شناسهٔ خبر: 69687197 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

تبلیغات بی‌رویه روی اعصاب مخاطبان!

تعدادی از مخاطبان خبرگزاری فارس با امضای پویشی به پخش بی‌رویهٔ پیام‌های بازرگانی در صداوسیما اعتراض کرده‌اند.

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، مخاطبان خبرگزاری فارس پویشی در سامانهٔ «فارس من» ثبت کرده‌اند با عنوان «پیام‌های بازرگانی بی‌رویهٔ صدا‌و‌سیما روی اعصاب مخاطبان است»

در این پویش خطاب به صداوسیما آمده است «حجم وسیع تبلیغات در سیما کلافه‌کننده است. گاهی اوقات زمان تبلیغات در ابتدا و وسط سریال بیشتر از خود سریال است.»

«امرایی» ثبت‌کنندهٔ پویش با اشاره به اینکه عدهٔ زیادی از مردم حاضرند مبلغ کمی را به‌عنوان جبران هزینهٔ درآمد سیما بر روی قبض برق خود بپردازند تا این آگهی‌ها را نبینند، در متن پویش نوشته «این تبلیغات‌ بیشترین تأثیر منفی را بر روی مخاطبین سیما می‌گذارد.»
 
اگرچه برای آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیونی مزایایی مانند دسترسی گسترده، تأثیرگذاری بالا، ایجاد تنوع، ایجاد اعتبار و... را برشمرده‌اند. اما از نظر کارشناسان تبلیغات یکی از معایب تبلیغات تلویزیونی «نادیده گرفته شدن» آنها است. به این معنی که اگرچه ممکن است مخاطب تمام حواس خود را بر روی تماشای یک برنامهٔ تلویزیونی بگذارد، اما بسیاری از مخاطبان به‌محض شروع‌شدن تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی، صدای تلویزیون را می‌بندند، به سراغ شبکهٔ دیگری می‌روند یا حتی تلویزیون را خاموش می‌کنند. این ایراد بزرگ می‌تواند مانع دستیابی به تمام مزایای گفته‌شده شود.

هزینهٔ زیاد، رقابت زیاد، عدم تمرکز مخاطب، عدم امکان اندازه‌گیری دقیق و عدم انعطاف‌پذیری از دیگر معایب تبلیغات تلویزیونی است.

این مخاطب دغدغه‌مند معتقد است «روح و روان مردم چنان [از پخش بی‌رویهٔ تبلیغات] خراشیده می‌شود که بیشتر مردم ترجیح می‌دهند اصلاً سریال را نگاه نکنند... ضمن اینکه مطمئن باشید از نظر اقتصادی فروشندگان هزینهٔ تبلیغ را روی کالا می‌کشند.»

تبلیغات در تلویزیون می‌تواند به روش‌های دیگری از جمله اسپانسری، زیرنویس، جای‌گذاری محصول و... نیز انجام شود.