به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری -دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی- در اولین کنفرانس «کرامت انسانی چالشهای خانواده در جهان معاصر» ضمن تشکر از رؤسای دانشگاهها و پژوهشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی ایران و عراق برای مشارکت در این کنفرانس، اظهار کرد: نظم نوین جهانی در حالی شکل جدید خود را مییابد که ما سلطه جهان غرب را بعد از جنگ جهانی اول و دوم پشت سر گذاشتیم. سلطهای که در آن گسترهای از شبه قاره هند، فلات ایران و دولت عثمانی را درنوردید و مرزهای جغرافیایی جدید را با راهبری دنیای غرب علیه شرق عالم رقم زد و حکومتهای یکپارچه شرقی را چند پاره کرد و سلطه غرب را بر تمامی سرزمینهای جدید گسترش داد.
وی ادامه داد: اینک در این نظم نوین جهانی شاهد وارونگی تاریخ هستیم به طوری که در آن قدرتهایی نوظهور از خاکهای شرقی سربرآورده و رویشی جدید در دنیای شرق در حال شکلگیری است. این رویش شامل سلطه اقتصادی چین، پدیده نوظهور جمعیتی شبه قاره هند، مقاومت امت واحده به راهبری ایران اسلامی و بازمهندسی قدرت روسیه در مقابل دنیای غرب است. استکبار جهانی برای سلطه مجدد بر این قدرتهای نوظهور تلاش میکند و تلاش خود را در سه میدان نظامی، اقتصادی و فرهنگی طراحی کرده است. از یک سو تلاش میکند تا با تقابل نظامی در اوکراین از بازمهندسی قدرت نظامی روسیه جلوگیری کند، از سویی دیگر تلاش میکند با باز قدرت دادن به دلار در مقابل یوان چینی اقتصادی جهانی را به یک جانبهگرایی آمریکایی سوق دهد. از جهت دیگر میکوشد با باز خدمتگیری جمعیت شبه قاره هند کارگرانی ارزان قیمت برای تولید غربی بیابد و از همه مهمتر تقلایی بیوقفه دارد تا با تقویت باند جنایتکار اسرائیل محور مقاومت به راهبری ایران اسلامی را به کنج عزلت بکشاند.
شهریاری یادآور شد: در شکلگیری این نظم نوین جهانی سه وظیفه اصلی بر دوش همه ما سنگینی میکند. وظیفه اول ساخت ایرانی قوی و دولتهای اسلامی قوی به منزله پشتوانه همه ملتهای اسلامی از جمله کشورهای محور مقاومت است که در صدد مهار طاغوتی هستند که با کشتار وحشیانه مردم بیگناه از زن و بچه و کهنسال زبانی جز زور نمیفهمد. وظیفه دوم ساخت اقتصادی قوی با مشارکت همه کشورهای اسلامی است که از ذخائری غنی برخوردارند و میتوانند با این ثروت و نیز با افزونه اهرم قدرت اقتصاد چینی و فناوری روسی ائتلافی جدید علیه سلطه اقتصادی غرب برای ما به عنوان بازیگران جدید نظم نوین جهانی ایجاد کنند. وظیفه سوم ورود علمای اسلام، نخبگان دانشگاهی و اصحاب رسانه به تقابل جهادی با جنگی شناختی است که دنیای غرب با استفاده از فناوریهای نوین برای تحمیل ارزشهای خود در ذهن جوانان بکار گرفته است. این سه وظیفه مستند به آیات قرانی درباره قتال میدانی، جهاد مالی و جهاد تبیین است.
شهریاری ابراز کرد: مقصد ما در مجموعه کنفرانسهای کرامت انسانی به وظیفه سوم مربوط است، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که دیرزمانی است با طراحی کنفرانسهای وحدت اسلامی دیپلماسی علمای اسلامی را دنبال کرده با طراحی کنفرانسهای کرامت انسانی درصدد است که دیپلماسی دانشگاهی را به عنوان همتای کنفرانسهای وحدت دنبال کند و ظرفیتهای دانشگاهیان مسلمان را در میدان جهاد تبیین به خدمت گیرد. کرامت انسانی به عنوان ارزشی مشترک در علوم انسانی مبنایی عمیق برای گفتوگوهای بین رشتهای است تا بتوانیم مجموعه ای از چالشهای جهان معاصر را روی میز پژوهشی خود قرار دهیم و با بررسی آنها راه کارهای برون رفت از آن چالشها را به بحث و اشتراک گذاریم. هدف ما فراتر از حوزه نظری بیشتر متوجه حوزههایی عملی است که اینک به خصوص نسل جدید جوامع اسلامی را تهدید میکند و ذهن آنان را به سوی تمایلات ارزشهای سکولار و لیبرال سوق میدهد.
به گفته شهریاری، خانواده اینک بیشترین آسیب را در مواجهه با این تمایلات به ویژه در بستر فضای مجازی متحمل شده است و تمامی کشورهای اسلامی را با اندازههای مختلف درگیر و مبتلا ساخته یا در آینده مبتلا خواهد ساخت. ما در این کنفرانس به ۹ موضوع اصلی و فرعی آن پرداخته ایم بخشی از این موضوعات عبارتند از: آسیبهای تأخیر در تشکیل خانواده، چالشهای ازدواج پسران و دختران مسلمان با غیر مسلمان، مسأله طلاق و و انواع آن مثل طلاق عاطفی و نقش آن در خروج از زیست مسلمانانه، سقط جنین و آمار آن در کشورهای اسلامی، نقش حجاب در استحکام خانواده مسلمان، اخلاق جنسی-اسلامی، تغییر جنسیت و تبعات حقوقی آن، تأثیر معماری خانه در زیست خانواده اسلامی، مداخلات فضای مجازی در تقویت یا تضعیف خانواده اسلامی، تفریحات و سرگرمیهای خانوادۀ مسلمان در شهرهای معاصر از جمله سینمای غربی معاصر و چالشهای آن برای خانوادۀ مسلمان، مهاجرت و تأثیر آن بر خانواده، گسست نسلی فرزندآوری و سالمندی جمعیت اقلیتهای مسلمان در جوامع غیر مسلمان، شیوههای جدید رفع عقیمی و تبعات حقوقی و اخلاقی آن برای نسب خانوادگی مانند فناورریهای مربوط به لقاح مصنوعی رحم جایگزین و اهدای تخمک و جنین، اشتغال مادران و نیز نقد ارزشهای سکولار در خانوادههای جدید غربی مانند هم باشی بدون ازدواج و ارتباط شبه ازدواج، هم زیستی با حیوانات به عنوان جایگزین خانواده و همجنس گرایی. رسالت دیگر کنفرانس ایجاد بستری مناسب برای ایجاد شبکهای از دانشگاهیان فرهیخته است تا بتوانند با این چالشها مواجه شوند و راه برون رفت جوامع اسلامی از آن را بیابند و ارزشهای اسلامی را به عنوان راه نهایی سعادت بشر به جهانیان معرفی کنند و با گفتمان سازی و شبکه سازی بین دانشگاهی یکدیگر را در این راه یاری رسانند.
شهریاری اظهار کرد: در این کنفرانس با استقبال خوبی مواجه بودیم. بیش از ۳۰۰ خلاصه مقاله از ۸ کشور اسلامی به کنفرانس واصل شد و از میان آنان ۱۳۶ خلاصه مقاله به پذیرفته شد. حامیان این کنفرانس ده دانشگاه و پژوهشگاه کشور برادر عراق و ۲۰ دانشگاه و پژوهشگاه ایران هستند که رؤسای آنها یا نمایندگانشان اینک در این کنفرانس حضور دارند. طی سال ۱۴۰۲ دو جلسه شورای سیاستگزاری و ۷ جلسه با اعضای برگزیده هیأت علمی کنفرانس داشتیم و در این جلسات بر موضوعات مربوط به حوزه علوم اجتماعی و رفتاری و ارتباطی تأکید کردیم. علاوه بر آن ۱۶ پیش نشست حضوری و مجازی به زبان عربی و ۳ پیش نشست به زبان فارسی از جمله فعالیتهایی است که به عنوان مقدمه این کنفرانس برگزار شده است. به رؤسای دانشگاهها و پژوهشگاههای حاضر پیشنهاد میکنیم که با نشستهای طرفینی و جمعی در این رویداد از فرصتهای متقابل یکدیگر برای پیشبرد اهداف کنفرانس و گسترش شبکه دانشگاهی دو کشور در راستای اهداف فوق الذکر بهره مند شوند.
وی یادآور شد: در پایان تذکر این نکته نیز مهم است که طراحی این کنفرانسها مربوط به قبل از واقعه طوفان الاقصی در ۷ اکتبر سال گذشته است. اینک در غزه بیش از ۱۷ هزار کودک در حالی که فرصت کمی برای زیست در خانواده خود داشتهاند، کشته و ۲۶ هزار کودک یکی از والدین خود را از دست داده و خانواده آنان با فروپاشی مواجه شده است. اینک بیش از چهار میلیون انسان در غزه و لبنان از خانههای خود آواره شدهاند و برای گذران زندگی نیازمند مایحتاج روزانه، آب غذا و لباس هستند. این مخدوش سازی کرامت انسانی بدست یک باند جنایتکار است که به نام دین در حال قتل انسانهای بیگناه و بی دفاع است، وظیفه همه ماست که با همدلی و همیاری به کمک آنان بشتابیم و با کمکهای خود در بقای خانوادههای آنان نقشی سازنده ایفا کنیم.
∎