به گزارش خبرنگار ایرنا، در ابتدای این نشست که عصر پنجشنبه با موضوع "گردشگری پایدار، صلح و پایداری در گردشگری" در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، رضا سلطانی فعال گردشگری بین المللی و مشاور اتحادیه اروپا در کشورهای در حال توسعه بیان کرد: متاسفانه برند درستی از گردشگری در استان کرمانشاه وجود ندارد و وقتی در گوگل نام کرمانشاه را جستجو می کنیم عکس های زیاد جالبی از این استان دیده نمی شود.
وی تصریح کرد: در عموم عکس هایی که که از مکان های دیدنی کرمانشاه در گوگل یا اینستاگرام وجود دارد مردم دیده نمی شوند در حالی که به تصویر کشیدن مهربانی مردم محلی در کنار بناهای تاریخی احساسات را بیشتر بر انگیخته می کند.
سلطانی ادامه داد: برای برند شهر کرمانشاه تمام نهادها باید با هم همکاری داشته باشند ضمن اینکه کرمانشاه مکان های تاریخی زیاد دارد و نیازی به ساختن آنها نیست اما زیرساخت های ایجاد شده باید بر اساس خواست گردشگران ساخته شود.
این فعال حوزه گردشگری برلزوم ایجاد تصویری مثبت از استان کرمانشاه برای رونق گردشگری و توریسم تاکید کرد و گفت: گردشگران قبل از هر چیز باید نسبت به یک مکانی که می خواهند بروند ایده خوبی داشته باشند چرا که تحقیقات ثابت کرده ۸۰ درصد گردشگران اگر با یک ذهنیت منفی به مکانی سفر کنند حتی اگر آن موضوع هم واقعی نباشد باز با آن ایده باقی می مانند.
وی تبریک سال نو میلادی به زبان های مختلف را دیگر ایده شناساندن کرمانشاه به گردشگران بین المللی دانست و افزود: در عکس های تبلیغی حتما باید مردم حضور داشته باشند چرا که کرمانشاه بدون مردمش معنا ندارد ضمن اینکه عکس های تبلیغی باید داستانی برای گفتن داشته باشد.
به گفته سلطانی در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حتی یک وبسایت انگلیسی و نیز پیچ انگلیسی زبان اینستاگرام درست حسابی وجود ندارد.
وی پیشنهاد داد تا دانش آموزان و دانشجویان کرمانشاهی پست های اینستاگرامشان در معرفی کرمانشاه همراه با هشتک انگلیسی باشد چرا که استفاده از زبان انگلیسی در فضای مجازی برای شناساندن کرمانشاه و جذب گردشگر بین المللی بسیار مهم است.
سلطانی برقراری تورهای مستقیم گردشگری بین المللی را دیگر راهکار رونق گردشگری در کرمانشاه دانست و گفت: تمام دنیا اول جزیره بالی (در کشور اندونزی) را می شناسند بعد کشور اندونزی را چرا که مقصد مستقیم بسیاری از تورها این جزیره است.
وی تصریح کرد: گردشگری راه را برای سرمایه گذاری نیز باز می کند و سرمایه گذاران ابتدا چند بار به یک مکان سفر می کنند و اگر از آنجا خوششان آمد؛ بعد سرمایه گذاری انجام می دهند.
این فعال بین المللی گردشگری ارزش دلاری گردشگری در دنیا را ۱۱ تریلیارد دلار اعلام کرد و افزود: ترکیه ۵۵ و امارات ۵۶ میلیارد دلار در سال از گردشگری درآمد دارند که بیشتر از درآمد نفتی ایران است این در حالیست که مسوولان ما همچنان ذهنیتشان بر روی درآمدهای نفتی متمرکز است.
سلطانی، عربستان را نمونه کشورهایی دانست که به خوبی توانسته بر حوزه گردشگری متمرکز شود به گونه ای که کارشناس استخدام می کند که چگونه گردشگر یک شب بیشتر در این کشور اقامت داشته باشد.
در این نشست بابک ترابی رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز گفت: راهکار نجات بن بست گردشگری استان کرمانشاه این است که استانداری پای کار بیاید و با رایزنی چند رویداد ملی و بین المللی را به کرمانشاه بیاورد.
به اعتقاد وی برگزاری سمینارها و گردهمایی های مختلف در کرمانشاه باعث رونق گردشگری و جذب امکانات می شود که باید شهر مشهد را نمونه موفق این موضوع دانست.
در ادامه نشست سهراب دل انگیزان استاد دانشگاه نیز گفت: متاسفانه منافع کسانی که از کرمانشاه به جاهای دیگر گردشگر می بردند بیشتر از منافع کسانی است که از جاهای دیگر به کرمانشاه گردشگر می آوردند.
وی تصریح کرد: حتی هتل های کرمانشاه هم باید برای جذب گردشگر خارجی ورود کنند و بخشی از هزینه های آموزش و تبلیغات را بپردازند.
دل انگیزان در ادامه گفت: آژانس های گردشگری کرمانشاه نیز باید مستقل از آژانس های گردشگری تهران پای کار بیایند و سعی کنند از دیگر کشورها گردشگر به کرمانشاه بیاورند.
وی برگزاری رویدادهای مختلف در کرمانشاه را نه وابسته به زیرساخت بلکه بر اساس فرهنگ پذیرنده مردم دانست و گفت: وقتی در خانه های مردم به روی گردشگری باز باشد درست است که ماجرا در ابتدا با مهمان نوازی شروع می شود اما بعد از مهمانشان می توانند پول بگیرند.
دل انگیزان وجود داستان های جاذب گردشگر مانند شیرین و فرهاد که آوازه جهانی دارند را مزیت استان کرمانشاه دانست و گفت: متاسفانه نمی بنیم که آژانس های گردشگری و هتل های ما بر روی این داستان های اساطیری متمرکز شده باشند.
در این نشست همچنین برخی از فعالان حوزه گردشگری استان کرمانشاه به بیان نقطه نظرات و دغدغه های خود پرداختند.
به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت یک و نیم درصد از مساحت و ۲.۴ جمعیت ایران را داراست و براساس آخرین تقسیمات کشوری دارای ۱۴ شهرستان با نامهای کرمانشاه، اسلامآباد غرب، پاوه، جوانرود، سنقر و کلیایی، سرپلذهاب، کنگاور، گیلانغرب، هرسین، صحنه، قصرشیرین، دالاهو، ثلاث باباجانی و روانسر است.
هر یک از این شهرستانها مزیتهای کم نظیری در حوزه گردشگری با زیرشاخههای مختلف دارند.
کرمانشاه بافتی قومی و مذهبی داشته و اقوام کُرد، لک، جاف و ترک و همچنین مذاهب و فرق اهل تسنن، تشیع و اهل حق در این استان سکونت دارند.
استان کرمانشاه همچنین افزون بر ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُردنشین و عرب نشین کشور عراق دارد و می توان گفت جزو استان های مهم کشور محسوب می شود.
استان کرمانشاه همچنین چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت ملی و جهانی مانند تاق بستان، معبد آناهیتا، کتیبه بیستون، فضا و منظر اورامانات و کاروانسرای شاه عباسی دارد و با توجه به داشتن راهآهن، فرودگاه و زیرساختهای ارتباطی شرایطش برای توسعه گردشگری تا حدودی مناسب است.
نظر شما