شناسهٔ خبر: 69684192 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی(ره) کرمانشاه:

تمدن نوین اسلامی در گرو برگشت به قرآن و سنت است

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان اینکه تمدن و رشدیافتگی یک مفهوم صد درصد مشترک بین ما و غربی ها نیست، گفت: تمدن نوین اسلامی در گرو برگشت به قرآن و سنت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه، حجت الاسلام والمسلمین حسین صدیقی، در چهاردهمین پیش نشست همایش «نقش مذاهب اسلامی در باز آفرینی تمدن اسلامی» که مدیر، مدرسین و طلاب برادر و خواهر مدرسه اقبال لاهوری شهرستان روانسر، حضور داشتند، اظهار کرد: مدرسه علمیه دینی که بنام اقبال لاهوری مزین شده، آن شخصیت در عین حالی که نمی توانست به خوبی فارسی صحبت کند، اما شعر فارسی را به آن زیبایی سرائیده، حتی در وصف اولیاء طاهرین(ع)، اشعار خوبی دارد.

وی گفت: علامه اقبال لاهوری دغدغه دینی و تمدن اسلامی داشت، نگران این بود که چرا ما از برخی جهات از دنیا عقب افتاده ایم و منشأ عقب افتادگی ما چیست و به این رسیدند که اتفاقا باید به قرآن برگردیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه به نهضت قرآن برگردیم، صحبتی بود که از زمان سید جمالدین اسد آبادی که نهضت بازگشت و رجوع به قرآن و نهضت اصلاح دینی، آغاز شد، گفت: دغدغه این بوده که اگر ما دچار بدبختی، گرفتاری و چالش هایی هستیم که ما از تمدن ظاهری دنیا که همه آن تمدن مد نظر قرآن نیست، حالا از آنهم عقب افتادیم، آنهم نه بخاطر آن است که ما ملتزم به قرآن و سنت بودیم، بلکه دوری از قرآن و سنت و لذا آمدند تلاشی در این جهت کردند.

وی گفت: این مقدمه که حسن مطلعی است در مکان و زمان با موضوع در مورد بحث مورد گفتگو که بحث «نقش سبک زندگی قرآنی در تمدن نوین اسلامی»، است که در مورد تمدن، ماموستا نادری به خوبی گفتگو کردند.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در خصوص سخنان دکتر نادری، گفت: خلاصه این شد که اصل لغت مدنیت و تمدن اینکه در زندگی، پیشرفتی بوجود آمده باشد، از زندگی بادیه نشینی، شهر نشینی و اجتماعی، در همین فضای شهر نشینی شهرهایی که یک مقدار جلوتر افتاده اند، ما می گوییم آنجا زندگی متمدن تری دارند.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی(ره) کرمانشاه با بیان اینکه از همین توسعه و پیشرفت، به واژه قرآنی که می شود «رشد»، «...قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ... »، این رشد محور قرآنی برای ماست، جهت پیشرفت، گفت: باید ببینیم قرآن چه چیزی را مایه رشد می داند، ما چکار کرده باشیم، شهر، آبادی و خانه ما، به چه سمت و سویی رفته باشد که رشد یافته است، یا به تعبیر غربی ها، توسعه یافته و متمدن است.

مفهوم تمدن ما با غربی ها!

این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به اینکه اولین نکته این است که تمدن، رشد یافتگی، توسعه یافتگی، یک مفهوم صد درصد مشترک، بین ما و غربی ها نیست، اظهار داشت: ما رشد یافتگی را در بعضی چیزها می بینیم که آنها نمی بینند و گاه آنها، رشد یافتگی را در چیزی می بینند که ما نمی بینیم، مثلا در مفاهیم امروزی غربی، اگر آزادی هر چه بیشتر باشد، به نقطه اوج بیشتری برسد که در نتیجه به خواسته ها، به لذات انسان ها، بیشتر بها داده بشود، آن جامعه رشد یافته تر هست، ولو این خواسته اگر از مسیر فطرت هم دور شده باشد.

حمایت از همجنسگرایان، نشانه تمدن!

وی با بیان اینکه برخی از کشورها در مورد تصویب قوانین حمایت از همجنسگرایان از یکدیگر سبقت می گیرند، به آن معنی نیست که دقیقا همه آن افراد به این مسئله متمایل باشند، گفت: فرضاً صدر اعظم یک کشوری در آوردگاه جهانی ، دغدغه او این است که از این مسئله دفاع کند، نه اینکه خودش این کاره باشد، نه، می خواهد بگوید ما چقدر متمدن هستیم که به جایی رسیدیم که در کشور ما ، اگر کسی بخواهد با همجنس در ارتباط باشه، ما حقوق او را محترم می شماریم، یعنی این تمدن ماست.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی(ره) کرمانشاه، با نقد تمدن غربی که حد و مرزی را برای اخلاق به رسمیت نمی شناسد، گفت: یعنی آزادی انسانها را به هیچ وجه محدود نمی کنیم، یکی دوست دارد با همجنس بگردد، بگردد، این نشانه تمدن ماست.

معنای تمدن در قرآن!

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان اینکه وقتی سر سفره قرآن می نشینید، قرآن تمدن را برای شما جوری دیگر معنا می کند، خاطرنشان کرد: از خیلی اقوام که آنطور که در «سوره سباء» و جاهای دیگری به «ذِی الْأَوْتادِ.» یاد می کند، از آنهایی که «آثَارًا فِی الْأَرْضِ»، چه ید و بیضایی در روی زمین داشتند، از چه مُکنتی برخوردار بودند، اما قرآن آنها را متمدن نمی داند.

تمدن نوین اسلامی در گرو برگشت به قرآن و سنت است

تمدن نوین اسلامی در گرو برگشت به قرآن و سنت است

تمدن نوین اسلامی در گرو برگشت به قرآن و سنت است