سند تحول رسانهملی در حوزههای محتوایی صداوسیما، خبر، شبکههای استانی، فضای مجازی و شبکههای برونمرزی طراحی شده است. دلیل تمرکز این است که سازمان صداوسیما کارخانه تولیدمحتواست.همه کارهادرحوزههای پشتیبانی وصف،در نهایت باید آنتن را متحول کند.به همین دلیل اولویت به سرفصلهای تحولی در حوزه محتوا داده شده و این اتفاق در رادیو پیام هم رخ داده است. پیرامون تحولات و چشمانداز ششماهه دوم سال با مهدی شهاب تالی، مدیر رادیو پیام و رادیو آوا گفتوگو کردهایم.
رادیو آوا؛ رادیوی تخصصی موسیقی
مهدی شهاب تالی، مدیررادیو پیام و رادیو آوادرباره اینکه بهدلیل تنوع اقوام در ایران شاهد گوناگونی موسیقیهای محلی هستیم؛ برای رصد موسیقیهای محلی چه اقدامی انجام دادهاید، به «قاب کوچک» گفت: در رادیو آوا بیشتر به این موضوع پرداخته شده است؛ چون رادیو آوا، رادیو تخصصی موسیقی است و براساس جدول پخشی که آماده شده، به تمامی گونههای موسیقی پرداخت میشود و در آنجا تنوع موسیقایی حفظ میشود.هر چیزی را که از تولیدات مرکز موسیقی و سرود صداوسیما در اختیار ما قرار میگیرد و دارای مجوز است، به شنوندگان ارائه میدهیم.دراینباره میتوان به موسیقی اقوام مختلف ایرانی اشاره کرد.وی ادامه داد: در رادیو پیام هم ازاین موسیقیها استفاده میشود، با این تفاوت که رادیو پیام بیشتر بحث اطلاعرسانی را که وظیفه ذاتیاش است، انجام میدهد. از موسیقی بهعنوان ابزارتلطیف شرایط سخت خبرهااستفاده میشود.دربرنامههای رادیو پیام و اطلاعرسانی رادیو پیام، اخبار تمام نقاط کشور را که رویداد خاصی باشد، پوشش میدهیم.
با رادیو پیام بهروز باشید
شهاب تالی با اشاره به چشمانداز این شبکهها درششماهه دوم سال افزود: کارهایی شروع شده است. هم نهضت تولید برنامههای کوتاه و هم بهروز بودن و تحولی در بخشهای مختلف رادیو پیام مدتی است آغاز شده که اخبار روز را پوشش میدهیم و اطلاعرسانی میکنیم. البته هنوز تکمیل نشدهاند و راه زیادی در پیش داریم. تنوع و دربرگیرندگی این موارد میتواند فاز بعدی باشد که بتوانیم به آن ورود پیدا کنیم و با قدرت بیشتری آن را ادامه دهیم و خود رابهروزتر کنیم و در خدمت مخاطبان باشیم. شعار رادیو پیام این است که با رادیو پیام بهروز باشید.مدیر رادیو پیام تاکید کرد: در رویدادهایی که پوشش میدهیم، سعی کردیم در بحث تحول، روایت اول باشیم؛ البته تا جایی که اقتضائات به ما اجازه بدهد و توانش را داریم. در بحث محتوا هم نظارت کاملی بر تمام این آیتمها وجود دارد؛ تاجایی که همه آیتمها در زمان کوتاه ۱۰۴ثانیهای است. ممکن است این سؤال شکل بگیرد که چرا ۱۰۴ثانیه را انتخاب کردید.باید پاسخ بدهم به خاطر اینکه موج افام رادیو پیام درتهران و بعضی از شهرستانها ۱۰۴ است. با مهندسی جدول پخش سعی کردیم مردم آمار،اطلاعات و رویدادها را از رادیو پیام بشنوند، به موسیقی دسترسی داشته باشند و همکاران در واحد سیاسی و معاونت سیاسی یکربع به یکربع از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب اهم اخبار ایران و جهان را به سمع مخاطبان برسانند.
از پیام زندگی تا پیام همدلی
شهاب تالی درباره برگزاری پویشها دررادیو پیام بیان کرد: برگزاری پویشها بیشتر مربوط به فضای مجازی ماست. کانالهای رادیو پیام در پیامرسانهای داخلی بیشترین اعضا را دارند و بسیار پرکاربرد، پربازدید، بهروز و متنوع است. بیشتر پویشهای ما در بستر فضای مجازی شکل میگیرد و آنتن افام ما هم به کمک میآید.وی گفت: در مبحث رادیونماها، هم رادیو نمای پیام و هم رادیو نمای آوا که روی دستگاه ستاپباکس قرار دارند، تعاملیترین و پربازدیدترین رادیوی تعاملی هستند و تمام شنوندگان و مخاطبان ما از طریق رادیو نما با ما در ارتباطند وعکسها و تصاویرشان را از سراسر ایران برای ما میفرستند و در رادیو نما نمایش داده میشود. به مناسبتهای مختلف پویشهایی درشبکه طراحی میشودکه یاپویشهای معاونتی یا پویشهای شبکهای است و تقریبا میشود گفت هر ماه یک پویش داریم. مخاطبان ما هم در آنها شرکت میکنند و جوایزی به شرکتکنندهها تقدیم میشود. مدیر رادیو پیام ادامه داد: تمام محورهای ۱۲گانه در سند تحول دردستورکارما قرارگرفته است. در بحث عدالت برنامههای «پیام اقتصاد» و«بهترزندگی کنید»را داریم. درمبحث پیشرفت، برنامه «پیام پیشرفت» پخش میشود. برای موضوع ایثاروشهادت برنامه«مردان سرزمین من»روانه آنتن میشود.برنامههایی درخصوص شهدای ترور تهیه شده است.دربحث سبک زندگی وخانواده، برنامه «پیام زندگی» راداریم. برنامه «پیام همزیستی» به توصیههای روانشناسی برای خانوادهها اختصاص دارد. دربحث هنرانقلاب اسلامی نیزبرنامههای متنوعی داریم. درمبحث نقدبه غرب وهجو غربزدگی و هویت جهانی و امتی برنامه «پیام ولایت» راداریم. دربحث جوان مومن انقلابی برنامههای «پیام خدمت» و «پیام همدلی» پخش میشود. مباحث زن مومن انقلابی، تاریخ پهلوی و تاریخ اسلام و ایران هم ازدیگر برنامههای کوتاه رادیو پیام است. چندی است برای موضوع صبحگاهی و نیمروزی آیتمهای متنوع اطلاعرسانی و پیگیری و گزارشی راآماده کردهایم و در حال پخش است.
رادیو آوا؛ رادیوی تخصصی موسیقی
مهدی شهاب تالی، مدیررادیو پیام و رادیو آوادرباره اینکه بهدلیل تنوع اقوام در ایران شاهد گوناگونی موسیقیهای محلی هستیم؛ برای رصد موسیقیهای محلی چه اقدامی انجام دادهاید، به «قاب کوچک» گفت: در رادیو آوا بیشتر به این موضوع پرداخته شده است؛ چون رادیو آوا، رادیو تخصصی موسیقی است و براساس جدول پخشی که آماده شده، به تمامی گونههای موسیقی پرداخت میشود و در آنجا تنوع موسیقایی حفظ میشود.هر چیزی را که از تولیدات مرکز موسیقی و سرود صداوسیما در اختیار ما قرار میگیرد و دارای مجوز است، به شنوندگان ارائه میدهیم.دراینباره میتوان به موسیقی اقوام مختلف ایرانی اشاره کرد.وی ادامه داد: در رادیو پیام هم ازاین موسیقیها استفاده میشود، با این تفاوت که رادیو پیام بیشتر بحث اطلاعرسانی را که وظیفه ذاتیاش است، انجام میدهد. از موسیقی بهعنوان ابزارتلطیف شرایط سخت خبرهااستفاده میشود.دربرنامههای رادیو پیام و اطلاعرسانی رادیو پیام، اخبار تمام نقاط کشور را که رویداد خاصی باشد، پوشش میدهیم.
با رادیو پیام بهروز باشید
شهاب تالی با اشاره به چشمانداز این شبکهها درششماهه دوم سال افزود: کارهایی شروع شده است. هم نهضت تولید برنامههای کوتاه و هم بهروز بودن و تحولی در بخشهای مختلف رادیو پیام مدتی است آغاز شده که اخبار روز را پوشش میدهیم و اطلاعرسانی میکنیم. البته هنوز تکمیل نشدهاند و راه زیادی در پیش داریم. تنوع و دربرگیرندگی این موارد میتواند فاز بعدی باشد که بتوانیم به آن ورود پیدا کنیم و با قدرت بیشتری آن را ادامه دهیم و خود رابهروزتر کنیم و در خدمت مخاطبان باشیم. شعار رادیو پیام این است که با رادیو پیام بهروز باشید.مدیر رادیو پیام تاکید کرد: در رویدادهایی که پوشش میدهیم، سعی کردیم در بحث تحول، روایت اول باشیم؛ البته تا جایی که اقتضائات به ما اجازه بدهد و توانش را داریم. در بحث محتوا هم نظارت کاملی بر تمام این آیتمها وجود دارد؛ تاجایی که همه آیتمها در زمان کوتاه ۱۰۴ثانیهای است. ممکن است این سؤال شکل بگیرد که چرا ۱۰۴ثانیه را انتخاب کردید.باید پاسخ بدهم به خاطر اینکه موج افام رادیو پیام درتهران و بعضی از شهرستانها ۱۰۴ است. با مهندسی جدول پخش سعی کردیم مردم آمار،اطلاعات و رویدادها را از رادیو پیام بشنوند، به موسیقی دسترسی داشته باشند و همکاران در واحد سیاسی و معاونت سیاسی یکربع به یکربع از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب اهم اخبار ایران و جهان را به سمع مخاطبان برسانند.
از پیام زندگی تا پیام همدلی
شهاب تالی درباره برگزاری پویشها دررادیو پیام بیان کرد: برگزاری پویشها بیشتر مربوط به فضای مجازی ماست. کانالهای رادیو پیام در پیامرسانهای داخلی بیشترین اعضا را دارند و بسیار پرکاربرد، پربازدید، بهروز و متنوع است. بیشتر پویشهای ما در بستر فضای مجازی شکل میگیرد و آنتن افام ما هم به کمک میآید.وی گفت: در مبحث رادیونماها، هم رادیو نمای پیام و هم رادیو نمای آوا که روی دستگاه ستاپباکس قرار دارند، تعاملیترین و پربازدیدترین رادیوی تعاملی هستند و تمام شنوندگان و مخاطبان ما از طریق رادیو نما با ما در ارتباطند وعکسها و تصاویرشان را از سراسر ایران برای ما میفرستند و در رادیو نما نمایش داده میشود. به مناسبتهای مختلف پویشهایی درشبکه طراحی میشودکه یاپویشهای معاونتی یا پویشهای شبکهای است و تقریبا میشود گفت هر ماه یک پویش داریم. مخاطبان ما هم در آنها شرکت میکنند و جوایزی به شرکتکنندهها تقدیم میشود. مدیر رادیو پیام ادامه داد: تمام محورهای ۱۲گانه در سند تحول دردستورکارما قرارگرفته است. در بحث عدالت برنامههای «پیام اقتصاد» و«بهترزندگی کنید»را داریم. درمبحث پیشرفت، برنامه «پیام پیشرفت» پخش میشود. برای موضوع ایثاروشهادت برنامه«مردان سرزمین من»روانه آنتن میشود.برنامههایی درخصوص شهدای ترور تهیه شده است.دربحث سبک زندگی وخانواده، برنامه «پیام زندگی» راداریم. برنامه «پیام همزیستی» به توصیههای روانشناسی برای خانوادهها اختصاص دارد. دربحث هنرانقلاب اسلامی نیزبرنامههای متنوعی داریم. درمبحث نقدبه غرب وهجو غربزدگی و هویت جهانی و امتی برنامه «پیام ولایت» راداریم. دربحث جوان مومن انقلابی برنامههای «پیام خدمت» و «پیام همدلی» پخش میشود. مباحث زن مومن انقلابی، تاریخ پهلوی و تاریخ اسلام و ایران هم ازدیگر برنامههای کوتاه رادیو پیام است. چندی است برای موضوع صبحگاهی و نیمروزی آیتمهای متنوع اطلاعرسانی و پیگیری و گزارشی راآماده کردهایم و در حال پخش است.
نظر شما