تجارت نیوز: بر اساس آخرین شاخص جهانی برند شهرها از شرکت Brand Finance، دبی چهار رتبه صعود کرده و به پنجمین برند برتر شهری جهان از بین ۱۰۰ شهر، پس از لندن، نیویورک، پاریس و توکیو تبدیل شده است.
مهمتر از آن اینکه، این گزارش نشان میدهد دبی در جایگاه معتبرترین شهر جهان رتبهبندی شده است. همچنین، این شهر به عنوان برترین شهر در منطقه خاورمیانه و آفریقا انتخاب شده است.
شیخ حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم، ولیعهد دبی، معاون نخستوزیر و وزیر دفاع امارات متحده عربی و رئیس شورای اجرایی دبی، اعلام کرد: «ما به هر تلاشی که موقعیت دبی را به عنوان برترین شهر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا برای دومین سال متوالی تضمین کرده، ارزش مینهیم. همچنین صعود دبی به جمع پنج شهر برتر جهانی در یک گزارش برجسته بینالمللی را که ۱۰۰ برند شهری پیشرو در سراسر جهان را مقایسه میکند، جشن میگیریم. این گزارش برداشتهای مردم از کیفیت زندگی و دیدگاههای آنها نسبت به فرصتهای کار، سرمایهگذاری، آموزش و بازنشستگی را منعکس میکند. دبی بهعنوان محبوبترین مقصد سرمایهگذاری در سطح جهان رتبه اول را دارد و در انتظار رشد آینده نیز پیشروست. دبی شهری است که آیندهای را شکل میدهد که مردم سراسر جهان به آن امید دارند.»
شاخصهای کلیدی
نتایج بر اساس نظرسنجی از بیش از ۱۵ هزار پاسخدهنده در ۲۰ کشور ارائه شده است، که نگاهی دقیق به چگونگی درک برندهای شهری پیشرو جهان ارائه میدهد. از پاسخدهندگان خواسته شده بود ۱۰۰ شهر را بر اساس شاخصهای کلیدی عملکرد شامل آشنایی، شهرت و توجه ارزیابی کنند و نشان دهند این شهرها تا چه حد بهعنوان مکانهایی که مردم میخواهند در آنها زندگی کنند، کار کنند، تحصیل کنند، بازدید کنند، بازنشسته شوند و سرمایهگذاری کنند، درک میشوند.
علاوه بر این، پاسخدهندگان از بین ۴۵ ویژگی در قالب هفت رکن از جمله فرهنگ و میراث یا تجارت و سرمایهگذاری که با برندهای شهری مرتبط بودند، انتخاب کردند.
پیشرفت چشمگیر دبی
رتبه برتر دبی در زمینه شهرت با رتبه برتر آن در رکن تجارت و سرمایهگذاری همراه است. این شهر همچنین در زمینه تمایل به کار داخلی و محلی از رتبه ۱۶ به ۸ و تمایل به کار از راه دور از رتبه ۲۴ به ۴ صعود چشمگیری داشته است.
شهر دبی امارت یک نقطه مهم برای نوآوری و استارتاپها است و با ابتکاراتی مانند بنیاد آینده دبی به رتبه اول برای «پتانسیل رشد آینده» دست یافته است. علاوه بر این، رتبه دوم دبی در زمینه «اقتصاد قوی و پایدار» و رتبه سوم آن در «جذابیت مالیاتی شخصی» جایگاه این شهر را بهعنوان مکانی برتر برای سرمایهگذاری بیشتر تثبیت میکند و آن را به برترین شهر جهانی از نظر توجه به سرمایهگذاری تبدیل کرده است.
اندرو کمپبل، مدیر عامل شرکت Brand Finance خاورمیانه، بیان کرد: «صعود دبی به رتبه پنجمین برند شهری برتر جهان، عمدتاً به دلیل دستاورد آن در رتبه اول جهانی برای شهرت است. این ادراک بهبود یافته، تأثیر سرمایهگذاریهای استراتژیک دولت امارات در زیرساختها، گردشگری و اکوسیستم تجاری را نشان میدهد. بهبود قابلتوجه در شاخص رسیدگی (consideration) دبی همچنین بر جذابیت روزافزون این شهر بهعنوان یک مقصد برتر برای بازدیدکنندگان، ساکنان، کسبوکارها و سرمایهگذاران جهانی تأکید دارد.»
بهبود ابوظبی
ابوظبی رتبه جهانی خود در سال ۲۰۲۳ را در جایگاه ۳۰ حفظ کرده، اگرچه در شاخص «رسیدگی» هشت رتبه بهبود یافته و اکنون در جایگاه ۲۴ قرار دارد. این شهر برای توجه به سرمایهگذاری رتبه دوم را دارد که نسبت به سال ۲۰۲۳، ۱۲ رتبه بهبود یافته است و برای توجه به کار از راه دور رتبه ۹ را دارد که نسبت به سال ۲۰۲۳، ۱۵ رتبه بهبود یافته است.
ابوظبی همچنین در رکن تجارت و سرمایهگذاری رتبه پنجم را دارد که شامل رتبه چهارم برای «عالی برای استارتآپها و نوآوریها» و رتبه دوم برای «پتانسیل رشد آینده» میشود. این شهر همچنین برای «رهبری در علم و فناوری» ۱۶ رتبه ارتقا یافته و در جایگاه بیستم جهانی قرار گرفته است که بر جذابیت فزاینده آن بهعنوان یک مرکز نوآوری تأکید میکند.
دیگر شهرها در خاورمیانه
پس از ابوظبی، دوحه (رتبه ۶۹) رتبه ۱۹ را برای «جذابیت مالیاتی شرکتی» و رتبه ۲۰ را برای «جذابیت مالیاتی شخصی» دارد.
ریاض همچنان به پیشرفت خود ادامه داده و چهار جایگاه صعود کرده و به رتبه ۷۵ جهانی رسیده است و بهبود قابلتوجهی در شاخصهای توجه به کار، زندگی و سرمایهگذاری (هر کدام هفت رتبه یا بیشتر) دارد. بهطور خاص، این شهر در زمینه «تیمها و باشگاههای ورزشی مشهور» ۳۷ رتبه، «مدارس خصوصی عالی» ۲۴ رتبه و «خرید، رستورانها و زندگی شبانه عالی» ۲۰ رتبه صعود کرده است.
نتایج جهانی
لندن جایگاه خود را بهعنوان برند شهری برتر جهان حفظ کرده است. این شهر در شاخص آشنایی (رتبه ۳) و شهرت (رتبه ۳) ممتاز است و نمایه جهانی قوی و جذابیت خود را نشان میدهد. با این حال، لندن در شاخص توجه (رتبه ۱۹) به ویژه در زمینههایی مانند زندگی، سرمایهگذاری و بازنشستگی با چالشهایی مواجه است و قابلیت مقرونبهصرفه بودن (رتبه ۹۷) بهعنوان یک نگرانی عمده برای این شهر برجسته شده است.
نیویورک و پاریس به ترتیب در رتبههای دوم و سوم قرار دارند. پاریس در فرهنگ و میراث پیشرو است، در حالی که نیویورک جایگاه نخست را برای آموزش و علم دارد. توکیو به رتبه چهارم صعود کرده و بهعنوان «رهبر در علم و فناوری» در جهان شناخته شده است.
دیوید هایگ، رئیس و مدیرعامل شرکت Brand Finance، اظهار داشت: «مطالعه سال ۲۰۲۴ نشان میدهد که آشنایی و شناخت میتواند یک شمشیر دولبه باشد. بهعنوان مثال، درست است که لندن همچنان بهترین برند شهری جهان است، ادراک مردم از این شهر در برخی شاخصها در این سال ضعیفتر شده است. مثلاً دیگر بهعنوان برترین شهر جهان برای بازدید شناخته نمیشود – که رم از آن پیشی گرفته، یا برای تحصیل – که بوستون اکنون در این زمینه بهترین است. این یافتهها دیدگاههای ارزشمندی در مورد تغییر ادراکات و اولویتهای ساکنان و بازدیدکنندگان ارائه میدهند که میتواند به تصمیمگیرندگان در شهرهای سراسر جهان کمک کند تا استراتژیهای مؤثری را برای رشد پیادهسازی کنند.»