شناسهٔ خبر: 69287958 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فریادهای سناتور استرالیایی بر سر شاه انگلیس: اینجا کشور تو نیست، سرزمین ما را پس بدهید

علی مدنی

سناتور بومی استرالیا پادشاه انگلیس را در حال سخنرانی در پارلمان کشورش هدف ابراز خشم و انزجارشدید خود از بابت استعمارگری انگلیسی‌ها در حق بومیان استرالیا و نسل‌کشی این بومیان از سوی آنها قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «لیدیا تورپ»، سناتور مستقل و بومی ایالت ویکتوریا، استرالیا هنگام سخنرانی چارلز سوم، پادشاه انگلیس در پارلمان خشمگینانه به سمت تریبون سخنرانی او نزدیک شده و با فریاد خطاب به او گفت: «اینجا کشور تو نیست.»

«چارلز سوم»، پادشاه انگلیس به همراه همسرش «ملکه کامیلا» برای نخستین بار از زمان شروع پادشاهی‌اش در پی مرگ مادرش، «الیزابت دوم»، به استرالیا رفته است روز دوشنبه به ایراد سخنرانی خطاب به سناتورها و نمایندگان پارلمان این کشور پرداخت.

تورپ در ادامه صحبت‌های خشمگینانه‌اش خطاب به چارلز سوم قبل از آنکه توسط نیروهای امنیتی به بیرون از پارلمان مشایعت شود با اشاره به جنایات انگلیس در مقام قدرت استعمارگر علیه بومیان استرالیا فریاد ‌زد: «شما مرتکب نسل کشی علیه مردم ما شدید. سرزمین ما را به ما پس بدهید. آنچه را که از ما دزدیده‌اید به ما پس بدهید.»

او که در جهت حمایت از حقوق بومیان در استرالیا فعالیت می‌کند با اشاره به جنایات و نسل‌کشی‌هایی که انگلیسی‌ها علیه بومیان استرالیا مرتکب شده‌اند، گفت: «استخوان‌ها، جمجمه‌ها، نوزادان و مردم ما را به ما پس بدهید.»

او همچنان که نیروهای امنیتی به او نزدیک شده تا او را از صحن پارلمان بیرون کنند خطاب به چارلز سوم خشمگینانه گفت: «شما سرزمین ما را نابود کردید. به ما یک معاهده بدهید. ما خواستار یک معاهده برای این کشور هستیم. شما عامل نسل‌کشی هستید. اینجا سرزمین شما نیست. تو پادشاه من نیستی. شما پادشاه ما نیستید.»

تورپ که پالتوی سنتی بومیان استرالیا را برتن داشت همچنان تا قبل از دور شدن از آنجا فریاد می‌زد: «لعنت به استعمارگر».

بر اساس تصاویر پخش شده از این رویداد، چارلز در حالی که نیروهای امنیتی مانع نزدیک شدن تورپ به او می‌شدند به سراغ «آنتونی آلبانیز»، نخست وزیر استرالیا رفته و با لحنی آهسته شروع به صحبت با او کرد.

تورپ همچنین زمانی که در جمع مهمانان حاضر در تالار بزرگ پارلمان استرالیا بود زمانی که صفحه نمایش بزرگ این تالار شروع به پخش تصاویر استقبال رسمی از چارلز در بیرون از پارلمان کرد پشت به این صفحه نمایش ایستاد.

این در حالی است که آلبانیز که کشورش تحت قیمومیت بریتانیا است در یک سخنرانی به تمجید از چارلز سوم پرداخته و گفت حضور در مراسم تاجگذاری چارلز  یکی از افتخارات زندگی‌اش بوده است.

«تونی آبوت»، نخست وزیر سابق استرالیا که طرفدار سرسخت خاندان سلطنتی انگلیس است مدعی شد اعتراض خشمگینانه لیدیا تورپ به انگیزه «خودنمایی سیاسی تاسف برانگیز» روی داده است.

او اظهار کرد: «این یک بخش شگفت انگیز از دموکراسی ما است که او را به زندان نمی‌اندازیم.»

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما