به گزارش خبرنگار ایرنا، در حالی هفته جاری سفیر بلاروس برای دومین بار در یکسال اخیر در راس هیاتی به مازندران سفر کرده بود که پیشتر سفیر قزاقستان در راس هیاتی وارد شمال ایران شد و با مدیران ارشد این استان برای افزایش سطح مبادلات تجاری رایزنی کرد.
سفیر قزاقستان در جمهوری اسلامی ایران در نشست مشترک با استاندار مازندران خواستار تکمیل هر چه زودتر اسکله ریلی بندر امیرآباد شد تا کشورش بتواند راحتتر از طریق بندر کاسپین قزاقستان ترانزیت کالا را برای دستیابی به بازارهای جهانی در جنوب ایران انجام دهد.
دستیابی به آبهای گرم خلیج فارس برای تجارت جهانی یکی از آرزوهای تاریخی کشورهای حاشیه دریای خزر است و به یقین با تکمیل اسکله بندر امیر آباد این ترانزیت رونق بیشتری خواهد گرفت.
از سوی دیگر استان مازندران که در ۱۲ محصول کشاورزی همانند برنج و مرکبات رتبه نخست کشور را دارد با تکمیل این اسکله می تواند امیدوار به جذب بازارهای بزرگ شمال خزر با هدف صادرات محصولات مختلف کشاوررزی و صنعتی باشد.
دریای خزر به عنوان بزرگترین پهنه آبی محصور (دریاچه) جهان از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوریهای ترکمنستان و قزاقستان محدود است و می تواند زمینه مشترکی برای افزایش تجارت و ترانزیت کالا به بازارهای جهانی جنوب ایران در خلیج فارس باشد.
استان مازندران با دارا بودن سه بندر بزرگ به همراه سه فرودگاه نقش مهمی در ترانزیت کالای کشورهای شمال دریای خزر به خلیج فارس دارد.
امروزه حمل ونقل و تجارت دریایی به عنوان یکی از مهمترین راههای درآمدزایی و پیشرفت اقتصادی در جهان به شمار میرود و شمال ایران از این لحاظ در منطقهای ویژه و موقعیت استثنایی قرار دارد.
ایران در چهار راه ترانزیت جهانی قرار گرفته است از یک سو به شرق دور و از سوی دیگر به کشورهای مستقل مشترکالمنافع (CIS) و از سوی دیگر به اروپا و آفریقا دسترسی دارد، این موقعیت ویژه در نقشه جهان میتواند کشور را از نظر حمل کالا و ترانزیت به یک قدرت جهانی تبدیل کند
ایران افزون بر ارتباطات دریایی، از ظرفیت ریلی خوبی هم برخوردار است به طوری که از چهار مسیر تعریف شده برای ترانزیت ریلی در جهان، سه مسیر از ایران میگذرد. مسیر نخست از طریق اروپای غربی به سمت روسیه، قزاقستان و چین تعریف شد.
مسیر دوم از طریق اروپا به ترکیه، ایران، جنوب آسیا، جنوب چین و جنوبشرقی آسیا و مسیر سوم از اروپا به ترکیه، ایران، آسیای مرکزی و چین است. مسیر چهارم نیز از شمال اروپا به روسیه، آسیای مرکزی و خلیجفارس میگذرد.
اراده ایران برای ارتباط با کشورهای همسایه
سفیر جمهوری قزاقستان در دیدار با استاندار مازندران اظهار کرد: دکتر پزشکیان رئیس جمهور ایران در سخنرانیهای مختلف از همه کشورهای مسلمان میخواهد تا با اتحاد و همدلی سطح روابط خود را با یکدیگر گسترش دهند.
اونتالاپ اونالبایف با بیان این که ایران و قزاقستان وجه اشتراک زیادی با هم دارند، اظهار کرد: بسیار علاقهمندیم روابط تجاری، فرهنگی و ورزشی را با ایران به ویژه استان مازندران افزایش دهیم.
سفیر جمهوری قزاقستان به استاندار مازندران گفت: تکمیل اسکله ریلی بندر امیرآباد برای ما بسیار حائز اهمیت است و علاقهمند هستیم از طریق بندر امیرآباد ترانزیت کالا را به خلیج فارس افزایش دهیم.
اونالبایف ادامه داد: راه اندازی کشتی تفریحی گردشگری میان مازندران و قزاقستان از جمله درخواستهای جدی ما محسوب میشود.
سفیر جمهوری قزاقستان در ایران گفت: تمایل بسیار داریم روابط خود با استان مازندران را فراتر از تجارت و ترانزیت افزایش داده و در بخش های فرهنگی و ورزشی همکاری داشته باشیم.
وی گفت: با برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های مشترک می توانیم دو ملت را به هم نزدیکتر کرده و سطح روابط خود را در بخشهای مختلف ارتقا دهیم.
مازندران آماده جذب سرمایه گذار
همچنین استاندار مازندران اظهار کرد: گرههای موجود برای تکمیل اسکله ریلی بندر امیرآباد برطرف و این طرح تا پایان سال افتتاح خواهد شد.
یوسف نوری گفت: مازندران می تواند با توجه به ظرفیت های ممتاز بنادر خود به دروازه ترانزیت کشورهای حاشیه خزر تبدیل شود.
استاندار مازندران با بیان این مطلب که مازندران در تولید ۱۲ محصول راهبردی کشاورزی رتبه نخست کشور را دارد، اظهار کرد: محصولات کشاورزی این استان می تواند در سبد غذایی کشورهای حاشیه خزر قرار گیرد.
وی گفت: مازندران با تولید ۱۸ میلیون قطعه جوجه یک روزه رکورد تولید در این بخش را شکسته و برای صادرات این ظرفیت آمادگی کامل دارد.
نوری با اشاره به این موضوع که لبنیات مازندران یک شهرت جهانی پیدا کرده است افزود: شرکتهای بزرگ لبنی فعال در این استان میتوانند کالاهای خود را به قزاقستان صادر کنند.
استاندار مازندران ادامه داد: ظرفیت های ممتاز گردشگری در مازندران و قزاقستان می تواند فرصت مناسبی برای رونق گردشگری میان دو کشور باشد.
این مقام مسوول تصریح کرد: استان مازندران دارای دانشگاه های بسیار معتبر است و آمادگی دارد افزون بر ترانزیت و رونق صادرات در بخش علمی و آموزشی هم همکاریهای لازم را با کشورهای حاشیه خزر داشته باشد.
مازندران سه بندر شامل بنادر امیرآباد بهشهر، منطقه ویژه اقتصادی نوشهر و فریدونکنار است.
منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر به گستره ۸۸ هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات پیشرفته بندری و دریایی از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتیهای تجاری با ظرفیت شش هزار و ۵۰۰ تُن برخوردار است.
اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر مستقر است و بندر فریدونکنار هم زیر مجموعه این اداره کل است.
بندر فریدونکنار حدود ۶۹ هکتار گستره دارد و به عنوان نخستین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر است.
این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با دو پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.
شهر بندری نوشهر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. بندر نوشهر در اردیبهشت سال ۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.
نظر شما