محمدرضا مالکی، معاون دفتر اجتماعی پژوهشهای مجلس، در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: در برخی از مدارس کشور، معلمانی با سطح سواد پایین و مدارک جعلی به دلیل فرآیندهای نادرست جذب نیروی انسانی، مشغول به کار هستند.
وی افزود: یکی از مدیران آموزش و پرورش شهرستانها گزارش داده که در این شهرستان معلمی با سطح سواد پنج کلاسی استخدام شده و مدارک باقیمانده او جعلی بوده است.
این مقام مسئول تأکید کرد: متأسفانه در برخی شهرستانها، بدون طی مراحل استخدام و خارج از چارچوبهای قانونی، معلمانی به صورت موقت استخدام میشوند و سپس با تعهد سازمان به استخدام دائم تبدیل میگردند.
او خاطرنشان کرد: در برخی موارد، افرادی با سواد ناکافی و بدون گذراندن مراحل رسمی استخدام از طریق آزمونهای رقابتی، موفق به ورود به دستگاههای دولتی و تدریس در کلاسهای درس میشوند.
معاون دفتر اجتماعی پژوهشهای مجلس بیان کرد که برخی از این معلمان با مدارک تقلبی و بدون گذراندن آزمونهای استخدامی وارد کلاسها شده و مسئولیت آموزش کودکان را بر عهده میگیرند.
وی همچنین افزود که این مشکل بهویژه در شهرهای کوچکتر به دلیل روابط نزدیک و ضعف نظارت بیشتر دیده میشود و این موضوع میتواند به کیفیت آموزش آسیب جدی وارد کند.
به گفته این مقام مسئول، این روند نیازمند اصلاح و تقویت فرآیندهای نظارتی است تا افرادی با تخصص و مهارت کافی وارد نظام آموزشی کشور شوند و کیفیت آموزش دانشآموزان تضمین گردد.