شناسهٔ خبر: 69281344 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

رحمت الله پوربابایی: با خرید لوکوموتیو خارجی با دخالت مستقیم دولت ۱۰۰ درصد مخالفم

صاحب‌خبر -

با اینکه دولت خودش مستقیم خرید کند به عنوان یک ایرانی ۱۰۰درصد مخالفم. دولت نباید خودش را قوی و لوکوموتیو وارد کند و رقیب بخش خصوصی شود.

رحمت الله پوربابایی: با خرید لوکوموتیو خارجی با دخالت مستقیم دولت ۱۰۰ درصد مخالفم
تین نیوز |

 دبیر انجمن صنایع ریلی ایران گفت: آیین نامه ای در انجمن صنایع ریلی در حال تنظیم که در این آیین نامه پیش بینی شده چون کشور نیاز به لوکوموتیو دارد هم از منابع داخلی و هم از منابع خارجی، هم نو و هم دست دوم و هم بازسازی استفاده شود.

به گزارش تین نیوز، رحمت الله پوربابایی با اشاره به اظهارات مدیرعامل راه آهن مبنی بر این که ۵۰ درصد از لوکوموتیوهای موجود زمین گیر هستند، افزود: این که ۵۰ درصد از لوکوموتیو ها زمین گیر شده حرف کاملا درستی است. در ۶ سال گذشته ما دائم در حال تاکید بودیم که وضعیت ناوگان ریلی کشور در حال ضعیف شدن است اما متاسفانه گوش شنوایی نبود و روز به روز تعداد لوکوموتیو ها کم و کمتر شد. لوکوموتیو هم که خراب می شود به انبار قطعات برای لوکوموتیو های دیگر تبدیل می شود. از این رو لوکوموتیوهایی که زمین گیر شده اند اگر بخواهند تعمیر شوند هم زمان زیادی می برند و هم هزینه بالایی خواهد داشت.

او در همین حال تاکید کرد: اما در نهایت باید این لوکوموتیو ها بازسازی شوند. بارها به مدیران قبلی گفتیم که قانون اجازه داده که کل لوکوموتیو ها را واگذار کنید. حداقل لوکوموتیوهای سرد که خوابیده را به شکل مزایده به یک کارشناس بدهید قیمت گذاری کند و سپس آن را به یک شرکت خصوصی واگذار کنید تا آن شرکت با هزینه خودش این لوکوموتیوها را بازسازی کند و آنها را به خط سیربرگرداند. به این شکل کل مملکت منتفع می شود اما متاسفانه این کار هم نشد.

پوربابایی با اظهار اینکه برخی شرکت ها لوکوموتیو دست دوم وارد کشور کردند که با ماده ۱۲ قطعا توجیه دارد، گفت: «مدیرعامل جدید راه آهن درست می گویند؛ اگر از فاینانس استفاده کنند و وام بگیرند با پیش پرداخت ۱۵ درصد می توان لوکوموتیو خرید و ۶ تا ۷ ساله اقساطش را پرداخت کرد و از قضا این روش بهترین شیوه خرید هم هست اما نکته اینجاست که بعید است به دلیل تحریم ها هیچ شرکت خارجی این تسهیلات را به ایران بدهد.

او افزود : سال های قبل که تحریم نبودیم، راه آهن تعدادی لوکوموتیو آن هم اجاره به شرط تملیک از رومانی وارد کرد و هزینه آن به همین روشی که آقای ذاکری گفته اند پرداخت شد ولی فکر نمی کنم اکنون بتوان این روش را اجرا کرد. راه آهن اگر مطمئن است که دولت می تواند این کار را کند وارد این فاز شود. ابتدا به درستی بررسی کنند تا این گونه نشود که ۴ سال دنبال این موضوع بروند، مجوز شورای اقتصاد را بگیرند و مصوبه هیئت وزیران هم داشته باشند اما هیچ شرکتی نیاید با آنها همکاری کند.

دبیر انجمن صنایع ریلی ایران تاکید کرد: درباره این پیشنهاد نگاه خوشبینانه ندارم چون معتقدم خارجی ها این سرویس را به ما نمی دهند اما از نظر روش خرید بهترین روش خرید است.

پوربابایی با تاکید بر اینکه کشور به لوکوموتیو نیاز دارد و قابل کتمان نیست حالا یا از طریق واردات خارج از کشور تامین شود یا از طریق تولید داخلی گفت: قبلا کنسرسیوم هایی هم بوده و این سابقه را هم داریم. اگر بتوان طوری این کار را انجام دهیم که لوکوموتیو به صورت کامل وارد کشور نشود و کارخانه های داخلی هم فعال شوند و بخش مونتاژ را انجام دهند خیلی خوب است.

او یادآور شد: اکنون قیمت لوکوموتیو نو خارجی ۲ میلیون یورو است. اگر بخواهیم ۱۰۰ لوکوموتیو بخریم باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون یورو به شرکت های خارجی دهیم. ضمن اینکه خدمات پس از فروش هم باید در نظر گرفت و بعد از آن درگیر قطعات خواهیم شد. ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون یورو برای بخش داخلی خیلی زیاد است. حداقل کاری که می توانند بکنند این است که مونتاژ لوکوموتیوهای خارجی را به شرکت های داخلی بدهند. با این روش هم بخش داخلی قوی می شود، هم اشتغال ایجاد می شود و هزینه نهایی لوکوموتیو بالا نخواهد رفت.

تدوین آیین نامه جدید در انجمن صنایع ریلی

پوربابایی خبر داد: آیین نامه ای در انجمن صنایع ریلی در حال تنظیم شدن است که قرار است به وزارت راه وشهرسازی ارائه شود اما چون نهایی نشده نمی توان از مفادش گفت. در این آیین نامه پیش بینی شده چون کشور نیاز به لوکوموتیو دارد هم از منابع داخلی و هم از منابع خارجی، هم نو و هم دست دوم و هم بازسازی استفاده شود. راهکارها را هم در آیین نامه نوشته ایم که قرار است به هیئت وزیران برود و با تصویب آن راه آهن از این فلاکت درآید و دارای لوکوموتیو شود.

او توضیح داد: در یک بند این آیین نامه بر لزوم نیازسنجی کشور به لوکوموتیو تاکید کرده است. اینکه تاکید می شود لوکوموتیو از خارج وارد کنیم اما در مقابل ظرفیت نیاز داخلی مشخص نیست! هیچ کس بررسی نکرده که ظرفیت ما چقدر است. مثلا بگویند به ۱۵۰۰ لوکوموتیو نیاز داریم و ۶۰۰ لوکوموتیو داریم و مابه التفاوت را باید ظرف چهار سال وارد کنیم اما متاسفانه این ظرفیت سنجی برای تقاضا نشده است.

دبیر انجمن صنایع ریلی ایران با بیان اینکه اگر ظرفیت سنجی کنیم نیاز کشور به ناوگان هم لوکوموتیو و هم واگن مسافری و باری مشخص می شود، گفت: در این شرایط می توان گفت چه مقدار لوکوموتیو موجود است و به چه مقدار لوکوموتیو نیاز داریم که یا وارد کنیم یا از تولید داخلی تامین کنیم. در مرحله اول اگر پول داریم ۳۰۰ تا ۴۰۰ لوکوموتیو سرد شده خیلی سریع می تواند به سیر برگردند بنابراین اول این را انجام دهیم و در فاز بعدی آنهایی را که نیاز به بازسازی دارند وارد، سیر کنیم.

با خرید لوکوموتیو خارجی با دخالت مستقیم دولت ۱۰۰درصد مخالفم

پوربابایی تاکید کرد: در همین حال با اینکه دولت خودش مستقیم خرید کند به عنوان یک ایرانی ۱۰۰درصد مخالفم. دولت نباید خودش را قوی و لوکوموتیو وارد کند و رقیب بخش خصوصی شود. این کار کاملا روش غلطی است. اگر تسهیلات و امکاناتی وجود دارد اعلام کنند که بخش خصوصی برود خرید کند تا دیگر دولت درگیر نشود. در قانون برنامه پنج ساله هم پیش بینی شده که راه آهن باید همین لوکوموتیو هایی هم که دارد به بخش خصوصی واگذار کند.

او در پاسخ به این سوال که توان داخلی برای تولید لوکوموتیو چقدر است، گفت: اگر امکانات خوب بدهد بین ۸۰ تا ۱۰۰ لوکوموتیو از تولید داخل در سال می توان تامین کرد.

پوربابایی در پاسخ به این نقد برخی کارشناسان که معتقدند اگر بخش خصوصی قطعات لوکوموتیو را از خارج وارد و در داخل مونتاژ کند هزینه نهایی بیشتر از وارد کردن کل لوکوموتیو است، گفت: این حرف پایه درستی ندارد. خدمات ما از اروپا ارزان تر است، نفت و انرژی ما از اروپا ارزان تر است بنابراین چرا قیمت نهایی باید بالاتر برود؟ اصلا برای اینکه این شائبه هم برطرف شود می توانند سقف ببندند. مثلا بگویند لوکوموتیو کامل از چین ۲ میلیون یورو قیمت دارد و تولید داخل نباید بیش از آن شود.

دبیر انجمن صنایع ریلی ایران اضافه کرد: اگر بگویند هزینه تمام شده تولید کل لوکوموتیو در داخل گران تر از لوکوموتیو خارجی در می آید شاید درست باشد ولی اگر قطعه وارد کشور و در اینجا مونتاژ شود و تولیدکننده داخلی بدنه را بسازد و رنگ را انجام دهد چرا باید گران تر درآید؟

آقایان بدانند هزار لوکوموتیو ۵ هزار لوکوموتیوران می خواهد

پوربابایی گفت: «هر کس درباره نیاز داخلی لوکوموتیو یک چیزی می گوید بارها گفته ام کسی که می گوید هزار لوکوموتیو نیاز داریم آیا می داند که برای هزار لوکوموتیو به ۵ هزار لوکوموتیوران نیاز است و باید آنها را استخدام کرد؟ آیا بستر نگهداری و تعمیرات این تعداد لوکوموتیو را داریم؟ کارخانه داریم؟ باید مشخص شود روی چه حسابی عدد هزار لوکوموتیو را اعلام کرده اند. جالب اینجاست همان فردی که گفته نیاز کشور هزار لوکوموتیو است چند وقت بعد می گوید اگر همین لوکوموتیو هایی را که داریم تعمیر کنیم نیاز کشور برطرف می شود! این نشان می دهد که آمارها دقیق نیست.

او با تاکید بر اینکه در بخش باری هم با توجه به خطوطی که داریم باید نیازسنجی شود، گفت: برای آن هم ۲ پارامتر اصلی وجود دارد. یکی اینکه چقدر می توان بار از سهم جاده ای جذب کرد و دیگری اینکه ظرفیت خطوط و ایستگاه ها چقدر است. اگر خطوط ما اجازه دهد که لوکوموتیو سیر کند به نظر من حدی برای تعداد لوکوموتیو ها وجود ندارد؛ آن زمان است که باید بازاریابی را قوی کنیم و بار را از جاده به ریل بیاوریم و هرقدر بازاریابی بیشتر باشد لوکوموتیو بیشتری نیاز است و بعد از آن نیاز به واگن باری خواهیم داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: ترابران

نظر شما