شناسهٔ خبر: 69660956 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

زمانی: زمانی:

۴۰ درصد دانشجویان باید آموزش‌های مهارتی دریافت کنند

رئیس دانشگاه ملی مهارت با اشاره به سیاست‌های برنامه هفتم توسعه گفت: ۴۰ درصد دانشجویان تمام زیرنظام‌های آموزش‌های عالی کشور در پایان برنامه توسعه هفتم باید آموزش‌های مهارتی را دریافت کنند.

صاحب‌خبر -

غلامرضا زمانی در مراسم تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه ملی مهارت و دانشکده شهید باهنر شیراز اظهار کرد: یکی از شاخص‌های اصلی توسعه‌یافتگی در هر کشوری، میزان مهارتی است که مردم آن کشور از آن برخوردار هستند؛ عامل اصلی و موتور محرکه در توسعه کشور‌های پیشرفته، آموزش‌های مهارتی است که بعضاً در کشور‌های جهان سوم و کشور‌های کمتر توسعه یافته یا به فراموشی سپرده شده و یا به آن کمتر اهمیت داده می‌شود.

رئیس دانشگاه ملی مهارت بیان کرد: مطالعات نشان می‌دهد در هر دستگاه بیش از ۷ درصد نیروی کار ماهر وجود ندارد، بنابراین باید آموزش‌های مهارت محور را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

زمانی اظهار کرد: در گذشته نه چندان دور مؤسسات و آموزشگاه‌ها تنها برای تولید مدرک تأسیس می‌شدند، اما از ابتدای برنامه ششم توسعه با یک شیب ملایم و در برنامه هفتم توسعه با یک شیب نسبتاً تندتر این واقعیت خود را نشان داد که مسیر اشتغال صرفاً مدرک نیست بلکه با مهارت همراه است.

او با بیان اینکه تکلیفی که در برنامه هفتم توسعه برای آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها تعیین شده تکلیف بسیار ارزشمند و با ارزشی است، گفت: بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان دبیرستان‌ها و متوسطه دوم باید در هنرستان تحصیل کنند که تکلیفی برای آموزش و پرورش است.

آموزش بر پایه مهارت مورد تأکید سیاستگذاران است

رئیس دانشگاه ملی مهارت بیشتر خروجی‌های هنرستان را ورودی‌های دانشگاه ملی مهارت و سایر زیر نظام‌های آموزش‌های مهارتی دانست و افزود: آموزش بر پایه مهارت مورد تأکید سیاستگذاران قرار گرفته است و ۴۰ درصد دانشجویان تمام زیرنظام‌های آموزش‌های عالی کشور در پایان برنامه باید آموزش‌های مهارتی را دریافت کنند.

زمانی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها شغل مناسب خود پیدا نمی‌کنند یا بعضاً اشتغال در مشاغل غیر مرتبط دارند و تعداد اندکی از آنها که شغل مرتبط پیدا می‌کنند در مسیر خود موفقیت‌های آن‌چنانی ندارد و برخی از فارغ‌التحصیلان نیز مهارتی که در دوره تحصیل کسب می‌کنند آن ویژگی‌هایی نیست که بازار کار طلب می‌کند و صد در صد انطباق حاصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: لازم است دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند که دانشجو در حین تحصیل دروس آکادمیک از یکسری سرفصل‌های مهارتی متناسب با رشته تحصیلی خود بهره‌مند شوند و این قابلیت در دانشگاه ملی مهارت وجود دارد که به کمک دانشگاه‌ها و مراکز عالی بیاید.

زمانی تصریح کرد: شیراز نزدیک‌ترین استان به منابع عظیم نفت، گاز و پالایشگاه‌های کشور است، بنابراین باید آموزش را در دل صنعت ببرد و با صنعت همراه شود و برای نیاز صنایع افراد ماهر تربیت کند.

او با بیان اینکه برای پیشرفت کشور بدون در نظر گرفتن جناح‌های مختلف سیاسی، باید از از توان تمام افراد متخصص استفاده شود، گفت: با استفاده از ظرفیت افراد متخصص وفاق و همدلی به معنی واقعی شکل خواهد گرفت.

زمانی بیان کرد: تلاش می‌کنیم فعالیت برخی از زیرساخت‌ها که قبلاً به لحاظ مشغله‌های مختلف کمرنگ شده است دوباره فعال شود و تا جایی که امکان دارد تفویض اختیار به استان‌ها داده خواهد شد.

او ادامه داد: تا جایی که توان داریم و قانون، منابع و اختیارات اجازه می‌دهد در راه رضایت شغلی قدم بر خواهیم داشت و شاهد رخ دادن اتفاقات مثبت خواهیم بود.

در این مراسم از زحمات ۲ ساله جعفر ترک‌زاده تجلیل و محمود صادق‌پور به عنوان سرپرست جدید دانشگاه ملی مهارت فارس معارفه شد.