شناسهٔ خبر: 69342145 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس کل دادگستری استان کرمان: رئیس کل دادگستری استان کرمان:

رسیدگی به پرونده‌ در دادسرا‌ها با سایر مراجع قضایی قابل قیاس نیست

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت:طبق تاکید ریاست قوه قضاییه قضات باید تمهیداتی بیاندیشندتا از بازداشت بلاوجه افراد اجتناب شود.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در نشست قضایی با قضات دادسرای عمومی وانقلاب مرکز استان کرمان گفت:  اگر فردی هم به ضرورت، بازداشت شد، پس از رفع آن ضرورت، نسبت به آزاد کردن آن تا زمان صدور حکم نهایی، اقدام کنیم.

 

وی  اظهار داشت:ریاست معزز قوه قضاییه بار‌ها تاکید کرده اند؛ قطعاً بازداشت موقت فردی که بازداشت او ضرورت ندارد، برای خود آن فرد و خانواده‌اش و حتی سازمان زندان‌های ما، واجد آسیب‌ها و هزینه‌هایی است.

 

قاضی القضات استان کرمان تصریح کرد:تاکید ما هم به قضات و مسئولان قضایی در استان این است که تا آنجا که مقدور و ممکن است، وفق موازین قانونی، از به زندان انداختن متهمانی که به زندان رفتن آنها ضرورتی ندارد، اجتناب شود.

 

حجت الاسلام حمیدی همچنین ضمن تقدیر از بازپرسان و دادیاران مجتمع قضایی ٢٢ بهمن کرمان و زحمات جهادگونه آنان بیان کرد: مراجعه اولیه مردم به دادسرا‌ها است و با توجه به اینکه ابتدای تشکیل پرونده اختلاف بسیار شدید است لذا نزاع‌ها و درگیری‌های طرفین در مرحله دادسرا‌هاست  و به تدریج کار‌های پرونده انجام و طرفین به آرامش بیشتری می‌رسند و بعدپرونده به دادگاه می‌رود لذا شرایط رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرا‌ها با سایر مراجع قضایی قابل مقایسه نیست و بسیار دشوار است.

حمیدی تصریح کرد:از امروز و با راه اندازی دادگاه‌های صلح در مرکز استان به صورت رسمی کل استان تحت پوشش دادگاه‌های صلح قرار گرفت و امیدواریم با راه اندازی دادگاه‌های صلح شاهد کاهش حجم پرونده‌ها در شعب باشیم.

 

وی ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف، افزود: همکاران قضایی سعی کنند پرونده‌ها را به سمت صلح و سازش سوق دهند. 

 

وی افزود: لازم است نسبت به مسیولیت‌هایی که در قوه قضاییه داریم حساسیت بیشتری به خرج دهیم و مراقبت کنیم تا دچار روزمرگی نشویم و تمام واحد‌ها و بخش‌های دستگاه قضایی استان تلاش کنند با همکاری، هماهنگی و هم افزایی در راستای تحقق اهداف عالی ترسیم شده قدم بردارند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به لزوم توجه ویژه به پرونده‌هایی که مرتبط با حق الناس است و یا پرونده‌های کثیرالشاکی اظهار داشت: این پروند‌ها باید همواره در رصد قضات باشند تا با کاهش موجودی پرونده‌ها و رفع اطاله دادرسی مواجه باشیم.

حمیدی با اشاره به اجرای طرح رقومی سازی پرونده‌ها در کرمان بر ضرورت پالایش هر چه سریع‌تر پرونده‌های راکد تاکید کرد و گفت: براساس سیاست‌های ابلاغ شده و تاکید رئیس قوه قضائیه باید پرونده‌ها پیش از بایگانی، در شعبه پالایش شوند تا ضمن بالا رفتن سرعت دسترسی به اطلاعات پرونده‌ها، امکان ماندگاری و سوابق پرونده‌ها افزایش یابد.

نظر شما