به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری سومین مهرواره بانور نهضت رسانهای بانوان مسجدی حامی مقاومت پیش از ظهر امروز سه شنبه ۱۵ آبان در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
بنیاد هدایت در کنش تبلیغی بانوان را مخاطب ویژه خود میداند
حجت الاسلام رضا عزت زمانی معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات با اشاره به وضعیت امروز منطقه خاورمیانه و لزوم کنشگری ما اظهار داشت: دوران سختی پیش روی مقاومت است که ما مفهوم مقاومت را توسعه یافته تر از مقابله با دستگاه صهیونیستی میبینیم، اگرچه این جنگ در نقطه حساس خودش، درگیری مسلحانه دارد اما در مقابل مکتب مقاومت یعنی انتخاب هدف درست و راه رسیدن به آن و استوار و پایمردی قرار گرفته. همان چیزی که ملت ایران را تا امروز سرپا نگه داشته و دشمنانی که با ملت ایران مقابله کردند در این بستر شاهد پیشرفتهای علمی و نظامی ایران بوده اند.
وی تاکید کرد: مهمتر از جنگ نظامی جنگ شناختی است که دشمن تلاش میکند تمام توان خود را به عرصه بیاورد. روایت در جنگ شناختی بخشی از صحنه درگیری است، اگر این روایت همیشه بعد از جنگ نظامی و میدان به کار گرفته میشد در جنگ شناختی، همه چیز از رسانه و روایت شروع میشود. اینجا روایتگری و میدان داری مهم میشود مخصوصاً که هیچکس در جنگ شناختی خارج از میدان مبارزه نیست و هرکس به هر اندازهای که فرصت دارد باید نقش آفرینی کند.
عزت زمانی همچنین گفت: بنیاد هدایت در میدان کنش تبلیغی همه را مخاطب خود میداند از این رو بخش مهم جامعه مخاطب بانوان هستند که اگرچه نیمی از افرادند اما در جنگ روایت، تولید کننده، نشر دهنده و هم قدرت ساخت فرصتهای انتشار را دارند.
فعالیتهای بنیاد هدایت در امور بانوان
حجت الاسلام محمد پشم فروش مدیر ارتباطات بنیاد هدایت در این نشست با اشاره به مهمترین اهداف بنیاد هدایت بیان کرد: بنیاد هدایت شبکه سازی امامان جماعات و حلقههای میانی مساجد و رشد و ارتقا فکری و مهارتی این عزیزان را برعهده دارد. از آنجا که یکی از مهمترین اقشار تأثیرگذار در مساجد بانوان هستند این بنیاد چند سالی است که کار خود را در حوزه بانوان شروع کرده و به بانوان و نقش آنان در اجتماع جایگاه ویژه ای قائل شده است.
وی با اشاره به ابعاد فعالیت بانوان در مساجد تصریح کرد: چندین بعد اقدام بانوان در مسجد احصا شده که از جمله آن فعالیت همسر امامان جماعت و تأثیرگذاری در مسجد و محله و حتی شهر است. بعد دیگر بانوان حلقه میانی در مساجد هستند که مأموریت ما شبکه سازی و شناسایی این بانوان در مناطق مختلف است.
آغاز سومین مهرواره بانور در روز میلاد حضرت زینب (س)
مریم زادقاسمی دبیر مهرواره بانور نیز در این نشست با تشریح جزئیات این مهرواره بیان کرد: مهرواره بانور هر ساله از میلاد حضرت زینب (س) تا میلاد حضرت زهرا (س) برگزار میشود. سومین دوره نهضت رسانهای بانوان مسجدی حامی مقاومت در طول چهل روز که عمده روزهای آن در ایام فاطمیه رقم میخورد با تاسی به حضرت زهرا (س) برای اقامه حق با روش جهاد تبیین انجام میشود. تلاش این است بانوانی که توان دارند و دارای انگیزه عمل به تکلیف هستند به سمت کنشگری فعال در رسانه ورود کنند. نیاز است فضاهای آموزشی را برای کنشگران فراهم کنیم که این کار انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه افتتاحیه روز پنجشنبه در شهر ساری و با سخنرانی حجت الاسلام قمی آغاز میشود، افزود: علاقه مندان به شرکت در مهرواره رمز یا زهرا را به سامانه پیامکی ارسال میکنند و در جریان فرایند ثبت نام قرار میگیرند. در طول این ۴۰ روز در جریان کنشهای ویژه مقاومت با بسته چالشهای پیشنهادی و چالشهای واقعی رو به رو میشوند و به تولید محتوای مقاومتی میپردازند. ثبت نام و اطلاع رسانی در پیامرسان های بله و ایتا انجام میشود ولی کنشگری در همه فضاها قابل ارائه است همچنین آموزشهای ویژه همه پیامرسان ها از لحظه تأسیس تا فعالیت، در اختیار شرکت کنندگان قرار میگیرد.
زادقاسمی در خصوص دورههای قبلی این مهرواره گفت: اولین دوره با هدف شناسایی کنشگران مسجدی که به صورت خاص در محوطه مسجد فعال هستند و دیده نشده اند به منظور هویت بخشی آنان برگزار شد. محوریت دوره اول حل مسائل خانواده در ۷ محور و ۴۴ مسئله بود. ثبت خاطرات تبلیغی هم بخشی دیگری از مهرواره بود که ۳۵ هزار بانوی کنشگر را در این دوره شناسایی شده و در مهرواره شرکت کردند. همچنین ۱۲۰ برگزیده ملی داشتیم که در سطح کشور به صورت خانوادگی به مشهد دعوت شدند و دوره آموزشی در آنجا برگزار شد.
وی تصریح کرد: در دومین دوره که سال گذشته به واسطه جهان تبیین بر طراحی سطوح کنشگری در جهاد تبیین برگزار شد، رویداد شهید شهرکی، شهید دارایی، شهید فاتحی و غیره را داشتیم به صورت آموزشی در شهرستانها برگزار شد و شرکت کنندگان به اشکال مختلف امتیازهایی را کسب کرده و برگزیدگان دوباره در مشهد تجلیل شدند.
دبیر مهرواره بانور همچنین خاطرنشان کرد: امسال با توجه به شرایط منطقه از طریق شبکه راهیاران شهرستانی به دنبال هویت بخشی به شبکهها در همه جای کشور هستیم تا قدمی برای دیده شدن و استفاده از منابع مسجد برداریم. علاوه بر مجموعه افراد ثبتنام کننده، بانوان با سابقه و توانمند که حرفهای فعالیت میکنند به عنوان مشاور سایر بانوان را هدایت میکنند.
وی در خصوص دستاوردهای مهرواره در ۲ سال برگزاری خود گفت: تا الان توانستیم به شبکه ۵۰ هزار نفره از کنشگران مسجدی دست پیدا کنیم، دوره دوم به این تعداد اضافه شد که ۳۵ هزار نفر از دوره اول شرکت کرده بود و امید داریم بیش از ۱۰ هزار تیم رسانه به این جمع اضافه شود.