شناسهٔ خبر: 69282602 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«کارآمدی مدیران» شرط اول توسعه دارالمرحمه سمنان

سمنان - ایرنا - شرط اول برای توسعه وجود مدیران کارآمد است. سمنان استانی با ظرفیت‌های متعدد، خدماتی در تراز ملی دارد، اما زیرساخت‌ها پاسخگوی نقش حساس این دیار در سطح ملی نیست. اکنون بیش از هر زمانی، سمنان به انتصاب مدیرانی کارآمد، باانگیزه و پیگیر برای بهره‌مندی از منابع اعتبار ملی در مسیر توسعه نیاز دارد؛ مساله‌ای که تاکنون نقش پررنگی برای پیشرفت نداشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و برخورداری از ظرفیت‌های طبیعی مانند معادن، گردشگری و زیرساخت‌های لازم برای ایجاد کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، و راهگشایی برای تولید، قابلیت جذب سرمایه‌گذران دارد.

امید می‌رود دولتمردان با نگاه ویژه و فارغ از برخی حواشی، علاوه بر بررسی عملکرد مدیران دستگاه‌های مختلف این دیار، در کنار نگاه به میزان رضایتمندی عمومی مردم استان، مدیران در تراز دارالمرحمه را برای پیشرفت و آبادانی هر چه بیشتر این خطه مستعد و توانمند در حوزه‌های مختلف به کار گیرند تا امید مردم به بهبود وضع موجود با تدابیر «دولت وفاق ملی» افزایش یابد.

سمنان با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع، یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که از این شمار، بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

«کارآمدی مدیران» پاشنه آشیل توسعه دارالمرحمه سمنان

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی گلوگاه اتصال استان‌های شمالی به استان‌های جنوبی کشور است و به عبارتی می‌تواند به عنوان حلقه اتصال دریای شمال به مناطق مرکزی و جنوبی نقش آفرین باشد.

موقعیت جغرافیایی استان سمنان موهبت خداوندی است که با بهره‌گیری بیش از پیش از این ظرفیت راهبردی می‌توان منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم را در استان سمنان به معنای واقعی معنا کرد.

سمنان با سابقه تاریخی کهن، مهد پرورش چهره‌های شاخص ملی در حوزه‌های علمی، فرهنگی و مسوولان ارشد کشوری بوده و به دلیل موقعیت جغرافیایی از دیرباز به دارالمرحمه مشهور است. قرارگیری سمنان در مسیر چهارراه ارتباطی غربی-شرقی و شمالی-جنوبی، در کنار قرارداشتن بخش قابل توجهی از منابع معدنی و واحدهای تولیدی، سمنان را به قطب صنعت در دروازه شرقی کشور تبدیل کرده است.

دسترسی‌های آسان برای تولیدکنندگان در سمنان

یکی از مواردی که موجب افزایش هزینه تولید در بخش سرمایه‌گذاری می‌شود هزینه جابه‌جایی مواد اولیه و محصولات است و با زیرساخت‌هایی که در استان سمنان وجود دارد ،بدون شک هزینه تولید به صورت چشمگیر کاهش می‌یابد.

تولید کننده در استان سمنان می‌تواند محصولات خود را با طی مسیر در حدود ۲۲۰ کیلومتر به پایتخت کشور، ۵۸۶ کلیومتر به اصفهان، ۲۸۲ کیلومتر به قم، ۳۳۸ کیلومتر به گلستان، ۲۰۰ کیلومتر به مازندران و ۶۷۴ کیلومتر به خراسان رضوی برساند و این میزان مسافت کوتاه در زمان و هزینه ها صرفه‌جویی می‌شود.

استان سمنان با برخورداری از۲ هزار و ۱۶ کلیومتر راه در حوزه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، برخورداری از ۲ فرودگاه در شهرستان‌های سمنان و شاهرود و برخورداری از ایستگاه راه‌آهن فعال که روزانه بیش از۲۰ قطار باری از خطوط ریلی استان عبور می کند، ظرفیتی است که با تلاش مسوولان برای رونق تولید ایجاد شده است و نیازمند نگاه تیزبین سرمایه‌گذاران است.

ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی

استان سمنان دارای ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری است که از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان مربوط به بخش معدن و صنعت به ویژه در خوشه خودرو است و به گفته کارشناسان این استان دارای رتبه اول از نظر تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم تولید سولفات سدیم و رتبه سوم تولید زغال سنگ و کرومیت در کشور است.

«کارآمدی مدیران» پاشنه آشیل توسعه دارالمرحمه سمنان

براساس گزارش‌ها در استان سمنان ۴۲ نوع ماده معدنی شناخته شده و بیش از ۶۲۶ معدن وجود دارد و سالانه بالغ بر ۲۲ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود که ذخیره قطعی معادن این استان حدود ۶۰۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن‌ها حدود یک میلیارد تن است، البته بر اساس شواهد زمین‌شناسی پیش‌بینی می‌شود ذخیره معدنی این استان بیش از ۲.۵ میلیارد تن باشد، این میزان ذخیره چشمگیر و در کشور کم نظیر و قابلیت سرمایه‌‎گذاری به وسیله بخش خصوصی دارد.

کشاورزی ثروت‌آفرین سمنان

در کنار معدن می‌توان به قابلیت‌های استان سمنان در بخش کشاورزی و دامپروری اشاره کرد که می‌تواند برای سرمایه‌گذار جذاب باشد، چرا که استان سمنان تسهیلات خوبی را برای این بخش درنظر گرفته است.

«کارآمدی مدیران» پاشنه آشیل توسعه دارالمرحمه سمنان

یکی از محصولات ارزآور و دارای ارزش افزوده بالا که همیشه طرفداران خاص خود را دارد پسته است و استان سمنان به دلیل شرایط آب و هوایی یکی از قطب‌های تولید گردو و پسته کشور و جهان است و به طوری شهرستان دامغان استان سمنان با اسم پسته شناخته می‌شود.

گردو از دیگر محصولات کشاورزی و خشکبار ثروت آفرین است که شهمیرزاد از توابع شهرستان مهدیشهر در استان سمنان با گردو شناخته می‌شود و توسعه باغ‌های گردو می تواند به عنوان محصول و ابزاری برای رونق اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

انار از دیگر محصولات کشاورزی است که با آب و هوای استان سمنان سازگاری دارد و از لحاظ عملکرد محصول در واحد سطح رتبه اول کشوری به استان سمنان اختصاص دارد و توسعه این باغ‌ها ارزش آفرین خواهد بود.

شهرستان مهدیشهر استان سمنان با برخوردارای از آب و هوا و مراتع مناسب و فرآورده‌های لبنی مختص منطقه مانند آروشه، پنیر پوستی، و چیکو، علاوه بر جذب علاقه مندان در کشور به بازارهای خارج کشور نیز معرفی شده و خواهان دارد و سرمایه‌گذران با تکیه بر دامپروری و تولید محصولات سنگسری می‌توانند در اقتصاد در سال جهش تولید با مشارکت مردم نقش‌آفرین باشند.

«کارآمدی مدیران» پاشنه آشیل توسعه دارالمرحمه سمنان

برخورداری از مزیت قدمت تاریخی

استان سمنان از دیرباز یکی از ایالت‌های چهارده‌گانه تقسیمات اوستایی در دوران باستان بوده است. در دوره حاکمیت مادها و هخامنشیان نیز «کومیسنه» نام داشته و پس از اسلام سرزمین تاریخی «قومس» نامیده می‌شده است. این پیشینه تاریخی نشان از دیرینگی و قدمت مردم و شکوه تمدن و فرهنگ در این سرزمین است

این دیار با کسب امتیازها در شاخص‌های مختلف از جمله اهتمام حداکثری مجموعه مدیریتی فعالان شهری و مردمی و ارایه برنامه‌ها و طرح‌های خلاقانه، نهم آبان ماه به‌عنوان «پایتخت کتاب ایران» معرفی شد تا برگ زرینی در تاریخ استان مهد فرهنگ سمنان در سال ۱۴۰۲ ثبت شود.

«کارآمدی مدیران» پاشنه آشیل توسعه دارالمرحمه سمنان

سمنان نماینده‌ شایسته ایران در اتحادیه بین‌المللی شهرهای راه ابریشم

انتخاب سمنان به عنوان تنها نماینده ایران در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» گواه دیگری بر سبقه این دیار نقشی مهم در توسعه روابط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، گردشگری و اقتصادی دارد و ظرفیتی برای معرفی صنایع‌دستی و گردشگری به شمار می‌رود که نباید از آن غافل شد.

رهبر معظم انقلاب در سفر آبا ۱۳۸۵ به سمنان از این استان به عنوان «نگین عرفان شرق کشور» یاد کردند.

نگین درخشان میراث فرهنگی

استان سمنان مهد عارفان شناخته شده و بزرگانی چون شیخ ابوالحسن خرقانی، بایزید بسطامی، شیخ علاءالدوله بیابانکی سمنانی، و شیخ محمود مزدقانی است و مساجد تاریخی، کاروانسراها، تپه‌ها، قلعه‌های تاریخی و آثار میراثی متنوع و متعدد از جمله ظرفیت‌های مهم تاریخی و گردشگری این استان محسوب می‌شود.

استان سمنان در رشته‌های سفال و سرامیک و در زمینه دست بافته های سنتی نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی را دریافت کرده است و در رشته‌های دیگر مانند پته‌دوزی، گلیم‌بافی، منبت و معرق چوب، گوهر تراشی، زیور آلات سنتی، چاپ قلمکار، نساجی سنتی، سوزن دوزی سنتی، نمدمالی، قلمزنی، حوله بافی، و چرم دست دوز سنتی نیز در بین دوستداران هنر حرفی برای گفتن دارد و توجه به این رشته‌های هنر صنایع دستی می‌تواند برای سرمایه‌گذار ثروت آفرین باشد.

گردشگری با توجه به همجورای استان سمنان با تهران و استان‌های مذهبی و زیارتی و گردشگری مانند مشهد مقدس، قم، مازندران و گلستان می‌تواند سرمایه‌گذاری دارای ارزش افزوده بالا باشد.

سالانه ۲۰ میلیون مسافر از محورهای ترانزیتی استان سمنان عبور می‌کند و خلاقیت و نوآوری سرمایه‌گذار می‌تواند از ظرفیت مسافرهای عبوری از استان درآمدزایی کند.

استان سمنان، دارای تنوع زیستی گیاهی و جانوری قابل توجه و میزبانی از گونه‌های در خطر انقراض چون گورخرایرانی و یوزپلنگ ایرانی در پارک‌های ملی توران در شاهرود و کویر در گرمسار واقع در غرب این دیار و معروف به استان چهار فصل، با تکیه بر ظرفیت‌های غنی و میراث فرهنگی و تاریخی و جاذبه‌های طبیعی و موقعیت جغرافیایی استان می‌تواند برای خود درآمدزایی و برای جوانان اشتغالزایی کند.

«کارآمدی مدیران» پاشنه آشیل توسعه دارالمرحمه سمنان

بیش از یک هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی در استان سمنان شناسایی شده و ثبت ۹۳۴ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ظرفیتی بزرگ برای جذب سرمایه‌گذاران، رونق گردشگردی و اقتصادی است.

نشان افتخار رزمندگان سمنان در دفاع مقدس

دوران هشت ساله دفاع مقدس برگ افتخاری در دفتر غیرت و مردانگی ایرانیان رقم زد، مردم استان سمنان با اعزام تعداد قابل توجه رزمندگان به این نبرد، جزو سه استان برتر در تقدیم بیشترین تعداد شهید در کشور است؛ مدالی که از هر رنگی بالاتر و آرمانی جاودان را یادآور است.

نیروهای اعزامی از استان سمنان نیز در ۵۵ عملیات شامل ۲۴ عملیات توسط سپاه و بسیج، ۱۱ عملیات توسط لشکر ۵۸ تکاور ذوالفقار ارتش و ۲۰ عملیات توسط جهادسازندگی، شرکت و نقش فعال و اثرگذاری را ایفا کردند.

جمعیت استان سمنان در سال ۱۳۵۵ حدود ۲۸۹ هزار و ۴۶۰ نفر و کمتر از یک درصد از جمعیت کشور بود که با توجه به جمعیت آن زمان استان، تقدیم سه هزار شهید و جانبازی هفت هزار و ۲۰۰ نفر بیانگر این مدعاست که مردم این خطه تمام‌قد برای دفاع از انقلاب در صحنه حضور داشتند و در طول تاریخ با تربیت و پرورش مفاخر برجسته ملی و بین‌المللی در عرصه‌های علمی، ادبی، فرهنگی، هنری، فقهی، اجتماعی، سیاسی و ورزشی همواره مایه افتخار و مباهات ایران و ایرانیان در سراسر جهان بوده است.

نقش «کارآمدی مدیران» برای توسعه سمنان

با همه اوصاف، باید به این نکته مهم اشاره شود که سمنان دست کم در سال‌های اخیر آنچنان که باید و شاید مورد توجه ویژه حاکمیت قرار نگرفته و با چالش‌های متعددی در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف از جمله بحران آب، فرونشست زمین، نامناسب بودن وضعیت جاده‌ها و تعدد تصادفات، بهداشت و درمان، آسیب‌های اجتماعی ناشی از مهاجرپذیری، کاهش نرخ رشد جمعیت، آلودگی هوا، بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی، کمبود زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی و کم‌توجهی به موضوع نشاط اجتماعی مواجه بوده است.

بدون شک انتخاب و انتصاب مدیران و مسوولان شایسته و کاربلد برای دستگاه‌های اداری هر منطقه نقش مهمی در پیشرفت آن خطه در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف دارد و سمنان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و برخورداری از ظرفیت‌های طبیعی مانند معادن، گردشگری و زیرساخت‌های لازم برای ایجاد کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، حمایت نسبی از تولید در کنار داشتن قابلیت جذب سرمایه‌گذران، امروز بیش از هر زمانی به مدیران کارآمد برای بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها و توسعه نیاز دارد.

شایسته است «دولت وفاق ملی» با نگاه ویژه، مدیران ارشد و مسوولانی برای این استان مدنظر داشته باشد که اصل توسعه در کنار رضایتمندی عمومی را به دور از نگاه صرف آماری دنبال کنند. چرا که فرصت برای توسعه کوتاه است و باید از هر مجالی در مسیر پیشرفت با حضور مدیران دلسوز بهره برد.

نظر شما