شناسهٔ خبر: 69424361 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

هراس صهیونی از هشدار ایرانی

روزنامه جوان

رسانه‌ها و فعالان رژیم صهیونی هشدار مقام‌های نظامی و دیپلماتیک ایران را نشانه جدی‌بودن پاسخ ایران به اسرائیل ارزیابی کردند

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: غرب و صهیونیست‌ها در تلاشند با هر ابزار در اختیار تهران را از واکنش به تعرض تل‌آویو به خاک ایران منصرف کنند. ولی دیروز دست‌کم دو مقام دیپلماتیک بلندپایه و یک مقام ارشد نظامی روشن کردند که ایران از حق خود در پاسخ به رژیم اشغالگر عدول نخواهد کرد. 

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در شرایطی که تجاوز رژیم صهیونیستی علیه ایران را محکوم نکرد، استفاده از تمام کانال‌های ارتباطی برای کاهش تنش‌ها و کمک به تنش‌زدایی را امری حیاتی توصیف کرد. موضع او، همراستا با برخی دولت‌های اروپایی بود که آن‌ها هم بدون محکوم کردن اقدامات تجاوزکارانه رژیم اشغالگر، صرفاً خواستار خویشتنداری ایران شده‌اند. نبیلا مسرلی، سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت که این اتحادیه از همه طرف‌ها می‌خواهد که حداکثر خویشتنداری را برای جلوگیری از تشدید تنش‌های غیرقابل کنترل، که به نفع هیچ‌کس نیست، نشان دهند. با این‌حال، برآورد‌ها در امریکا، اروپا و سرزمین‌های اشغالی در حال قوت گرفتن درمورد پاسخ ایران است. سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل هم اعلام کرد: «برآورد‌های ایالات متحده نشان می‌دهد که ایران می‌تواند با نیرویی مشابه حمله اول اکتبر پاسخ دهد، اگرچه حملات اسرائیل ممکن است بر تولید موشک ایران تأثیر بگذارد و توانایی واکنش آن را تغییر دهد.» رسانه‌های صهیونیستی ابراز نگرانی کرده‌اند که این احتمال می‌رود که ایران در واکنش به حملات اسرائیل صد‌ها موشک بالستیک به سمت اراضی اشغالی شلیک کند و به نقل از برخی منابع آگاه گزارش دادند که اسرائیل خواهان پایان‌دادن به درگیری مستقیم با ایران است. این در حالی است که مقام‌های ایرانی تأکید می‌کنند که به حمله رژیم‌صهیونیستی پاسخ خواهند داد.
سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران دیروز به صراحت گفت: «اقدام نامشروع و غیرقانونی رژیم خون‌آشام صهیونیستی که با آمادگی پدافند هوایی کشور در دستیابی به اهداف شوم خود ناکام ماند، نشان از خطای محاسباتی و نیز درماندگی این رژیم در میدان جنگ با رزمندگان جبهه بزرگ مقاومت اسلامی به ویژه در غزه و لبنان می‌باشد که به یقین پیامد‌های تلخ آن برای اشغالگران غیر قابل تصور خواهد بود.»

 پاسخ به تجاوز از زبان دیپلمات‌ها
سید عباس عراقچی، وزیر خارجه ‎ایران هم در گفت‌وگوی تلفنی با دیوید لامی، همتای ‎انگلیسی خود، موضع ایران را درباره اقدام بامداد شنبه صهیونیست‌ها تکرار کرد و با تأکید بر لزوم اقدام جهانی برای پاسخگو ساختن رژیم ‎اسرائیل در برابر جنایات خود، گفت: «ایران در اعمال حق ذاتی و قانونی خود برای دفاع از تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی طبق حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد، تردید نخواهد کرد.» عراقچی در گفتگو با همتای عمانی خود هم، اقدام تجاوزکارانه نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران را نقض حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی ایران دانست و آن را محکوم و تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران این تجاوز را بی‌پاسخ نمی‌گذارد. عراقچی روز یک‌شنبه هم گفته بود: «ما از عصر قبل از حمله نشانه‌هایی را مبنی بر احتمال حمله دریافت کرده بودیم که باعث شد از موضوع مطمئن شویم و نشانه‌ها و اخبار را به طور مرتب با دوستان خود در بخش نظامی تبادل می‌کردیم.» عراقچی افزود: «تلاش‌های جمهوری اسلامی در همه ابعاد خود با هماهنگی کامل میدان و دیپلماسی است و دشمنان را مجبور می‌کند در سیاست‌های خود تجدیدنظر کنند. در طول چند هفته گذشته همان‌طور که نیرو‌های نظامی ما فعال بودند، سیاست خارجی ما هم فعالانه عمل کرده است و این موضوع کشور را در مقابل تهدیدات دشمنان مقاوم کرد و ضربات وارده آن‌گونه که تبلیغات انجام شد، نبود و مقاومت خوبی از سوی نیرو‌های نظامی ما انجام گرفت و در این مسیر تعدادی از پرسنل نظامی به شهادت رسیدند. ما از خون شهیدان خود نخواهیم گذشت و حق پاسخ به اقدام رژیم صهیونیستی برای ما محفوظ است و در زمان مقتضی انجام خواهد شد.» عراقچی تأکید کرد: «اروپایی‌ها مثل امریکا که کمک‌های مالی، تسلیحاتی، سیاسی و حقوقی به رژیم صهیونیستی داشته است با این رژیم همکاری کردند و در خیلی از جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه شریک هستند لذا اتخاذ موضع دوپهلو درباره حمله به ایران از سوی آن‌ها قابل‌پیش‌بینی بود و نباید باعث تعجب شود.»
همچنین بر اساس گزارش خبرنگار «جوان» اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه در جلسه پرسش و پاسخ روز دوشنبه با خبرنگاران داخلی و خارجی، بخش اعظم نشست دیروز با خبرنگاران را به موضع ایران در برابر تعرض بامداد شنبه رژیم صهیونیستی به خاک ایران اختصاص داد و تصریح کرد: «ایران از حق خود برای پاسخ به رژیم صهیونیستی عدول نخواهد کرد. در پاسخ خود قاطع و جدی در زمان مقتضی و زمانی که مسئولان ذی‌ربط تشخیص بدهند، هستیم.» بقایی درباره پرسش دیگری در این مورد هم گفت: «یکی از محصولات رایزنی‌های دیپلماتیک در چند هفته گذشته این بود که کشور‌ها باید اوضاع را رصد و هر تحرک نامناسبی را به اطلاع هم برسانند. نیرو‌های امنیتی ما در حال رصد تحرکات رژیم صهیونیستی هستند.» وی افزود: «پدافند ما به‌موقع وارد عمل و موفق شد بخش عمده‌ای از پرتابه‌های رژیم صهیونیستی را مهار کند.»

 جنگنده‌ای وارد ایران نشد
به دنبال سوءاستفاده صهیونیست‌ها از فضای در اختیار ارتش تروریستی امریکا در عراق، باسم العوادی سخنگوی دولت عراق گفت که بغداد رسماً یادداشت اعتراضی به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت مبنی بر محکومیت نقض آشکار حریم هوایی و حاکمیت عراق توسط رژیم صهیونیستی و استفاده از حریم هوایی این کشور برای تجاوز به جمهوری اسلامی ایران در روز ۲۶اکتبر تحویل داده است. براساس بیانیه نخست وزیری عراق، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق نیز به وزارت خارجه عراق دستور داده با امریکا در خصوص این نقض براساس بند‌های توافقنامه چارچوب استراتژیک دوجانبه و پایبندی امریکا به امنیت و حاکمیت عراق، رایزنی کند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران اعتراض و واکنشی درباره اینکه اراضی عراق مورد استفاده رژیم صهیونیستی برای تهاجم علیه ایران قرار گرفته، داشته است یا خیر هم تصریح کرد: «این امر یک وظیفه و تعهد حقوقی، بین‌المللی و اخلاقی کشورهاست که مانع از چنین اقداماتی شوند. هیچ کشوری نباید خاک خود را برای اقدام تجاوزکارانه علیه کشور دیگر در اختیار طرف ثالث قرار دهد. معتقدیم هیچ کشور همسایه‌ای این اجازه را به این رژیم نداده است. با توجه به بیانیه ستادکل نیرو‌های مسلح چنین اتفاقی افتاده است و دولت عراق حتماً خودش را متعهد به اعتراض و واکنش می‌داند.» وی افزود: «مراتب را به دولت عراق اعلام کردیم و امیدواریم دولت عراق واکنش‌های لازم را از طریق ثبت اعتراض در سازمان ملل داشته باشد. این رژیم هیچ حد و حدودی را رعایت نمی‌کند و بار‌ها حریم هوایی دیگر کشور‌ها را برای تعرض به کشور‌های دیگر نقض کرده است.» همچنین، برخی منابع خبری از جمله شبکه خبری سی‌ان‌ان به دنبال تعرض اخیر صهیونیست‌ها به ایران، از ورود تعدادی از جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به حریم هوایی ایران سخن گفته بودند. اسماعیل بقایی در پاسخ به پرسشی در این مورد به صراحت گفت: «خیر.» بقایی خاطرنشان کرد: «نیرو‌های مسلح ما نشان دادند در پاسخ قاطع و پشیمان‌کننده به هرگونه تجاوز علیه تمامیت سرزمینی و حاکمیت ایران به هیچ عنوان مسامحه نخواهند کرد. در عرصه دیپلماسی برای تبیین موضع ایران و نشان دادن رویکرد مسئولانه و قاطع و جدی ایران در دفاع از منافع خود به همان مسیر ادامه خواهیم داد.»

نمای نزدیک
بقایی: بیانیه صادرکردن را بگذارید برای ما! 
سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در پاسخ به سؤال خبرنگاری که با الفاظ تند و نامناسب، رویکرد روسیه را در پی تجاوز صهیونیست‌ها به خاک ایران مورد انتقاد قرار داد، با تذکر درباره لزوم رعایت شأن جلسه و اعلام اینکه صدور بیانیه‌های سیاسی در حیطه وظایف وزارت امور خارجه است، گفت: «یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران که محصول خون هزاران شهید و محصول پایمردی مردم ایران است و این نکته‌ای است که واقعاً باید به خاطر همه ایرانیان سپرده و به نسل‌های آینده منتقل شود، این است که جمهوری اسلامی ایران متکی به قدرت خودش است و در این ۴۵ سال، تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی و تسلیحاتی قرار داشت و ما افتخار می‌کنیم که هر آنچه انجام دادیم متکی بر نیرو‌های شجاع و جان‌برکف پدافند خودمان و نیرو‌های مسلح خودمان بوده و فکر می‌کنم این راز ماندگاری یک کشور بوده و ما امنیت خود را از هیچ جایی خریداری نکردیم. ما با کشور‌هایی که رابطه خوب داریم، از امکانات خود استفاده می‌کنیم. ولی در نهایت، آن چیزی که مردم و امنیت ما را بیمه می‌کند اتکا به توانمندی‌های خودمان است.»

نظر شما