شناسهٔ خبر: 69694046 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

در دهمین همایش کیفیت گروه سایپا مطرح شد:

برنامه ریزی اجرای ۱۴۱ پروژه بهبود کیفی در گروه خودروسازی سایپا

عصر خودرو- در دهمین همایش کیفیت گروه سایپا تاکید شد که گروه خودروسازی سایپا در سال جاری و در راستای بهبود کیفیت محصولات و ارایه خدمات مناسب‌تر به مشتریان خود، ۱۴۱ پروژه بهبود کیفیت در دستور کار قرار داده که تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، در دهمین همایش کیفیت گروه خودروسازی سایپا که به مناسبت روز ملی کیفیت و با حضور معاونان و مدیران کیفیت شرکت‌های گروه سایپا برگزار شد، ابوالفضل کریمی، معاون کیفیت گروه سایپا با بیان اینکه کیفیت به معنای انجام کار بدون نقص است، گفت: محصول، زمانی با کیفیت است که با خواسته‌ها و نیازهای مشتری انطباق داشته باشد. کیفیت یعنی توانایی یک محصول در برآوردن هدف مورد نظر که با حداقل هزینه ممکن تولید شده باشد.

وی افزود: کیفیت یعنی توسعه، از اینرو باید با مسئولیت‌پذیری فردی، برای ایجاد فرهنگ کیفیت و زمینه تحقق و گسترش کیفیت تلاش کنیم و به راه حل های گسترش کیفیت و فرهنگ کیفیت در حلقه های زنجیره ارزش از طراحی تا تامین و تولید بپردازیم.

معاون کیفیت گروه سایپا با بیان اینکه هرکدام از همکاران حوزه کیفیت، استاد راهنما در آموزش کیفی هستند که با اهمیت دادن به موضوع یادگیری و آموزش‌های کیفی می‌توانند منابعی بر توسعه و پایداری فرهنگ کیفی ایجاد کنند، گفت: با تشکیل یک تیم راهبردی و نگرش فراگیر کیفی می‌توان برنامه‌ای مناسب و کم هزینه در ارتقاء کیفیت محصولات داشت.

وی افزود: برای این مهم باید برای خود مسئولیتی فراتر از وضع موجود تعریف کنیم و اگر به دنبال غلبه نگرش کیفی بر کمی هستیم باید تلاش کنیم و آموزش‌ها را در تمام واحدهای تولیدی گسترش دهیم.

کریمی تاکید کرد: در راستای اهداف و استراتژی‌های تعریف شده، همواره تلاش داریم تا با بهبود کیفیت از طراحی تا خدمات پس از فروش، نقش خود را در افزایش رضایت‌مندی مشتریان ایفا کنیم.

وی با اشاره به نقشه راه کیفی گروه سایپا گفت: سال گذشته 238 پروژه کیفیت طراحی و به سرانجام رسید و امسال نیز تا کنون 141 پروژه بهبود کیفی در دستور کارقرار دارد که با میانگین میزان پیشرفت حدود 65 درصدی در حال پیگیری است.

وی نگاه مدیرعامل گروه سایپا در حوزه کیفیت را عدم مراجعه مشتری به نمایندگی‌ها به علت وجود ایراد قطعات در بازه زمانی سه ساله بیان کرد و افزود: اقدامات و پروژه‌های مورد نیاز برای سال های 1404 تا سه سال بعد در حال تعریف است.

کریمی یکی از دستاوردهای کیفی گروه سایپا را کسب جایگاه نخست کیفی خودرو شاهین در شاخص IQS (تعداد عیوب مشاهده شده در هر یکصد خودرو و در سه ماه اول مالکیت خودرو از دید مصرف کنننده است.) بین محصولات ساخت داخل دانست و گفت: بکارگیری سیستم های مدیریت کیفیت می تواند با ایجاد یکپارچه سازی فرآیندها و تمرکز بر مشتری در فرایندهای ارتباط با مشتریان و تحقق اهداف کیفی موثر باشد.

کیفیت باید مستمر پیگیری شود

در ادامه محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با بیان اینکه مردم در حوزه کیفیت خودرو انتظارات بالایی دارند، گفت: در حوزه کیفیت نکته مهم این است که مدیران ارشد و سیاست گذار خودرویی نگاه کیفی‌سازی را دنبال و این موضوع را در مجموعه خود جاری کنند.

وی ضمن تقدیر از زحمات انجام شده در حوزه کیفیت در شرکت‌های خودروساز داخلی تصریح کرد: یک خودرو با داشتن بیش از 3 هزار قطعه نیاز به انجام برنامه‌های کیفی مستمر جهت ایجاد رضایت نسبی مردم را دارد.

نجفی منش نیاز به اطلاع رسانی از انجام کارهای کیفی در محصولات تولیدی را بسیار ضروری دانست و گفت: مردم باید از اقدامات کیفی انجام شده در این حوزه مطلع شوند و بدانند که خودروسازان داخلی در حال تلاش و برنامه‌ریزی هستند؛ با اطلاع رسانی مناسب و تنویر افکار عمومی می‌توان شرایط ذهنی مردم نسبت به محصولات داخلی را تغییر داد.

وی افزود: به منظور بالا بردن سطح کیفی محصولات داخلی علاوه بر استفاده از توان علمی و همکاری با دانشگاه‌های مطرح کشور، نیاز به تجهیز آزمایشگاه‌ها و انجام تست‌های مربوطه وجود دارد که باید در این زمینه اقدامات مورد نیاز صورت پذیرد.

75 درصد مسائل کیفی خودرو دارای سرمنشأ طراحی است

در ادامه داریوش گل محمدی، معاون اسبق کیفیت سایپا و قائم مقام اجرایی مدیرعامل سایپاسیتروئن نیز با بیان اینکه باید پروژه‌های کیفی انجام شده به درستی و با دقت انجام شود که بعد از آن نیاز به تکرار نداشته باشد، گفت:‌ در شرکت‌های خودروساز به صورت مستمر پروژه‌های کیفی برای محصولات تعریف و انجام می‌شود. اگر مردم از محصولات نارضایتی دارند نشانگر آن است که مشکلات کیفی به صورت کامل برطرف نشده لذا باید بر اساس اصول کیفی نسبت به رفع ایرادها اقدام کرد.

وی افزود: بر اساس اصول کیفیت، حدود 75 درصد مسائل کیفی خودرو باید در طراحی مدنظر قرار گیرد، 20 درصد در فرآیند تولید و خدمات و 5 درصد هم در خدمات پس از فروش مطرح است.

گفتنی است دهمین همایش کیفیت گروه خودروسازی سایپا به همت معاونت کیفیت گروه و با همراهی و حضور جمعی از معاونان و مدیران کیفیت شرکت های گروه خودروسازی سایپا در سالن همایش شرکت سایپادیزل برگزار شد و در پایان مراسم از تعدادی از همکاران فعال و برتر حوزه کیفیت سایپا و شرکت‌های گروه تقدیر شد.

برچسب‌ها: