شناسهٔ خبر: 69494661 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان مطرح کرد

تولید انرژی از پسماند رویکرد جامع شهرداری اصفهان/ نظارت هوشمند بر پسماندهای ساختمانی شهر

مدیریت مسئولانه پسماندهای ساختمانی یکی از جنبه‌های اساسی در حفظ زیبایی شهر، درآمدزایی و توسعه پایدار شهری است؛ مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا به تشریح سرنوشت پسماندهای ساختمانی و مدیریت سایر پسماندها در این کلان‌شهر پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ضایعات ساختمانی یا به عبارتی نخاله‌های ساختمانی، بخشی از مواد اضافه‌ای است که در اثر عملیات‌های عمرانی، ساخت‌وساز، تخریب، مرمت، بازسازی، حفاری و گودبرداری به‌جا می‌ماند و تحقیقات نشان می‌دهد که مقدار این ضایعات برابر با ۱۰ تا ۱۵ درصد کل مصالحی است که در عملیات ساختمانی استفاده می‌شود.

علت تولید پسماند ساختمانی مربوط به مواردی از جمله افزایش ساخت‌وسازهای عمرانی و ساختمانی، تخریب و مرمت ساختمان‌ها است و اثرات منفی بسیاری از جمله آلودگی‌های زیست‌محیطی و نازیبایی منظره شهری را به‌همراه دارد، همچنین موجب مرگ‌ومیر افراد و بروز حادثه برای آن‌ها و تولید گاز سمی سولفید هیدروژن از دفن دیوار خشک مواد سمی همچون سرب و آزبست می‌شود.

حوادث طبیعی هر سال بسیاری از جمله آتش‌سوزی، سیل، طوفان، زلزله و گردباد با تولید مقادیر زیادی نخاله‌های ساختمانی موجب ایجاد مشکلات دفع قابل ملاحظه‌ای برای مسئولان می‌شود، از این‌رو کنترل و مدیریت مواد زائد جامد به‌ویژه نخاله‌های ساختمانی که هنگام بروز حوادث طبیعی به‌طور ناگهانی تولید می‌شود، نیازمند توجه و کنترل خاصی است و باید به‌عنوان یکی از اولویت‌های عملیاتی امدادرسانی تلقی شود.

اصلی‌ترین نخاله‌های ساختمانی شامل شیشه، تکه‌های آجر، بتن، آسفالت، قیر، گونی، سنگ ساختمانی، گچ، چوب، ماسه، پلاستیک و فلزات می‌شود که با توجه به تنوع قابل توجه در بین انواع کارگاه‌های عمرانی، امکان فراوانی برای کاهش مقدار این ضایعات و استفاده مجدد از ضایعات در پروژه‌های دیگر نیز وجود دارد.

امروزه با پیشرفت علوم، تکنولوژی تولید و مدیریت مواد زائد جامد نیز بسیار دگرگون شده است و استفاده نکردن مجدد از نخاله‌های ساختمانی، هدر دادن سرمایه‌های ملی محسوب می‌شود، از این‌رو شهروندان باید برای حمل نخاله‌های ساختمانی حاصل از ساخت‌وساز خود از طریق شرکت‌هایی که در امر جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی فعالیت دارند، اقدام کنند تا نسبت به تخلیه آن‌ها در محل‌های معین اقدام شود.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با غلامرضا ساکتی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان به‌منظور بررسی سرنوشت پسماندهای ساختمانی و مدیریت سایر پسماندها در اصفهان و بررسی اقدامات این سازمان طی سه سال گذشته است.

تولید انرژی از پسماند رویکرد جامع شهرداری اصفهان/ نظارت هوشمند بر پسماندهای ساختمانی شهر

ایمنا: سامانه نظارت هوشمند پسماندهای ساختمانی چگونه به کنترل و نظارت دقیق بر مبدا و مقصد نخاله‌ها کمک می‌کند؟

ساکتی: شهرداری اصفهان با راه‌اندازی سامانه نظارت هوشمند پسماندهای ساختمانی، گامی اساسی در مدیریت پسماندهای ساختمانی برداشته است؛ طراحی این سامانه از مدت‌ها قبل آغاز شده بود، اما به‌تازگی با استقرار پنج دفتر کارگزاری اجرایی و عملیاتی شد.

این دفاتر کارگزاری وظیفه عقد قراردادهای مرتبط با خاک‌برداری، تخریب، نخاله‌برداری و حمل و جمع‌آوری پسماندهای ساختمانی را بر عهده دارد و تمام مجوزهای لازم برای انجام این عملیات‌ها را صادر می‌کند، همچنین هزینه‌های این خدمات به سازمان مدیریت پسماند و سازمان بار واریز می‌شود و در نتیجه امکان نظارت دقیق بر میزان تولید پسماند، مبدا و مقصد آن فراهم می‌شود.

از مزایای سامانه نظارت هوشمند پسماندهای ساختمانی می‌توان به کنترل مبدا و مقصد نخاله‌ها و سرنوشت نهایی پسماندهای تولید شده اشاره کرد؛ این سامانه امکان دریافت هزینه‌های مربوط به پسماندهایی که نیاز به امحا دارد را فراهم می‌آورد.

تکمیل فاز دوم این پروژه که در گردنه زینل در حال اجرا است، در آینده‌ای نزدیک به سامانه اصلی متصل خواهد شد و گزارش‌دهی دقیقی از حجم نخاله‌های منتقل شده به محل دفع پسماندهای ساختمانی گردنه زینل به مناطق شهری ارائه می‌کند؛ این قابلیت کمک بسیاری در جلوگیری از تخلفات و تخلیه نخاله‌ها در مکان‌های غیرمجاز به‌ویژه در حاشیه شهر خواهد کرد.

ایمنا: پروژه استانداردسازی سایت دفع پسماند اصفهان با چه هزینه‌هایی انجام شده و چه تأثیراتی بر مدیریت ترافیک و ورودی و خروجی سایت داشته است؟

ساکتی: شهرداری اصفهان به‌منظور استانداردسازی ورودی و خروجی سایت دفع پسماندهای ساختمانی، دو سال پیش عملیات عمرانی گسترده‌ای را آغاز کرد؛ در این پروژه دو لاین جاده‌ای احداث و ساختمان‌هایی برای کنترل و ساماندهی ورودی و خروجی‌ها ساخته شد، هزینه این پروژه نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده و استانداردهای لازم برای سایت پسماند ساختمانی را تأمین کرده است.

جمع‌آوری پسماندهای ساختمانی قابلیت جدید سامانه اصپاک می‌شود

شهرداری اصفهان در راستای ساماندهی پسماندهای جزئی ساختمانی که به‌طور معمول در کوچه‌ها و محله‌ها رها می‌شود، در نظر دارد این نوع پسماندها را از طریق سامانه «اصپاک» مدیریت کند.

اصپاک که به‌عنوان یک ابراپلیکیشن برای مدیریت پسماند طراحی شده است، امکان ثبت سفارش برای جمع‌آوری و حمل پسماندهای جزئی ساختمانی را برای شهروندان فراهم می‌آورد و شهروندان با ثبت و پرداخت هزینه این خدمات، می‌توانند پسماندهای جزئی خود را به آسانی مدیریت کنند.

ایمنا: پروژه بازیافت پسماندهای ساختمانی چه اهداف و ظرفیت‌هایی را برای بازیافت روزانه در اصفهان به همراه دارد؟

ساکتی: یکی دیگر از پروژه‌های اساسی در این حوزه، قرارداد بازیافت پسماندهای ساختمانی است که پس از دو سال مذاکره و برگزاری فراخوان عمومی، با پیمانکاری به ارزش حدودی ۱۲۰ میلیارد تومان منعقد شد و بر اساس این قرارداد، پیمانکار متعهد به بازیافت روزانه ۱۸۰۰ تن پسماند ساختمانی در محل سایت گردنه زینل خواهد بود که در دو خط تولید ۹۰۰ تنی انجام می‌شود.

عملیات کلنگ‌زنی این پروژه اردیبهشت سال جاری انجام شد و پیمانکار مراحل طراحی، دریافت تسهیلات بانکی و ساخت دستگاه‌ها و خطوط کارخانه بازیافت را آغاز کرده است، همچنین فرایند دریافت مجوز احداث از ادارات ذی‌ربط و استانداری در حال پیگیری است و با صدور مجوزهای لازم، عملیات احداث فونداسیون‌ها و سازه‌های کارخانه آغاز خواهد شد.

این پروژه‌ها بخشی از چرخه جامع مدیریت پسماند ساختمانی است که شهرداری اصفهان طی سه سال گذشته در راستای بهبود خدمات شهری، حفظ محیط زیست و ارتقای استانداردهای مدیریت پسماندهای ساختمانی به مرحله اجرا رسانده است.

ایمنا: اقدامات جدید شهرداری اصفهان برای ساماندهی و کنترل پسماند خشک چیست؟

ساکتی: با پیگیری‌های گسترده در مدیریت پسماند، به‌ویژه در حوزه پسماند خشک و تفکیک از مبدأ، اقدامات اساسی برای ساماندهی و رفع تخلفات انجام شده است و چرخه مدیریت پسماند که با هدف مقابله با تخلفات و مافیای غیررسمی بازیافت تعریف شده، شامل چندین مرحله می‌شود.

در مرحله نخست، تغییراتی در حوزه پیمانکاری ایجاد شد و قراردادهای جدید برای بهره‌برداری از ایستگاه‌های ثابت و پیمان‌های جداگانه برای جمع‌آوری از درِ منازل شهروندان به اجرا درآمد و در نهایت سامانه هوشمند جمع‌آوری پسماند خشک (اصپاک) راه‌اندازی شد.

در راستای استفاده از ظرفیت نیروی انسانی فعال در این حوزه، طرحی برای ساماندهی و مدیریت دوره‌گردهای فعال در جمع‌آوری پسماند طراحی و پیاده‌سازی شد تا بتوانند به‌صورت قانونی و تحت نظارت فعالیت کنند.

ایمنا: ایجاد شهرک بازیافت برای نظارت بر چرخه مدیریت پسماند چه ضرورت دارد؟

ساکتی: تمرکز بر کنترل انبارهای غیرمجاز، پلمب و برخورد با تخلفات مربوط به این انبارها قرار گرفته است و به‌منظور پیشگیری از تبعات ناشی از فعالیت‌های غیرقانونی در این انبارها و حفظ سلامت عمومی، پروژه شهرک بازیافت مطرح و فاز نخست آن شامل دیوارکشی و تملک زمین آغاز شده است.

فاز دوم نیز به طراحی سایت، خیابان‌ها، خدمات و سوله‌های مورد نیاز اختصاص دارد که طی سال جاری پیمانکار مربوطه انتخاب و عملیات احداث آغاز خواهد شد و این چرخه مدیریت پسماند از آموزش و تفکیک از مبدأ تا شناسایی و برخورد با تخلفات را پوشش می‌دهد.

ایمنا: چه اقداماتی برای جلوگیری از فعالیت انبارهای غیرمجاز پسماند در نظر گرفته شده است؟

ساکتی: در بخش پسماند خشک، از ابتدا تا انتهای مسیر نظارت و مدیریت به عمل آمده است و شناسایی انبارهای خلاف، تشکیل پرونده، صدور اخطار و پلمب این مراکز، گام‌هایی برای برخورد قانونی با تخلفات و کنترل زباله‌گردی‌های غیرمجاز است.

برخی افراد با سوءاستفاده از این فضاها، مشاغل غیرقانونی همچون ایجاد سد معبر در سطح شهر ایجاد کرده‌اند که به‌دلیل تضاد با قوانین شهری، اقدامات لازم برای توقف این تخلفات صورت می‌گیرد.

ایجاد شهرک بازیافت امکان مدیریت کارآمد و قانونی پسماندها را فراهم می‌آورد

تخلفات و فعالیت‌های غیرقانونی در این انبارها به چرخه‌های غیر بهداشتی و آسیب‌زایی بیشتری منجر شده است؛ به‌عنوان مثال بسیاری از این انبارها محل مبادله کالاهای غیرقانونی همچون سرقتی و مواد مخدر شده است.

بهره‌کشی از نیروی کار غیرمجاز و اتباع خارجی و تولید مواد غیر بهداشتی برای صنایع مختلف از دیگر تبعات این چرخه غیرقانونی است، از این‌رو جلوگیری از فعالیت این انبارها می‌تواند از زباله‌گردی غیرقانونی نیز جلوگیری کند، زیرا نبود خریدار برای پسماندهای جمع‌آوری شده، چرخه زباله‌گردی را متوقف می‌کند.

در نهایت، ایجاد شهرک بازیافت به‌عنوان مکانی با نظارت کامل بر ورود و خروج پسماند و اطمینان از رعایت استانداردهای بهداشتی، امکان مدیریت کارآمد و قانونی پسماندها را فراهم می‌آورد.

تولید انرژی از پسماند رویکرد جامع شهرداری اصفهان/ نظارت هوشمند بر پسماندهای ساختمانی شهر

ایمنا: به‌طور میانگین چه مقدار پسماند تر و ضایعات ساختمانی در شهر اصفهان تولید می‌شود و این میزان به چه عواملی بستگی دارد؟

ساکتی: شهرداری اصفهان با چالش‌های بزرگی در مدیریت پسماند تر روبه‌رو است و این کلان‌شهر با جمعیتی حدود دو میلیون نفر، روزانه حدود هزار تن پسماند تر تولید می‌کند؛ علاوه بر این حدود ۳۰۰۰ تن ضایعات ساختمانی و سبز در سایت‌ها جمع‌آوری می‌شود.

میزان پسماندهای شهری تولید شده به‌طور میانگین به ۷۰۰۰ تن می‌رسد؛ البته این مقدار به دلیل پروژه‌های ساخت‌وساز و عمرانی ممکن است متغیر باشد که پسماندهای تر به کارخانه پردازش پسماند شهرداری اصفهان ارسال می‌شود.

ایمنا: شهرداری اصفهان چه اقداماتی برای بهبود خطوط پردازش پسماند انجام داده است و چه مشکلاتی در راه‌اندازی این خطوط وجود دارد؟

ساکتی: این کارخانه دارای سه خط قدیمی است و دو خط جدید نیز به‌تازگی راه‌اندازی شده است؛ هرچند این خطوط جدید به دلیل نقایص مالی و فنی هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده است، اما بهبود و راه‌اندازی آن‌ها در دست اقدام است.

مدیریت پسماند تر در اصفهان شامل دو بخش جمع‌آوری و حمل از مبدا و پردازش در مقصد است که در کارخانه پردازش پسماند، مواد به دو دسته مواد عالی زیرسرندی و مواد ریجکتی روسرند تقسیم می‌شود.

مواد ریجکتی که شامل پلاستیک و مواد قابل سوختن است، به سایت دفع منتقل می‌شود و از سوی دیگر، مواد عالی شامل مواد غذایی و فسادپذیر است که برای تولید کود کمپوست استفاده می‌شود، همچنین این مواد در فضای باز به‌وسیله فرایند هوازی به کمپوست تبدیل می‌شود.

ایمنا: پروژه هاضم بی‌هوازی در اصفهان با چه اهدافی تعریف شده و چه مراحلی از آن تاکنون به انجام رسیده است؟

ساکتی: شهرداری اصفهان به دنبال بهبود فرایندهای دفع و کمپوست‌سازی است؛ در این راستا پروژه‌ای برای ساخت هاضم بی‌هوازی تعریف شده است و شهرداری زمان‌های گذشته یک پایلوت ساخت این هاضم را اجرا کرده بود و تصمیم دارد به دلیل مشکلات تحریم و تأمین منابع مالی، این فناوری را بومی‌سازی کند.

این پروژه شامل توسعه ظرفیت پایلوت کوچک به نیمه‌صنعتی و سپس صنعتی است تا اصفهان بتواند همچون بسیاری از کشورهای جهان، فناوری ساخت هاضم را در اختیار داشته باشد و در این راستا فاز نخست طراحی این دستگاه انجام شده و آماده است، اما برای حرکت به فاز دوم و توسعه صنعتی، نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر وجود دارد و در همین راستا، فراخوان عمومی و تفاهم‌نامه‌ای با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر منعقد شده است.

ایمنا: تفاهم‌نامه شهرداری اصفهان با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر شامل چه مواردی است و چگونه به بهره‌برداری از انرژی حاصل از پسماند کمک می‌کند؟

ساکتی: بر اساس تفاهم‌نامه شهرداری با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر، شهرداری اصفهان می‌تواند برق تولیدی از پسماندهای پردازش شده را به فروش برساند و علاوه بر این، برای مدیریت بهتر ریجکت‌های پسماند، پروژه‌هایی همچون ساخت ریجکت‌سوز یا پسماندسوز و هاضم دایجستر با ظرفیت ۳۰۰ تن تعریف شده است.

این پروژه‌ها هم‌اکنون در مرحله شناسایی پیمانکار و انتخاب نهایی قرار دارد و پس از تکمیل، بخش مهمی از پسماندهای دفعی را از چرخه محیط زیست خارج می‌کند.

رویکرد جامع شهرداری اصفهان در مدیریت پسماندها، به دنبال کاهش فشار بر محیط زیست و تولید انرژی از پسماند است که به افزایش بهره‌وری و پایداری در مدیریت شهری کمک می‌کند.

تولید انرژی از پسماند رویکرد جامع شهرداری اصفهان/ نظارت هوشمند بر پسماندهای ساختمانی شهر

ایمنا: در حال حاضر شاهد پدیده زباله‌گردی در شهرهای مختلف از جمله اصفهان هستیم؛ مهم‌ترین عامل بروز این پدیده چیست و چگونه می‌توان به کاهش آن کمک کرد؟

ساکتی: زباله‌گردی یکی از مشکلات مهم و پیچیده‌ای است که در بسیاری از کشورها به‌ویژه ایران، به‌عنوان یک پدیده اجتماعی و اقتصادی قابل مشاهده است.

یکی از علل اصلی زباله‌گردی، وجود مواد استحصالی و پسماندهای خشک قابل بازیافت است که از طریق چرخه غیررسمی به فروش می‌رسد و زباله‌گردان با اهداف مختلفی به این کار اقدام می‌کنند؛ برخی از آن‌ها به دنبال کسب درآمد هستند، در حالی که گروه‌های دیگری نیز ممکن است تحت فشارهای اجتماعی یا اقتصادی قرار داشته باشند.

در این میان، افرادی همچون معتادان یا کارتن‌خواب‌ها به جمع‌آوری زباله‌ها روی می‌آورند یا برخی دیگر به‌عنوان کودک کار، به اجبار در این زمینه فعالیت می‌کنند و وجود یک مافیای پنهان در این چرخه نیز به تشدید این معضل کمک می‌کند.

تا وقتی مراکز خرید و تفکیک پسماند در شهر فعال باشد و کنترل دقیقی روی آن‌ها صورت نگیرد، زباله‌گردی ادامه دارد

یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه کرد، چرخه‌های خرید و تفکیک پسماند است و تا زمانی که مراکز خرید و تفکیک پسماند در شهر فعال باشد و کنترل دقیقی روی آن‌ها صورت نگیرد، زباله‌گردی ادامه خواهد داشت.

این موضوع نیاز به همکاری تمام دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله نیروی انتظامی، اداره بهداشت، جهاد کشاورزی، استانداری، دستگاه قضائی، شهرداری و محیط زیست دارد و باید توجه داشت که زباله‌گردی تنها به جمع‌آوری زباله مربوط نمی‌شود، بلکه شامل مسائل بهداشتی و اجتماعی نیز می‌شود.

ایمنا: مهم‌ترین چالش‌های قانونی در برخورد با زباله‌گردان چیست و چگونه می‌توان آن‌ها را رفع کرد؟

ساکتی: در برخورد با زباله‌گردان، چالش‌های قانونی و اجتماعی بسیاری وجود دارد و اغلب افراد زباله‌گرد به دلیل شرایط خاص خود به سختی در سیستم‌های حمایتی و قانونی قرار می‌گیرند.

به‌طور مثال هنگامی که افرادی همچون کودکان کار یا اتباع بیگانه دستگیر می‌شوند، بسیاری از آن‌ها به سرعت آزاد می‌شوند و این روند به تکرار زباله‌گردی منجر می‌شود، از این‌رو لازم است که با عوامل اصلی زباله‌گردی، یعنی مافیای خرید و فروش زباله برخورد شود تا این چرخه متوقف گردد.

ایمنا: چگونه آموزش و فرهنگ‌سازی می‌تواند به بهبود مدیریت پسماند و کاهش زباله‌گردی کمک کند؟

ساکتی: نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه مدیریت پسماند ضروری است و اگر شهروندان بتوانند زباله‌های خود را به درستی تفکیک کنند و از تولید پسماندهای غیرضروری جلوگیری کنند، به‌طور طبیعی حجم زباله‌های قابل جمع‌آوری برای زباله‌گردان کاهش خواهد یافت؛ به‌عنوان مثال تفکیک پسماندها از مبدا، می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش زباله‌گردی و تولید شیرابه‌ها داشته باشد.

زباله‌گردی یک پدیده پیچیده است که به عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بستگی دارد و برای مقابله با این معضل، لازم است تمام دستگاه‌ها و نهادها به صورت هماهنگ و یکپارچه عمل کنند و به آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه توجه ویژه‌ای داشته باشند.

نظارت بر چرخه‌های خرید و فروش پسماند و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای مدیریت پسماند نیز از ضروریات به‌شمار می‌رود و تنها با چنین رویکردی می‌توان به کاهش زباله‌گردی و بهبود وضعیت پسماند در جامعه کمک کرد.

ایمنا: یکی دیگر از موارد وجود شیرابه‌در پسماندهای تر است که مشکلات بهداشتی دارد؛ برای رفع آن چه باید کرد؟

ساکتی: شیرابه مایعاتی است که از پسماندهای تر و آبدار تولید می‌شود و در فصل تابستان با توجه به افزایش مصرف میوه‌های آبدار، معضل بزرگی به‌شمار می‌رود، همچنین شیرابه‌ها می‌تواند مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی زیادی را به وجود آورد.

برای مدیریت این موضوع، بهتر است که شهروندان از تولید شیرابه با جلوگیری از ورود مایعات به سطل‌های زباله خودداری کنند و پسماندهای خود را به‌صورت صحیح تفکیک کنند.

تولید انرژی از پسماند رویکرد جامع شهرداری اصفهان/ نظارت هوشمند بر پسماندهای ساختمانی شهر

ایمنا: سامانه هوشمند اصپاک چه قابلیت‌های جدیدی برای کاربران خود فراهم کرده است؟

ساکتی: با توجه به افزایش توجه عمومی به مسائل زیست‌محیطی و مدیریت پسماند، سامانه هوشمند جمع‌آوری پسماند خشک «اصپاک» در اصفهان با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شده است؛ این اپلیکیشن که طراحی آن سال گذشته انجام شد، در حال حاضر با افزودن قابلیت‌های جدید به بهره‌برداری رسیده است و به‌عنوان یک راهکار مؤثر در کاهش زباله و ارتقای ایمنی شهروندان شناخته می‌شود.

اپلیکیشن اصپاک با هدف جمع‌آوری پسماند خشک و تفکیک آن در مبدا، امکانات مختلفی را برای کاربران خود فراهم کرده است؛ این سامانه از ابتدا با تبلیغات گسترده در سطح شهر آغاز به‌کار کرده و در مدت کوتاهی توانسته است توجه بسیاری از شهروندان را جلب کند.

پس از گذشت یک ماه از آغاز فعالیت این اپلیکیشن، با کاهش تعداد مشترکین روبه‌رو شد، اما با آغاز دوباره تبلیغات و ارائه جوایز جذاب، تعداد کاربران به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

ایمنا: چه اقداماتی برای افزایش تعداد کاربران اپلیکیشن اصپاک و تشویق آن‌ها به تفکیک پسماند انجام شده است؟

ساکتی: از جمله برنامه‌های جذاب این سامانه، ارائه بیمه آتش‌سوزی به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای منازل شهروندان است که به ازای هر ۲۵ کیلوگرم پسماند خشک که شهروندان تحویل می‌دهند، یک سال بیمه آتش‌سوزی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

این اقدام نه‌تنها به ایمنی شهر کمک می‌کند، بلکه به شهروندان این امکان را می‌دهد تا در صورت بروز خسارت، از طریق تحویل پسماند خشک، خود را از زیان‌های احتمالی نجات دهند، همچنین در راستای تشویق شهروندان به استفاده از این اپلیکیشن، جوایز متنوعی برای کاربران در نظر گرفته شده است.

کاربران می‌توانند انتخاب کنند که پول خود را در بیمه، نیکوکاری یا پروژه‌های محیط زیستی هزینه کنند؛ به‌عنوان مثال، شهروندان با تحویل بیشتر پسماند خشک می‌توانند جوایز بیشتری دریافت کنند، به‌طوری که برای تحویل بالای ۳۵ کیلوگرم پسماند خشک، چهار سکه در برنامه به آن‌ها تعلق می‌گیرد؛ این تشویق‌ها موجب شده است تا شهروندان بیشتر به تفکیک پسماند و تحویل آن به سامانه اصپاک ترغیب شوند.

ایمنا: آیا این سامانه به کاهش پدیده زباله‌گردی کمک می‌کند؟

ساکتی: بی‌شک همینطور است، زیرا با مدیریت بهتر پسماندها و تفکیک آن‌ها، زباله‌گردی به حداقل می‌رسد و شهروندان می‌توانند به‌راحتی و بدون نگرانی از زباله‌گردها، پسماندهای خود را تحویل دهند.

با راه‌اندازی سامانه اصپاک، انتظار می‌رود که فرایند جمع‌آوری و مدیریت پسماند به شکل موثرتری انجام شود و به ارتقای سطح بهداشت و ایمنی در شهر کمک کند.

ایمنا: اصپاک چند کاربر فعال داد و چه مقدار پسماند خشک در روز جمع‌آوری می‌کند؟

ساکتی: در حال حاضر، سامانه اصپاک با بیش از ۲۰ هزار کاربر فعال و جمع‌آوری روزانه بیش از دو تن پسماند خشک، در مسیر تحقق اهداف زیست‌محیطی خود قرار دارد.

این سامانه به دنبال افزایش کارایی و بهبود مستمر خدمات خود است و امیدواریم با همکاری شهروندان، به بهبود وضعیت مدیریت پسماند در اصفهان کمک کند، همچنین با توجه به ظرفیت‌های موجود، این سامانه باید به جمع‌آوری نزدیک به ۲۰ تن پسماند خشک در روز برسد تا به اهداف خود دست پیدا کند.

به نظر می‌رسد که با توسعه و بهبود این اپلیکیشن، گام‌های مؤثری در راستای حفاظت از محیط زیست و کاهش زباله‌ها برداشته شده است و امیدواریم شهروندان اصفهانی بتوانند در این راستا مسئولیت اجتماعی خود را به‌خوبی ایفا کنند.