به گزارش رکنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی ، علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در یک گفتوگوی رادیویی، دستورات رییس جمهور در دومین جلسه بررسی و تحلیل طرحهای توسعه دریامحور با تأکید بر منطقه ساحلی مکران را بسیار امیدوارکننده و نویدبخش توصیف کرد و گفت: در این جلسه رییس جمهوری به وزارت راه و شهرسازی ماموریت داد سریعا با بهکارگیری مشاور داخلی و بین المللی طرح جامع توسعه دریامحور با اولویت سواحل مکران را تهیه و تکالیف و وظایف دستگاههای اجرایی در این زمینه را مشخص کند.
وی با بیان اینکه باید این خبر خوش را به مردم بدهیم که رییس جمهور و معاون اول وی، انرژی و انگیزه بسیاری دارند تا در حوزه توسعه دریامحور به ویژه توسعه سواحل مکران اتفاق ارزشمندی برای کشور رخ دهد، افزود: طی هفته جاری و هفته گذشته، رئیس جمهور وقت اختصاصی گذاشت تا مسیر مشخص شود؛ مسئلهای که بسیار حائز اهمیت و خوشحال کننده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص ۴ دستور مهم رئیس جمهور برای آماده سازی زمینههای لازم جهت توسعه سواحل مکران، عنوان کرد: مباحث مطرح شده علاوه بر اینکه کاملا بر سیاستهای کلی توسعه دریامحور که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، منطبق بود با برنامه هفتم توسعه نیز تطبیق کامل داشت. رئیس جمهور و معاون اول به دنبال اجرایی شدن مسائل هستند و با دیدگاه بلندمدت و توسعه واقعی به موضوع نگاه میکنند.
تکلیف دستگاههای اجرایی در راستای اشتغالزایی و تولید
صفایی با اشاره به اینکه پس از دو جلسه طولانی و تفصیلی در این خصوص، رئیس جمهور جمعبندی کاملا مناسبی داشتند، عنوان کرد: در نهایت دستگاههای اجرایی مکلف شدند، فعالیتهایی که موجب اشتغالزایی و تولید در منطقه میشود را به سرعت در دستور کار قرار دهند.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، عبدالعلیزاده به عنوان نماینده ویژه جهت هماهنگیهای بین دستگاهی از سوی رئیس جمهور تعیین شده تا آنچه در صحنه طراحی انجام میشود در صحنه عمل نیز محقق شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه دیگر مسئله مهم، تصمیم گیری در خصوص طرحهای مختلف دستگاههای اجرایی بود، خاطرنشان کرد: با توجه به طرحهای جامع توسعه دریامحور و طرحهای مدیریتی مناطق ساحلی که از سوی وزارت راه و شهرسازی مدنظر قرار گرفته، جمعبندی بر این شد تا این وزارتخانه هرچه سریعتر با استفاده از توان مشاوران داخلی و بین المللی طرح جامع توسعه دریامحور با اولویت توسعه سواحل مکران را تهیه کند و دستگاههای اجرایی مختلف، حول این طرح جامع، فعالیت کنند تا علاوه بر حفظ محیط زیست دریایی، بتوانیم زمینه ساز توسعه اشتغال و فعالیتهای اقتصادی با نگاه بلندمدت که از سوی رئیس جمهور مدنظر قرار گرفته است، شویم.
فرصت ایجاد تمدن در منطقه مکران
صفایی در مورد اهمیت سواحل مکران، خاطرنشان کرد: سواحل مکران یک نگین ارزشمند و فرصتی بکر و حیاتی برای جمهوری اسلامی ایران است تا در این منطقه تمدن سازی داشته باشیم و اگر بتوانیم طرح جامع را به درستی محقق سازیم و پروژههای بزرگی که تاکنون طراحی شده است را اجرایی کنیم به طور حتم شاهد توفیقات بسیار زیادی خواهیم بود.
وی افزود: در این راستا میتوان به پروژههای زیربنایی مشخص در حوزه ریل، جاده، بندر بزرگ مکران برخی شهرهای جدید از جمله شهر جدید تیس و شهر مکران که طراحی آنها انجام شده است، اشاره کرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه دولت منتظر نمیماند تا طرحهای جامع نهایی شود و پروژههای تعریف شده را محقق خواهد ساخت، اظهار کرد: دولت با مشارکت بخش خصوصی در حوزه پروژههای تعریف شده اقدام میکند و در این جلسه تاکید شد تا مقوله انرژیهای نوین با مشارکت بخش خصوصی و وزارت نیرو، مدنظر قرار گیرد.
مزایای ویژه طرح جامع توسعه دریامحور با اولویت سواحل مکران
صفایی با اشاره به اینکه همزمان با طرح توسعه دریامحور با اولویت سواحل مکران، پروژههای مختلف تعریف شده میتواند منطقه را متحول کند، گفت: این موضوع در دستور کار قرار دارد و دستگاههای اجرایی در راستای تحقق توسعه دریامحور باید متوازن و هماهنگ عمل کنند و باید بدانیم که طرح جامع توسعه دریامحور با اولویت سواحل مکران میتواند پیوندهای دستگاه های مختلف را تقویت و مسیر صحیح را مشخص کند و شاهد ایجاد قطبهای اقتصادی، فعالیتهای اشتغال آفرین و ایجاد جمعیت متمرکز در منطقه باشیم؛ مسئله ای که امیدواریم با نگاه و تلاش مضاعف دولت و همکاری کشورهای همسایه، محقق شود.
تکلیف وزارت راه پس از صدور ۴ دستور رییس جمهوری
وی با اشاره به اینکه سیاستگذاری، برنامهریزی، هدف گذاری، تعریف پروژهها و تامین منابع مالی در طرح جامع توسعه دریامحور با اولویت سواحل مکران مدنظر قرار دارد، گفت: برخی از دستورات رئیس جمهور به سایر وزارتخانهها باز میگردد که به عنوان وظیفه باید انجام دهند اما در خصوص آنچه بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته باید بدانیم، تکلیف این وزارتخانه به روز رسانی طرحهای جامع به صورت کلی و تهیه طرح جامع توسعه دریامحور با اولویت سواحل مکران است تا به عنوان نقشه راه مدنظر قرار گیرد.
صفایی همچنین در مورد ظرفیت بندر چابهار و قرارداد با هندیها نیز، خاطرنشان کرد: این موضوع یک بحث ۱۰ ساله با هندی ها بود که در نهایت چند ماه قبل به قرارداد منجر شد و هندیها هم اکنون در بندر مستقر هستند و فعالیت خود را انجام میدهند و تامین مالی طبق برنامه و قرارداد پیشمیرود.
وی افزود: خوشبختانه اجرای پروژه ریلی چابهار به زاهدان بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکید ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و همچنین وزارت راه و شهرسازی، تکمیل کریدورهای منتهی به بنادر است.
۱۵۰ همت پروژه سرمایه گذاری در بنادر کشور
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۱۵۰ همت پروژه سرمایه گذاری در بنادر کشور، تعریف شده است، بیان کرد: از این میزان حداقل ۶۰ همت توسط بخش خصوصی تامین میشود؛ گفتنی است سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه زیربناها از جمله انجام لایروبی، ساخت موج شکن، اسکله و... که تامین مالی بالایی دارند و بعضا سرمایهگذاری در توان بخش خصوصی نیست، فعالیت میکند و سرمایهگذاران بخش خصوصی نیز در حوزه روبناها از جمله ساخت انبار، سیلو، محوطه و ... فعالیت دارند.
بر اساس گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، صفایی در پایان با تاکید بر اینکه دستور رئیس جمهور اصلاح رویهها است، گفت: دستور رئیس جمهور در خصوص توسعه دریا محور با اولویت سواحل مکران بسیار امیدوار کننده و نویدبخش بود و به طور حتم تداوم جلسات با حضور وی در منطقه موجب خواهد شد فعالیتها به بهترین شکل پیش برود.