شناسهٔ خبر: 69316057 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اختتامیه پانزدهمین جشنواره علامه حلی با سخنرانی آیت‌الله اعرافی برگزار می‌شود

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور از برپایی مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره علامه حلی با سخنرانی مدیر حوزه‌های علمیه در مدرسه معصومیه(س) قم خبر داد.

صاحب‌خبر -

مقیمی حاجیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی؛ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، اول آبان ماه در نشست خبری پانزدهمین جشنواره علامه حلی که در محل انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، گفت: در پانزدهیمن جشنواره علامه حلی هفت هزار و 975 نفر از طلاب جوان خواهر و برادر از سراسر کشور 10هزار و 778 اثر به دبیرخانه جشواره ارسال کردند؛ البته از سال گذشته برای نخستین بار آثار پژوهشی استادان حوزه هم در کنار این جشنواره راه‌اندازی شده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه افزود: آثار ارسالی ابتدا در سطح استانی مورد ارزیابی قرار گرفتند و از مجموع آثار، 794 اثر به دبیرخانه کشوری ارسال و مورد ارزیابی قرار گرفتند. 165 اثر در جشنواره طلاب و 129 اثر در بخش استادان به مرحله ارزیابی تفصیلی راه یافت و با انجام این ارزیابی، 44 اثر در بخش نخست و  27 اثر هم در بخش استادان موفق به راهیابی به مرحله نهایی شد. 

مقیمی حاجی با اشاره به مراسم اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر، گفت: مراسم پایانی جشنواره روز پنجشنبه، سوم آبان ماه جاری در مدرسه علمیه معصومیه(س) برگزار می‌شود و آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سخنرانی خواهد کرد. 

مقیمی حاجی در ادامه با اشاره به سایر فعالیت‌های معاونت پژوهش حوزه، گفت: راهبری و ایجاد هماهنگی میان مراکز پژوهشی حوزه برعهده معاونت پژوهش است؛ این معاونت میان مراکز پژوهشی با جشنواره‌های مختلف مانند کتاب سال حوزه فعالیت‌های پژوهشی مورد نیاز را ایجاد می‌کند. این دبیرخانه به نوعی به حمایت از همه محققانی می‌پردازد که در راستای پاسخ به نیازهای عینی جامعه نظریه‌پردازی، تولید کتاب و مقاله می‌کنند. 

وی افزود: معاونت پژوهش در سطح دیگر هم درگیر نظام علم و پژوهش و ارتباط آن با حکمرانی است؛ این معاونت با مشارکت در تنظیم برخی اسناد در وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی مجامع دیگر در سیاستگذاری پژوهش نقش ایفا می‌کند. از جمله در حال همکاری برای تدوین نظام ارزیابی علم و بومی‌سازی آن در عرصه علوم انسانی و اسلامی هستیم و مدیریت این بخش بر دوش حوزه گذاشته شده است. 

تدوین شاخصه‌های  نظام علمی

مقیمی حاجی با بیان اینکه این طرح کل ارزیابی نظام علم را از حیث اثربخشی و کارآمدی و سودمندی بررسی می‌کند و شاخص‌های آن در حال تدوین است، گفت: امیدواریم این سند بالادستی به زودی به مرحله نهایی برسد و در اختیار نهادهای مختلف علمی قرار بگیرد. همچنین این معاونت در نهادینه‌کردن پژوهش در نظام علمی حوزه نقش اصلی دارد. 

وی افزود: پیرو این ماموریت سلسله برنامه‌هایی را طراحی و تدوین کرده‌ایم؛ این ماموریت‌ها زیرساختی است و در درازمدت آثار خود را در تربیت نیروی پژوهشی و رشد و ارتقاء پژوهش‌های کارآمد نشان خواهد داد و باعث ارتقاء مهارت و سطح پژوهش خواهد شد. 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه طلاب در اتمام سطح یک موظفند تا یک تحقیق پایانی بنویسند تا تجربه نگارش تقریبا حرفه‌ای را در یک موضوع علمی داشته باشند تا بتوانند وارد پایه هفتم شوند، افزود: همچنین درس مستقلی هم به عنوان مهارت پژوهشی دارند که کتاب درسی مرتبط هم برای اولین بار به صورت کارگاهی نوشته شده است همچنین در مدارس، کانون‌های علمی پژوهشی داریم که باز محل مهارت‌آموزی و مشق پژوهش با حضور یک استاد و البته اختیاری است.

فعالیت هزار کانون

وی با بیان اینکه الان بیش از هزار کانون علمی پژوهشی داریم و بیش از ده‌هراز نفر طلبه در این مجامع عضو هستند، تصریح کرد: در طول سال کارگاه‌های مختلف مهارت تحقیق و پژوهش را داریم و تاکنون بیش از سه هزار استاد این دوره‌ها را سپری کرده‌اند و هر ساله در این سه سال اخیر بیش از سه هزار طلبه در کارگاه‌ها حضور دارند و رونق این جلسات در تابستان بسیار بیشتر است.

مقیمی حاجی اضافه کرد: این نسل از طلاب در آینده آمادگی بیشتری برای تحقیق خواهند داشت؛ شاهد اینکه ما در برنامه‌های پژوهشی این چند سال اخیر موفق بوده‌ایم دو چیز است؛ یکی آمار شرکت‌کنندگان در جشنواره علامه حلی و آمار نشریات. در سال 1392 در واحدهای آموزشی بیش از 50 نشریه داشتیم که در سال 1400 به 90، در سال 1401 به 170 و امسال هم به بیش از 180 نشریه رسیده است.  

وی افزود: نکته دیگر هم روند رو به رشد جشنواره علامه حلی است زیرا در سال‌های اول از هزار و دوهزار مقاله شروع شد ولی الان مشارکت خواهران و برادران طلبه در جشنواره به صورت سالانه حدود 18 هزار مقاله است لذا در مجموع 15 دوره گذشته از 180هزار عدد عبور کرده است که نشانه موفقیت در برنامه‌ریزی‌های پژوهشی است.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه باید بر کیفیت تحقیقات افزوده شود که البته ارزیابی جشنواره نشان می‌دهد که کیفیت هم بالاتر رفته است، اظهار کرد: همه داوران تصدیق می‌کنند آثاری که در دوره‌های قبل برتر شده‌اند در جشنواره دو سه سال اخیر نمی‌توانند برتر شوند و این نشان‌دهنده رشد است با توجه به اینکه بیشتر ادوار هم سن 30 سال به عنوان سقف سنی تعیین شده بود که البته اخیرا به 35 سال افزایش یافته است.

ایجاد سامانه‌های پژوهش

مقیمی حاجی از ایجاد سامانه جامع فعالیت‌های پژوهشی و پژوهشگران خبر داد و افزود: این سامانه به عنوان مرجع در دفتر مقام معظم رهبری و مرکز خدمات حوزه و بنیاد علم و ...مطرح است و طلاب بر اساس ارزیابی این سامانه معرفی می‌شوند. طلاب می‌توانند با ورود به این سامانه آثار خود را ثبت کنند که در سال قبل  بیش از 92هزار اثر ثبت شد و 88 هزار اثر هم مورد بررسی قرار گرفتند. 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه افزود: سامانه فعالیت‌های پژوهشی برای تمامی مدارس علمیه هم به زودی ایجاد خواهد شد و با ایجاد آن تمامی فعالیت‌های پژوهشی در مدارس رصد خواهد شد. سامانه جامع فعالیت‌های پژوهشی مراکز پژوهشی حرفه‌ای است تا بتوانند به آثار و طرح‌های در دست اقدام همدیگر مطلع شوند تا جلوی تکرارها گرفته شود.

وی افزود: امیدواریم این سه سامانه تا پایان سال تکمیل شود و پژوهشگران، واحدهای آموزشی و پژوهشی برای اولین بار به همدیگر متصل خواهند شد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه برای اولین بار پرونده پژوهشی برای همه طلاب در حوزه باز شده است، تصریح کرد: طلاب با بارگزاری آثار خود و ارزیابی آن به مراکز مختلف معرفی می‌شوند.     

انتهای پیام