱۴۰۴، به تنظیم دقیقتر منابع ملی و بهبود عدالت اجتماعی منجر شود. اجرای این طرح، علاوه بر کمک به کنترل کسری بودجه، فرصتی برای مدیریت بهینه منابع و افزایش همبستگی اجتماعی در استفاده از سرمایههای عمومی را فراهم میآورد.
حسنعلی اخلاقی امیری، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت طرح «بنزین به نفر» برای توزیع عادلانه یارانهها و کاهش فشار بر بودجه کشور به «جوان» میگوید: گنجاندن این طرح در بودجه ۱۴۰۴ میتواند گامی مؤثر برای بهبود مدیریت منابع ملی و کاهش نابرابریهای اجتماعی باشد و مجلس شورای اسلامی میتواند با تصویب مصوبات لازم در بودجه ۱۴۰۴، زمینههای قانونی و مالی لازم را برای اجرای این طرح فراهم آورد.
وی میافزاید: طرح «بنزین به کدملی» که به عنوان یکی از راهکارهای توزیع عادلانهتر یارانه بنزین مطرح شده است، میتواند نقش مهمی در بهبود ساختار اقتصادی کشور، کاهش مصرف بیرویه و کاهش فشار بر بودجه ایفا کند. با توجه به چالشهای جدی که در سالهای اخیر به دلیل افزایش مصرف سوخت و رشد تقاضای داخلی برای بنزین به وجود آمده است، اجرای این طرح میتواند به کنترل کسری بودجه و بهرهمندی همگانی از منابع ملی کمک شایانی کند. در حال حاضر، بخش عمدهای از بودجه کشور، به تأمین یارانه سوخت اختصاص مییابد؛ رقمی که در شرایط فعلی اقتصادی بهویژه در مواجهه با محدودیتهای منابع، هزینه سنگینی بر دوش دولت گذاشته است. طرح «بنزین به کدملی» با هدف تخصیص سهمیه بنزین به هر فرد بر اساس کد ملی، بهجای تعداد خودرو، تلاشی برای بازنگری در ساختار توزیع یارانهها و افزایش عدالت اجتماعی است.
اخلاقی امیری، ادامه میدهد: در روش کنونی، خانوارهایی که تعداد بیشتری خودرو دارند، سهم یارانه بیشتری نیز دریافت میکنند و بهنوعی از منابع عمومی بهرهبرداری بیشتری میکنند، در حالی که اقشاری از جامعه که فاقد خودرو هستند، از این مزیت محروماند. این روش نهتنها به افزایش نابرابری منجر میشود، بلکه باعث میشود، منابع یارانهای که به عموم مردم تعلق دارد، بیشتر به نفع قشرهایی با تمکن مالی بالاتر تخصیص یابد. طرح «بنزین به کدملی» میکوشد تا این ناعدالتی را برطرف کند و یارانه سوخت را بهگونهای توزیع کند که تمامی افراد جامعه، فارغ از وضعیت مالی و تعداد خودروها، بهصورت برابر از آن بهرهمند شوند.
نماینده مجلس دوازدهم میافزاید: از نظر بودجهای، اجرای این طرح میتواند مزایای بسیاری به همراه داشته باشد. از آنجا که هر سال، حجم زیادی از بودجه برای تأمین یارانه بنزین هزینه میشود، کنترل مصرف بنزین میتواند به کاهش این هزینهها و جلوگیری از اتلاف منابع کمک کند. به عبارتی، زمانی که مصرف داخلی کنترل شود و از مصرف بیرویه جلوگیری گردد، هزینههای اضافی دولت نیز کاهش مییابد. در شرایطی که کشور به دلیل افزایش نیاز داخلی مجبور به واردات بنزین شده است، مدیریت مصرف از طریق این طرح، میتواند به بازگرداندن بخشی از منابع صرفهجویی شده به بودجه ملی کمک کند و نیاز به واردات سوخت را کاهش دهد. به این ترتیب، هزینههایی که میتواند در بخشهای توسعهای و زیرساختی صرف شود، از وابستگی به تأمین سوخت داخلی آزاد شده و به بهبود بخشهای مهم دیگری مانند سلامت و آموزش اختصاص مییابد.
وی ادامه میدهد: این طرح همچنین به ایجاد انگیزههای اقتصادی برای مدیریت مصرف در میان مردم میانجامد. وقتی سهمیه بنزین به هر فرد، بهصورت شخصی اختصاص یابد، افراد این امکان را خواهند داشت که مصرف خود را بهصورت بهینه مدیریت کنند و حتی در صورت نیازنداشتن، سهمیه خود را در بازار به فروش برسانند. این روش نهتنها به کاهش مصرف بیرویه کمک میکند، بلکه به نوعی مردم را نیز در فرایند مدیریت منابع ملی، دخیل میسازد و باعث میشود هر فرد با انتخابهای خود به کنترل مصرف سوخت کمک کند. از طرفی، امکان ایجاد بازار ثانویه برای خرید و فروش سهمیه بنزین نیز وجود دارد؛ بازاری که میتواند به شفافسازی قیمت بنزین در سطح عمومی کمک کرده و زمینه را برای واقعیسازی قیمتها در آینده فراهم آورد. چنین بازاری، ضمن کنترل مصرف، به بهبود شرایط اقتصادی نیز کمک میکند و مانع از هدررفت منابع یارانهای میشود.
اخلاقی امیری خاطرنشان میکند: طرح «بنزین به کدملی» همچنین گامی مهم در جهت کنترل ناترازی بنزین و کاهش کسری بودجه محسوب میشود. مجلس شورای اسلامی میتواند با تصویب مصوبات لازم در بودجه ۱۴۰۴، بسترهای قانونی و مالی لازم برای اجرای این طرح را فراهم کند. تخصیص بودجه مناسب به این طرح و ایجاد زیرساختهای لازم برای اجرای آن، تضمین میکند که اجرای این سیاست با موفقیت همراه باشد و به نتیجه مطلوبی برسد. به عبارتی، مجلس و دولت باید بهطور همزمان برای فراهمسازی بسترهای فنی و زیرساختی مناسب تلاش کنند تا این طرح با کمترین مشکل اجرایی شود و تأثیرات مثبت آن در جامعه دیده شود.
نماینده مجلس شورای اسلامی میافزاید: بنابراین، اجرای طرح «بنزین به کدملی» نهتنها باعث کنترل مصرف و کاهش فشار بر بودجه میشود، بلکه به افزایش عدالت اجتماعی در دسترسی به یارانههای سوخت نیز کمک میکند. این طرح، بنزین را بهعنوان یکی از منابع انفال و متعلق به عموم مردم، به شکل عادلانهتر میان مردم توزیع میکند و همگان را در بهرهمندی از آن سهیم میسازد. این رویکرد، به شهروندان احساس مشارکت بیشتری در مدیریت منابع ملی میدهد و آنها را در مصرف بهینه و جلوگیری از اتلاف منابع، به یکدیگر نزدیک میسازد. به این ترتیب، این طرح علاوه بر اینکه گامی مؤثر در بهبود مدیریت بودجه و توزیع منابع ملی است، میتواند نماد اعتماد دولت به مردم باشد و روحیه همکاری اجتماعی را تقویت کند.
وی در پایان خاطرنشان میکند: با اجرای طرح «بنزین به نفر»، هر ایرانی در مدیریت منابع ملی و کاهش فشار بر بودجه کشور سهیم میشود و عدالت در مصرف سوخت به یک واقعیت نزدیکتر میگردد و موجب بهینه شدن مصرف بنزین نیز خواهد شد.
لایحه بودجه ۱۴۰۴ فرصتی برای عادلانه کردن یارانههای سوخت است
مجلس «عدالت سوختی» را در بودجه ۱۴۰۴ قانونی کند
طرح «بنزین به کدملی» میتواند، نقش مهمی در بهبود ساختار اقتصادی کشور، کاهش مصرف بیرویه و کاهش فشار بر بودجه ایفا کند و با توجه به چالشهای جدی که در سالهای اخیر به دلیل افزایش مصرف سوخت و رشد تقاضای داخلی برای بنزین به وجود آمده است، اجرای این طرح میتواند به کنترل کسری بودجه و بهرهمندی همگانی از منابع ملی کمک شایانی کند
صاحبخبر -
∎