به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سردار سید ابوالفضل موسوی پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص برخورد جدی با تخلفات موتور سیکلت در شهر تهران گفت: در گزارشها و تحقیقات میدانی به این نتیجه رسیدهایم که شهروندان به عنوان عابر پیاده و دّیگر کاربران ترافیکی، دیگر تخلفات راکبان موتور سیکلت را بر نمیتابند. پلیس از سال گذشته با اجرای طرح ۱۰ تلاش داشته است که با تخلفات موتورسیکلت سواران برخورد جدی داشته باشد و از اول مهر ماه امسال به یک برنامه روتین و روزانه پلیس تبدیل شده است.
سردار موسوی پور همچنین گفت: انواع تخلفات موتورسیکلت در طول روز بخش عمدهای از تمرکز و توجه پلیس را به خود اختصاص داده است و جدا از آمار و ارقام خیره کنندهای که از حوادث و رخدادهای جبران ناپذیر درباره این کاربر ترافیکی با وسیله نقلیه کم ایمن در دست داریم و ۴۶ درصد از تصادفات فوتی پایتخت را در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ را به خود اختصاص دادهاند و در تصادفات عابران پیاده نیز نقش داشتهاند باید بگوییم برخی از رفتارهای رانندگان موتور سیکلت نه تنها نظم و انضباط ترافیکی شهر را برهم میزند که جریان روزمره زندگی دیگر شهروندان را نیز دچار مخاطره میکند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: پوشش و مخدوشی پلاک، تردد در پیاده روها، انجام حرکات مخاطرهآمیز و ... جدا از اینکه یک تخلف رانندگی محسوب میشود و با اعمال قانون پلیس مواجه خواهد شد اعتراض و مطالبه مردم را در بر دارد. پیادهروها مامن عبور عابرین پیاده محسوب میشود و از سالمندان تا کودکان و دیگر افراد جامعه نباید نگران تردد غیر قانونی برخی از موتورسواران متخلف در آن باشند در واقع شواهد نشان از این دارد که برخی از این گروه خاص کاربر ترافیکی نه تنها سلامت خودشان که آرامش شهر را نیز بر هم میزنند.
موسوی پور همچنین اظهار کرد: روزانه با انواع تخلف موتورسیکلت از جمله تردد در خطوط ویژه، تردد در تونلها، تردد خلاف جهت که عامل بسیاری از حوادث است روبرو هستیم، اما بیش از ۷۰ درصد تصادفات فوتی موتورسواران در شهر به عدم استفاده از کلاه ایمنی مرتبط میشود که پلیس با طرحهای مختلف فرهنگی در چند ماه اخیر سعی بر این داشته که موتورسواران را به این مهم گوشزد نماید. اهدای بیش از ۵۰۰۰ کلاه ایمنی رایگان در سطح شهر حرکتی نمادین از سوی پلیس است که مشوق موتور سواران برای کاهش حوادث ناگوار باشد. اتفاقی که آمارها خبر از کاهش ۱۶ درصدی تصادفات فوتی موتورسواران نسبت به سال ۱۴۰۲ میدهد، اما برای پلیس این آمار نیز قابل قبول نیست و در تلاش هستیم شیب حوادث ناگوار و فوتی موتورسواران را با کمک خودشان، فرهنگ سازی از طریق رسانهها، همراهی خانوادهی این کاربر ترافیکی و البته دیگر ارگانهای مرتبط به سمت کاهشی چشم گیرتر ببریم.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: در ۷ ماهه امسال ۶۱۴ هزار و ۹۴۴ اعمال قانون ویژه عدم استفاده از کلاه ایمنی در تهران انجام شده است و ۱۲۳ هزار ۶۵۸ فقره اعمال قانون ویژه تخلف مخدوشی پلاک در آمار پلیس ثبت شده است. پلیس راهور تهران بزرگ همچنین ۱۱۵ هزار و ۶۶۴ پلاک موتورسیکلت را نیز رفع پوشش کرده است.
موسوی پور در پایان گفت: تلاش پلیس برای برخورد جدی با انواع تخلفات موتورسیکلت بر اساس خواسته شهروندان و مطالبات به حقشان در دستور کار جدی است و طرح برخورد با انواع تخلفات حادثه ساز موتورسیکلت اعم از عبور از چراغ قرمز، خط ویژه، تونل، حرکات مخاطرهآمیز و مارپیچ و ... به شکل مستمر در شهر تهران در حال انجام است، تخلف پوشش و مخدوشی پلاک و البته اعمال قانون موتورسیکلتهای دودزا که سهم جدی در آلودگی هوای شهر دارند این روزها با تشدید برخورد پلیس مواجه خواهد بود. مدت تشدید این طرح به مدت یک ماه است.
اعمال قانون بیش از ۷۰۰ هزار راکب موتورسیکلت در ۷ ماهه امسال
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در ۷ ماهه امسال ۶۱۴ هزار و ۹۴۴ اعمال قانون ویژه عدم استفاده از کلاه ایمنی و ۱۲۳ هزار ۶۵۸ اعمال قانون ویژه تخلف مخدوشی پلاک موتورسیکلت در آمار پلیس ثبت شد.
صاحبخبر -
∎