شناسهٔ خبر: 69578281 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

تکمیل مترو، رینگ چهارم و افزایش تعداد اتوبوس؛ سه اولویت حمل‌ونقلی شهرداری اصفهان

رکنا: شهردار اصفهان با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد از کل بودجه عمرانی شهرداری اصفهان به حوزه حمل‌ونقل اختصاص یافته است، اظهار کرد: قطار شهری، حلقه حفاظتی و سپس خرید اتوبوس سه اولویت مهم شهرداری اصفهان در حوزه حمل و نقل بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش رکنا از اصفهان؛ علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان گفت: در اواخر دوره چهارم مدیریت شهری تعداد اتوبوس‌های فعال در ناوگان شهری به بیش از هزار دستگاه و در دوره پنجم به دلیل شیوع کرونا، این تعداد کاهش یافت و در ابتدای دوره ششم به حدود ۶۰۰ دستگاه رسید.

وی اضافه کرد: هرچند تلاش ما در دوره ششم مدیریت شهری در راستای بازگرداندن ناوگان به دوران اوج خود بوده است، اما به دلیل محدودیت‌های موجود در واردات اتوبوس از خارج و عدم امکان کارخانه‌های داخلی برای تولید موردنیاز شهرها، این هدف هنوز محقق نشده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه قراردادهای منعقد شده برای خرید اتوبوس علیرغم پرداخت هزینه‌ها از سوی شهرداری، هنوز به نتیجه نرسیده است، ادامه داد: در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، بخشی از اتوبوس‌ها پیش‌خرید شد، اما از سهمیه دولت که حدود ۱۴۰ دستگاه بود، تاکنون هیچ اتوبوسی به ما تحویل داده نشده است.

وی اضافه کرد: خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس دوکابین از دیگر اقدامات شهرداری است که قرار بود در نخستین مرحله ۷ دستگاه از این اتوبوس‌ها در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ به شهرداری اصفهان تحویل داده شود، اما تاکنون این امر محقق نشده است.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد از کل بودجه عمرانی شهرداری اصفهان به حوزه حمل‌ونقل اختصاص یافته است، اظهارکرد: قطار شهری، حلقه حفاظتی و سپس خرید اتوبوس سه اولویت مهم شهرداری در حوزه حمل و نقل بوده است.

علی قاسم زاده شهردار اصفهان قاسم‌زاده با اشاره به توسعه خطوط بی‌آرتی گفت: برای شهر اصفهان ۱۲ خط مصوب بی‌آرتی داریم که تاکنون ۵ خط آن فعال شده است، اما اجرای بعضی از این خطوط به‌دلیل عرض کم معابر با اعتراض مردم و کسبه همراه بود که پس از مدتی با مشاهده تأثیر مثبت راه اندازی این خطوط، میزان رضایت عمومی افزایش یافت.

وی یادآور شد: در حال حاضر سرفاصله خط یک بی‌آرتی حدود ۳ دقیقه، برای خطوط درون‌شهری بین ۵ تا ۱۵ دقیقه و برای خطوط کناری بین ۱۵ تا ۴۰ دقیقه است.

رفع کمبود ناوگان اتوبوسرانی، مشروط به اجرای تعهدات ازسوی وزارت کشور است

همچنین داوود بحیرایی گفت: شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان به‌صورت شبانه‌روزی با ۹۰۰ دستگاه اتوبوس به جابه‌جایی مسافران در شهر و حومه مشغول است؛ برنامه کاری اتوبوس‌ها از ساعت ۶:۰۰ تا ۲۲:۰۰ است و از ساعت ۲۲:۰۰ تا ۶:۰۰ عملیات تعمیرات، به‌روزرسانی و اورهال (تعمیرات اساسی) اتوبوس‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در ناوگان وجود دارد و روزانه حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر با این ناوگان جابه‌جا می‌شوند، افزود: هر اتوبوس معادل تردد ۶۰ دستگاه خودروی سواری است، بنابراین در حال حاضر ۵۴ هزار خودرو کمتر در سطح شهر تردد می‌کند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان با بیان اینکه خدمات اتوبوسرانی در ۱۰۶ خط شهری و حومه ارائه می‌شود، عنوان کرد: برای کاهش زمان انتظار مسافران و رسیدن به استانداردهای مطلوب، ناوگان به ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد که شهرداری اصفهان در راستای رفع این کمبود، برای تأمین ۱۴۵ دستگاه اتوبوس برنامه‌ریزی کرده است و امیدواریم وزارت کشور نیز برای تحویل اتوبوس‌های جدید در تلاش باشد.

وی با اعلام اینکه قرارداد خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری منعقد و قسمتی از هزینه آن نیز پرداخت شده است، ادامه داد: بدقولی‌هایی از سوی شرکت سازنده صورت گرفته است که امیدواریم با تحویل این اتوبوس‌ها کاهش محسوسی در سرفاصله‌ها ایجاد شود.

بحیرایی اضافه کرد: در مجموع، قرارداد تأمین ۲۰۰ دستگاه اتوبوس منعقد شده است و انتظار می‌رود به‌زودی تحویل داده شود، همچنین برنامه خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر در دست اقدام است که شامل تعدادی اتوبوس برقی نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه برای تمام اتوبوس‌ها از گازوئیل یورو ۴ با میزان گوگرد کم استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین تمام اتوبوس‌ها به‌صورت منظم معاینه فنی می‌شوند تا به‌روزرسانی و ایمنی ناوگان حفظ شود.

اصفهان/ بهمن راعی