شناسهٔ خبر: 69579034 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

سرنوشت نامعلوم ساخت پارکینگ‌ها پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع)

خبر افتتاح پارکینگ توحید توسط شهردار مشهد با اینکه امید بخش است اما با کمی دقت این پرسش بوجود می آید که چرا تمام پارکینگ‌های افتتاح شده در سال‌های اخیر در بافت میدان شهدا قرار دارند و سایرنقاط پیرامونی حرم از این نعمت محروم هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، ساخت پارکینگ‌های عمومی از وظایف مدیریت شهری است و در شهری مانند مشهد که همه ساله زائران و مسافران بسیاری را به ویژه در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی به خود می‌بیند، این موضوع اهمیت صد چندان پیدا می‌کند؛ اما گویی مدیریت شهری مشهد در این زمینه دغدغه جدی ندارد.

شاید در روزهای اخیر خبر افتتاح پارکینگ توحید یا همان پارکینگ قند و شکر که نخستین بار در سال ۹۲ ساخت آن مطرح شد و قرار بود طی سه سال به بهره‌برداری برسد، توسط شهردار مشهد بارقه امید در ایجاد پارکینگ‌های عمومی و تسهیل در رفت و آمد به حرم مطهر رضوی را در ذهن مردم مشهد به وجود بیاورد؛ اما با کمی دقت نظر این پرسش مطرح می‌شود که چرا تمام پارکینگ‌های افتتاح شده در سال‌های اخیر در بافت میدان شهدا قرار دارند و سایر نقاط پیرامونی حرم مطهر حتی در شعاع و پهنه‌ای به اندازه میدان شهدا از جمله میدان شهید گمنام یا میدان بسیج، شاهد ساخت پارکینگ در دست‌کم ۱۰ سال اخیر نبوده است؟
به صورت کلی برای ایجاد پارکینگ در نقطه مرکزی مشهد و اطراف حرم مطهر امام هشتم(ع) سه حلقه در نظر گرفته شده که حلقه نخست از حرم مطهر تا شارستان، حلقه دوم از شارستان تا پهنه میدان شهدا و حلقه سوم از میدان شهدا تا پهنه‌هایی مانند میدان فردوسی یا پایانه مسافربری قرار دارد. 

کم‌محلی به ضرورت ایجاد پارکینگ در شارستان
در بررسی طرح‌های تفصیلی شهر مشهد، شارستان نقطه کانونی ایجاد پارکینگ‌های عمومی اطراف حرم مطهر رضوی است و طبق این طرح‌ها در همین محدوده باید حدود ۵ هزار پارکینگ عمومی ایجاد شود که باید گفت تنها اقدام مدیریت شهری در این بخش یا همان حلقه اول ایجاد پارکینگ رضوان به ظرفیت ۶۰۰ جای پارک بوده که قرار است تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد و لازم است تأکید شود با همه ضرورتی که حل مسئله ترافیک در بخش مرکزی مشهد و حلقه اول دارد، هنوز سرنوشت یا طرح‌های ساخت ۴هزار و ۴۰۰ پارکینگ عمومی دیگر در منطقه شارستان چندان مشخص نیست و شهرداری در این زمینه کار چندانی انجام نداده است.
براساس طرح‌های شهری در حلقه دوم یا محدوده شارستان تا پهنه‌ای به شعاع میدان شهدا، حدود ۹ هزار جای پارک پیش‌بینی شده که گویا از تمام نقاط مدنظر و مشخص در طرح‌های تفصیلی در این پهنه از جمله میدان بسیج، میدان شهید گمنام و میدان شهدای گوهرشاد، شانس و اقبال تنها یاریگر میدان شهدا و کسانی بوده که در این منطقه رفت و آمد دارند یا در آنجا شاغل هستند که با اضافه شدن پارکینگ توحید، فرصت انتخاب برای استفاده از ۲ هزار جای پارک در روزهای غیر پیک در این منطقه را دارند.

هدف از تمرکز پارکینگ‌ها در میدان شهدا چیست؟
اگر از طرح ایجاد پارکینگ در حلقه سوم که هنوز برای آن هیچ مطالعه یا طرحی تعریف نشده است، بگذریم، طبق نظر کارشناسان از ۳۶۵ روز سال، تنها ۶۰روز از آن  به عنوان پیک حضور زائران شناخته شده و روزهای باقیمانده نیاز به مدیریت ترافیک در نقطه مرکزی شهر مشهد دارد. باید تأکید کرد ساخت پارکینگ در شارستان از آن نظر قابل اهمیت و مهم است که یک بار برای همیشه ظرفیت‌های پارکینگ در اطراف حرم مطهر رضوی مشخص شود و مردم بدانند در سال‌های آینده می‌توانند تا چه نقطه‌ای در روزهای غیر پیک زائر با خودرو شخصی برای زیارت به سمت حرم مطهر رضوی عزیمت کنند و سپس با استفاده از حمل و نقل عمومی در فاصله‌ای نزدیک‌تر و هدررفت کمتر وقت و آسان‌تر خود را برای زیارت به حرم منور علی‌بن موسی‌الرضا(ع) برسانند. اگر بر ساخت پارکینگ در حلقه دوم تأکید می‌شود، به منظور مدیریت شرایط در پیک زائران است که باید در فاصله دورتری نسبت به حرم مطهر رضوی مدیریت شود؛ نکته مهمی که عملکرد مدیریت شهری نشان می‌دهد در این موضوع دغدغه‌ای ندارد.

پارکینگ توحید میراث دوره‌های پیشین
به هر حال پارکینگ توحید که میراث دوره‌های مدیریت شهری پیشین است، در روزهای آینده افتتاح می‌شود تا برگ دیگری به خدمات مدیریت شهری اضافه شود؛ اما این برگ زدن‌ها زمانی سودمند است که در توزیع استفاده از این پارکینگ‌ها ابتدا عدالت استفاده از امکانات شهری برای همه مردم رعایت شود و دوم اینکه زائران امام هشتم(ع) به عنوان میهمانان چند روزه این شهر به جای استفاده از پارکینگ‌های خاکی در کوچه‌پسکوچه‌های نواب و طبرسی، صحنه‌های آبرومندانه‌تری از شهری که مزین به نام امام رئوف(ع) است، ببینند. خوب است شهرداری به صورت شفاف در روز افتتاح پارکینگ توحید درباره آخرین اقدام‌های خود در راستای ایجاد پارکینگ‌ها به ویژه در شارستان توضیح دهد و بگوید سرانجام و پایان این همه بلاتکلیفی و هدررفت منابع و زمان مردم در نبود مدیریت صحیح ترافیک بر مبنای ساخت پارکینگ‌های شارستان چه زمانی است تا براساس آن، مردم این همه معطلی برای پیدا کردن جای پارک و رفتن به زیارت را تحمل کنند.