شناسهٔ خبر: 69542775 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

چرا خودروسازان فرمول قیمت‌گذاری را نپذیرفتند؟ - اکونیوز

اقتصاد ایران: خودروسازان بزرگ کشور در شرایطی از زیان‌دهی به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری می‌گویند که عنوان می‌شود آن‌ها پیشنهاد سیاستگزار مبنی بر اجرای صفر تا صد فرمول قیمت‌گذاری محصولاتشان را نپذیرفتند.

صاحب‌خبر -

ظاهرا خودروساز حاضر به‌پذیرش تبعات اصلاح قیمت با فرمول قیمت‌گذاری نیست.

به‌گزارش برخی از خبرگزاری‌ها شورای‌رقابت سال گذشته به‌خودروسازان پیشنهاد داد فرمول تعیین قیمت خودروهای داخلی را خود اجرا کنند؛ اما آن‌ها نپذیرفتند. فرمول شورای‌رقابت برای قیمت‌گذاری خودروهای داخلی، «هزینه واقعی تولید+سود ۲.۵ درصدی» است که شورای‌رقابت پیشنهاد اجرای این فرمول را به‌خودروسازان بزرگ وابسته به‌دولت داد؛ بااین‌ حال آن‌ها این مسئولیت را قبول نکردند.

پس از رد پیشنهاد شورای‌رقابت از سوی خودروسازان، شورا تصمیم گرفت قیمت‌گذاری را به‌وزارت صنعت، معدن و تجارت بسپارد.

ماجرایی که این منبع آگاه روایت می‌کند، به‌پاییز سال گذشته مربوط است. در مهرماه پارسال، شورای‌رقابت قیمت 8 مدل خودرو ارتقایافته را در قالب محصولات جدید تعیین کرد؛ خودروهایی که تفاوت فنی و حتی ظاهری خاصی با مدل‌های پایه خود نداشتند.

درواقع تعیین قیمت این خودروها (که اختلاف زیادی با قیمت مدل‌های پایه داشت) بهانه‌ای بود برای اصلاح قیمت خودروها؛ منتها شـــــورای‌رقابت نمی‌خواست رسما (طبق روال کلی قیمت‌گذاری که طبق آن، همه خودروها مشمول افزایش قیمت می‌شدند) قیمت‌ها را بالا ببرد.

به‌هر ‌حال، شورای‌رقابت قیمت ۸ مدل خودرو را به‌ادعای ارتقایافتگی، بالا برد و حالا باید این قیمت‌ها ابلاغ می‌شد. این درحالی بود که نه شورای‌رقابت و نه وزارت صمت هیچ‌کدام زیر بار ابلاغ قیمت‌های جدید نمی‌رفتند. شورای‌رقابت می‌گفت ابلاغ قیمت خودرو برعهده وزارت صمت است و این وزارتخانه تاکید می‌کرد که شورای‌رقابت قیمت‌ها را تعیین کرده و خود نیز باید ابلاغ کند.

ظاهرا پس از این کش‌وقوس‌ها، شورای‌رقابت تصمیم می‌گیرد برای حل مساله ابلاغ قیمت خودرو، مسئولیت قیمت‌گذاری را (تحت نظارت خود) به‌خودروسازان واگذار کند. از همین رو به‌مدیران دو خودروساز بزرگ کشور پیشنهاد می‌کند اجرای فرمول قیمت‌گذاری خودرو (هزینه‌های واقعی تولید به‌علاوه ۲.۵ درصد سود) را برعهده بگیرند.

درصورتی که خودروسازان این پیشنهاد را قبول می‌کردند، این اختیار را از سوی شورای‌رقابت داشتند تا قیمت محصولاتشان را بر اساس فرمول مورد نظر تعیین کنند. در این صورت، قاعدتا دیگر چیزی به‌اسم زیاندهی تولید وجود نداشت؛ چراکه قیمت خودروها با در نظر گرفتن هزینه‌های واقعی تولید (طبق محاسبات خودروسازان) به‌علاوه سود ۲.۵ درصدی تعیین می‌شد.

اتفاقا مساله خودروسازان با قیمت‌گذار این بود و هست که هزینه واقعی تولید از دید آن‌ها یک چیز است و از دید نهاد قیمت‌گذار، چیزی دیگر است.

به‌اعتقاد خودروسازان، قیمت‌گذاری‌های انجام‌شده طی بیش از یک دهه گذشته، عامل اصلی زیاندهی آن‌ها بوده؛ زیرا در تعیین قیمت، نه‌تنها سودی حاصل نشده، بلکه هزینه واقعی تولید نیز مورد محاسبه قرار نگرفته است. اما خودروسازان این پیشنهاد را قبول نکردند و از همین رو شورای‌رقابت اختیار قیمت‌گذاری خودروها را در دی‌ماه سال گذشته به‌وزارت صمت واگذار کرد. با وجود گذشت حدود ۱۰ ماه از واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به‌وزارت صمت، هنوز هیچ اصلاح قیمتی در این بخش از بازار صورت نگرفته است.

این درشرایطی است که خودروسازان می‌گویند به‌دلیل اعمال سیاست قیمت‌گذاری دستوری، زیان می‌دهند و از طرفی، توان مالی لازم و کافی برای رشد تولید را ندارند. همچنین آمار 7 ‌ماهه تولید نشان می‌دهد تیراژ خودروسازان نسبت به‌مدت مشابه پارسال افت کرده است.

افزایش قیمت 30 میلیون‌تومانی فونیکس FX پریمیوم (1403)

برخی خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا 10 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس توربو 6 دنده (85 گانه) (1403) با 10 میلیون‌تومان کاهش 930 میلیون‌تومان، رانا پلاس پانوراما (85 گانه) (1402) با 10 میلیون‌تومان کاهش 672 میلیون‌تومان، پژو 207 پانوراما ارتقا یافته (1403) با 4 میلیون‌تومان کاهش 805 میلیون‌تومان، پژو پارس TU5 (دریچه‌برقی) (1403) با 4 میلیون‌تومان کاهش 906 میلیون‌تومان، رانا پلاس (85 گانه) (1403) با 3 میلیون‌تومان کاهش 642 میلیون‌تومان و سورن پلاس با مانیتور بدون رینگ (1403) با 2 میلیون‌تومان کاهش 720 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای 5 تا 30 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس FX پریمیوم (1403) با 30 میلیون‌تومان افزایش به 2 ‌میلیارد و 20 میلیون‌تومان، فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 15 میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و 910 میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T8 (1403) با 15 میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و 675 میلیون‌تومان، فونیکس تیگو 8 پرومکس هیبرید (1403) با 10 میلیون‌تومان افزایش به 2 ‌میلیارد و 700 میلیون‌تومان و هایما S7 پلاس (1403) با 5 میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و 740 میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی همچنان شاهد افت بهای 50 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای توسان (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 4 میلیارد و 500 میلیون‌تومان، سراتو 2000 سی‌سی اتوماتیک GT لاین (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 4 ‌میلیارد و 50 میلیون‌تومان، فیات 500 (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 ‌میلیارد و 650 میلیون‌تومان، سوزوکی سیاز (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 850 میلیون‌تومان و جی‌ای‌سی GS3 Emzoom (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 ‌میلیارد و 800 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

برچسب‌ها: