شناسهٔ خبر: 69414270 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

هشدار انگلیس به تل‌آویو نسبت به ممنوع کردن فعالیت آنروا

ایسنا

در ادامه مخالفت‌های متحدان رژیم صهیونیستی با طرح این رژیم برای ممنوع ساختن فعالیت آنروا در سرزمین‌های اشغالی، یک مقام رده‌بالای وزارت امور خارجه انگلیس نیز شدیدا از این طرح انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، معاون وزیر امور خارجه انگلیس به رژیم صهیونیستی هشدار داد با ممنوع کردن فعالیت آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی سازمان ملل (آنروا) در سرزمین‌های اشغالی به خودش آسیبی شدید وارد خواهد کرد.

«همیش فالکونر»، معاون امور خاورمیانه، افغانستان و پاکستان در وزارت امور خارجه انگلیس در مصاحبه‌ای تصریح کرد که پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) در صورت تصویب لوایح مربوط به پایان دادن به فعالیت آژانس آنروا در سرزمین‌های اشغالی باعث «آسیب وارد کردن به وجهه اسرائیل به عنوان یک دموکراسی» خواهد شد.

فالکونر بیان کرد دست زدن به چنین اقدامی در زمانی که یک بحران انسانی فاجعه‌بار و رو به وخامت در نوار غزه وجود دارد «نه به نفع اسرائیل و نه واقع‌بینانه است.»

پیشتر اوایل ماه اکتبر یک کمیته پارلمان رژیم صهیونیستی موسوم به کنست لایحه‌ ممنوع ساختن فعالیت آنروا در سرزمین‌های اشغالی را تحت این ادعا که کارمندان این آژانس در حملات هفتم اکتبر ۲۰۲۳ حماس به صهیونیست‌ها مشارکت داشته‌اند، تصویب کرد.

این لایحه که ممکن است در همین هفته در صورت جلوگیری نکردن «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از آن در کنست تصویب نهایی شود با مخالفت شدید بسیاری از متحدان صهیونیست‌ها مواجه شده است.

روز گذشته گزارش شد که وزرای امور خارجه هفت کشور متحد رژیم صهیونیستی شامل کانادا، استرالیا،‌ فرانسه، آلمان، ژاپن، کره جنوبی و بریتانیا در بیانیه مشترکی با لایحه ممنوع ساختن فعالیت آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی مخالفت و نسبت به آن اظهار نگرانی کردند.

متحدان رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای خطاب به این رژیم عنوان کردند: «این ضروری است که آنروا و دیگر نهادهای وابسته به سازمان ملل به طور کامل بتوانند کمک‌های بشردوستانه و دیگر کمک‌ها را به کسانی شدیدترین نیاز را به آنها دارند عرضه کرده و ماموریت خود را به طور موثر به اجرا در آورند.»

فالکونر در ادامه صحبت‌های خود خواستار اجازه صهیونیست‌ها به ورود کمک‌های بیشتری به نوار غزه شده و گفت تعداد بیش از حد زیادی از غیرنظامیان در حملات به نوار غزه جان خود را از دست داده‌اند.

او در سخنرانی در ضمن یک کنفرانس برگزار شده از سوی نشریه صهیونیستی «هاآرتص» در لندن بیان داشت تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت حزب کارگر در بریتانیا تاکنون نشانی از کاستن از سطح حمایت‌ها از اسرائیل نداشته‌اند.

این مقام ارشد وزارت خارجه انگلیس گفت: «ما عمیقا نگران لوایحی که هم‌اکنون توسط کنست در اسرائیل در دست بررسی هستند و منجر به تضعیف شدید آنروا خواهند شد هستیم. این لوایح نه به نفع اسرائیل و نه واقع‌بینانه هستند.»

او ادامه داد: «با توجه به نقش حیاتی این آژانس در تحویل دادن کمک‌ها و خدمات ضروری در زمان واجب بودن ورود کمک‌های بیشتر به غزه، این که اسرائیل گامهایی در راستای دشوارتر ساختن تحویل آب، غذا، دارو و مراقبت‌های بهداشتی اتخاذ کند باعث آسیب شدید به وجهه بین‌المللی آن به عنوان یک دموکراسی خواهد شد.»

فالکونر گفت: «جامعه بین‌المللی صراحتا اعلام کرده آنروا و دیگر سازمان‌های بشردوست باید به طور کامل بتوانند کمک‌ها را تحویل دهند.»

او که اخیرا به مرز مصر و نوار غزه سفر کرد گفت دسترسی مردم غزه به کمک‌های بشردوستانه کاملا ناکافی است.

فالکونر ادامه داد:‌ من شاهد انتظار هزاران کامیون حامل کمک‌ها برای عبور از مرز بودم. برخی از آنها بالغ بر چند ماه بود که آنجا منتظر بودند. انبارهایی پر از اقلام نجات بخش، تجهیزات پزشکی، کیسه خواب و چادر برزنتی برای زمستان وجود داشت. کاروان‌های امدادرسان چند بار مورد حمله قرار گرفته‌اند و سطح ورود کمک‌ها شدیدا کم است.»

او همچنین افزود که «همه طرف‌ها باید هر کار ممکنی به منظور محافظت از غیرنظامیان و احترام کامل به قوانین بشردوستانه بین‌المللی انجام دهند.»

این مقام انگلیسی بیان کرد: «اسرائیل باید از غیرنظامیان محافظت کند حتی اگر به معنی دست زدن به انتخاب‌های دشوار باشد. ما دیده‌ایم که اغلب در ضمن تعقیب حماس این غیرنظامیان بوده‌اند که هزینه داده‌اند. اسرائیل باید تمامی احتیاطهای لازم را به منظور اجتناب از تلفات غیرنظامیان و تضمین امکان ورود آزادانه کمک‌ها به غزه از طریق تمامی مسیرهای بشردوستانه زمینی اتخاذ کند.»

او همچنین گفت دولت لندن در صورتی که شاهد «پاسخگویی اندک از بابت خشونت‌های شهرک‌نشینان» باشد به بررسی اقداماتی علیه اسرائیل خواهد پرداخت.

نظر شما