شناسهٔ خبر: 69483806 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

محسن شریفیان در قامت یک مزدور ظاهر شد/ اهالی قرآن در جست‌وجوی اصحاب کهف!

در هفته‌ای که گذشت فرهنگ و هنر ایران شاهد انتصابات جدید، توافق تولید سریال‌های نوروزی و اظهارات محسن شریفیان درباره خلیج فارس بود و علاوه بر آن واکنش شهاب حسینی به حواشی اختتامیه فیلم کوتاه تهران و ورود برنامه محفل به اماکن نام‌برده در قرآن جنجال‌هایی را ایجاد کرد. در هفته‌ای که گذشت فرهنگ و هنر ایران شاهد انتصابات جدید، توافق تولید سریال‌های نوروزی و اظهارات محسن شریفیان درباره خلیج فارس بود و علاوه بر آن واکنش شهاب حسینی به حواشی اختتامیه فیلم کوتاه تهران و ورود برنامه محفل به اماکن نام‌برده در قرآن جنجال‌هایی را ایجاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ در هفته‌ای که گذشت، دنیای فرهنگ و هنر ایران با تحولات مهمی همراه بود. چندین انتصاب در عرصه‌های هنری انجام شد و توافقی برای تولید سریال‌های نوروزی به امضاء رسید. همچنین، گفت‌وگویی در خصوص وضعیت غرفه‌داران بازارچه لاله و تخلیه این مکان صورت گرفت. محسن شریفیان نیز با حمایت از خلیج فارس گفت: «اگر حمایت از کشورم و خلیج‌فارس مزدوری است، من مزدورم.» این اظهارات به‌عنوان صدایی در حمایت از هویت ملی در محفل هنری کشور طنین‌انداز شد.

علاوه بر این واکنش شهاب حسینی به حواشی اختتامیه فیلم کوتاه تهران جنجال‌های متفاوتی را به پا کرد و ورود برنامه محفل به اماکن نام‌برده در قرآن از جمله مسائل مهم هفته گذشته بود.

در ادامه برشی از اخبار پراهمیت فرهنگ و هنر ایران در هفته گذشته را می‌خوانید.

فریدزاده: بازنگری ماهوی نسبت به تمام اجزای سازمان سینمایی امری ضروری است

با حضور مدیران و معاونان سازمان سینمایی مراسم تودیع و معارفه مدیرکل روابط عمومی و مشاور رئیس سازمان سینمایی و تودیع مشاور راهبردی رئیس سازمان سینمایی برگزار شد.

در این مراسم رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی با اشاره با تغییر تحولات زیست بوم صنعت تصویر در حوزه فرهنگ و هنر گفت: با توجه به تغییر و تحولات در حال انجام، بازنگری ماهوی نسبت به تمام اجزای تشکیل‌دهنده سازمان امری ضروری است و روابط عمومی یکی از مسئولیت‌هایی است که مستلزم بررسی و بازنگری اساسی و بنیادی است و باید نگاهمان به این حوزه تغییر کند.

رئیس سازمان سینمایی با توضیح اینکه روابط عمومی به مفهوم کلاسیک دیگر کارایی ندارد، افزود: در حال حاضر روابط عمومی تاحدی گسترده شده است که در بعضی مواقع « جزئی بزرگتر از کل» است. این در حالی است که سازمان سینمایی در ذیل سیاست‌های کلان ارتباطی تعریف می‌شود . به نظر می‌رسد ما فاقد این سیاستگذاری کلان ارتباطی هستیم و از سیاست ورزی کلان ارتباطی بی‌بهره هستیم.

وی در ادامه با تشکر از خدمات یزدان عشیری و آرزوی توفیق برای مسعود نجفی در پست جدید خود ادامه داد: این تغییر و تحولات در یک خانواده، امری طبیعی است. کسی که وارد حوزه فرهنگ و هنر می‌شود همچون باغبانی است که مدام نگران باغ خود است و اگر این عشق ورزی به این حوزه وجود نداشته باشد توفیقی به دست نخواهد آمد. کمک کردن برای اینکه این باغ پابرجا بماند وظیفه‌ای اخلاقی، انسانی و شرعی است.

فریدزاده با تاکید بر نگاه تحولی به سازمان بویژه حوزه روابط عمومی گفت: مسعود نجفی تجربه بالا، صبوری و رابطه بسیار خوبی با اهالی رسانه و سینما دارد و قطعا سازمان سینمایی با حضور دوباره ایشان می‌تواند جلوه و رخ مستحکم و مقتدری در حوزه رسانه داشته باشد.

رئیس سازمان سینمایی همچنین با اشاره به خدمات رمضانعلی حیدری‌خلیلی در سمت مشاور راهبردی سازمان عنوان کرد: کسی را به راحتی نمی‌توان به عنوان جایگزین ایشان پیدا کرد چرا که با اجزای مختلف تشکیل‌دهنده سازمان، آن هم از بدو تولد تا به امروز اشراف کامل داشته‌اند و در حوزه‌های مختلف در نقش مدیریتی، به خوبی توانسته‌اند نگاهی کلان‌نگر داشته باشند و امیدوارم در مسئولیت جدید کما فی السابق منشا خیر باشند.

روابط عمومی؛ پل ارتباطی بین خانواده سینما و اهالی رسانه

در ادامه این مراسم یزدان عشیری با توضیح اینکه در دوران مسئولیت خود بحران‌های گوناگونی را پشت سر گذاشته است گفت: زمانی که خاطرات آن روزها را مرور می‌کنم باورم نمی‌شود سینما به جایگاه فعلی رسیده باشد. سینمایی که در آستانه تعطیلی بود و مخاطبان با سالن‌ها قهر کرده بودند. مجموعه این اتفاقات به سرمایه اعتماد اجتماعی آسیب زد اما در نهایت سینما رونق گرفت و کارهای بزرگی انجام شد که قطعا ماندگار خواهد بود.

مسعود نجفی نیز با توضیح اینکه مدتها با رئیس سازمان سینمایی بر سر موضوع روابط عمومی بحث و گفتگو کرده است، تصریح کرد: به آقای فریدزاده پیشنهاد دادم که نیرویی تازه نفس را برای این پست انتخاب کند و من هم کمکشان خواهم کرد . اما در نهایت تصمیم براین شد که در این دوره هم در خدمت سازمان سینمایی باشم و امیدوارم با همراهی معاونان، مدیران موسسات و مجموعه سازمان سینمایی بتوانیم با حفظ اصول رسانه‌ای، امور را با شرایط جدید به خوبی پیش ببریم و پل ارتباطی مناسبی مابین خانواده سینما و اهالی رسانه باشیم و به تبیین برنامه‌های سازمان سینمایی کمک کنیم. 

رمضانعلی حیدری خلیلی که به عنوان مدیر کل دفتر برنامه و بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شده است، نیز در این مراسم از رئیس سازمان سینمایی و سایر همکارانش قدردانی کرد.
گفتنی است حبیب ایل بیگی، اصغر فارسی، قادر آشنا، مجید زین‌العابدین، محمد حمیدی‌مقدم، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، علیرضا اسماعیلی، علی جعفری، محمدرضا سوقندی، هاشم میرزاخانی، صادق موسوی، غلامرضا نجاتی و محمد طیب نیز در این مراسم حضور داشتند.

رهبر انقلاب: به جنگ روایت‌ها در پیکارهای جهانی توجه لازم را نکرده‌ایم 

تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «ایستگاه خیابان روزوِلت»، صبح امروز (چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳) طی مراسمی در مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور نویسنده کتاب، کارشناسان و پژوهشگران تاریخ معاصر ایران و جمعی از فعالان حادثه‌ی تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا در تهران در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، منتشر شد.

متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی

این، گزارشی متقن و پرفایده از یک حادثه‌ی مهم در تاریخ انقلاب یعنی تسخیر لانه‌ی جاسوسی در سال ۵۸ است.

این کتاب پُرکننده‌ی یکی از خلاء‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی ما است. ما به جنگ روایت‌ها در پیکار‌های جهانی توجه لازم را نکرده‌ایم و دشمنان و بدخواهان ما از غفلت ما بهره برده و بسیاری از حوادث را وارونه نشان داده‌اند.

باید از نویسنده‌ی این کتاب و تلاش ارزشمندش قدردانی شود بخاطر اقدام هشیارانه‌اش در این عرصه‌ی مهم. نثر کتاب روان و رسا و تحقیق و تحلیل‌های آن منطقی و صادقانه و قانع‌کننده است.

نام انتخاب شده برای کتاب عالی است./ مهر ماه ۱۴۰۳

«ایستگاه خیابان روزولت» روایتی مستند از تسخیر سفارت آمریکا در تهران به قلم محمد محبوبی است که در ۶۰۸ صفحه توسط مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به چاپ رسیده است.

مسعود نجفی مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی شد

در اولین حکم رئیس جدید سازمان سینمایی آمده است: «جناب آقای مسعود نجفی

با عنایت به سوابق، درایت و تجارب ارزشمند جنابعالی در حوزه سینما و رسانه، به موجب این حکم به سمت «مشاور رییس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی» منصوب می شوید.

ارتقای حس اعتماد و همدلی با فعالان حوزه رسانه، تولید و انتشار رسمی و پیوسته اخبار، راهبری روابط عمومی موسسات تابعه و جشنواره های سینمایی، برقراری ارتباط موثر با سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی، همراهی و تعامل با فعالان عرصه صنعت تصویر، برقراری فضای توام با آرامش، امید و همکاری مشترک در جامعه پرافتخار سینمایی کشور از اولویت هایی است که انتظار میرود تا با همیاری و همدلی و ارتباط سازنده با اصحاب عزیز رسانه، منتقدان و سینماگران گرانقدر صورت پذیرد.

توفیق روزافزون شما را در جهت پیشبرد اهداف عالی سینمای شریف ایران از درگاه خداوند متعال خواستارم.»

رائد فریدزاده همچنین از تلاش های فراوان یزدان عشیری مدیرکل قبلی روابط عمومی سازمان سینمایی سپاس و قدردانی کرد. 

مسعود نجفی که پیش از این نیز بین سالهای ۹۶ تا ۱۴۰۰ عهده دار این مسئولیت بوده متولد ۱۳۵۸ در تهران و دارای مدرک کارشناسی مدیریت و برنامه ریزی امور فرهنگی و کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه است.

از جمله فعالیت‌های او می‌توان به بیش از دو دهه حضور در حرفه خبرنگاری، روزنامه نگاری، سردبیری و مدیر مسئولی، تهیه و کارگردانی چندین فیلم مستند و برنامه تلویزیونی و تالیف چندین جلد کتاب سینمایی اشاره کرد.

مدیریت روابط عمومی هفت دوره جشنواره فیلم فجر، ریاست شورای مرکزی صنف مدیران تبلیغات سینمای ایران، دبیری دو دوره جشنواره فیلم های صنعتی، مدیریت پردیس های سینمایی تماشا و باغ کتاب،  مدیریت پخش تصویر شهر، داوری بخش سینمایی پنج دوره جشن سینمای ایران و عضویت در شورای جشنواره های سازمان سینمایی از جمله سوابق اجرایی و حرفه ای این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی محسوب می شود. 

«قول مردانه» سریال نوروزی شبکه سه سیما شد

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ مجموعه تلویزیونی «قول مردانه» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر برای ایام نوروز ۱۴۰۴ آماده می‌شود تا روی آنتن شبکه سه سیما برود.

این مجموعه تلویزیونی در ژانر کمدی است و در ۳۰ قسمت برای شبکه سه سیما تولید می‌شود.

قربانعلی طاهرفر، اولین فیلم خود را با نام «خاک آشنا» ساخت و اولین مجموعه تلویزیونی این کارگردان با موضوع کودک و نوجوان، به نام «سحرخیزان کوچک» بود. «مه لقا»، «ترمینال غرب» و «طاهره» از دیگر ساخته‌های قربانعلی طاهرفر هستند. 

این کارگردان در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر با فیلم سینمایی «آپاراتچی» حضور داشت.

پیش از این مطرح شده بود که سریال «پایتخت ۷» نیز در ایام نوروز ۱۴۰۴ قرار است روی آنتن شبکه یک سیما برود.

همچنین چندی پیش خبری مبنی بر تولید سریال طنز «سبزه‌وار» به کارگردانی برادران هاشمی برای ایام نوروز ۱۴۰۴ منتشر شد که ساخت این سریال به دلیل حضور و بازی هدایت هاشمی در سریال «پایتخت ۷» به تعویق افتاد.

نیکبخت: عدالت در آموزش و پرورش مستند می‌شود

علی نیکبخت؛ مستندساز ایرانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر برنا درخصوص فعالیت جدید خود توضیح داد: من را به عنوان مستندساز مساله محور شناخته می‌شوم، مستندساز مساله محوری که مستندساز اجتماعی هم هست. چند دوره در حوزه آموزش و پرورش کار کردم. یکی در دوره کرونا که با هزینه‌های شخصی یک مستند ساختیم که تهیه کننده آن بودم و کارگردان آن بهاره بیات بود. این کار کاملا مستقل بود.

وی ادامه داد: در مستندی که از آن صحبت کردم، مساله این بود که کرونا چه آسیبی بر طبقه فرودست خصوصا در حوزه آموزش وارد کرد. بعدتر از این مستند، وارد یک مستندی به نام «پندار» شدم که در جشنواره «سینما حقیقت» سال گذشته حضور داشت. موضوع این مستند که تولید «خانه مستند» است، ماجرای کنکور و رانت‌هایی است که در کنکور وجود دارد و البته طبقه فرودستی که باز هم نسبت به این ماجرا متضرر هستند. 

این مستندساز اضافه کرد: سرکردن من با موضوع آموزش و پرورش باعث شد که خانه مستند که مستند‌های مساله محور می‌سازد با من وارد رایزنی شود تا به مساله آموزش و پرورش بپردازیم. در واقع یک سفارش مجموعه مستند دارد که حول مفهوم عدالت می‌چرخد.

نیکبخت گفت: مستند «بررسی پرونده آموزش و پرورش از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۴۰۰» که با رویکرد اقتصاد سیاسی است، یک مینی سریال ۶ قسمتی است که کار پژوهش آن به اتمام رسیده و در مرحله صحبت کردن با مهمان‌های برنامه هستیم که آن‌ها را دعوت کنیم. در حال حاضر نمی‌دانم برای چه شبکه‌ای تولید می‌شود، اما موقعیت پخش این مستند حتما تلویزیون است. 

وی با اشاره به محور‌های این مستند بیان کرد: مجموعه سریال «آموزش و پرورش» شش محور اصلی دارد که شامل فراگیری، کیفیت، نیروی آموزش، عدالت جنسیتی، تعارض منافع و امتیاز می‌شود. این مستند از زمان انقلاب سال ۵۷ تا سال ۱۴۰۰ را مورد بررسی قرار می‌دهد.

نیکبخت همچنین درخصوص تولید مستند «شمر» نیز گفت: این مستند را سال گذشته کار می‌کردم؛ اما به دلیل مشکلات مالی نتوانستم آن را تکمیل کنم. نیاز به تولید نهایی و تدوین دارد که به سرمایه گذار فروخته شود. این هم از مشکلات ما مستندسازان است.

محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات مدیره خانه سینما باقی ماند

به گزارش گروه فرهنگ هنر برنا؛ طبق اساسنامه خانه سینما در نخستین جلسه کاری هیئت رئیسه منتخب مجمع عمومی صنوف خانه سینما سمت‌های رسمی اعضای منتخب مشخص شد.

بر این اساس به اتفاق آرا، محمدمهدی عسگرپور در این دوره نیز به عنوان رئیس، محسن امیریوسفی نایب رئیس، علیرضا حسینی دبیر، آیدین ظریف سخنگو، علی لقمانی، فریبا کوثری و حبیب اسماعیلی به عنوان اعضای اصلی دوره هفدهم هیئت رئیسه خانه سینما برای ۲ سال مشخص شدند.

همچنین محسن استادعلی عضو علی البدل اول و کامران ملکی عضو علی البدل دوم هیئت رئیسه خانه سینما هستند.

علیرضا نجف زاده به عنوان بازرس اصلی و مجید امانی زاده به عنوان بازرس علی البدل برای دوره یکساله انتخاب شده اند.

رمضانعلی حیدری‌خلیلی مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت ارشاد شد

در متن حکم سیدعباس صالحی خطاب به رمضانعلی حیدری‌خلیلی آمده است:

«نظر به سوابق ارزشمند و پیوسته در وزارت متبوع و بنا به پیشنهاد معاون محترم توسعه مدیریت و منابع به سمت «مدیر کل دفتر برنامه و بودجه» منصوب می شوید.

انتظار می‌رود با پیگیری های لازم، منابع در خور برای بخش فرهنگ را تامین نمائید و با تدبیر و هماهنگی با بخش های وزارت متبوع، برنامه ریزی مطلوب و شایسته‌ای داشته باشید.

توفیق روز افزون‌تان را در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی از خداوند متعال خواستارم.»

گفتنی است، رمضانعلی حیدری‌خلیلی دارای کارشناسی مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی است.

از جمله سوابق مدیریتی وی می‌توان به دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌های شمیرانات و ری، سرپرست هنرستان موسیقی تهران، معاون اداره‌کل پشتیبانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور اجرایی سازمان سینمایی، سمعی و بصری، مشاور برنامه ریزی و نظارت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور راهبردی سازمان امور سینمایی، عضو شورای تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو هیات علمی کمیته هنر و رسانه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و ... اشاره کرد.

پیش از این علی محمدی عهده‌دار این مسئولیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

توضیحات رئیس اجرای احکام منطقه ۶ درباره بازارچه لاله/ تخلیه غرفه‌داران نیازمند همکاری همه نهادهاست

محمدرضا سلیمان‌فر رئیس اداره اجرای احکام شهرداری منطقه ۶ به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ درباره روند تخلیه بازارچه لاله گفت: بازارچه لاله حکمی بر اساس ماده ۱۰۰ دارد و باید به وضع سابقش، یعنی پارکینگ بازگردد. این مکان با زمینی به مساحت ۲۴,۵۰۰ مترمربع متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ۱۶۸ غرفه در آن مستقر هستند. 
 
وی ادامه داد: اجرای حکم ماده ۱۰۰ نیازمند ورود چند نهاد است؛ شهرداری، دادستانی، وزارتخانه متولی و شورای تأمین استان باید در این فرآیند همکاری کنند. این مکان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود که در نزدیکی مراکز حساس قرار دارد، نیازمند اجرای مسالمت‌آمیز و هماهنگ‌ شده است. در این راستا، نامه‌نگاری‌هایی با وزارت ارشاد انجام شده تا به حل مساله کمک کنند. 
 
رئیس اداره اجرای احکام شهرداری منطقه ۶ در خصوص تفاهم‌نامه قدیمی این مجموعه از سوی وزارت ارشاد با نهادی دیگر توضیح داد: این مکان به عنوان فضایی برای صنایع‌دستی ایجاد شده بود که افرادی که از هند می‌آمدند، اینجا کار کنند اما به مرور تعداد غرفه‌ها از ۱۶۸ به ۲۵۴ افزایش یافته است. ما برای حکم ورود اقدامات قانونی را انجام دادیم و اخطارات آتش‌نشانی را گرفتیم اما دوستان کلانتری براساس برآورد و بررسی موقعیت اعلام کردند که با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی فعلی، اجرای این حکم فعلاً قابل اجرا نیست.
 
وی در ادامه افزود: ما آنچه که وظیفه شهرداری بوده را تاکنون انجام داده‌ایم و چندین‌بار دعوت‌نامه برای سازمان املاک خودمان و وزارت فرهنگ فرستاده‌ایم اما از آنجایی که این موضوع، موضوعی فرامنطقه‌ای و پیچیده است نیازمند همکاری چندین ارگان از جمله وزارت نیرو و اداره‌های آب و گاز است که باید برای قطع انشعابات اقدامات لازم را انجام دهند. 
 
سلیمان‌فر در پایان گفت: در آخرین رایی که صادر شده اعلام کردند که اینجا باید به حالت سابق یعنی پارکینگ برگردد. در این خصوص شورای تأمین استان نیز باید وارد عمل شود، امکان تخلیه و جابه‌جایی این غرفه‌ها به دلیل نزدیکی به وزارت کشور، سازمان تأمین اجتماعی و... تبعات خطرناکی خواهد داشت و بنابراین بدون هماهنگی و پیش‌بینی‌های لازم، اقدام خودسرانه در این منطقه به دلیل موقعیت حساس آن، به صلاح نیست.
 
محسن شریفیان: اگر دفاع از خلیج فارس و کشورم مزدوری است من مزدورم

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ محسن شریفیان، نوازنده ساز نی‌انبان، در کنسرت ۶ آبان‌ماه خود در مرکز همایش‌های برج میلاد گفت: اگر دفاع از خلیج فارس و حاکمیت سه جزایر ایرانی مزدوری است، من مزدورم.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت هویت ملی خود گفت: من اگر روی این صحنه هستم، برای ایرانی بودنم است. خط قرمز من جغرافیای ایران است. هرکسی که برای میهن می‌جنگد برای من ارزشمند است. گروه لیان در کشورهای مختلفی اجرا داشته و شما به هر کشوری که بروید، مقبره‌هایی برای شهدای گمنام دارند؛ همه برای کسانی که جان خود را در راه میهن فدا می‌کنند احترام قائلند.

شریفیان با اشاره به اهمیت حفظ نام خلیج فارس گفت: من سواد سیاسی ندارم، اما به‌عنوان پژوهشگر و با تحصیلات در علوم اجتماعی، خودم را محق می‌دانم که در این‌باره نظر دهم. این مسئله را در کنسرت امارات هم بیان کردم؛ مگر ما می‌توانیم تأثیر آفریقایی‌ها در بوشهر و یا موسیقی عرب‌ها و هندی‌ها را انکار کنیم؟ پس دیگر کشورها هم باید این احترام را برای ما قائل شوند و بدانند که خلیج فارس همیشه خلیج فارس است.

وی افزود: در امارات بازاری به نام ابن بطوطه وجود دارد؛ اگر ابن بطوطه برای آن‌ها مهم است و چنین تشکیلاتی برای او ساخته‌اند، باید بدانند که او نیز در کتاب‌هایش نام خلیج فارس را آورده است. لطفاً تاریخ را تغییر ندهید، زیرا خلیج فارس همیشه خلیج فارس بوده و خواهد بود.

برنامه «محفل» وارد غار اصحاب کهف می‌شود

محمدحسین هاشمی گلپایگانی؛ تهیه کننده مستند «محفل» در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا در مورد مستند در دست تولید اماکن قرآنی توضیح داد: این مستند‌ها قرار است به عنوان گوشواره هاى برنامه «محفل» ساخته و نمایش داده شوند. در این مستند‌ها به یکسری اماکنی که در قرآن در مورد آن‌ها صحبت شده است، می‌رویم و گفتگو‌هایی را انجام می‌دهیم. مانند «سد یأجوج و مأجوج» که در جنوب روسیه و شمال آذربایجان قرار دارد و به عنوان نخستین برنامه ما تولید شده است. 

وی ادامه داد: در این سری مستند‌ها شخصی به این اماکن سر می‌زند و در مورد آن‌ها گفتگو می‌کند و به مسائلی که در قرآن در مورد آن مکان وجود دارد، می‌پردازد. از همین رو طبیعی است که این سری مستند‌ها شامل سفر‌های بین‌المللی می‌شود.

این تهیه‌کننده در مورد سفر به کشور‌های دیگر و ساخت قسمت‌های بعدی مستند اماکن قرآنی گفت: صحبت‌های اولیه‌ای صورت گرفته که برای قسمت‌های بعدی قرار است به کدام کشور‌ها برویم؛ اما دقیق مشخص نیست. در برخی از کشور‌ها دو یا سه مکان وجود دارد که می‌توان دو یا سه قسمت مستند از آن کشور‌ها تولید کرد. مثلا قرار است به «غار اصحاب کهف» که در کشور ترکیه است، برویم. اما در روسیه یک مکان وجود داشت که آن هم «سد یأجوج و مأجوج» بود که در نهایت یک قسمت برای آن ساخته شد.

هاشمی گلپایگانی افزود: موضوع اماکن قرآنی نهایتا ۱۰ برنامه می‌شود. برای یکسری از مکان‌ها سفر کردن سخت است و امکان اینکه به آن اماکن برویم وجود ندارد. به عنوان مثال ویزا دادن مصر به ایرانی‌ها خیلی سخت است و یا ممکن است در شرایط جنگ نتوانیم به فلسطین برویم، اما ما همه تلاش خودمان را می‌کنیم که از این مکان‌ها نیز تولید مستند داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه هر برنامه از این مستند ۳۰ دقیقه است، توضیح داد: تا اینجای کار قرار است که آزیتا ترکاشوند راوی برنامه‌ها باشد و مصاحبه‌هایی که در برنامه‌های اماکن قرآنی انجام می‌شود با آدم‌هایی است که در محدوده این اماکن زندگی می‌کنند. به علاوه با کارشناسانی که آنجا هستند و کارشناسانی که در ایران هستند، اما اطلاعات دارند، مصاحبه می‌گیریم.

این تهیه کننده درخصوص برنامه «محفل» در ماه رمضان نیز بیان کرد: برای ماه رمضان برنامه روتین خودمان را داریم و اگر بخواهیم یک ویژه برنامه‌ای هم داشته باشیم ممکن است به همین اماکن قرآنی بپردازیم.

وی درخصوص تولید ویژه برنامه برای جنگ و با محوریت آن، گفت: شاید یک برنامه از «محفل» را در سوریه و لبنان داشته باشیم، اما هنوز قطعی نیست اگر شرایط درست شود شاید بتوانیم این برنامه را بسازیم.

مشهدی‌عباس: جریان تئاتر کودک و نوجوان نمی‌تواند متوقف شود/ تلاش همدان برای حفظ میزبانی جشنواره 

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ نشست خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان صبح روز یکشنبه ۶ آبان در تالار هنر با حضور حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی، امیر مشهدی عباس دبیر جشنواره، سید مسعود حسینی شهردار استان همدان، مسعود ویژه مدیرکل ارشاد استان همدان برگزار شد.

در ابتدای نشست مجری برنامه ضمن خوش آمدگویی شهادت ۴ تن از اعضای ارتش را تسلیت گفت و تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک ایران را محکوم کرد.

سپس حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: لازم می‌دانم یاد و خاطره شهدای مقاومت را زنده نگاه داشته و برای شادی روحشان صلوات بفرستیم. جشنواره بیست و نهم به ایستگاه نهایی نزدیک می‌شود، حضور این جشنواره در شهر همدان تلاشی است از همه دوستانی که کمک کردند و این اتفاق در شهر جذاب و زیبای همدان در مرحله پایانی است. حوزه تئاتر در حوزه کودک ابزاری برای آموزش و پرورش بوده و در بطن آن نهادینه می‌شود، در ابتدای حضورم در عرصه نمایش جشنواره‌های این حوزه در شرف وقوع بود و بسیار خرسندم که اداره‌کل هنرهای نمایشی با وجود اتفاق ناگوار شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهشان، توقف در کار جشنواره‌ها ایجاد نکرد.

وی یادآور شد: توجه به حوزه آموزش یکی از نکاتی است که در این جشنواره قابل ارائه است. کودک و نوجوان جزو مخاطبان در حوزه امید محسوب می‌شوند و با توجه به اینکه نگاه رهبر انقلاب نیز به امیدآفرینی است این جشنواره می‌تواند این نگاه را به ثمر برساند.

نیلی ادامه داد: به نظر من حضور نهاد شهرداری برای جذابیت بیشتر جشنواره‌ها است. در جشنواره‌های مختلفی که در حوزه نمایشی داریم یکی از دغدغه‌ها این است که باید در این زمینه به یک ساماندهی درست برسیم و یکی از نهادهایی که می‌تواند کمک شایانی کند شهرداری است.

سپس سید مسعود حسینی شهردار استان همدان نیز گفت: ما همدان را به نمادهایش می‌شناسیم، نمادهای علمی چون بوعلی سینا و یا فرهنگی چون میرزاده عشقی. ما در شهری تاریخی میزبان هنرمندان هستیم که پویایی لازم را دارا است؛ شهری با قدمتی که به ۳۰۰۰ سال می‌رسد. همدان مرکز علم، دین، جهاد، هنر و مرکز همه ارزش‌های جهان است. در برگزاری این جشنواره با اجرای برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان این فرهنگ از پایه در کودکان و نوجوانان ما نمود پیدا می‌کند. مدیرکل ارشاد استان تلاش و زحمات زیادی را متحمل شده تا دستگاه‌ها در خدمت جشنواره باشند. امیدوارم جشنواره به بهترین شکل ممکن پیش برود و برگزار شود.

در ادامه مسعود ویژه مدیرکل ارشاد استان همدان نیز گفت: وقتی ما به یکی از متمدن‌ترین استان‌های ایران یعنی همدان می‌رسیم با مستنداتی روبه‌رو می‌شویم که حاکی از وجود آئین‌های نمایشی در چند صد سال پیش است و این جزو میراث کشور عزیزمان ایران محسوب می‌شود. به نظر من شاید اهمیت این فستیوال را بتوان در چند نکته خلاصه کرد. یکی از تمایزهای چشمگیر این بوده که میزان درگیری افراد در جشنواره‌های دیگر به اندازه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نبوده است. آمار ارائه شده در سال قبل حاکی از درگیری بیش از ۱۰۰ هزار نفر در جریان جشنواره است. تمامی امکانات در نظر گرفته شده در جشنواره سبب شده است تا خیل بیشتری از افراد درگیر این جشنواره شوند.

پس از این سخنان، امیر مشهدی عباس دبیر جشنواره هم طی سخنانی کوتاه گفت: برگزاری جشنواره کار بسیار سختی است علی‌الخصوص در راستای بحث هماهنگی و جذب بودجه از نهادها و ارگان‌های مختلف برای مدیران جشنواره. امیدواریم که پس از جشنواره با انرژی خوبی که از کودکان و نوجوانان ایجاد می‌شود خستگی حاصل از جشنواره رفع شود. تلاش کردیم جشنواره در راستای شعار «تئاتر و گفتگوی بدون مرز» پیش برود.

در ادامه نشست امیر مشهدی‌عباس در پاسخ به پرسشی درباره تعویض میزبانی جشنواره در سال گذشته، یادآور شد: جریان تئاتر کودک و نوجوان نمی‌تواند متوقف شود. با توجه به اینکه شرایط برگزاری جشنواره در سال گذشته در شهر همدان مهیا نبود. جشنواره مانند یک جریان است و نمی‌تواند متوقف شود و خوشحالیم که امسال جشنواره به شهر همدان برگشت. با توجه به احداث بلک‌باکس در همدان توسط شهرداری مشخص است که این کوشش وجود دارد که این جشنواره در این استان بماند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص تعداد گروه‌های حاضر از تهران و میزبان کمک‌هزینه تعلق گرفته به گروه‌های حاضر، با ارائه آمار تعداد گروه‌های حاضر در جشنواره از استان‌های مختلف از ارتقای ۳۵ درصدی سطح کمک هزینه به گروه‌های شرکت‌کننده خبر داد.

مشهدی عباس افزود: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باید بازتاب فعالیت‌های در یکسال گذشته خود باشد ما با افزودن بخش رادیو تئاتر و دیگر بخش‌ها سعی کردیم که این جریان را ایجاد کنیم و این منوط به این است که این موضوع ادامه‌دار باشد و اگر ادامه‌دار نباشد، می‌تواند در این جشنواره هم حاضر نباشد.

مشهدی‌عباس در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر چالش‌های موجود به دلیل تعویق پروازهای هوایپمایی و مشکلات حمل و نقل برای گروه‌های بین‌المللی جشنواره، تأکید کرد: در این خصوص ما با چالش‌هایی چون گران‌شدن بلیت هواپیما و هماهنگی پروازها مواجه بودیم که در نهایت به یاری اداره‌کل هنرهای نمایشی و شهردار همدان این مشکل برطرف شد. در خصوص بخش بین‌الملل هم در حال فعلی با وضع مطلوبی طرف هستیم.

وی درباره برنامه‌ریزی برای اجرای عموم آثار برگزیده و هزینه بلیت آثار حاضر در جشنواره، گفت: ما بلیت فیزیکی برای آثار نداریم و بلیت‌ها حتی اگر رایگان باشد از طریق سایت‌های فروش بلیت اینترنتی ارائه می‌شود. در راستای قیمت‌گذاری بلیت‌ها نیز شورایی در حال فعالیت است که نتیجه را به زودی اعلام می‌کنیم. برای اجرای عموم آثار برگزیده نیز در تلاش هستیم که با حمایت شهردار و مدیرکل هنرهای نمایشی این اتفاق رخ دهد.

مدیرکل ارشاد استان همدان هم درباره ساخت و تجهیز سالن‌های تئاتر میزبان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، توضیح داد: به همت شهردار همدان چندی قبل سالن تازه‌ای به ظرفیت استان اضافه شد و طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده سالن‌های دیگر هم در دست تعمیر و بازسازی هستند. جزو تمهیدات استان ساخت بلک‌باکس برای استان بود که فکر می‌کنم در این خصوص دست به رکورد زدیم و فضایی را برای جشنواره مهیا کردیم.

سپس دبیر بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان درباره آثار حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره نیز گفت: ما عمدتاً آثار بین‌الملل را دعوت نمی‌کنیم زیرا جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از رنکینگ جهانی برخوردار است. موضوع مهمی که وجود دارد تطبیق زمان برگزاری جشنواره با زمان مطلوب برگزاری فستیوال‌های بزرگ جهانی است. تمام تلاش خود را کردیم که امسال نیز بهتر از سال‌های پیش جشنواره با کیفیت مطلوب به ثمر بنشیند.

مشهدی‌عباس درباره تعداد کم آثار بین‌المللی حاضر در جشنواره، تأکید کرد: موضوع هزینه‌های بلیت و هماهنگی‌های لازم و بودجه در این موضوع تأثیرگذار است.

مشهدی عباس در پایان با اشاره به شرکت گروه‌های بین‌الملل در جشنواره بیان کرد: به همت شهرداری، سالن جدیدی به ظرفیت استان افزوده شده و چندین سالن در حال بازسازی است. در خصوص آثار بین‌المللی هم باید بگویم بیشتر آثار خارجی بدون نیاز به دعوت رسمی در جشنواره حضور دارند و این موضوع به دلیل سطح بالای جشنواره در رنکینگ جهانی است. عراق، روسیه، ترکیه، ارمنستان و... کشورهایی هستند که آثارشان در جشنواره حضور دارد. در کل تطبیق زمان برگزاری جشنواره با فستیوال‌های معتبر جهانی نیز از اهداف اصلی ماست.

معظمی: اولویتم تلویزیون است/ همه‌چیز پول نیست!

احمد معظمی؛ کارگردان سریال «هشت پا» که این شب‌ها روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود، در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: بیشتر از ۱۰ سریال و تله فیلم در ژانر اکشن و فضای امنیتی ساخته ام. این ژانر جز ژانر‌های مورد علاقه من است و همیشه در کنکاش هستم که هم به لحاظ مفهومی و هم مضمون و ساختار بتوانم نسبت به کار‌های قبلی یک قدم جلوتر باشم. تمام تلاشم بر این است که همه چیز به روز باشد.

این کارگردان با اشاره به تولید اثر در ژانر اکشن-پلیسی بیان کرد: اصولا ژانر اکشن-پلیسی احتیاج به این دارد که تیم سازنده (از نویسنده تا تهیه کننده که در راس وجود دارد)، بتوانند فضای مورد نیاز را برای من کارگردان مهیا کنند. البته صرفا همه چیز پول نیست. نباید بگوییم که بودجه خیلی سنگینی نیاز است تا ما بتوانیم یک کاری را در حد استاندارد‌های روز دنیا بسازیم. بلکه به این احتیاج داریم تا فضایی از سوی تهیه کننده مهیا شود تا کارگردان و عوامل سازنده یک اثر بتوانند شکوفا شوند و از خلاقیت هایشان استفاده کنند و یک اثری را خلق کنند. اثری که برای مخاطبانی که امروزه به انواع و اقسام سریال‌ها و فیلم‌ها دسترسی دارند، جذاب و دارای تعلیق باشد.

معظمی اضافه کرد: هماهنگی که بین تیم‌های سازنده و سفارش دهنده یعنی از خود مجموعه سیما فیلم و مدیران می‌شود تا ناجی هنر و تیم تهیه کننده و همه کسانی که درگیر این پروژه هستند. این خیلی نکته مهمی است که این هماهنگی میان این سه گروه و خصوصا در «هشت پا» این اتفاق رخ داد. در سریال «هشت پا» میان سیمافیلم، تیم سازنده و ناجی هنر هماهنگی مثبتی صورت گرفته بود و همه در راستای این بودیم که یک اثر قابل قبول و استانداری را تولید کنیم.

وی افزود: تلویزیون در معمولی‌ترین حالت خود ۳۰-۴۰ میلیون بیننده دارد ولی یک اثر نمایش خانگی نهایتا می‌تواند دو یا سه میلیون بیننده داشته باشد. ما برای مردم کار می‌کنیم نه برای خودمان! یک هنرمند دوست دارد اثرش توسط مردم دیده و تشویق شود. اولویت برای بنده تلویزیون بوده و همیشه هم در مصاحبه هایم گفته ام. اگر قصه جذابی هم وجود داشته باشد و به توافقاتی با تلویزیون برسم، در رسانه خانگی هم کار می‌کنم به شرط اینکه قصه جذاب باشد، اما ترجیح من فعلا تلویزیون است؛ چراکه می‌دانم تعداد خیلی زیادی از مردم یک اثری که استاندارد باشد را دنبال، باور و جذب آن می‌شوند.

غزل شاکری همبازی شهاب حسینی در «رها» شد 

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ فیلم سینمایی «رها» به کارگردانی حسام فرهمند و تهیه‌کنندگی سعید خانی، با پیوستن غزل شاکری به گروه بازیگران، فیلمبرداری خود را در تهران آغاز کرد و قرار است برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده شود.

این اثر سومین فیلمی است که سعید خانی با همکاری فیلمسازان جوان تولید می‌کند.

فیلمنامه «رها» توسط محمدعلی حسینی و حسام فرهمند نوشته شده و مرضیه برومند نیز به عنوان مشاور کارگردان در این پروژه حضور دارد.

در روزهای آینده سایر بازیگران و عوامل پشت صحنه معرفی خواهند شد.

«دکتر فون گویر» پروژه جدید بهروز افخمی شد

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ بهروز افخمی در حال نگارش فیلمنامه‌ای با عنوان «دکتر فون گویر» است که این فیلمنامه در قالب یک فیلم سینمایی در ژانر کمدی ساخته خواهد شد.

افخمی سال گذشته با فیلم پیشین خود، با عنوان «صبح اعدام» در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و برای این فیلم توانست سیمرغ بهترین کارگردانی را از آن خود کند.

گرچه «صبح اعدام» با حاشیه‌های زیادی مواجه بود، اما بازیگر نقش اول آن (ارسطو خوش رزم) نیز توانست سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول را دریافت کند که خود این ماجرا نیز نقد‌های زیادی را از سوی منتقدان جشنواره به همراه داشت.

واکنش شهاب حسینی به حواشی اختتامیه فیلم کوتاه تهران

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ چهارشنبه شب، دوم  آبان ماه طی مراسم اختتامیه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران‌، شهاب حسینی که یکی از اعضای هیات داوران بخش ملی این دوره از جشنواره بود، نسبت به تقدیر از برخی آثار جشنواره انتقاد کرد. این انتقاد با حاشیه‌های زیادی روبه رو شد که در نتیجه آن، امروز جمعه ۴ آبان‌ طی یادداشتی در استوری صفحه اجتماعی خود به این حاشیه‌ها پاسخ داد.

شهاب حسینی در این استوری نوشته است: 

«سلام و عرض احترام؛

طی تماسی از طرف دبیر جشنواره فیلم کوتاه به اطلاع بنده کمترین رسید که گویا پس از سخنان بنده در مراسم اختتامیه این تصور به وجود آمده که اعتراض بنده به دخل و تصرف در آراء داوری در بخش ملی بوده است. لازم به ذکر است که آراء هیئت محترم داوران منطبق بر انتخاب هایی بود که انجام شد و چنانچه قصدی بر دخل و تصرف در آراء هیات داوران به صورت سفارشی و فرمایشی وجود داشت، اینجانب در دم انصراف می‌دادم؛ چرا که شان هیئت داوری اجل بر هر مصلحتی است.

مقصود آثار ضعیف و بی تأثیری بود که توسط ارگانها و نهادهای غیر مربوط و غیر متخصص مورد تقدیر قرار گرفت و حرف بر سر این است که اینگونه حمایت ها می‌تواند به حق اتفاق بیفتد و نه صرفاً به دلیل منویاتی که آنان به دنبال آن هستند.

سعی بر آن شد که هدف این انتقاد را به سوی جناب آقای معتمدی گرامی بچرخانند و باز لازم به ذکر است که اصلاً چنین نیست و ایشان به مانند هر استاد دیگری حق دارند شاگرد خلف خود را مورد تشویق قرار دهند. امید به روزی که همه چیز بر جای درست خود بنشیند و خدا ما را به نعمت تشخیص و تمییز و تفکیک امور و هدایت آن به مسیر حق و درست متنعم و مزین فرماید. آمین.

کوچکترین، سید شهاب الدین حسینی»

هاشمی: «هنر طوفان» ایستگاهی برای لحظات فراموش‌شده است/ ثبت وقایع تاریخی در توقف زمان

نگارا هاشمی، استاد کارگاه نمایشگاه «هنر طوفان» که این روز‌ها در نمایشگاه فلسطین برپاست به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ درباره روند شکل‌گیری و اهداف این رویداد هنری توضیح داد: این نمایشگاه از حدود یک ماه قبل و با شروع یک ورکشاپ به نام طوفان هنر آغاز شد. در این ورکشاپ، هیات هنر یک فراخوان اعلام کرد و از هنرمندان جوان در رشته‌های مختلف هنری دعوت شد که رزومه خود را ارسال کنند. هدف اصلی، برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری چیدمان، پرفورمنس و ویدئو‌های هنری جدید بود. با توجه به اینکه در دانشگاه‌ها و مراکز علمی رشته‌های هنر‌های جدید تدریس نمی‌شود، هنرمندانی که در این رویداد شرکت کردند عمدتاً از رشته‌های تجسمی مانند مجسمه‌سازی و یا دیزاین، نظیر گرافیک و تصویرسازی بودند و شاید آشنایی زیادی با هنر‌های جدید نداشتند. به همین خاطر، این ورکشاپ به مدت سه روز برگزار شد تا هنرمندان ضمن آموزش و آشنایی با این رشته‌ها، بتوانند ایده‌های اولیه خود را طراحی و پیاده کنند.

هاشمی با اشاره به چگونگی انتخاب آثار بیان کرد: من به عنوان استاد کارگاه، پرزنتیشن‌هایی را درباره هنر‌های جدید انجام دادم و یک روز به آموزش، پرسش و پاسخ با هنرمندان اختصاص یافت. طی دو روز بعد، هنرمندان ابتدا ایده‌های خود را طراحی کردند و در حضور چند استاد دیگر به تکمیل ایده‌ها و رساندن آنها به مراحل اجرایی پرداختند. روز سوم نیز مرحله ایده‌پردازی متوقف شد و از هنرمندان خواسته شد که در یک جلسه داوری شرکت کنند و به کار‌های خود و دیگران امتیاز دهند که نهایتاً از میان ۶۲ اثر، ۱۵ اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شد.

هاشمی درخصوص تأثیرگذاری این نمایشگاه بر فضای هنری و معنای برگزاری چنین رویداد‌هایی توضیح داد: برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند «هنر طوفان» می‌تواند به شناخت و نمایش ظرفیت‌های هنر معاصر و هنر‌های جدید کمک کند. در بلندمدت، هدف این است که این آثار تنها پاسخی به یک واقعه نباشند، بلکه خروجی‌های هنری ملموسی را به نمایش بگذارند که بر مخاطبان و جامعه هنری تأثیرگذار باشد و به پیشرفت هنر در این زمینه‌ها کمک کند.

وی با اشاره به انگیزه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی توضیح داد: احساس می‌کنم که انگیزه افراد برای شرکت در این نمایشگاه ناشی از جویایی نام و شهرت نیست. زمینه‌های فراوانی وجود دارد که افراد می‌توانند به راحتی در آنها مشارکت کنند. مسابقه‌ها معمولاً به این موضوعات توجهی ندارند و حتی جوایز نقدی گران‌تری نیز ارائه می‌دهند که ممکن است به رزومه هنرمندان کمک کند. با این حال، آنچه من مشاهده کردم، زحمات و تلاش بی‌پایان جوانانی بود که با تمام وجود برای این موضوع کار کردند. فشار‌های روانی ناشی از دیدن تصاویر جنگ و ناتوانی در کمک به دیگران، در این فضا نمود پیدا می‌کند و آنها احساس می‌کنند که در حال انجام کاری مهم هستند. به‌راستی، تمام غم‌ها و ناراحتی‌هایشان در این آثار به تصویر کشیده می‌شود. رهبر ما جمله‌ای دارند که برای من بسیار جالب و به یاد ماندنی است. من در کودکی این جمله را بر روی دیواری دیدم: «هیچ تفکری در تاریخ ثبت نمی‌شود مگر اینکه با هنر آمیخته شود.» این نکته می‌تواند به ما کمک کند تا درک کنیم که هنر در زمان‌های بحرانی چه کارکردی دارد. در طول یک سال اخیر، اتفاقات زیادی در غزه رخ داده که آن‌قدر سریع و پشت سر هم بودند که ممکن است فراموش شده باشند. اما هنر به نوعی زمان را متوقف می‌کند و این حوادث را از مکانیسم زمان و مکان خارج می‌سازد.

هاشمی در ادامه افزود: به عنوان نمونه، خانم سلیمی نمین پروژه‌ای داشتند که شامل تصاویری از جنازه‌ها بود. در پی حمله به یک بیمارستان غزه ۲۰۰ نفر از افرادی که در آنجا بودند به شهادت رسیدند. هنر به این حوادث شکل و معنا می‌دهد و ما را به نقطه‌ای مشخص از زمان و مکان بازمی‌گرداند. این کارکرد هنر است که به ثبت این لحظات تاریخی کمک می‌کند.

نگارا هاشمی در پایان گفت: به عقیده من برگزاری این نمایشگاه وظیفه ثبت لحظات و وقایع را بر عهده دارد. هنر همیشه زاویه‌ای خاص به موضوعات می‌دهد و توجه ما را به مسائل مختلف جلب می‌کند. این ممکن است به ما کمک کند تا به مسائلی که شاید روزمره به نظر برسند، از زاویه‌ای دیگر نگاه کنیم و درک بهتری از آنها پیدا کنیم.

 انتهای پیام/