شناسهٔ خبر: 69670165 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

دلیل اصلی کلاس‌های شلوغ در مدارس دولتی چیست؟

کمبود مدرسه و معلم سبب افزایش جمعیت دانش‌آموزان در کشور شده است، معاون وزارت آموزش‌وپرورش از روش نادرست محاسبه نیاز به معلم توسط سازمان اداری و استخدامی گلایه دارد.

صاحب‌خبر -

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، بیان می‌کند: طبق مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش، تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های ابتدایی باید حداکثر ۲۶ نفر باشد؛ با این حال، کمبود معلم و مدرسه سبب شده است کلاس‌هایی با بیش از ۳۵ و ۴۰ دانش‌آموز نیز تشکیل شود.

حکیم‌زاده همچنین از سازمان اداری و استخدامی خواسته است استانداردهای لازم برای محاسبه نیاز به معلم را به‌صورت منطقه‌ای و با توجه به تراکم جمعیت تنظیم کند.

وی اضافه می‌کند: در زمان حاضر، مناطق شهری و روستایی کنار یکدیگر محاسبه می‌شوند، به‌طوری که میانگین جمعیت کلاس‌های درس پایین‌تر از واقعیت به‌نظر می‌رسد. سازمان اداری و استخدامی باید در محاسبه معلم، کلان‌شهرها را مجزا، شهرها با جمعیت متوسط و مناطق روستایی را هم مجزا محاسبه کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان می‌کند: هم‌اکنون تمام مناطق کشور کنار یکدیگر محاسبه می‌شوند و این سبب می‌شود میانگین دانش‌آموزان در کلاس‌های درس پایین جلوه کند در حالی که واقعیت چیز دیگری است در حقیقت هم‌اکنون برای کلاس درس روستایی با ۵ دانش‌آموز و کلاس درس مناطق شهری با ۴۵ دانش‌آموز که دو معلم اختصاص می‌یابد باید سه معلم اختصاص یابد تا بتوانیم استانداردها را تأمین کنیم.

طبق آمار وزارت آموزش و پرورش، هم‌اکنون ۷۷۰۰ کلاس با بیش از ۴۰ دانش‌آموز و ۶۰ درصد کلاس‌ها با جمعیتی بالای ۲۶ دانش‌آموز برگزار می‌شوند، حکیم‌زاده دراین‌باره اظهار کرد: «این کلاس‌ها در مناطق مرفه و مدارس غیردولتی تشکیل نمی‌شوند بلکه در مناطقی برگزار می‌شوند که دانش‌آموزان آسیب می‌بینند و در نهایت، کیفیت آموزش نیز پایین می‌آید.»

مسئله ازدحام دانش‌آموزان در کلاس‌های درس مدارس دولتی، نیازمند توجه جدی مسئولان و نهادهای آموزشی است تا با ارائه راه‌حل‌های عملی و تقویت زیرساخت‌ها، کیفیت آموزش و شرایط یادگیری دانش‌آموزان بهبود یابد.