به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، رضا مهدوی (موسیقیدان و دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر) در مورد فراخوان بخش «موسیقی و رسانه» و ارسال حداکثر دو اثر به دبیرخانه توضیح داد: زمانی که جایزهای بخواهد در جشنوارهای جدّی تلقی شود، اصولاً «یک» اثر باید به داوری برود و بیش از یک اثر، جایگاه و رتبه و تراز جشنواره میکاهد. تعداد آثاری که دورههای گذشته میپذیرفتیم در این دوره کاهش دادیم. بهعنوان مثال، آثار ارسالی در بخش «موسیقی و رسانه» را به دو اثر خلاصه کردیم که اگر خبرنگاری گزارش، مصاحبه، گفتگو، تحلیل و یا پادکستی منتشر کرده بتواند به جای پنج اثر دو اثر ارسال کند. این موضوع هم به خبرگزاریها و مطبوعات و هم به تهیهکنندگان و برنامهسازان در صدا و سیما مرتبط میشود. تهیهکنندگان رادیویی مانند شبکه ایرانصدا میتوانند یک پادکست و یک برنامک داشته باشند و نه همه فعالیتهایی که دارند.
وی در ادامه بیان کرد: اگر قرار باشد این عزیزان ۵ اثر ارائه کنند نشان میدهد خیلی اعتماد و اعتقاد جدی به آثار خود یا اثر منتخب خود ندارند! در جوایز بینالمللی هم مرسوم است یک اثر برای داوری میآید. عزیزان رسانهها آنقدر به بهترین اثر خود باور داشته باشند که انتخاب نهایی خود را از هرجهت اصلح بدانند و گمان ببرند شورای داوری آن را انتخاب خواهد کرد. اما اگر چندین اثر به جشنواره ارسال شود گویی تیری در تاریکی پرتکردن است. زمانی که چند اثر به جشنواره ارسال میشود، داوران نیز اذعان میکنند که آن شرکتکننده خیلی به اثر خود معتقد نیست و شک دارد که کدام اثرش بهتر است. اما زمانی که یک اثر به جشنواره ارسال میشود، مانند جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی میماند و آن جایزه بسیار معتبر و جدی تلقی شده و همه برای آن جایزه سر و دست میشکنند. و در نهایت وقتی چندین اثر به جشنواره ارسال میشود تا بالاخره یکی از آنها جایزه بگیرد، سطح داوری و سنجش و همینطور باورپذیری ارزشمندی آن جایزه زیر سؤال میرود.
مهدوی در خصوص اهمیت جایزه باربد گفت: جایزه باربد جایزه بسیار مهمی است همانگونه که در قبل از انقلاب هم جایزه باربد به امضای ۷ تن از بزرگان موسیقی به خوانندگان منتخب برتر اهدا میشد. این جایزه خوب است در جشنواره ادامه پیدا کند و هرساله عدد و رقم و اعتبار آن بالاتر رود. تندیس و نشان و لوح باعث اعتبار همهجانبه مادی و معنوی در آینده نزدیک هنرمند میشود؛ یعنی هنرمندی که میخواهد کنکور موسیقی دهد و یا میخواهد آموزشگاه تأسیس کند و یا عضویت خانه موسیقی و دیگر صنوف معتبر موسیقی را داشته باشد و یا در کنسرتهای خارج از کشور از طرف دولت شرکت داشته باشد، تنها با یک نامه ساده دبیر جشنواره، امتیازاتی به آن داده شود. به هر رو، این مسئله در جشنوارههای معتبر ممالک دنیا در حال اجراست.
وی افزود: امسال این بخش را به دو اثر کاهش دادیم و از سال آینده احتمالاً تنها یک اثر پذیرفته خواهد شد، حتی اگر یک خبرنگار و یا تهیهکنندهای در چند حالت توانمندی داشته باشد، خوب است خود را مؤظف بداند در وحله اول با یک اثر و یا دو اثر برتر مقتدرانه شرکت کند. باید بگویم به طور کلی محتوای مطالب و آثاری که برای دریافت جایزه میآیند از نگاه داوران مهم است و نه سابقه فرد یا شاکله خبرگزاری یا رسانهها.
مهدوی در خصوص جایزه باربد در بخش «موسیقی و رسانه» تصریح کرد: امسال برای نخستینبار در جشنواره چهلم، در کنار افزایش ارقام و جوایز، بنا گذاشتیم در صورت تشخیص هیئت داوران بخش رسانه و پژوهش اگر به موردی ویژه و خاص که دارای تفاوتهای اساسی به لحاظ روشمندی، محتوا، نوع ساخت و پرداخت مشاهده شد، فقط در یک موضوع از موارد موسیقی و رسانه جایزه باربد درکنار همان جایزه تعیین و اعلامشده در فراخوان اختصاص یابد.
دبیر جشنواره در پایان خاطرنشان کرد: فکر میکنم بر اساس محوریت «وفاق ملی» که رئیس جمهور محترم اعلام عمومی دادند، همه باید دست در دست هم دهیم و در این رویداد بزرگ موسیقی کشور شرکت کنیم تا وزارت فرهنگ و مراکز موسیقی و دیگر نهادها نیز مؤظف شوند تعداد سالنها و همینطور تعداد شبهای این رویداد مهم را بیشتر ببینند. هر چه این جشنواره را رقابتیتر پیش ببریم، شاکله آن بالاتر میرود و افسوس نمیخوریم که پس از گذشت ۴۰ سال همچنان در میانه قرار داریم. بالاخره چه زمانی قرار است جشنواره موسیقی به اوج خود برسد. بنده به عنوان دبیر با تمام توانایی و امکانات و وجاهت، نمیتوانم به تنهایی سطح را بالا ببرم، بلکه عزم و جزم هنرمندان و تمام مدیران و نهادها و سازمانها برای چنین رویداد مهم هنری نیاز بسیج عمومی دارد. خوب است که تمامی گونههای رایج موسیقی در کشور حتی گونههایی که مجوز ندارند و قرار است از امسال به طور جدی به آنها پرداخته و مجوزدار شوند، حضورشان میتواند در جشنواره بینالمللی موسیقی فجر باعث ارتقای سطح کیفی کلان جشنواره باشد تا به عنوان ریلگذاری منحصر محسوب گردد.