زینب زینال زاده- روزنامهنگار
ساعت ۸ صبح، ایستگاه تختی. این مکان آغاز بازدید از فرایند توسعه و تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو بود که دیروز (۲۱ آبان) با حضور سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران و مدیران و مشاوران شرکت مترو صورت گرفت. قبل از شروع بازدید گزارشی از آخرین وضعیت خطوط۶ و ۷ مترو ارائه و افتتاح ۴ایستگاه رسانهای و عنوان شد که این ایستگاهها اسفند افتتاح میشود و عیدی شهرداری تهران برای پایتختنشینان خواهد بود.
سکو در مراحل پایانی کار
ایستگاه متروی میدان خراسان مقصد بعدی است. وارد فضای کارگاهی میشویم و با راهنمایی مشاوران و مهندسان به سمت تونل حرکت میکنیم. سکوی ایستگاه تا حدود زیادی تکمیل و تابلوی صورتیرنگی با عبارت «ایستگاه میدان خراسان» روی سکو نصب شده است.
تونلی مملو از گردوغبار
فضای تونل مملو از گردوغبار است و ناگزیر ماسکها را بهصورت میزنیم. در چنین شرایط سختی کارگران متعهدانه کار میکنند. به همت همین نیروی کار و پیگیریهایی که مدیران مترو و مدیریت شهری انجام دادهاند، پیشرفت ایستگاه تختی به مرز ۵۰درصد رسیده است.
اول ایمنی، بعد کار
پیش از ورود به داخل تونل، کلاه ایمنی روی سرمان قرار میدهیم. در بخشهای مختلف فضای کارگاهی ایستگاه تختی بنر«اول ایمنی، بعد کار» نصب شده است. مسئولان اچ اسای (مسئولان پیشگیری از حوادث) با کاورهای مشکی و قرمز در کارگاه حضور دارند و وضعیت فضای کارگاه را مدام کنترل میکنند.
معماری اسلامی ایرانی
بازدید از بخشهای مختلف فضای کارگاهی ایستگاه میدان خراسان بیانگر آن است که عملیات عمرانی با خط پایان فاصله زیادی ندارد. حتی یکی از دیوارهای سالن فروش بلیت( بخش تیکتهال) به شیوه معماری اسلامی- ایرانی اجرا شده و آجرهای ۳سانتی نمای زیبایی در تونل خلق کرده است.
کارگران سخت مشغول کارند
صدای سنگ فرز، ابزار جوشکاری و... آنقدر بلند است که صدا به صدا نمیرسد.. از تونلی با شیب ملایم راهی فضای کارگاهی ایستگاه متروی تختی میشویم؛ جایی که کارگران سخت مشغول کار هستند. عدهای جوشکاری میکنند، برخی مشغول بتنریزی هستند و تعدادی هم روی داربست، دیوارچینی انجام میدهند.
ایستگاهی در مجاورت بوستان حضرت مریم
خیابان استاد نجاتاللهی مقصد سوم است که وقتی میرسیم مهندسان همراه با نقشهها و طرحها و تصاویری از ایستگاه به استقبالمان میآیند. این ایستگاه درست در مجاورت بوستان حضرت مریم(ع) قرار گرفته و با وجود درخواست اقلیتهای ساکن در این محدوده مبنی بر نامگذاری ایستگاه به نام حضرت مریم ، ایستگاه نجات اللهی نامگذاری شده است .
مشخصات ایستگاه نجات اللهی
32 متر عمق ایستگاه
140 متر طول سکو
62 درصد پیشرفت فیزیکی
مشخصات ایستگاه میدان خراسان
32 متر عمق ایستگاه
140 متر طول سکو
62 درصد پیشرفت فیزیکی
تردد زیاد و کندی کار
محور خیابان کریمخان زند و استاد نجاتاللهی پرتردد است. گرچه بخشی از خیابان استاد نجاتاللهی در قالب طرح کارگاهی با حصارهای آبی و سفیدرنگ مسدود شده اما هنوز بخش کوچکی از آن در اختیار خودروسازان و عابران پیاده است. همین موقعیت جغرافیایی سبب شده تا فرایند کار در ایستگاه استاد نجاتاللهی کند شود.
سفر به تونل با پیکاپ
تونل ایستگاه استاد نجاتاللهی شیب تندی دارد و همین موضوع پیادهروی را سخت میکند. پس از هماهنگیها سفر به دل تونل کارگاهی با خودروی پیکاپ انجام میشود. کلاههای خاکستری را روی سرمان میگذاریم و سوار خودرو میشویم و به محلی که کارگران مشغول هستند، میرسیم.
خداقوت به تلاشگران شهر زیرزمینی
ایستگاه استاد نجات اللهی خط پایان بازدید است. با همان خودروی پیکاپ از تونل خارج میشویم. کلاهها را تحویل میدهیم و به کارگرانی که اطراف تونل هستند، خداقوت میگوییم. این بازدید فرصتی ایجاد میکند تا مهندسان، مشاوران و حتی کارگران، مسائل و مشکلات و مطالبات را مطرح کنند.
مشخصات ایستگاه ورزشگاه تختی
28 متر عمق ایستگاه
160 متر طول سکو
58 درصد پیشرفت فیزیکی
افزایش خدمترسانی رضایتمندی شهروندان
سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران:سرمایهگذاری برای مترو مانند سرمایهگذاری برای یک آینده بهتر و مطلوبتر برای تهران است. بهرهبرداری از ایستگاههای جدید باعث افزایش ظرفیت ناوگان ریلی و کاهش سرفاصله قطارها میشود و در نهایت هم شاهد رضایتمندی شهروندان خواهیم بود. ورود قطارهای جدید که از پایان سال جاری بهصورت تدریجی وارد ناوگان متروی تهران میشوند علاوهبر مطلوبسازی خدمات سبب کاهش سرفاصله قطارها میشود. اکنون بهطور متوسط روزانه یک میلیون جابهجایی در هریک از خطوط انجام میشود و وقتی سرفاصله قطارها به ۲ یا ۳ دقیقه برسد حتما این حجم از مسافرهم افزایش مییابد. بازدید از ایستگاهها نشاندهنده آن است که مدیران و پیمانکاران ناوگان ریلی عزم جدی در اتمام پروژههای نیمهتمام دارند و در بحث مترو، هم امسال و هم سال آینده شاهد اتفاقات خیلی خوبی خواهیم بود. در واقع این نتیجه رویکرد شورای شهر تهران در حوزه حملونقل و اقدامات انجامشده از سوی شهرداری تهران است که امیدواریم در نهایت منجر به نتایج خیلی خوب شود.
درختان محدوده کارگاهی جابهجا شدهاند
نعمتالله فرزانپور ،مدیرعامل شرکت مترو: تکمیل ایستگاههای هدفگذاریشده با اولویت پیگیری میشود و قطعا تا پایان امسال شاهد افتتاح ۴ ایستگاه (میدان خراسان، ۱۷شهریور، سرباز و استاد نجات اللهی) که به شهروندان قول دادیم خواهیم بود. با وجود جوسازیهای انجامشده درخصوص قطع درختان محدوده فضای کارگاهی مترو، نهتنها درختان قطع نشدهاند، بلکه با هماهنگی شهرداریهای مناطق، در فصل مناسب جابهجا شدهاند. همچنین در مراحل پایان عملیات عمرانی فضاهای کارگاهی را به حداقل میرسانیم و معابر برای عبور و مرور آزادسازی میشود.
۵ ایستگاه مانده تا پایانخطوط ۶ و ۷
ساعت ۸ صبح، ایستگاه تختی. این مکان آغاز بازدید از فرایند توسعه و تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو بود که دیروز ۲۱ آبان با حضور سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران و مدیران و مشاوران شرکت مترو صورت گرفت. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین
صاحبخبر -