شناسهٔ خبر: 69682953 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

کاش بیشتر کمدی بازی می‌کردی

بهرام رادان بیشتر بازیگر درام است و کمتر او را در فیلم‌های کمدی دیده‌ایم. کلا رادان در تمام دوران حرفه‌ای‌اش بازیگر کاریزماتیک و سمپاتی نبوده و به همین دلیل فاقد آن شیرینی و نمکی است که برای یک نقش کمدی لازم است. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

هلیا نصیری- روزنامه‌نگار

بهرام رادان بیشتر بازیگر درام است و کمتر او را در فیلم‌های کمدی دیده‌ایم. کلا رادان در تمام دوران حرفه‌ای‌اش بازیگر کاریزماتیک و سمپاتی نبوده و به همین دلیل فاقد آن شیرینی و نمکی است که برای یک نقش کمدی لازم است. کارنامه رادان پر است از فیلم‌هایی ضعیف که اتفاقا نقش‌آفرینی رادان یکی از علل اصلی ضعف آن فیلم‌ها بوده. رادان 2بار با مسعود کیمیایی که در روزگار اوجش شهره بود به بازی گرفتن از چوب خشک در 2 فیلم «سربازهای جمعه» و «حکم» همکاری کرده‌است. «سربازهای جمعه»    جز از فیلمنامه شلخته، از بازی رادان هم ضربه خورد‌. در «حکم» که هم مرحوم عزت‌الله انتظامی و هم مرحوم خسرو شکیبایی یکی از بهترین بازی‌هایشان را کردند، باز بازی رادان بد است، از فیلم بیرون می‌زند و در جان فیلم نمی‌نشیند. در آن فیلم پولاد کیمیایی  بازی بهتری از رادان به نمایش گذاشته است.‌

یک زرافه پرفروش
بهرام رادان این روزها فیلم پرفروش «صبحانه با زرافه ها» را روی پرده دارد؛ یک کمدی متفاوت که رادان در آن حضور موفقی دارد.بازیگری که سال ها تلاش می کرد در نقش های درام چهره شود، حالا با کمدی به توفیق رسیده است.‌


شکست خورده در درام، موفق در کمدی
 رادان در درام تقریبا شکست ‌خورده، ولی عجیب است که در نقش‌های کمدی که اتفاقا کمتر به آنها رغبت نشان داده، تحمل‌کردنی‌تر است. رادان قبل از «صبحانه با زرافه‌ها» در 2 فیلم «بی‌پولی» و تا حدی «چهارراه استانبول» نشان داده بود که می‌تواند لحظات کمدی از کار در بیاورد.

 فیلم چند لحنی «چهار راه استانبول»
در«چهارراه استانبول» که فیلمی چندلحنی است، در برخی لحظات رادان بده بستان‌های کمدی با محسن کیایی و سایر بازیگران دارد.
داستان فیلم درباره بهمن (بهرام رادان) و احد (محسن کیایی) است که یک تولیدی ورشکسته لباس در پلاسکو دارند. احد می‌خواهد با لادن ازدواج کند اما پدر لادن مخالف است.
شبی لادن با پدرش درگیر می‌شود، از خانه فرار می‌کند و پیش احد می‌رود. احد او را در تولیدی مخفی می‌کند ، در را می‌بندد و همراه بهمن به‌دنبال جور کردن پول می‌روند. فردای آن شب پلاسکو آتش می‌گیرد.
شاید اگر رادان در تمام این سال‌ها قدری بیشتر کمدی بازی می‌کرد، در درام‌های اجتماعی هم پذیرفتنی‌تر می‌شد.


لحظات مفرح در «بی پولی»
در«بی‌پولی» ترکیب حبیب رضایی، سیامک انصاری و بهرام رادان لحظات مفرح و شوخ‌وشنگ خوبی خلق کرده بود. رادان موفق شده بود از آن قالب خشک و غیرمنعطف همیشگی‌اش فاصله بگیرد و خودش را با موقعیت‌های کمدی وفق دهد.

بهرام رادان احتمالا بیشتر قابلیتش در اجرای طنز آمیز را در فیلم «بارکد» به نمایش گذاشته است؛اجرایی که نشان داد رادان می تواند گزینه مناسبی برای نقش های همراه با بارقه های طنز آمیز باشد