به گزارش بازار، امروز سهشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۳ همایش نقش صنعت کنسرو در تأمین امنیت غذایی برگزار شد. سید حسین حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران در این مراسم گفت: فعالیت آبزی پروری در کنار صید و صیادی از جایگاه ویژه در سند امنیت غذایی برخوردار است.
وی افزود شاید: تا سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از ۷۰ درصد پروتئین حیوانی از آبزیان تأمین خواهد شد. همچنین از ۲۲۳ میلیون تن محصولات دریایی ۹۲ میلیون تن در حوزه صید و صیادی بوده و ۸.۳ میلیون تن در حوزه ماهیان تون بوده است.
وی گفت: ۹ درصد صید جهان در حوزه ماهیان تن انجام شده که نشان از اهمیت آن دارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد صید اقیانوس هند برای ایران است، اظهار کرد: سازمان شیلات در زنجیره تولید و تأمین به عنوان لوکوموتیو پیشران، عملاً نقش تنظیم گری دارد. اگر پایداری در حوزه خوشه تولید تا زنجیره نبود قطعاً تولید مفهوم پیدا نمیکرد.
حسینی به اهمیت نقش آفرینی صنایع تبدیلی در معرفی آبزی پروری و غذاهای آبزی پرداخت و گفت: اگر تنظیم گری در زنجیره تولید و تأمین در زمان کمبود و بیش بود به خوبی انجام نشود به تولیدات پروتئینی دریامحور از صنایع غذایی تا بازار لطمه وارد میشود.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۴ ماه ما شاهد ثبات قیمت در بازار کنسرو ماهی هستیم، تصریح کرد: این محقق نمیشد اگر هماهنگی و همکاری وجود نداشت. در ادامه ضرورت دارد این همکاری در مدیریت ضایعات باشد که در دستور کار سازمان شیلات ایران است. انتظار داریم، صنایع تبدیلی کمک کند محصولات در بخش ضایعات با غنی سازی پروتئین و پالایش دقیقتر، در سبد سودآوری کمک بسزایی خواهند داشت.
وی اظهار کرد: کارخانجات صنایع غذایی نباید سود خود و منبع درآمدی شأن را فقط در محصول نهایی ببینند.
رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه سخنان خود یادآور شد: همچنین جمعآوری محصول در پیک صید و دپو آنها آن گونه که باید در صنعت کنسرو ایران وجود ندارد.
حسینی گفت: سازمان شیلات ایران در نظر دارد پشتیبانی در دریا ایجاد شود و از صنایع تبدیلی دعوت میکنیم در این حوزه سرمایه گذاری کرده تا محصولات در محل صید از سوی کارخانجات جمعآوری شود. این امر انجام نمیشود مگر با همکاری مستمر صنایع تبدیلی و کنسروسازی.
معاون وزیر جهاد کشاورزی به آماده شدن پیشنویس تفاهم نامه با هدف کد رهگیری و شناسنامه دار شدن محصولات از صید تا بازار خبر داد و گفت: این مسئله در دستور کار سازمان شیلات بوده که علاوه بر پوشش بازار داخل در صادرات برنامههای زیادی داریم.
حسینی در پایان عنوان کرد: صنایع کنسرو ایران فرصتی در حوزه صادرات بوده که باید زمینه آن با تصمیمگیری فراهم شود.