یکی از دغده های هر خودرو سواری را می توان لاستیک خودروی مورد استفاده آن خودرو دانست. لاستیک ها یکی از اقلام مصرفی خودرو شمرده می شوند که عمر مفید آن ها بین ۵ تا ۶ سال است. وظیفه اصلی لاستیک ها ایجاد اصطکاک با سطح جاده است که باعث به حرکت در آمدن خودرو می شود.
این اصطکاک با سطح جاده به مرور زمان باعث از بین رفتن و کاهش آج لاستیک و در نتیجه به پایان رسیدن عمر آن می شود. اینکه بدانیم عمر مفید مورد استفاد خودرو چقدر است نه تنها می تواند از لحاظ اقتصادی به کمک کند بلکه می تواند باعث ایجاد امنیت و عملکرد بهتر خودرو شود.
زمانی که از عمر مفید یک لاستیک کم شده باشد و یا تاریخ انقضا آن تمام شده باشد باعث می شود که هنگام استفاده از خودرو و زمانی که خودرو دارای سرعت بالایی باشد به لاستیک فشار زیادی وارد شود و در نهایت بترکد. این یکی از اتفاقات خطرناک در رانندگی است که باعث واژگونی خودرو شود.
همواره در طول زمان کسانی که به تولید این کالای مصرفی مشغول شده اند سعی داشته اند تا لاستیکی را تولید کنند که از طول عمر بالا و کیفیتی بی نظیر برخوردار باشند.چرا که با این کا می توانند در میدان رقابت از سایر رقیبان خود جلوتر باشند و گوی رقابت را مالک شوند و هم به لحاظ مالی به رانندگان کمک کنند و صاحبان خودرو را از تعویض مدام لاستیک رها کنند. یکی دیگر از مهمترین دلایل دیگری که برای استفاده از لاستیک با کیفیت تر هم می توان گفت و به آن در بالا اشاره شد این است جان افراد بسیاری را نجات می دهد.
اما باید بدانید به تازگی شرکت جنرال موتور در یک اقدام شگفت انگیز و دست به اقدامی زده که می تواند انقلابی بزرگ را در صنعت لاستیک خودرو ایجاد کند و لاستیکی تولید کند که از عمر طولانی برخوردار بوده و به راحتی پنچر نمی شود.شاید تا بحال به این گزینه که کاش «یک لاستیک با طول عمر ۱۰۰ سال وجود داشت که پنچر نمی شد» فکر کرده باشید. باید این را بگوییم که اقدام جنرال موتور هم در همین زمینه بوده و در حال تست های نهایی لاستیکی است که هر ۱۰۰ سال یکبار نیاز به تعویض پیدا می کند.
جنرال موتور که با همکاری میشلن و با کمک فناوری های روز دنیا تایری با خاصیت بدون هوا و ضدپنچری تولید کرده است در مراحل تست نهایی آن است. یکی از مهمترین مزیت های این لاستیک را می توان ضد پنچری آن و صاف نشدن آن دانست.اینکه رانندگان دیگر دغدغه این مسئله را نداشته باشند که لاستیک خودرو پنچر شده یا خیر یک گام بزرگ است که ذهن راننده را از این مسئله رها می کند.
این تایر ها که به این دلایل به لاستیک های غیر پنوماتیک NPT یا لاستیک های بدون تخت معروف هستند، که از فشار هوا استفاد و پشتیبانی نمی کنند.این لاستیک ها در وسایله هایی مانند مورس چمن زنی و چرخ دستی های گلف استفده شده اند. یکی دیگر از وسایل نقلیه ای که در آن ها از این مدل لاستیک استفاده می شود لودر هایی هستند که در صنعت ساختمان برای تخریب آپارتمان ها از آن استفاده می شود.
این لاستیک ها مزایای بیشتری نسبت به معایبش هم برای راننده و هم برای کره زمین به همراه دارد. از مزیت هایی که این تایر ها دارن می توان به اینکه از موارد اولیه ی کمتری نیز درست می شوند اشاره کرد. همچنین این لاستیک ها از انجایی که ضد پنچری هستند، تعداد دور ریز بسیار کمی نسبت به لاستیک های معمولی دارند. اکثر موارد سایش نامنظم را از بین می برند و خطرات موجود در جاده از قبیل ضربات و ترکیدن ناگهانی کاهش می دهند.
اگر نگاهی به آمار تصادفات و حادثه های جاده ای بیاندازیم، متوجه می شویم که حدود ۱۲ درصد لاستیک هی موجود در جاده به علت انفجار از رده خارج می شوند و باعث به خطر افتادن جان راننده و سرنشینان می شود.
بدلیل اینکه این لاستیک ها دارای عمر طولانی هستند و به راحتی پنچر نمی شود خودرو را از داشتن لاستیک زاپاس بی نیاز می کند و همین باعث کاهش وزن خودرو می شود.
میشلن ساختارهای قیمت گذاری را برای سیستم تایرهای Uptis اعلام نکرده است و مشخص نکرده که Uptis در چه محدوده وسیعی از وسایل نقلیه یا اندازه خودروها قرار خواهد گرفت. این شرکت در مورد هدف قرار دادن ناوگان و وسایل نقلیه اشتراکی یا اجاره ای صحبت می کند ، بنابراین احتمالاً لاستیک ها با هزینه متوسط در سطح مصرف کننده در دسترس نیستند.
منبع: گسترش نیوز